Surprise! Auto’s zonder roetfilter worden vanaf volgend jaar fors duurder. De overheid wil op nieuwe auto’s zonder roetfilter meer aanschafbelasting (BPM) gaan berekenen. Het prijsverschil voor auto’s zonder roetfilter kan oplopen tot duizenden euro’s. Deze regeling is een alternatief voor de roetfilter-verplichting, die niet legaal bleek te zijn.
Het kabinet zal dat op Prinsjesdag bekend maken, zo meldt RTL Nieuws. Er komt dus geen wettelijk verbod, maar nieuwe auto’s zonder roetfilters worden zo duur gemaakt, dat ze bijna niet meer verkocht zullen worden.
Thijs zegt
Wow, dat had ik nou totaal niet verwacht, dat we nóg een keer bovenop alles uitgeknepen worden. Keer op keer word ik er weer aan herinnert hoe blij ik mag zijn het feit dat ik in Nederland woon.
Toch vraag ik me af waar al dat geld aan opgaat wat ze ons op steeds smerigere manieren afhandig aan het maken zijn.
BlueVFRank zegt
Ja grappig, als ik me niet vergis heeft een van de nieuwe groene diesels (weet even niet welke) geen roetfilter nodig. Echter de nederlandse importeur (dacht renooit) kan hem niet importeren want de vuile variant met roetfilter is voordeliger en nu met nog een extra strafheffing helemaal.
pomoek zegt
Bizar. Dergelijke specifieke wetgeving is belachelijk (zie het voorbeeld van BlueVFRank). Stel nu dat er een moter wordt ontwikkeld die zonder een roetfilter geen partikels uitstoot? Die wordt dan onbetaalbaar!
Waarom wordt BPM niet gekoppeld aan de uitstoot? Waarom wordt de houderschapsbelasting niet gekoppeld aan uitstoot?
Timmie zegt
Dat zal een serieuze aderlating voor jullie Nederlanders worden… Straks massale invoer vanuit Duitsland?
OWD zegt
Al die sjonnies die hun kat ertussenuit halen na de apk, die moeten ze aanpakken.
helmirossi zegt
Huh… ik dacht in de krant te lezen dat er juist een flinke korting op de BPM werd gegeven voor auto’s MET roetfilter. Maar ja, dit is natuurlijk veel gunstiger voor de overheid :-/ Beetje jammer…
fred zegt
zijn in den haag alleen maar zakken vullers,onder het mom van schoon rijden
Oi! zegt
Guy’s ff wakker worden. Dat auto’s in Nederland niet de grootste vervuilers zijn weten we al lang. De regering rekent niet uit wat voor de burger het voordeligst is, maar wat voor hun het meeste opbrengt. Het maakt niet uit hoe je belasting betaald. Als de ene maatregel niet doorgaat, betaal je wel via een andere. Niets om je druk over te maken, betalen doen we toch wel.
Greg zegt
Opnieuw weer een voorbeeld van hoe deze regering de automobilisten uitmelkt en schofterig de belastingwetten naar hartelust misbruikt!
Zolang wij eventjes klagen en daarna dit gewoon slikken zal deze regering door blijven gaan met dit soort regelgeving. Wij moeten onze stemmen laten horen in Den Haag en ’t vertrek eisen van deze “knettergekke” ministers!
PeterVanHteV zegt
Jammer dat er over de belastingmaatregelen van dit kabinet bijna geen debat gevoerd word in de 2e kamer, anders dan de debatten over religieuze overtuigingen of het aanpassen van de norm op grof gebekte politici. Laat ze toch lekker in de stront weg zakken!!!
Ps die sjonnie zonder kat na de apk dat was ( met de nadruk op was) ik.
Thijs zegt
Kunnen we niet niets doen tegen dit soort onzinpraktijken dan? Lijkt mij dat er hier genoeg kennis is om een duidelijk overzicht te maken van studies en onderzoeken waaruit blijkt dat deze heffingen hypocriet zijn. Ik ben meer dan bereid hier een groot deel van mijn vrije tijd in te steken. Tot nu toe hebben we maar iedere keer deze prijsverhogingen en andere heffingen op het autorijden of het bezitten van een auto geslikt, maar ik ben er redelijk klaar mee en het lijkt mij dat we iets kunnen doen.
Weet iemand hoeveel duurder het inmiddels is om hier auto te rijden dan in een van onze buurlanden? En wat voor voordelen hebben wij, met al die verhoogde belastingen, ten opzichte van de buurlanden. Hebben we betere wegen? Goedkoper openbaar vervoer? Betere voorzieningen langs de weg? Ik weet dat het antwoord op in ieder geval de vraag van het openbaar vervoer al nee is. We worden uitgemolken, maar we krijgen er niets voor terug. Het tegenovergestelde zelfs, we betalen meer belasting, maar in bijvoorbeeld het noorden word er alleen maar gesneden in de bestaande lijnen. Je bent in Friesland inmiddels afhankelijk van je auto als je later dan 18:00 weg wilt of in het weekend. Maar het is niet zo dat die mensen korting krijgen op hun wegenbelasting of BPM, terwijl ze gewoon geen andere opties aangereikt krijgen.
Ik heb er schoon genoeg van en ik wil er iets aan doen.
Greg zegt
@Thijs
Ik wil ook de daad bij het woord voegen en iets doen hiertegen… Ben nog aan het brainstormen over een effectieve manier van actievoeren..
Eric zegt
LOL. Wanneer zijn de volgende verkiezingen in Nederland? Wij hebben zelfs nog geen regering na 4 maand van de verkiezingen.
RScosworth zegt
Dit is toch wat de meerderheid van het Nederlandse volk wil anders zou deze regering er niet zijn. Nederlanders willen dat de tijd honderd jaar terug gezet wordt waar religie belangrijker is dan economie en welvaart. Als je naar polls en peilingen kijkt vinden we (de meerderheid althans) niet dat we teveel belasting betalen en vinden we de religieuze items in de politiek o zo belangrijk, met dat gezever over de Islam en het Christendom. Waar het allemaal om draaid op dit moment bij politici is dat iedereen gelijk is, die hoge bomen vangen veel wind meuk. Dit resulteerd in enorme belastingen betalen op het moment wanneer je iets doet met je leven. Dat dit dan indirect wordt verwezenlijkt door belachelijke heffingen op luxe goederen verandert vrij weinig aan de zaak.
Zo kijk ik er althans tegenaan.
RScosworth zegt
wanneer moet natuurlijk ‘dat’ zijn
RScosworth zegt
oef en draaid moet natuurlijk met een t !
mashell zegt
Hmm dat wordt een interessante prinsjesdag. De BPM wordt verlaagd (hiep hiep) ivm toekomstige afschaffing maar voor auto’s zonder filter verhoogd?
J zegt
Dat ze dan de auto’s met roetfilter gewoon goedkoper maken:S
Zoef zegt
Ondertussen kost dezelfde wagen ongeveer het dubbel in Nederland, vergeleken met de Verenigde Staten.
Droomde U van een BMW Coupe 335i?
Pech, hier kunt U net een Golf dieseltje kopen van de 29.590 Euro die de 335i in de States kost.
JeroenTPC zegt
@Thijs
@Greg
Ik ga vanavond op het forum van flitsservice.nl een eerste aanzet maken voor een actie. Er zijn zeer veel automobilisten maar we slikken werkelijk alles, wat een slap volkje zijn we toch…
Leozonderdeo zegt
heerlijk, weer een rede om me minder schuldig te voelen als ik t gas in trap :)
2SLOW4ME zegt
@ Leozonderdeo
inderdaad !!! ik denk dat ik voor de lol nog maar eens een oude diesel ga kopen ;-) veel vermogen, veel uitstoot.. lekker die groene cabriotjes vergassen!!!
Jan v. Dijkstallen zegt
Links = gelul
Laten we hopen dat Geert en Rita samengaan!!
Niels zegt
Oh voor auto’s die zonder filter aan de roetnorm voldoen krijg je ook vrijstelling. Dus als renooit loopt te miepen is dat omdat hun groene diesel nog wat zonlicht nodig heeft.
Verder is het extreem suf allemaal dat gedoe met diesels. Uit onderzoek is inmiddels wel gebleken dat de meeste vervuiling voor gebruikers in de stad voortkomt uit stilstaande bronnen. Dus het aggregaat van de aannemer, de grote kraan of de shovel die steeds op vrijwel dezelfde plek bezig zijn. En uit brommertjes natuurlijk.
Al dat spul is niet gereguleerd dus geachte meelezende ambtenaren, hier is nog een geweldige kans om extra regelgeving te maken!
JannesPannes zegt
Ik stel voor dat alle ministers en ambtenaren die deze domme laffe heffing bedacht hebben verplicht met de fiets naar hun werk moeten. Weer of geen weer.
mashell zegt
@Niels
Je vergeet de stadsbussen, die schieten zo erg niet op dat je die ook wel stationair kunt noemen :-)
Rick dos zegt
Nou ja, eindelijk eens een maatregel die wél nuttig is…..
Gerben zegt
wat roepen en tieren en als het eindelijk zover is betaalt iedereen netjes zodat we in onze 200pk audi en bmw verder kunnen rijden.
Voor iemand die minder geld heeft, is dit niet zo’n issue.
Gewoon een oude tweedehands kopen die ook nog lekker rijdt, en je hebt voor de rest geen gezeik.
speedliner zegt
Ah de mannen van de overheid zijn wakker. Jong jong komen ze daar nu pas mee af. Mijn vader heeft een Peugeot 607 en die zijn al reeds 2000 (7jaar) !!! STANDAARD uitgerust met een roetfilter. Dus stamp maar op de Peugeot zijn gas er komt geen zwarte doemp uit. In tegenstelling tot andere merken especially de duitsers, in het bijzonder Mercedes. Er gaat geen dag voorbij of ik zie weer MEERDERE Mercedes CDI met een ENORME zwarte vlaag van rook uit de uitlaat komen iedere keer dat die met zen dikke teen op de gas komt. En denkt ge dat mijn vader vermindering kreeg in wegentaks of die hele zever maar niks ook. Als de regering dat toen ingevoerd had waren er mensen die auto’s gingen kopen met roetfilters en waren de merken dan al begonnen met standaard roetfilter. Met als gevolg dat er in die 7 jaar een PAK MINDER CO2 was uitgestoten en dat die kyoti norm of wat was het weer, meer haalbaar zou zijn. Nu pas komen ze af met efficient dynamics van BMW hier en ook Blue dinges van VAG daar en blablabla. En dan geven de mensen die rijden met Duitse wagens nog af op de Franse. Het is toch een gekke wereld hoor. Ohja tegenwoordig zie ik ook al Golfjes met standaard roetfilter ja en dit ZEVEN jaar na de STANDAARD roetfilter op mijn pa zijn auto. En ja VW is goed voor het milieu maar Peugeot de hemel in prijzen is toch moeilijk in deze wereld hoor !! Wat was het probleem was het zeven jaar geleden te moeilijk om een roetfilter in te bouwen voor de Duitsers met al hun “technologie”. En de duitsers moeten ook niet zagen over dat dat vermogenverlies geeft want ik geef u 1 voorbeeld –> Peugeot 908 HDi LMP1 FAP en die heeft een vermogen en koppel van maar liefst 700 pk en 1200NM.
Ap zegt
Ik ben het niet helemaal met de heer Speedliner eens, ik rij al 204000 tevreden km’s met een 220CDI uit duitsland zonder dat deze ook maar een beetje roet uitstoot als ik mijn “dikke” teen op het gaspedaal druk. maar kom ook Peugeots tegen die daar weer wel last van hebben, is dat niet een beetje de kift????