Naar aanleiding van uitspraken van CDA-Kamerlid Ger Koopmans is er een vreemde discussie ontstaan. Motorrijders zouden namelijk niet verantwoordelijk zijn voor files. Heeft u ooit zulke onzin gehoord?
Laten we daarom de uitspraken van Ger eens ontleden. Om dat te doen moeten we eerst kijken naar de oorzaak van files, vaak worden deze verkeersverschijnselen namelijk veroorzaakt door weersomstandigheden, wegwerkzaamheden of andere deelnemers op de weg. In dat laatste geval gaat het voornamelijk om auto’s, vrachtwagens en motoren. Al deze voertuigen maken deel uit van het probleem en ik durf te beweren dat er een evenredig groot deel van de files tot stand komt vanwege motorrijders.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de ongevallen op de weg. Een klein ongeval in de ochtendspits kan al zorgen voor kilometers file. En wie veroorzaken deze ongevallen? Zijn dat toevallig bikers die even een wheelie doen? Of bikers die zonodig met 100 km/u nog even tussen twee auto’s door moeten? De keren dat ik vol in de ankers moest vanwege zo’n kansloze actie van een motorrijder zijn ontelbaar.
Zouden die mensen iets te compenseren hebben? Vroeger gepest op school en nu lekker stoer doen op de motor. Rechts inhalen, links een stukje doorgetrokken streep meepakken, niks is te gek. Het meest irritant is natuurlijk het gedrag van motorrijders in de file. Zoals we weten mogen deze verkeersdeelnemers onder bepaalde voorwaarden in een file inhalen, daar maken ze dan ook dankbaar gebruik van. Met als gevolg dat de automobilist later op zijn bestemming aankomt, de motorrijders hebben immers voorgedrongen.
En stel je nu voor dat dit soort types straks geen, of minder, kilometerheffing hoeven te betalen. Dat zou betekenen dat de gemiddelde biker ongeneerd het Nederlandse wegennet mag bevuilen. De automobilist mag daarentegen extra betalen om langer in de file te staan, om op die manier hulpeloos toe te kijken hoe de met leer beklede motorrijders gratis voordringen.
Is het niet gewoon logischer om motorrijders meer te laten betalen? Ze zijn namelijk sneller thuis. En zie het tevens als een klein extraatje om de hardwerkende arbeider, die verplicht in zijn lease-auto moet zitten, eens te compenseren.
[ gepubliceerd op nu.nl, 24 oktober 2007 ]
Danny zegt
Dat is gesproken se.
De nagel op de kop.
Prachtig.
Bertjan zegt
Okeey, een column is natuurlijk bedoeld om mensen aan het denken te zetten. Maar hier zitten wel zoveel onterechte en suggestieve aannames dat het volgens mij kant noch wal raakt…
– waar komt in vredesnaam die bewering vandaan dat een onevenredig deel van de files door motorrijdes veroorzaakt wordt?!
– waar komt je suggestie vandaan dat ongevallen door motors worden veroorzaakt?
– Motorrijders voordringen in de file?! Technisch gezien zou je kunnen zeggen dat ze niet eens deel uitmaken van de file, ze rijden er langs. Auto’s die even een parkeerplaats, op-en afrit pakken, dat is voordringen.
– wegenbelasting of kilometerheffing betaal je niet alleen voor vervuilen van de weg, maar wel voor ‘afschrijving’ van de weg; en die is hoger naarmate je voertuig zwaarder is of meer wielen heeft (vrachtauto’s!)
– In tegenstelling tot mensen in een lease auto, werken mensen op een motor niet hard?
Sorry, maar het komt op mij allemaal nogal gefrustreerd over…
ruud zegt
@Bertjan ik ben het met je eens
willem zegt
@ bertjan!
1 – 0 ja sorry hoor ben het ook wel eens dat motorrijders niet altijd even netjes rijden enz. en ok daarmee gebeuren vast wel eens ongelukken maar ik geloof niet meer dan met auto’s!!!
davy zegt
@ Bertjan
Hij schrijft dat de motorrijders voor een EVENREDIG deel verantwoordelijk zijn voor de files, niet onevenredig.
Er worden ongevallen door motors veroorzaakt, die evenredig zijn met het aantal motors op de weg.
Wat de rest betreft, alsook je conclusie, ben ik het met je eens ;)
Blok zegt
Misschien is niet de motorrijder, maar de schrijver van deze column vroeger gepest op school. Wat een gehuil zo op de vroege zaterdag!
Jerudo zegt
Het is niet omdat andere weggebruikers voor de motor kiezen en daardoor sneller kunnen zijn en gemakkelijker overal tussendoor kunnen en een automobilist niet dat je hen die vrijheid niet hoeft te gunnen.
Waar komt de stelling eigenlijk vandaan dat een onevenredig deel van de files door motorrijders veroorzaakt wordt? Via een objectieve bron heb ik echter dit gevonden:
“De meeste ongevallen, waarbij motorrijders betrokken zijn, gebeuren in stedelijk verkeer en vooral op kruispunten. Een klassieke ongevalssituatie: motor en auto naderen in tegenovergestelde richting een kruispunt; de auto draait linksaf en de automobilist schat de snelheid van de aankomende motorrijder verkeerd in en snijdt hem de pas af op zijn traject rechtdoor.”
Krijg hier het gevoel dat onze columnist iets te compenseren heeft ipv de gemiddelde motorrijder door zijn mening hier te spuien (nee dit is geen column, sorry).
autoblogger zegt
@Bertjan & willem: zie de reactie van davy ;)
@Bertjan:
– Technisch gezien zou je kunnen zeggen dat motorrijders voordringen in de file.
– Ik heb geen idee of motorrijders harder werken, wat denk jij?
Bertjan zegt
@ Davy
Hmm.. goed punt, ik was iets te enthousiast :-)
Maar dan nog vind ik het een gedurfde aanname; motorrijders zijn zich doorgaans goed bewust van hun kwetsbare positie en mijn ervaring is dat (afgezien van een enkele idioot) ze zich daarom defensief opstellen in het verkeer :-)
Evil Homer zegt
De reden waarom motorrijders niet mee hoeven te doen met het filerijden is dat het onmogelijk is om deze mensen te traceren. Wanneer je zegt dat het voorkenteken wordt geregistreerd bij het filerijden dan vallen de motorrijders al buiten de boot.
Wanneer je aangeeft dat je de achterkant pakt, dan zullen sommige mensen ook niet meer hoeven te betalen. Wanneer je dan net voor een vrachtwagen/hoge bestelwagen zit is het onmogelijk om het kenteken af te lezen.
Joris zegt
En waarom gaan die mensen die er zo pissig om worden ook niet motor rijden?
Mijn vader rijd altijd in de file met z’n motor. Hij rijd het hele jaar door, met weer en wind, ja ook met sneeuw! Hij rijd zelfs zo vaak dat hij de motor omgebouwd heeft op gas.
Wij zijn “jullie” om dat ook niet te doen?
davy zegt
@Bertjan : Laat me raden, jij rijdt met de moto? ;)
@Autoblogger : Reacties uitgelokt?… Column geslaagd :D
floryn zegt
@ Autoblogger
je gaat een beetje de motor de schuld geven van alles en dat is makeljik ikdenk dat motoren juist ervoor kunnen zorgen dat files iets minder groot worden,
motoren zijn korter en gebruiken minder wegdek
motoren zijn lichter en beschadigen/belasten het wegdek minder
motoren creeren een extra rijbaan door tussen mensen in te rijden
ik heb motoren nog nooit een wheelie zien trekkken in de file hoor dat is onzin.
Breinstein zegt
maar een feit blijft dat de motorrijders dezelfde weg gebruiken als de automobilisten, in dezelfde file staan en er even schuldig aan zijn. waarom dan niet ook hetzelfde betalen?
autoblogger zegt
@Evil Homer: die gedachte ging bij mij ook al door het hoofd.
Hoe doen ze dat dan bij trajectcontroles?
LPJ zegt
“Kijk bijvoorbeeld eens naar de ongevallen op de weg. Een klein ongeval in de ochtendspits kan al zorgen voor kilometers file.”
Motorrijders veroorzaken misschien meer ongevallen, maar ook in de spitsmomenten? Ik zou denken van niet. Ik hoor toch altijd dat het weer een vrachtwagen of “een auto op de linkerrijstrook” is als het om ongevallen in de ochtend- of avondspits gaat.
“Zoals we weten mogen deze verkeersdeelnemers onder bepaalde voorwaarden in een file inhalen, daar maken ze dan ook dankbaar gebruik van. Met als gevolg dat de automobilist later op zijn bestemming aankomt, de motorrijders hebben immers voorgedrongen.”
Ja natuurlijk, de motorrijder dringt voor en houdt jou daarna op … Heeft u ooit zulke onzin gehoord? Waar voegt die terug in denk je?
Ik sta ook dagelijks met auto in de file overigens, maar ben helemaal niet gefrustreerd over die motorrijders, integendeel.
caspar zegt
ik vind dat ze evenveel moeten betalen als automobilisten, maar ik heb er geen problemen mee als ik door ze word ingehaald op de snelweg. dat is hun goed recht.
autoblogger zegt
Filmpje: http://www.autojunk.nl/clips/view/133818
LPJ zegt
Point being? Dat er idioten op de weg zijn? Dat wisten we al langer ja… Dat motorrijders minder (niet niet, maar minder) voor files zorgen, wisten we ook al lang ja.
Filmpje: http://youtube.com/watch?v=PHYIbNnfbvc
Rodney zegt
Zielig stukje hoor. Grote sterke bullebak heeft kleine huilerige Autoblogger zeker flink vaak te grazen genomen op het schoolplein vroeger.
Paul zegt
De schrijver is waarschijnlijk geen motorrijder en zeker geen die woon werkverkeer rijd!
Is echt broodje aap verhaal van de bovenste plank.
Ik zeg verplicht die gast een jaar woon werk laten rijden op de motor, mag hij daarna nog eens zijn mening geven.
Laurens zegt
Deze column is de slechtste ooit op deze site gepubliceerd. Slecht verzonnen argumenten door een gefrustreerde man.
AbarthMkII zegt
Column komt me wat gefrustreerd over naar Motorrijders toe.
Dat laatste filmpje slaat nergens op. Alsof iedere motorrijder zich zo gedraagd! Beetje kort door de bocht. Er rijden ook genog randebielen rond in auto’s die mafste capriolen uithalen. Daar staat het net ook vol van. Kan me nog een filmpje herinneren van een stel snotneuzen in een E36, die als een stel wilde honden over de snelweg rijden. Of die onnozele in zijn Vectra achter een Ferrari aan. Wat te denken van die filmpjes met Supra’s door stockholm heen.
Rick dos zegt
Mjaaaaaaa, laat ik het maar zo zeggen……..rijstpapier is moeilijker om doorheen te prikken…… ;)
Gert zegt
Een beetje een zielig stukje hoor. Dat ze gratis mogen rijden in natuurlijk onzin, ze belasten de wegen ook, weliswaar stukken minder. Dus betalen ze stukken minder. Maar gratis, nee.
Maar buiten dat punt wat je maakt (en daarin gelijk gruwelijk doordraaft) raakt de rest van je column echt kant nog wal. Dat jij vaak moet remmen voor een motor vindt ik erg typisch, waarom hebben ik en vele andere met mij daar nooit last van? Misschien een beetje anticiperen, en niet persé het gat dicht willen rijden zodat niemand er meer tussen kan?
En ze van voordringen betichten is helemaal de zieligheid ten top, ik sta in de file in mijn auto, DUS de rest moet ook maar wachten. Jongen als je het zo’n probleem vindt om in de file te staan terwijl andere mensen door kunnen rijden is het dan niet gewoon een idee om ook op de motor te stappen?
En tja, dan motorrijders wel eens soepel met de verkeersregels omgaan is absoluut waar, maar welke autobestuurder doet dat ook niet? Want jij rijdt natuurlijk altijd netjes 120 waar je 120 mag, snijdt nooit een klaverblad over de vluchtstrook aan, geeft altijd netjes richting aan, rijdt nooit over een doorgetrokken streep, etc, etc….
Stop gewoon met huilen, en als je er erg meezit stap je gewoon ook op de motor. (Ik heb en rijdt trouwens zelf geen motor, maar maak wel netjes de ruimte voor diegenen die dat wel doen.)
Niels zegt
En daarnaast: de gemiddelde motorrijder maakt veel minder kilometers en komt er alleen in het weekeinde uit met mooi weer!
Godfrey zegt
Hahahahaha, wat een domme kinklare onzin. Een colum is inderdaad een mening, maar kan je deze dan ook onderbouwen met feiten? Jezus zeg, gefrusteerd mannetje dat je ben…..bah, wat een slechte colum………
Juppe zegt
Ja, dat voordringen, dat doet ’t ‘m he? Jammer dat de nederlandse weggebruiker zo snel op z’n pik getrapt is, en daardoor elkaar de ruimte niet gunt. Misschien raken de automobilisten wel meer gefrustreerd door lachende motorrijders, gaan nog vreselijker weggedrag tonen en daardoor ontstaan er nog meer files. Is dat dan de schuld van de motorrijder, of van de automobilist? ;)
Slechte column imo, maar het lokt wel reacties op. In een column moet volgens mij waarheden verkeerd aan elkaar knopen, zodat het logisch klinkt en het tegenovergestelde (niet perse) beweert. En wat humor meebrengen. Dit mis ik allemaal in deze column. Maarja, het is wel een onderwerp wat veel reacties oproept.
autoblogger zegt
LOL @ Rick dos ;)
Denis zegt
Stel dat al die motorrijders allemaal met de auto kwamen werken… Dat zou pas file veroorzaken!
De gemiddelde motor is pakweg 2.5 meter lang, de gemiddelde auto klokt af op 4.5 meter. De file wordt al langer…
Daarbij komt ook nog eens dat indien al deze motoren die weinig parkeerplaats innemen door auto’s worden vervangen de parkeerplaatsen in de stad (want daarvoor zijn de files) verminderen, wat weer neerkomt op meer files!
Ik heb net een motor gekocht voor het parkeerprobleem waar ik elke dag zijn moet. Als ik met de auto ga rij ik minstens een half uur rond op zoek naar een plekje, maar met de moto hoef ik minder lang te rijden en kan ik hem altijd wel ergens in de buurt uit de weg zetten.
Daarvoor vind ik het logisch dat ik daar als Belg wordt voor beloond door fiscale voordelen zoals aftrekken van kosten enz.
Predatorfish zegt
Ongenuanceerde column, dat wel. Ik spreek echter uit ervaring (a10) dat motorrijders zich bij het voorbijrijden van files echt zelden aan de regels houden. Ze halen in wanneer het verkeer harder rijdt dan 30 en ook het snelheidsverschil is vaak veel te groot. Daarbij halen ze niet allemaal aan dezelfde kant in. Hierdoor ontstaan vaak gevaarlijke situaties, curieus genoeg met name voor de motorrijder zelf. Ik vind daarom dat ze het inhalen van files door motoren moeten verbieden of strenger moeten controleren door bijvoorbeeld trajectmetingen te doen en het snelheidsverschil tussen auto’s in de file en de motoren te meten en te letten op te plaats van inhalen.
Silverarrow zegt
Dit is zeker geen broodje aap verhaal. Iedereen weet dat de gemiddelde motor in verhouding met een auto behoorlijk snel is. Acceleratie, pk/kg-verhoudingen e.d. zijn bij een motor (ik heb het nu even over modellen als Ducati’s, Yamaha YZF-R, Suzuki GSX R) al snel vergelijkbaar met die van een supercar, zo niet sneller (Niet voor niets zijn er namelijk regelingen opgesteld over “zware” en “lichte” motoren). En dat lokt uit om de openbare weg te gebruiken als circuit, ofin ieder geval om hard te rijden, wat natuurlijk niet geheel onlogisch is. Voor de gemiddelde persoon is de verleiding al snel te groot om even het gas open te trekken, wanneer je op zo’n motor rijdt. En dan vergeet je als motorrijder toch even hoe kwetsbaar je bent in het verkeer, met alle gevolgen van dien.
Ik wil zeker niet generaliseren, natuurlijk zijn er motorrijders die zich perfect aan de regels houden, en natuurlijk zijn er automobilisten die zich ook misdragen in het verkeer. Maar ik krijg soms het idee dat motorrijders zichzelf beschouwen als ideale bestuurders (terecht of onterecht), en snel de neiging hebben om met hun vinger richting de automobilist te wijzen.
Als motorrijder ben je veel kwetsbaarder in het verkeer, en daarom dien je als motorrijder extra alert te zijn op fouten van anderen, hoe terecht of onterecht dat ook mag klinken.
2SLOW4ME zegt
ag… je kan zo’n ding zien als vervoersmiddel of als race motor… ik kies tog persoonlijk voor die eerste, aanzien die prachtige vangrails hierzo, en ik het tog niet wil uitproberen tot hoe hard mijn motorpak mij leven houd.
Ik vind er wel wat inzitten dat ze minder hoeven te betalen, ze stoten minder uit dan een auto en het is in (bijna) alle opzichten praktischer (inparkeren, plaats die ze innemen, uitstoot.. alhoewel die me aan mn reet zou roesten, en ook de kosten voor zover ik weet…)
LPJ zegt
Jouw verhaal klopt wel Silverarrow, maar dat is niet wat er in deze column staat he?
“ik krijg soms het idee dat motorrijders zichzelf beschouwen als ideale bestuurders (terecht of onterecht), en snel de neiging hebben om met hun vinger richting de automobilist te wijzen.”
Hier gebeurt namelijk net het omgekeerde. Niemand zal beweren dat motorrijders engeltjes zijn in het verkeer …
En @Niels, zijn het niet die motorrijders die de wheelies gaan trekken en voor het hoge aantal ongevallen zorgen bij motorrijders? En niet die motorrijders die iedere ochtend naar hun werk rijden? ;-)
Karel zegt
@Predator, de regels die de verzekeringen hebben afgesproken zijn dat motorrijders tot 50km/h met een verschil van 10km/h ervoorbij mogen gaan, (en dus niet 30)
Motorrijders gebruiken de ruimte die is overgelaten door de automobilisten, dus wordt het wegennet eficienter gebruikt
mart(w)in zegt
@ Silverarrow
motorrijders zijn zich altijd bewust van hun kwetsbare positie op de weg,waarom jij denkt dat dat niet zo is…..is omdat je geen motor rijd en het dus ook nooit als dusdanig zal ervaren.
zelfs als je je aan de regels houd ben je nog kwetsbaar omdat de gemiddelde auto mobilist niet verder kijkt als zijn motorkap lang is.
dus de gemiddelde supercar rijder houd zich dus ook niet aan de snelheid omdat ie zo veel PK`s heeft ?
je verhaal slaat ook totaal de plank mis.
verder is de collum waardeloos en idd door een gefrustreed mannetje geschreven.
dekster (Union Fait La Force) zegt
“Is het niet gewoon logischer om motorrijders meer te laten betalen? Ze zijn namelijk sneller thuis.”
Srry autoblogger, maar is dit niet wat kortzichtig?
Motorijders zijn sneller thuis dat is waar, maar dan vergeet je wel dat ze kwetsbaarder zijn en dat die mensen ook elke dag buiten zitten endus prooi zijn voor de weersomstandigheden.
Je moet het ervoor over hebben, in de regen/kou rijden om wat sneller thuis te zijn.
vrooom zegt
motorijders moeten zeker geen kilometerhefingen gaan betalen.
ze zijn ook nul oorzaak van een file.
auto’s staan namelijk in de weg en houden het verkeer ernstig op.
als iedereen nou eens de motor zou pakken kunnen we gwoon met z.n 6 en naast elkaar rijden en zou er dus ook geen file zijn
NLX zegt
wat een gezeur voor de zaterdag, wie is hier nou vroeger gepest?
maartenunplugged zegt
Zelfs als deze collumn puur voor het uitlokken van reacties is geschreven is dat totaal mislukt. Het enigste wat wordt aangewakkerd is het ouderwetse Automobilist vs Motorrijder verhaal. Kom op mensen, laten we nu eens volwassen doen en elkaar accepteren.
Trouwens… ik kan zo nog 10 doelgroepen noemen waar ik meer last van heb en die zeker meer rotzooi op de weg veroorzaken op de weg dan motorrijders.
lincoln zegt
slimme zet .. na 10 jaar de kosten die het OM heeft gemaakt (zonder enig resultaat natuurlijk) tegen de hells angels terug..
Paul zegt
ik denk zelfs dat er minder files komen wanneer meer mensen motor gaan rijden (diegene die het kunnen doen, omdat ze geen auto nodig hebben).
Natuurlijk zitten er motorrijders tussen die de boel lopen te verstieren in het verkeer, maar het overgrote deel is best fatsoenlijk.
En voor alle filerijdende automobilisten: Kijk eens in de spiegels als je langzaam rijd. Dat scheelt een hoop onverwachte bewegingen.
Racer X zegt
Ik kan me vaak wel vinden in de geplaatste columns, maar deze is naar mijn mening iets teveel gebaseerd op incidenten. Lang niet iedere motorrijder rijdt als een idioot, en het zijn vaak de automobilisten zélf die gevaarlijk gedrag bij bikers uitlokken. Ik heb wat dat betreft verhalen genoeg gehoord van vrienden, kennissen en mensen die ik spreek bij motorbijeenkomsten (Naast auto’s en gitaren zijn motoren mijn derde passie).
Malloten zijn er natuurlijk altijd, maar die heb je onder de automobilisten net zo goed. Dat is dus geen argument. Prima dat je op deze manier een discussie uit wilt lokken, maar om het allemaal voor waar aan te nemen gaat me een beetje ver.
Voor wat betreft files: motoren crashen uiteraard wel eens waardoor er een file ontstaat, toch maak ik dit zelden mee. Veelal zijn het automobilisten die voor geen zak kunnen rijden die hun wagen in de vangrail krullen. Wees trouwens blij dat motorrijders de files inhalen, anders zou de file alleen maar langer worden. Zelfs de kleinste vorm van doorstroming is goed voor het oplossen van een file.
Ik ben het er natuurlijk mee eens dat het snelheidsverschil tijdens files inhalen niet te groot mag zijn en dat het gedrag van enkele motorrijders tijdens drukte op de weg echt niet goed te praten valt. Maar extra belasting? No way: een motor verbruikt minder, is minder belastend voor het wegdek en lost naar mijn mening enigszins het ruimteprobleem op de Nederlandse wegen op.
GJ zegt
Haha leuk verhaal!
Zo te zien zijn alle motorrijders een beetje op hun teentjes getrapt op de zaterdagmorgen ;-)
Ben benieuwd wie durft te ontkennen dat er bepaalde motorrijders best levensgevaarlijk gedrag uithalen en dus ook regelmatig ongelukken veroorzaken.
Thomaz zegt
De columnschrijvert is zeker zo iemand die in de file expres helemaal naar links/rechts gaat staan zodat motoren er niet meer tussendoor kunnen… Wat ontzettend zielig. Het is sowieso ontzettend boter op je hoofd hebben. Als ik zie hoe jullie in die rijtesten de M3’s/AMG’s van deze wereld onder handen nemen, mag je wat mij betreft niet klagen over het rijgedrag van motorrijders.
ML320 CDI zegt
ik ben geen motorrijder, en rijd redelijk veel km’s. Maar hier in nederland vind ik dat motorrijders zich niet heel asscociaal gedragen. En van mij mogen er meer mensen op de motor gaan, want ik denk dat er dan minder lange files ontstaan. Aan de andere kant heb ik weer hele slechte ervaringen met motorrijders in frankrijk (Saint-Tropez, Saint-Maxime) die kust streken daar. Heb daar al teveel doden motorrijders gezien, en motorrijders die als gekken rijden.
ML320 CDI zegt
trouwens, ik vind het geen slecht idee als er meer mensen op de motor gaan. Dus van mij mogen ze die belasting niet meevoeren, of minder. MAAR ik denk dat het dan slim zou zijn, om de boetes van motorrijden te verhogen (snelheid,gevaarlijk weggedrag). Want wat ook in het collum staat, dat is natuurlijk wel er gevaarlijk.
Birger zegt
@ Thomaz
vind ik ook en er zijn toch veel mensen die met deze collumn het niet eens zijn.
De collumn zou geheel tegengesteld moeten zijn, het is terecht dat ze minder taxen zouden moeten betalen, hoe meer motorrijders hoe MINDER filles, die nemen minder plaats in en zijn overal sneller door, moesten er meer mensen met de motor rijden zouden erveel minder filles zijn. Filles onstaan veelal door mensen met de auto die benulloos op hun rem gaan staan omdat ze in de verte hun afrit zien, in plaats van te remmen wanneer ze in de afslagstrook rijden.
Superdude zegt
ALS JE EEN AUTOMOBILIST TOCH OOK EEN LAMBO OF FERRARI GEEFT!!!
Dan verwacht je toch ook niet dat hij zich aan de regels houdt terwijl die voet zich wel heel verleidelijk boven dat gaspedaal begeeft!!!
ik vindt wheelies op de openbare weg geen schande;)
mist je het kan en niemand anders ermee in gevaar brengt;)
maar je hebt ook kindertjes van 20 die papa’s R1 of GSX mogen lenen en denken dat ze rossi zijn dan wordt het een ander verhaal;)
maar ik rij al 5 jaar motor en mijn motor is een GSX 1000 R en die zit ook snel op het achterwiel maar als je het kan en er voorzichtig mee bent moet dat geen probleem zijn lijkt me????????
Silverarrow zegt
@ Mart(w)in:
“Motorrijders zijn zich altijd bewust van hun kwetsbare positie op de weg”
Blijkbaar niet, ik kan je namelijk op een mooie zondag genoeg motorrijders (voor de duidelijkheid, anders wordt ik daar weer op aangevallen, niet alle, maar toch zeker een aantal motorrijders) aanwijzen die zich niet altijd even netjes aan de snelheid houden, inhalen waar het niet is toegestaan e.d. Dan zijn ze zich zeker niet bewust van hun kwetsbar positie.
Ik ben inderdaad (nog) geen motorrijder, maar ik ken wel genoeg motorrijders die deze mening met mij delen.
“Zelfs als je je aan de regels houd ben je nog kwetsbaar omdat de gemiddelde auto mobilist niet verder kijkt als zijn motorkap lang is.
Dit bedoel ik dus met dat motorrijders nogal snel geneigd zijn om met hun vinger naar de automobilist te wijzen. Zoals ik al zei: Als motorrijder ben je veel kwetsbaarder in het verkeer, en daarom dien je als motorrijder extra alert te zijn op fouten van anderen, hoe terecht of onterecht dat ook mag klinken. Je alleen aan de regels houden is dus eigenlijk niet genoeg, en als je dat niet aan staat, had je niet aan je motorrijbewijs moeten beginnen. Het is wellicht niet echt “eerlijk”, maar er is helaas weinig aan te doen.
“Dus de gemiddelde supercar rijder houd zich dus ook niet aan de snelheid omdat ie zo veel PK`s heeft ?”
Dat heb je mij niet horen zeggen. Hieruit blijkt maar weer dat je mijn reactie niet echt goed gelezen hebt. Ik zeg namelijk dat mensen die supercars kopen, of snelle motoren, geneigd zijn om sneller snelheidsovertredingen te maken dan andere verkeersdeelnemers. Je koopt immers geen Ferrari of Yamaha YZF-R1 om vervolgens nooit harder te rijden dan 120 km/h, toch?
“Je verhaal slaat ook totaal de plank mis.”
Daar ben ik het dus duidelijk niet mee eens. :D
@ Lennart: Dit staat niet in het column, inderdaad, maar de discussie ging al een beetje in de richting, dus vandaar mijn reactie. En ik denk dat motorrijders iets minder moeten zeiken over automobilisten die niet kunnen rijden en, uiteraard vice versa.
pelezinho zegt
dit is toch larie, komop seg
er is geen enkele deftige reden om motorrijders te belasten, echt niet
en files worden wel degelijk het minst veroorzaakt door motorrijders dus stop the bullsh*t
burto turbo zegt
ghahahaha, dit is allemaal bullshit man, als je echt vind dat motorrijden veel voordelen met zich meebrengt, laat de auto dan gewoon staan, en neem een motor, meteen van al DIT gezeik af
trekveer zegt
Ben het absoluut niet eens met het artikel hierboven!!!!!!!
Ze zijn even gevaarlijk!!!!
En er zijn net zogoed imbicielen op de motor als in de auto!!!!!!!!
ik erger me veel veel veel veel veel vaker aan autorijders dan aan motorrijders!!!!!
Ben zelf Leaserijder en motorrijder!!!!!
Eerste artikel wat ik echt nergens op vind slaan op autoblog!!!
Seroj zegt
Ik heb de columns van autoblog die op nu.nl nooit echt goed gevonden en zelfs betreurt omdat ze niet echt de kwaliteit van autoblog.nl representeren. Maar dit is toch de slechtste column ooit. ‘Schoenmaker blijf bij je leest’.
Naast auto liefhebber rij ik ook vele kilometers met de motor. Grote voordeel is dat je veel meer overzicht op het verkeer hebt en veel verder vooruit kijkt dan de meeste automobilisten ooit hebben gedaan. De meeste files ontstaan veelal omdat mensen schrikken als de voorganger remt en zij direct ook gaan remmen. Door de kettingreactie die er ontstaat wordt de gehele doorstroom van het verkeer belemmerd wat uiteindelijk tot een fille uitmond.
Als motorrijder kijk je vaak 3 of 4 auto’s verder, zodat je alleen maar het gas los hoeft te laten ipv, meteen te remmen. Mensen zouden dus meer afstand moeten houden, verder vooruit moeten kijken en minder snel angstig om de rem moeten gaan staan. (ook:minder hard remmen, optrekken en van rijstrook wisselen)
Helaas zijn de meeste automobilisten veelal met heel veel andere dingen tijdens het rijden bezig waardoor dit veelal niet gebeurd. Iets wat op de motor al simpel weg veel minder mogelijk is.
Daarom denk ik dat motorrijders in het algemeen minder snel files veroorzaken.
Jeffrey zegt
Nietszeggende en slecht onderbouwde post.
Waarschijnlijk durft de poster zelf geen motor te rijden en baalt hij ervan dat hij onnodig lang in de file staat.
Er zijn genoeg motorrijders EN automobilisten die wel goed samen door de file kunnen rijden. Als een rij auto’s stil staat, wat is er dan op tegen dat een motor ertussendoor rijdt!
GezondVerstand zegt
Tuurlijk moeten motorrijders meer betalen.
Omdat het in verhouding grote vervuilers zijn.
1 Geen katalysator -> meer schadelijke stoffen uit de pijp
2 Motorblok van een motorfiets is alleen maar gebouwd op vermogensefficiency (zo veel mogelijk vermogen uit het aantal cc) en absoluut niet op brandstofefficiency (zoveel mogelijk km uit 1 liter brandstof). Kijk maar eens wat een motorfiets verbruikt met zijn 1/5 gewicht van een auto en 1/3 cilinderinhoud. Dan zou ik met mijn 1.6 middenklasser omgerekend wel 1 op 3 rijden
3 Motoren maken ook nog eens 5 keer zoveel lawaai dan automotoren
4 Een groot deel van de motormuizen (zoniet alle) hebben thuis nog een auto staan voor als het te koud of te nat is of wat voor reden dan ook om hun (plezier)vervoersmiddel niet te gebruiken.
5 Omdat een motor minder modegevoelig is wordt er langer mee gereden totdat er een nieuwe wordt aangeschaft -> veel oude motoren die met hun vervuilde, oudere techniek motorblokken nog eens extra troep uit hun knalpijp blazen.
6 Omdat ze niet minder maar meer weg nodig hebben. Motormuizen zelf schieten wel overal tussen door, maar een automobilist houdt in het algemeen meer afstand tot een motor dan tot een auto. Je weet immers nooit wat voor acrobaat er onder dat vizier zit en of ie niet onderuit gaat in de bocht.
Reden genoeg om ze net zo hard of meer te laten bijdragen aan de schatkist.
En veel meer politiecontrole op wegmisbruik / verkeersovertredingen.
monk zegt
heb je erbij stil gestaan dat als de motor rijders niet “voordringen” de file nog langer zou zijn en jij nog later op je werk komt?
Dan zegt
Zuch!
trekveer zegt
misschien een goed idee om de doorstrooming te bevorderen:
Het systeem dat ze in noord amerika handteren!!!
Keep your lane, maar hou wel als langzame baan een rijstrook aan (rechts).
hou je je snelheid blijf in je baan wil je sneller dan moet je vaker van baan veranderen!!!
een absolute file beginner is het onnodig met een lange stoet op de linker baan gaan rijden!! PERSOONLIJK IRRITEER IK ME HIER ECHT BLAUW AAN!!!!
en dat ga met het Keep your lane systeem tegen!!!!!
dus in wezen dat rechts inhalen legaal wordt dan gaat men denk ik persoonlijk veel minder met z’n allen naar een baan toe!!!! dus een beter doorstroming!!!!
ik de dinges zegt
-edit: ip ban-
Victor zegt
Totale kwats geschreven door een gefrustreerde lease muppet met een te hoge bloeddruk.
Files ontstaan simpelweg door een te groot aanbod bij een geringe capaciteit. Wat de oorzaak is van deze capaciteitsbeperking is compleet irrelevant; De ene dag is het het weer, de andere dag een ongeval. Als je echter gaat kijken naar welke weggebruikers de beste bijdrage leveren in het zo soepel mogelijk laten verlopen van de verkeersstroom, dan scoren de automobilisten geen punten. Grote gaten laten vallen, niet opletten (wat weer tot mogelijk nieuwe ongevallen leidt), anderen er niet tussen laten, etcetera. Motorrijders echter, zitten niemand dwars. Ze rijden over een stuk van de weg dat door de rest niet gebruikt wordt (dus doen niets af aan de beschikbare capaciteit voor de automobilisten), houden rekening met elkaar en houden hun hoofd erbij. Ze moeten immers wel, willen ze heelhuids aankomen.
Verder is er voorlopig helemaal niemand die meer belasting moet gaan betalen. We staan al genoeg van onze zuurverdiende centen af aan dat Haagse geboefte en zien daar bar weinig van terug op het asfalt. Laat ze de huidige inkomsten eens besteden aan structurele verbeteringen aan het wegennet, scherpere controles op de verkeersveiligheid en voorlichting aan de weggebruikers hoe men zelf files kan voorkomen (zoals door bijvoorbeeld op je snelheid te letten als je helling op gaat, je vertraging levert wederom capaciteitsvermindering op). Of wat te denken van subsidies voor rijvaardigheidstrainingen of ondersteuning aan de transportbranch in het op orde houden van voertuigen en personeel.
Mark zegt
Motorrijders betalen nu minder MRB, das prima. Moet ook terugkomen in rekeningrijden, zie het probleem niet eigenlijk. Alsof heel NL op de motor gaat springen nu :)
lodewijk HPF-racing zegt
Hier heb ik gewoon geen woorden voor.
Hoe kan je nu zo een f***ng onzin uitkramen.
De meeste motorrijders kunnen beter rijden dan de gemiddelde automobilist.
LOSERS!!
Juppe zegt
Zeg Lodewijk, leuk dat je meedenkt, maar ik hoef niet van iemand met 0,0 ervaring in het verkeer (zie dat je net 18 bent) te horen hoe automobilisten en motorrijders zich gedragen.
Rick dos zegt
Nou! Jongens! Kom op zeg! Begin bijna medelijden te krijgen met autobloggert!
Kom op autobloggert, geef iedereen een zoentje op het voorhoofd zodat men weer rustig verder kan gaan bloggen……
Alwood zegt
en toch voel ik altijd wel een beetje sympathie voor motorrijders… ik heb mijn hele leven nog maar 1 keer op zo’n gemotoriseerde fiets gezeten dus partijdig zie ik mezelf niet echt.
Omdat motorrijders veel sneller ergens tussendoor kunnen en weg zijn heb ik er in ieder geval nooit last van. De ongelukke met motorrijders kunnen misschien voor files zorgen maar die worden 90% van de gevallen door automobilisten die niet kijken veroorzaakt.
Van mij mogen motorrijders buiten de bebouwde kom best hun gangetje gaan… zorg wel dat de autos niet hoeven te remmen voor domme toeren.
En in het allerextreemste geval vind ik eerder dat automobilisten meer moeten betalen om de motorrijder te ontzien!!!
GezondVerstand zegt
Dat keep your lane kan ook rampzalig uitpakken: 3 vrachtwagens naast elkaar die hun lane keepen, dan schiet je lekker op.
autoblogger zegt
Grappig dat sommige mensen het zo persoonlijk opvatten, het zit echt diep…
LPJ zegt
Ja, heel persoonlijk allemaal, vooral omdat de meeste weerstand op je onzin blijkbaar komt van mensen die nooit of amper motorrijden. Grappig.
ML320 CDI zegt
@autoblogger, ik denk dat het niet diep zit.. ik ben geen motorrijder(nog nooit gedaan zelfs) maar toch vond ik het redelijk frustrerend om te lezen.
H.J. Vaesen zegt
Sorry blogger, beetje vergezocht. Maar, iedereen is wel weer actief geweest op autoblogger.nl – als nu ook nog iemand een bannertje heeft geclicked heb je mijn commerciële goedkeuring jongen.
Thomaz zegt
@ alle argumenten m.b.t. vervuiling van motorfietsen etc.
Kijk eens naar hoeveel motoren er in Nederland rondrijden, en hoeveel KM daar per jaar mee gereden wordt. Dit is misschien maar een paar % van alle afgelegde kilometers (auto’s en motorfietsen gecombineerd) binnen Nederland. Als Ferrari ook aan de zoveel gram CO2 per KM uitstoot moet voldoen staan we hier op Autoblog allemaal op onze achterste benen omdat er toch maar weinig Ferrari’s zijn en er wordt toch maar zo weinig mee gereden. Maar als het over motoren gaat moeten ze ineens weer minstens net zo hard aangepakt worden als auto’s. Het is gewoon zoeken naar een stok om mee te slaan…
Mikeee zegt
Ik heb geen A-rijbewijs, geen motor en heb nog nooit een motor gereden.
Zelfs geen scooter.
Er is zoveel mis aan dit “column” dat ik mij de moeite ga besparen.. flame-bait, ge-troll, suggestieve onwaarheden, enfin het is echt onbegonnen werk op ’n zaterdagmiddag.
Ik vind dit een typisch gevalletje “oud-Neerlandsche afgunst”.
“Ik kan het niet dus jij zou het ook niet mogen.”
Wees eerst “zo’n type” en pak zelf de motor eer ge oordeelt!
Pascal zegt
Wat een onzin. Beperk jezelf tot het plaatsen van nieuwtjes en foto’s. De columns zijn altijd van een bedenkelijk niveau en lijken te worden geschreven door tieners zonder hersens. Laat het schrijven van opiniestukken maar aan anderen over…
rudi zegt
mikeee heeft helemaal gelijk, (evenals anderen hierboven)
Onwaarheden, subjectieve aannames, noem het maar op. Maar wat mij in de column vooral opvalt is een sfeer van afgunst en nijdigheid jegens motorrijdend Nederland, dit is geschreven naar een vooraf vastgestelde mening en conclusie. Naar mijn mening is dit geen faire column.
adriaan zegt
Motorrijders maken file weliswaar minder lang, maar aan de kop van de file nemen ze weer gewoon net zoveel ruimte in als een auto. Technisch gezien dringen ze dus WEL voor en staat de automobilist er dus langer in.
File zijn dus minder lang wat absolute lengte betreft, maar langer als je het hebt over de tijd die we er met z’n allen als automobilist in staan.
FJ Bartling zegt
Goedenmiddag!
Als alle motorryders plots auto gingen ryden,hadden we nog meer files!Motoren,en motor-
scooters,kunnedn zich overal tussendoor wurmen,en kunnen tussen de file door ryden
(langzaam)!Bovendien staan hun motoren NIET stationair te draaien=kat en uitlaat op
temp=minder vervuiling!
CasperH zegt
Ik geloof dat ik me alleen nog maar bij de rest hoef aan te sluiten: deze column is niet erg sterk geschreven. De conclusies raken kant noch wal. Als je een mening hebt over motorrijders: prima. Maar dit is net zoiets als roepen dat alle moslims met een bomvest rondlopen.
Jammer.
En nee, ik rijd geen motor, heb geen motorrijbewijs en vind motorrijders niet altijd even fijne medeweggebruikers. Maar dit is overdreven. En meer motoren i.p.v. auto’s zou wel degelijk meewerken aan vermindering van het fileprobleem. De overheid mag van mij het motorrijden flink stimuleren, zodat wij als verknochte automobilisten beter door kunnen rijden.
MrSelected zegt
Ik dacht, aangezien we op een autoblog zitten, dat ik een van de weinige zou zijn die dit stukje pure onzin zou vinden. Ben blij van niet.
Autoblog, het is een schande dat dit stuk ooit is geschreven.
Alle autorijders mogen blij zijn dat er zoveel motorrijders zijn, en steeds meer bij komen. Ik ga binnenkort zelf ook motorrijden omdat ik het gewoon zat ben om in de file te staan. En dan is degene, die zelf te bang is om op een motor te stappen, aan het zeiken dat de motorrijder voordringt? En meer moet betalen?
Hou toch op
Turbopaultje zegt
2 Opties :
a. Deze column is ironisch bedoeld…………dan kan ik het wel goed pruimen.
b. De tekst is oprecht gemeend….. dan vind ik het de grootst mogelijke bullshit, gebaseerd op onwetenheid en jaloezie. Klopt echt voor geen kant en daar zijn een A4 tje vol argumenten voor aan te dragen.
Ergo: Ga zelf eens eerst rijden op een bike, dan wordt namelijk de realiteitsgehalte van dit slechte betoog meteen duidelijk.
lodewijk zegt
@ Juppe
Ik denk dat ik al meer ervaring heb in het verkeer dan jou hoor.
Zowel met de motor als met de auto.
Juppe zegt
:)
mart(w)in zegt
@ GezondVerstand: motoren hebben weldegenlijk katalysators en euro 3 motoren en mogen net als auto`s niet meer als 80 db produceren.
1 db extra is verdubbeling van geluid dus 5 keer zo veel….praat niet uit je nek joh.
laat je eens voorlichten met je gezonde verstand dan weet je waar je over praat.
menneke zegt
mart(w)in
foutje 3 dB is verdubbeling van het geluid….
Juppe zegt
3db is verdubbeling joh.
mobs4 zegt
ik zal hier geen grote reactie schrijven op die onzin die ik hierboven net gelezen heb maar zal maar de keren niet tellen dat ik gelukkig al antisipeerde op domme reacties van vele automobilisten. Als ik met de auto op baan ben heb ik nog geen enkele maal moeten vol in ankers gaan voor een moto rijder, misschien omdat ik geen egoistisch, jaloers rijgedrag vertoon tenopzichte van een moto.
Burgman zegt
Laat de sccoterrijders maar met rust dan. Die fietsen rustig door de file.
Alwood zegt
@Turbopaultje
yeah! :D ik ga voor a ;) en ik ben het er helemaal mee eens… gewoon een leuk stukje tekst al helemaal omdat zoveel mensen er een mening over hebben. Wel mooi om te zien hoe eensgezind iedereeen opeens is.
En om te reageren op een reactie hierboven…
Er rijden nooit(!) motoren voor aan de file. Dat zijn altijd maar dan ook echt altijd auto’s of vrachtwagens. en ik gok zelfs dat maar 25-30% vrachtwagen is. De meeste files komen door incompetente chauffeurs die niet kunnen kiezen tussen het rem en gaspedaal.
M. zegt
”Met als gevolg dat de automobilist later op zijn bestemming aankomt, de motorrijders hebben immers voorgedrongen.”
Tering ik heb nog nooit zo’n slecht argument gelezen zeg. Voordringen? Ze rijden gewoon langs je, iets wat je zelf niet kan. Waarom dan voordringen?
ray zegt
de schrijver was toch universitair opgeleidt?
ga eens hier kijken voordat je je persoonlijke frustraties in een artikel zet:
http://ppw.kuleuven.be/FL/validiteit.htm
daarnaast zijn niet alleen de r1 en hayabusa’s sneller dan jullie tupperware auto’s maar een lullige motor uit 1992 voor 1500 euro trekt ook nog steeds een enzo eruit met een 0-100 sprint..
daarnaast is het merendeel van de ongelukken waarbij een motorrijder is betrokken het gevolg van mensen in een auto die denken dat ze kunnen rijden.
daarnaast kan niet elke motorrijder een wheely en degene die hem wel kunnen hebben vaak meer controle over zo’n apparaat dan menig ander.
bovendien biedt ik hierbij nu mijn excuses aan voor het feit dat kennelijk het vrouwtje van de schrijver van het artikel flink is vreemd gegaan met een paar motorrijders…
Leroy zegt
wat is dit nou voor zielig gehuil?
Ik heb een aantal blogs voorbij zien komen waar ik het niet helemaal mee eens ben. maar dit blog is toch echt pure onzin.
En motorrijders betalen natuurlijk minder belasting omdat er minder personen op een motor vervoerd kunnen worden dan in een auto. lijkt me toch vrij logisch.
Verzin de volgende keer iets beters, of geef toe dat je niet welkom was op het schoolplein… zielig gewoon..
King Rollo zegt
Een ongeluk (het woord zegt het al) gebeurd niet met opzet. Om die mensen met of zonder motor meteen te beschuldigen van files gaat mij al te ver.
De motorrijder die tussen de file doorrijdt zorgt niet voor een langere file, in feite verkort deze de file. Naast het feit dat motorrijders zich niet correct gedragen tussen de file door rijdend, heeft er verder niemand last van. De motrorrijder trekt sneller op dan de gemiddelde auto en is zodoende niemand tot last.
En dan nog dit, de meeste ongevallen met motoren wordt veroorzaakt door een automobilist. Hierbij is er niet bewezen dat (en te hoge) snelheid een oorzaak zou zijn, nee de automobilist ziet de motor niet!!
Dus laten we de autorijder ook opdraaien voor de meeste ongevallen met motoren en de wegenbelasting voor de auto hoger opvoeren om die reden!
RA999 zegt
Tsjonge, wat zijn velen van jullie kinderachtig zeg. Natuurlijk, wat er in de column staat is helemaal niet waar, maar een column op een blog is bedoeld om een discussie op gang te brengen. En die discussie kan dan weer interessant zijn, omdat dan de mensen die er wat van weten hun zegje kunnen doen en dan de voors en de tegens kunnen bespreken zonder gescheld en getier. Maar de meeste reacties die ik hier zie, gaan over wat voor ’n grote onzin uitkramende klootzak autoblogger wel niet is. Maar ik zie minder reacties die echt over het onderwerp gaan en dat is toch wel jammer, want in plaats van dat jullie autoblogger intelligent op z’n nummer zetten hebben jullie hem nu alleen maar uitgemaakt voor alles wat maar slecht is…
Sander zegt
Dan zouder smarts daar ook niet bij horen, die zijn net zo lang.
classic red zegt
“En motorrijders betalen natuurlijk minder belasting omdat er minder personen op een motor vervoerd kunnen worden dan in een auto. lijkt me toch vrij logisch.”
Dan hoef je voor een Lamborghini dus ook minder belasting te betalen dan voor een MPV. Lijkt me toch vrij logisch.
MrSelected zegt
@RA999: Het lijkt meer op gebash naar de schrijver toe, itt een discussie.. Mission failed dus.
autoblogger zegt
@RA999: bedankt voor je reactie, dat viel mij ook al op;)
Franco zegt
Ik lees niet zo vaak een column en nu blijkt ook waarom.
Kennelijk had Maxima ongelijk; je kunt de Nederlander heel goed typeren, nml. als een geboren Z.E.I.K.E.R.D.
Zelf rij ik ook motor en dan wel puur voor het gemak in de stad en in een file (kort geleden mijn Honda CB500 ingeruild voor een Harley Davidson Fatboy)!
Ik denk niet dat de schrijver van dit prulletje oprecht geinteresseerd is in de motor als een vervoersmogelijkheid! Op mijn werk kon ik i.i.g. 3 collega’s overtuigen, om ook op de motor te stappen. Nadien bleek de tijdwinst ruim een half uur te zijn!
Ik denk dat de kift daarin zit?
Michel zegt
@Jerudo, je slaat de spijker op ‘z’n kop. Tjongejonge, wat een jankcolumn. Beetje jammer Autoblog…
Beaten zegt
Ach, we blijven uiteindelijk allemaal zeikende/jankende nederlanders
Ik zat al een tijdje op een column als deze te wachten..
Er is maar 1 ding waar ik geen geduld voor heb..
En dat is de dag waarop ik mij studie heb afgerond, en allebei m’n middelvingers op schiphol hoog in de lucht kant houden.. [om vervolgens hier NOOIT MEER gezien te worden]
hypocriet gezeik, worden jullie nou nooit simpel van jezelf?
Autobandventieldopje zegt
Tja..wat voor zinnigs valt hier aan toe te voegen…spijt me maar ben met verreweg de meeste (niet zo aardige) reacties eens…discussie auto-motor is een leuk onderwerp waar van beiden zijden heel wat frusto’s hun ongezouten mening over kwijt kunnen net als bijvoorbeeld over diesel-benzine motoren…maar de inhoudelijk argumentatie van bovenstaand stukje slaan echt kant noch wal..totale onzin..ben zelf (helaas) nog niet i.h bezit van motorrijbewijs, maar echt last van motoren in Nederland heb ik nooit gehad, een enkele keer dat je in de file ietwat extra moet opletten omdat er opeens een motor aan komt…ach goed voor je alertheid..(persoonlijk ben ik voor zowel rechts als links inhalen= namelijk ook goed voor je alertheid en bevorderd de doorstroming meer..) Automobilisten zitten veilig en warm in een kooitje…een motorrijder kan zijn of haar benen of wat al niet meer kwijtraken in een fractie v.e seconde…Als een auto een onverwachte manoevre maakt kan dit voor een motorrijder fatale gevolgen hebben. En als een motorrijder extra veel risico wil nemen is dat iets wat ze zelf kunnen bepalen..tja en natuurlijk mafketels zoals ghostrider bestaan…en in Parijs op de periferic (of hoe je dat ook spelt) rijden inderdaad snelheidsduivels rond…je kan er wat van schrikken maar over het algemeen zijn motorrijders eerder slachtoffer van hun eigen of andermans fout..bij auto ongelukken zijn al heel wat onschuldige slachtoffers gevallen… En als er zogenaamd zoveel brokkenpiloten waren ,dan waren de verzekeringspremies onbetaalbaar geweest voor motoren..zal me niks verbazen dat bepaalde motoren R1 ,Hayabusa , Ducatie vrij hoge verzekeringspremies kennen..zeker omdat ze ook nog eens gejat kunnen worden..eigenlijk het zelfde verhaal als met auto’s… GTItjes worden ook eerder gejat en daar betaal je ook meer verzekingspremie voor omdat er verhoudingsgewijs meer ongelukken mee gebeuren omdat er bla bla bla meer jongere bestuurders ..vaker te snel mee rijden bla bla bla Nee extra belasting heffen is bullshit..gooi het hele belastingstelsel maar overhoop en bereken de wegenbelasting maar door in de benzineprijs..wie veel verbruikt betaald ook het meest…..alles opgelost! AMEN.
RSV tijnie zegt
Eigenlijk is reageren op zich al overbodig. Net zo overbodig als dit stuk vol aannames. Maar het doel heiligt de middelen.
Uiteraard, ook onder de motorrijders zitten foute mensen. Zoals zich die in elke laag van de bevolkingen en bij elke doelgroep bevinden. Dus puur wat aantallen betreft zijn er veel meer verkeerde automobilisten dan motorrijders. Maar omdat we dit procentueel moeten zien valt dit vergelijk onbeslecht uit.
Ik ben een motorrijder en een autoliefhebber. Wel is het zo dat ik naar mijn werk (medewerker bij een autoleasemaatschappij) veelal op de motor ga. Nog niet eens vanwege de files (ik rijdt doorgaans tegengesteld aan de filerichting) maar gewoon omdat ik motorrijden vele malen leuker vind. Juist bij regen en koude want dan zie je alleen de die-hards en kom je de hierboven beschreven/bedoelde “foute” motorrijders (nagenoeg) niet meer tegen.
Als ik eens per ongeluk in een file beland, baal ik ook. Misschien nog wel meer omdat ik dan juist op de motor had willen zitten. Maar het leven van de motorrijder lastig maken in de file kost onevenredig veel meer moeite, dan het gewoon blijven rijden. Dan hebben de meeste motorrijders al meer dan voldoende ruimte om er rustig voorbij te tokkelen. Als we in zo’n geval gewoon samenwerken, is er niets aan de hand. En laten we eerlijk zijn. Als een mototrijder op 5 kilometer file eens 2 minder oplettende bestuurders tegenkomt en daar even op moet wachten alvorens er langs te kunnen. Dan heeft hij alsnog vele duizende auto’s winst geboekt.
Het feit dat men verplicht is een lease of zakelijke auto te besturen betwijfel ik. Je hebt altijd een keus. Al is die soms gecompliceerder dan het vervoer alleen. Tuurlijk, een courier gaat doorgaans met een auto. Maar als je niet tegen file kan, wordt dan geen courier.
Ook wordt het voordringen, wat echt anders is aangehaald. Als de ene kassa rij sneller gaat, kies jij die toch ook. Denk maar eens aan een snelkassa voor kleine boodschapjes. Daarnaast betaald een motorrijder ook een houderschapsbelasting. Dus een plek op de weg is net zo goed of slecht voorzien dan voor wie ook.
Misschien is de file wel veroorzaakt omdat een automobilist de motorrijder niet gezien met als een ongeval als gevolg. Maar dat is de modder de andere kant opgooien. Dat wil ik niet doen.
Compenseren is het motorrijden zeker niet. Voor mijn werk gebruik ik een Honda CB1. Vergelijkbaar met een Fiat Panda in het auto-segment. Niets penisverlengend of egoverhogend. En over een doorgetrokken streep kan met een auto ook. Voor alle verkeersdeelnemrs is het net zo verboden.
Alle aangehaalde voorbeelden ga ik niet weerleggen. Ga eerst eens op de motor door het verkeer. Neem desnoods een les hiervoor als men niet over een rijbewijs beschikt. Dan leer je ook de andere kant zien. En neem van mij aan. Beide kanten zijn leuk. Alles op zijn tijd.
David Simonet zegt
hello ,
ik ben 35 jaar en motorrijder en woon in Antwerpen. Ik ben dus een Belg en jullie Nederlanders hebben geen enkel besef van enige realiteitszin. Motorrijders hoger belasten, stelletje achterlijke hollandse debielen. Hier in Belgie kan je net de aankoop van je motor, je kledij en benzine, verzekeringspremie en wegentaks inbrengen op je belastingsformulier en zodoende geld terug recupereren via vadertje staat. Vlaanderen probeert zo minder files op de weg te creeren en zodoende ook de Kyoto norm te halen.
Persoonlijk vind ik dat te veel mensen zo maar over een rijbewijs kunnen beschikken. Het lijkt voor hen de normaalste zaak van de wereld, terwijl ze eigenlijk niets kennen van verkeer, inschatting, feeling, reactie van hun voertuig. Ik wed er mijn kop (hoofd) op dat ik beter dan hen een wagen of motor kan besturen, ook onder invloed van drank of andere middelen… Ja in het verkeer leren rijden deed ik vanaf men 6de jaar met m”n fietsje en over genoeg mensenkennis en inschatting te beschikken leerde ik reeds van kindsbeen af…. op mijn vijfde zat ik in oude afgedankte wagens te spelen, op mijn 6 a 7de levensjaar reed ik met een Daf voor en achteruit op de oprit en vanaf men 8ste reed ik met moeders auto op de parking
Ik zal u zeggen, motorrijders zijn in de meeste gevallen niet ‘in fout’ wanneer ze betrokken zijn bij een ongeval….maar zijn bijna altijd wel ‘het slachtoffer’
Niet bij de minste verkeersovertreding rijbewijzen intrekken maar rijbewijzen van ‘onbekwame bestuurders en vooral dan de vrouwelijke bestuursters (vind zelfs mijn eigen vrouw en mijn moeder).
Neen het is niet evident of normaal dat iedereen geschikt is voor een voertuig te besturen…Nog even dit :
1 op 7 ongevallen in Belgie is te wijten aan de slechte staat van het wegdek!!!!!! Dus minister van verkeer persoonlijk aansprakelijk stellen
In Belgie zijn er nog altijd veel meer zelfmoorden dan er verkeersdoden zijn!!!!!!!
-edit-
Marrrcel zegt
Ik hoop dat dit ironisch bedoeld is, want dit is echt te treurig voor woorden. Klim zelf eens op een motor! Waarschijnlijk vind je het nog leuk ook, alhoewel je dat niet direct durft toe te geven. Als er iemand vroeger gespest is dan zal Autoblogger dat wel zijn.
Chris zegt
Jullie komen echt met z’n allen uit een ei ofzo.
“De automobilisten komen later op hun werk omdat de motorrijders hebben voorgepiept” wat is dat nou voor lozer onzin. Als jullie als automobilisten eens wat meer met het verkeer zouden bezig zijn en eens gewoon het “keep your lane” principe proberen te hanteren kunnen wij als motorrijders zonder veel moeite passeren in de files en niet zoals vandaag de dag door die gefrusteerde lijers van automobilisten klem gereden worden omdat ze vinden “ik later op m’n werk dan jij ook”. Get a life en ga ook gewoon lekker motorrijden!!!!!
mike zegt
ach, ik schrik ook nog geregeld als een motorrijder me inhaalt in de file en of hij dan met maximaal 10 km verschil mij inhaalt of hij rijdt 50 km harder, dit maakt niet uit, te laat ben je toch om te reageren.
En om het er gelijk maar bij te zeggen ik rij ook met 50 tussen de file door als iedereen stilstaat en met 80 als de rest 30 rijdt. Laten we niet roomser dan de paus proberen te zijn, elke overtreding van een motorrijder is goed voor een nekschot, maar als we zelf 30 km te hard rijden met de auto is de tendens hier. Mwahhh acceptabel want je mag je rijbewijs nog houden.
In de file staan is gewoon 1 grote frustratie en je ergert je dan aan alles, dus ook aan anderen, die te grote gaten laten vallen, niet doorrijden, alleen maar op hun rem staan. Erken dit gewoon en zeik niet zo over motorrijders omdat jij gewoon niet zonder je auto kan en sigarretje en je radio en je verwarming.
PS dit moet ik mezelf ook geregeld voorhouden niets menselijks is mij vreemd.
NB Deze column is echt heel erg slecht, ik weet niet of ik er nog enige stijlfiguren als ironie, cynisme, sarcasme in moest herkennen, maar is me niet gelukt. Domme domme redeneringen. Volgende keer iets verder voor de deadline beginnen met tikken graag!!
Wat_een_gezeik zegt
BELACHELIJK!!!!!
Eerst een korte vraag aan Autoblogger: Heb je zelf ervaring met motorrijden in het verkeer of ben je in bezit van een geldig A rijbewijs????
Zo ja, dan lever je wel heel krom comentaar op je voordeel als motorrijder.
Zo nee, waar bemoei je je mee.
Als je je dan wel bemoeid kom dan ook met de feiten van de andere kant.
Want 80% van alle ongelukken met motoren word VEROORZAAKT DOOR DE AUTOMOBILIST!!
Motoren hebben ook het recht tussen de file’s door te rijden met een maximaal snelheidsverschil van 15km/h waarmee deze dus eerder van de snelweg is en er dus sneller ruimte is voor de automobilist.
Een klein tipje, haal je A rijbewijs en kom er zelf achter hoe handig/makelijk de motor kan zijn.
Daarna moet je dit column nog een keertje (proberen te) schrijven
Wat_een_gezeik zegt
als je er achter bent hoe handig dat is zo’n rijbewijs
Ptr zegt
Ik rijd zelf motor en auto en het is onzin dat een motor evenveel moet betalen als een auto. Een motor heb je erbij als 2e vervoermiddel. Waarom zou een oltimer minder betalen als een gewone auto? Juist omdat hij ook als 2e vervoer middel gebruikt wordt. Daar komt dan nog bij kijken dat de motor zoals hierboven gesteld wordt minder wegdek gebruikt en minder zwaar is waardoor het wegdek niet zo veel lijdt.
En ja je hebt er gekken tussen zitten maar die heb je in de auto ook. ALs je kijkt naar de verhouding auto’s / motoren in NL en de verhouding auto’s/motoren in de file denk ik dat die verhouding in de file toch voor de auto’s vele malen groter is.
Die motoren die in de file rijden maken er dankbaar gebruik van dat ze niet in zo’n logge auto rijden. Terecht!! Het is dat ik mijn motor alleen voor mn plezier heb en er dus niet mee naar mn werk ga. Anders reed ik ook tussen de file door!
Kortom, de wegenbelasting voor motoren mag wat mij betreft blijven zoals hij is.
Juppe zegt
Oh, wat heerlijk, al die reacties hier! Het gaat maar door!
@Autoblogger, je hebt wel reacties uitgelokt, top! :) (Oh ja, je column vind ik ook niks, maar dat terzijde ;) Het doel heiligt de middelen in dit geval, daar is het een column voor)
ray zegt
autoblogger reageerd alleen maar op het feit dat mensen hem persoonlijk aavallen.
op inhoudelijke reacties gaat hij dus niet in.
hoe kom je op al die causale verbanden in je blog en je conclusies?
gebasseerd op een paar youtube filmpjes waar iemand een wheely maakt?
ga eens in op het feit dat het merendeel van de dodelijke ongelukken onder motorrijders word veroorzaakt door automobilisten.
nagenoeg elke motorrijder leert tijdens zijn lessen en later in de praktijk dat automobilisten extreem weinig inzicht hebben en daardoor een gevaar zijn.
vraag eens aan een motorrijder hoe vaak hij bijna door een niet oplettende automobilist van de sokken is gereden …
Valleyman zegt
Wat is me dat voor een ZIELIGE stelling?
Altijd maar kankeren over de groene lulletjes en dan wat motards gaan afkraken, zoek toch een leven & stick together want eendracht maakt macht!
En als je de files beu bent, schaf jezelf een Hayabusa aan, als je de ballen er niet voor hebt of niet tegen de kou kan, ga in je geliefde file staan en klaag niet ;-)
Iemand met een Haya is hetzelfde als iemand met een Lambo, ik begrijp eerlijk gezegd echt niet vanwaar dit komt, ik vond dit over het algemeen een redelijk volwassen blog….
Autoblogger : aangezien je enkel reageert op persoonlijke aanvallen, ben je gay ofzo? :-p
Nee serieus, ik begrijp niet vanwaar de kortzinnigheid hier komt tenzij je gewoon reacties wou.
h.c.schroder zegt
Al jaren erger ik mij aan alle verhogingen die gemolken worden uit de Nederlanders.
Ik heb een beter voorstel geef alle maar dan alle Nederlanders een basis salaris dus ook de zakkenvullers directeuren en alle anderen, bij voorbeeld 1200 eurotjes kun je geen auto meer rijden goed voor het milieu boodschappen verpakken als vroeger in papieren zakken.
Cola en andere dranken in flessen die gereinigd worden inplaats van plastiek.
Juppe zegt
He een communist! Laten we dan ook iedereen in trabantjes rijden, benzine op de bon en autoblog verbieden. Een mening kan natuurlijk niet, en motoren lekker aan de andere kant van de muur.
sjorsx87 zegt
Ik snap idd dat een bericht als dit bedoeld is om mensen aan het denken te zetten. Maar ik vind de argumenten van deze schrijver wel heel zielig!
Kan me hier serieus boos over maken met deze loze beargumentering!
Deze man/vrouw rijd duidelijk geen motor!
Ik vind dat je als journalist zo objectief mogelijk moet schrijven, omdat je uit het belang van andere schrijft en niet namens jezelf (met uitzonderingen daar dan natuurlijk zoals een autotest waarin je je mening geeft over je beleving ed.)…
RanJa zegt
Aller eerst moet ik zeggen dat ik ook motor rij maar niet zoas in de collum wordt besproken. Ik rij ook wel eens tussen de files door, maar dan wel met een klein snelheids verschil. Ook rij ik wel eens te hard maar er zijn motorrijders die het voor de “nette”motorrijders verzieken. Ik kan begrijpen dat jullie automobilisten, ik sluit mij daar ook bij aan, motorrijders die dit soort fratsen uithalen niet kunnen warderen.
Kor zegt
Wel een beetje gemakkelijk om motorrijders over 1 kam te scheren. Autoblogger, je wilt dus zeggen dat alle motorrijders gekken zijn die rechts inhalen en stunten uithalen? De meeste motorrijders zijn juist heel gefocused bezig met anticiperen op het overige verkeer. Dat moet ook wel, want een motorrijder is zich heel goed bewust van het feit dat hij veel kwetsbaarder is dan een automobilist. En bovendien is het zo dat automobilsten vaak te weinig rekening houden met motorrijders zoals lekker een meter achter je rijden op de snelweg. Als je dan moet remmen als motorrijder dan kun je wel raden wat er gebeurt. En dat loopt meestal niet goed af voor de motorrijder. Dus automobilisten zijn ook echt niet heilig hoor. Daarnaast is het zo dat ”de motorrijder” ook bijna altijd een auto heeft en dus ook automobilist is. Dan hebben we het dus over dezelfde mensen. Volgende keer dus even wat beter nadenken voordat je met een oordeel komt autoblogger. En ik weet zeker dat als jij zelf motor zou rijden je niet met zo’n vooroordeel zou zijn gekomen. Misschien een idee? Zelf ook je motorrijbeijs halen?
Nico zegt
Hoewel er bij mij amper een dag voorbij gaat zonder dat ik een motorrijder vervloek, ze kunnen echt het bloed onder mijn nagels vandaan halen, vind ik toch ook dat deze post er een beetje over gaat…niet echt het gemiddelde volwassen niveau van deze blog.
nick zegt
Dit land is ziek.. als we maar iemand vinden om weeeer iets meer te betalen.
Gaat goed zo.
Nick
Jandepandaman zegt
Prachtig al die zin en onzin hier over motorrijders die een evenredig deel aan de files zouden hebben en die meer zouden moeten betalen aan de weg omdat ze eerder thuis zijn en zo. Ik heb heel hard mogen lachen.
Weet je, ik ben zelf voor een groot deel van mijn kilometers motorrijder.
En ik wil wat voorstellen- Laten e niet de auto en niet e motor de schuld geven van de file….Maar de treinen!!!
Vooral op die trajekten waar autoweg en spoor naast elkaar gaan. dar worden automobilisten nodeloos afgeleid door die treinen zodat al ht egverkeer langzamer gaat rijden of juist hader o de trein bij te houden, met als gevolg ongelukken en files en zo. Iedereen zou gewoon uit de trein moeten zodat we dat risico niet mer lopen. En dan die trein-overgangen…! Altijd is de auto het slachtoffer! Nooi eens de trein en dus is de trein het gevaarlijkst! En zo is het ook met motorfietsen tegen auto’s- het zijn die auto’s die het gevaarlijkst zijn want die maken slachtoffers onder motorfietsen… Dus laten we de auto’s ook afschaffen!!! En weet je- Als er ongelukken tussen fietsers en motorfietsen gebeuren, dan zijn het altijd de motorfietsen die het overleven, dus de motorfietsen zijn het gevaarlijkst- Laten we de motorfietsen toch ook maar afschaffen en allemaal op de fiets gaan!!! met twee zijwieltjes, die tweewieldingen zijn le-vens-gevaarlijk want je kunt zomaar omdonderen- Wwat zeg ik- Afschaffen die dingen, we moeten weer allemaal gaan lopen! En dan graag diedekswegen wat we lopen al heel snel in te volle files- Weet je wat laten we het lopen afschaffen voortaan verplicht thuis werken!!!!!
….Zo.
…Is dit voldoende onzin voor de rest van het jaar….?
…Kunnen we dan nu misschien weer zinnige discussies gaan voeren in plaats van dit soort zondag-onzin van lieden die te gefrustreerd in te grote auto’s met te veel pk’s in te lange files staan doordat zij zelf nog niet het benul hebben om óf zo dicht bij huis te gaan werken dat ze geen auto meer nodig hebben (of naar het werk toe verhuizen), óf hun werktijden zo gaan aanpassen dat zij buiten de spits kunnen rijden en dus niet meer in de file hoeven te staan, of domweg zélf op de motor stappen en dan het goede voorbeeld gaan geven van hoe je je als nette motoraar dient te gedragen, waarbij jij er dan ook achter komt dat niet alleen motorfietsen stomme dinge doen, maar voorál ook die dure autobezitters die nooit van hun spiegels en richtiingaanwijzers gebruik maken………………..!
LPJ zegt
@RA999, je kan nu toch geen serieuze discussie verwachten als je zelf alleen maar wat onzin neerpent? Zo zet je geen mensen aan tot nadenken over iets, integendeel.
RA999 zegt
@Lennart
Ik denk dat als mensen die er wat van wisten autoblogger hadden gezegd hoe het wel zat, er een goeie intelligente discussie was ontstaan. Maar nu hebben de meeste reaguurders voor de makkelijkere weg gekozen, de ongenuanceerde aanval, in plaats van de intelligente. En daardoor is het een beetje verpest voor de mensen die wel een intelligente inbreng hadden…
visionair zegt
Ik rij (relatief) netjes op een schone en stille motor. Verder wordt ik niet kwaad van automobilisten die me niet zien of zich lomp gedragen (geen richting enz).
Dit is mijn debielen balonnetje:
Pak de daders aan! De mensen die midden in de ochtend hun auto stil zetten op de weg alleen maar om te laat te kunnen komen op hun werk met hun lease-kadetje. Een aanvullende belasting de : snelweg-stilstand-tax
(serieus hoef je dit niet te nemen, zit wel op gelijke intelligentie als de starter)
Wim zegt
Over compensatie gesproken…vraag me af waar de frustraties van de poster vandaan komen…..Misschien zelf 7 x gezakt voor het motor examen….Laat ik als motorrijder de andere kant eens schetsen: Automobilisten die, tijdens file rijden, zo dicht mogelijk tegen de onderbroken strepen blijven rijden, automobilisten die zonder te kijken (en te knipperen) van rijbaan veranderen, automobilisten die “voor de gein” ff hun knippers aanzetten om de motorrijder te laten schrikken, automobilisten die “toevallig” net hun ramen moeten gaan sproeien als je er langs rijdt, automobilisten die ff hun peuk het raam uitschieten als je er langs rijdt.
En sinds wanneer rijden de hardwerkende mensen alleen in leasebakken?
LPJ zegt
Kan ik je in volgen RA999, maar dat ligt volgens mij eerder aan hoe deze blog is geschreven dan aan de gemakzucht van de “reaguurders”. Als je zoiets op deze manier schrijft kan je je aan zo’n reacties verwachten. Ik betwijfel dan ook sterk of autoblogger wel zat te azen op een intelligente discussie.
CSL zegt
Ik zie liever een Motor op de weg dan de zoveelste VOLVO station die alleen weet waar de rem zich bevind.
superbas zegt
Wat een onzinverhaal. Ik heb liever motoren langs me in de file dan zon gefrustreerd lease-bak mannetje die als die op de ene baan een meter ruimte ziet m er tussen gooit om vervolgens de rest op te houden.. Ik rij zelf 40000 km per jaar in mn auto en 10000 op mn motor.. kom echt meer mongolen in autos tegen dan op de motor…
Beetje jammer dat mensen ervanuit gaan dat standaard alle motorrijders mongolen zijn op de weg.. waarschijnlijk heeft de auteur van deze “collum” nooit een brommer gehad van zn ouders en rijdt die nu in een fiat multipla en is die daarom zo gefrustreeds.
BadBoy.NL zegt
De schrijver lijkt me inderdaad een beetje ‘boos’. Wat heeft een wheelie er nu mee te maken? Ik rijdt al zo’n 20 jaar motor, en ik beken, begonnen omdat ik het zat was om een stuk van 15 minuten asfalt in 150 minuten te moeten afleggen.
Motorrijders kiezen voor twee wielen, kiezen voor de voor en de nadelen. Zoals sneller op de plaats van bestemming, zo nu en dan een adrenalineshot omdat het verkeer onvoorspelbaar is. En dan heb ik het niet over de files. De meeste motorongelukken gebeuren niet vanwege files. Ik heb een leuk aantal crashes achter de rug. De meeste zouden geen gevolgen voor mij gehad hebben in een auto.
Ben een keer door een auto eruit geremd. Die gooide hem in de regen vol in de ankers. Op twee wielen red je het helaas niet tegen 4 wielen met ABS op nat wegdek. Pink gebroken.
Fout: Bestuurder van de wagen keek niet in de spiegel voor hij vol in de remmen ging. Een van de basishandelingen die je je moet aanleren voor het rijexamen.
Ben een keer onderuit gegaan, door slecht asfalt (stukgereden door vrachtwagens). Bochtje, jawel, alweer regen, en plat ging je. Losliggend asfaltgrind, opgeplakte pijlen in de bocht, geweldig! Enkel verstuikt.
Fout: slecht onderhoud van het wegdek. Wegdek verknalt door zwaar verkeer. een motor weegt ongeveer een tiende van een luxe wagen, en een belachelijk klein percentage van een vrachtwagen. Ik had een andere ‘ideale’ lijn moeten nemen in die bocht.
Ben een keer onderuit gegaan, toen ik probeerde een bejaarde vrouw op de fiets te ontwijken. op de P.Callandlaan in A’dam stak de oude vrouw over vanuit de bosjes. Ze wilde geen 200 meter omrijden om via de oversteekplaats te komen. Helaas was ze blijkbaar doof en slechtziend. Ze besluit vlak voor me toch over te steken. Ik rem maar kan niet de vrouw ontwijken en de motor overeind houden. Ik kies om het lichaam van de vrouw te ontwijken en raak de fiets. Vrouw ongedeerd. Knie gebroken.
Fout: Wie steekt er nu door de bosjes over op een voorrangsweg en gokt erop dat ze met 70 jaar sneller is dan een gemotoriseerd voertuig.
Voordeel dat ik op een motor reed: ze heeft het overleefd. Was ik met de auto dan had ze eronder gelegen.
En mijn laatste ongeluk,… een vrachtwagen neemt de rotonde verkeerd en rijd deze uit over mijn deel van de weg. Ik anticipeer, rem af, en de auto achter me toetert omdat ik te langzaam ga en snijd me af. Ik ga onderuit, de auto mist net de vrachtwagen, de vrachtwagen mist mij ook maar net. Auto stopt niet en rijdt door. Heeft het niet eens in de gaten gehad.
Onsje vel en vlees weg uit mijn onderbeen, 6 gebrokken ribben in mijn rug, weekje intensive care. Geen idee wat ik daar weer fout deed.
Ik rijd gewoon weer verder.
Motorrijders maken keuzes. Maar kiezen er niet voor om automobilisten te pesten.
Ik neem de filerijdende vierwieler niets kwalijk, behalve als men bewust de doorgang blokkeert. Maar ook daar kan ik weinig tegen doen. Mijn ‘rolkooi’ is van vlees, bloed en botten gemaakt. Dus ik zoek de confrontatie echt niet op.
Als je een probleem hebt,.. vraag je af hoe je het oplost. Een andere ‘groep’ aanvallen is niet echt de manier om je probleem op te lossen. Hooguit om er een bij te krijgen.
ride free
ps,.. ik heb geen autonijd, voor iemand dat gaat beweren. Er staan hier wielen genoeg. Een oude 2-deurs van een duits merk uit ’73 (inderdaad op LPG en belastingvrij), een MPV en een grote bedrijfswagen waar ik ook mijn portie files voor mijn kiezen krijg. De motoren pak ik voor de lol of als ik tijdens de spitstijden echt ergens op tijd moet zijn.
dieter zegt
zielige column
Danny zegt
Is dus duidelijk door iemand geschreven die geen rijbewijs A heeft. Over het algemeen zijn de motorrijders degene die defensief en verantwoord rijden. Ze pikken er natuurlijk weer de mensen eruit die de uitzondering op de regel zijn.
In de file zou de standaard motorrijder gewoon netjes met 10 a 15 km/pu verschil gaan inhalen. Het ergeren is dan aan de automobilisten die hun spiegels niet gebruiken want achter hun vergaat immers de wereld. Nee die petjes in die golfjes die veroorzaken veel ellende op de weg. Laat mensen met een GSI of GTI maar meer betalen !!!
De schrijver moet maar eens de echte feiten onderzoeken en dan een objectief stuk gaan schrijven !
LPJ zegt
“Fout: Bestuurder van de wagen keek niet in de spiegel voor hij vol in de remmen ging.”
Ik zou eerder zeggen: onvoldoende afstand gehouden. ;)
wimbers zegt
Compleet overbodige column onder het kopje stemmingmakerij. Respecteer juist die mensen op de motor. Als zij ook in een auto in dezelfde file gaan staan wordt ‘ie nog langer.
Ik heb ook motor gereden en ben er in nederland mee gestopt. Het verkeer is zo overspannen dat je als motorrijder het licht in deogen niet wordt gegund.
ik herken me in het verhaal van de (wel erg vaak) gevallen motorrijder.
Ik heb me altijd geprobeert aan te passen aan autoverkeer. Maar dat heeft niet kunnen verhinderen dat ik tegen een openslaande deur in de file op de a10 ben gereden (
waarom iemand zijn deur opendeed? de bestuurder in kwestie had een fundamentele haat tegen alles dat sneller door de file kon dan hijzelf in zijn bestelauto)
Gevolg, ik met deur, motor, en een hoop lawaai tegen de vlakte. gelukkig niets ernstigs (verstuikte pols) en een rechtzaak wegens zware mishandeling.
dit alles is het me niet waard. ik gebruik weer een gezonde mix van auto en OV.
Maerten zegt
Even de discussie auto/motor terzijde, is dit een column van abominabele kwaliteit.
Even weer de schouders eronder als je je reputatie wil behouden.
RA999 zegt
@Lennart
Ik denk best dat autoblogger een intelligente discussie op ’t oog had, hij heeft alleen kennelijk z’n reaguurders overschat.
hippopotamus zegt
@RA999
intelligente discussie op ’t oog?
dat artikel is pure stemmingmakerij zonder enige vorm van onderbouwing.
gast zegt
ik zie vaker!!! automobilisten die een motorrijder over het hoofd zien dan andersom, motorrijders hebben meestal betere rijopleiding gehad als automobilisten, wat is er opzich gevaarlijk aan een wheelie, motoren die in de file staan?!
gast zegt
autoblogger is zon gefrusteerde automobilist die als er een motorrijder tussen de file door rijdt geen ruimte geeft
trekveer zegt
Gasten die motorrijders knijpen in de File zijn echt zielige mensen…!!!
Het is total zinloos!!!!
En mensen die ook nog eens een deur open gooien moeten ze publiekelijk gaan stenigen!!!!!
Zo heb ik m’n ochtend frustraties er ook weer uit!!!!!
BadBoy.NL zegt
Lennart schrijft,
29 October 2007 om 14:01
“Fout: Bestuurder van de wagen keek niet in de spiegel voor hij vol in de remmen ging.”
Ik zou eerder zeggen: onvoldoende afstand gehouden.
———-
Zo zou je het inderdaad kunnen zeggen. Maar onverwachts en zonder reden (geen idee, peuk in zijn schoot ofzo) een bestuurder voor je hebt die in zijn schrik vol in de remmen gaat op een nat en niet al te rembaar stukje, is het moeilijk te houden op de motor. Voor je remt, altijd kijken wat er achter je zit.
Ik zou niet graag onnodig vol in de remmen duiken, in de auto of op de motor, als er achter me een trailercombinatie rijdt. Blijft er weinig van je kreukelzone over.
De afstand groter houden heb ik mij inderdaad aangeleerd. Helaas was dat weer de oorzaak van een ander ongeval, toen een automobilist vond dat ik dus niet snel genoeg reed en me dus maar even inhaalde en me zo ‘afsneed’.
Ongeduld he..
Ik heb bewust ook geprobeerd om niet te oordelen over anderen, maar mijn eigen ervaringen neergezet.
Heb mij verder ook maar weer afgemeld van deze site. Had ook nooit een reactie moeten geven. Krijg het gevoel dat men hier vooral bezig is om te loeren of er een kans is om ‘gevat’ commentaar te geven.
Denk ook niet dat het enig sociaal nut heeft om je energie te verspillen aan graffiti (zoals ik dit maar zie) in een steegje op het internet.
Ride Free!
check dit voor waar ik in geloof:
http://www.youtube.com/watch?v=U2olCKnTVPI
John zegt
Geef mij één dag een camera mee op de motor en ik heb genoeg asociale en levensgevaarlijke verrichtingen van automobilisten op film staan voor een aantal afleveringen van ‘wegmisbruikers’….
Dan mag dat gefrustreerde ventje, dat waarschijnlijk ook vindt dat het formaat voertuig de mate van voorrang bepaald, een heel jaar filmen om te proberen evenveel misdragingen van motorrijders te filmen. Succes!
Misschien moet elke automobilist verplicht eenmaal een rit op de motor (mee)maken zodat ze zelf ook eens doorkrijgen dat zijn collega ’s zich zeer regelmatig als een neanderthaler gedragen.
Ron zegt
Jammer jammer jammer. Denk dat deze kolum precies doet wat de politiek wil, laten die weggebruikers nu maar eens ruzie met elkaar gaan maken dan houden ze zich niet bezig met het file probleem…….. Ik betaal graag wat als er nu eens structureel wat gebeurd aan de file’s.
Stel je eens voor dat deze zoveelste proefbalon werkelijkheid word, wat denk je dan zijn motorrijders de groep die het heeft gedaan en gaan we een beetje motortje pesten, klemrijden en erger…… helaas het gebeurt nu al uit frustratie dat tussen de file rijden word gedoogd.
Goed zijn we weer bij de les allemaal?
Files los je op door meer asfalt neer te leggen, rekeningrijden te introduceren, wegen onder de grond aan te leggen, beter openbaar vervoer aan te bieden, transit wegen rond steden- en stadsringen aan te leggen, thuiswerken te stimuleren, etc. met andere woorden structureel aan de slag te gaan niet om met het zoveelste proefballonnetje te komen.
Henri zegt
De auteur van deze column heeft duidelijk nog een hoop te leren :) Ik rijd dagelijks met auto, danwel motor lange en korte stukken, op snelweg of landweggetjes. Het kan liggen aan het ratio voertuigen maar automobilisten zie ik toch veeeel vaker de fout in gaan!
Alhoewel ik me nu bedenk dat reageren eigenlijk zinloos is met zo’n frustratie als de auteur heeft.
eedwin zegt
Laat langzaam rijdende auto’s meer belasting betalen.
Het valt mij namelijk op dat er vooraan in de file altijd langzaam aan rijdende auto’s zijn !!!!
Quint zegt
Ach ja, moeten we hier nog serieus op reageren. Aangezien het aantal motorrijders op de weg te verwaarlozen is tov het aantal automobilisten, is hun aandeel in filevorming, voor zover überhaupt aanwezig, te verwaarlozen.
1 opmerking voor de schrijver: zo ongenuanceerd schrijven uit frustratie komt een beetje dommig over. Ga zelf eens motorrijden zou ik zeggen.
Guido van H. zegt
Hoezo zitten er geen hardwerkende mensen op de motor?!? Zij komen tenminste niet te laat op het werk!
Ha!
Leven en laten leven (soms letterlijk bedoeld, zie post van Badboy)…
Is DAT zo moeilijk?!?
Stephan zegt
Er trieste column, gefrustreerde filerijder zeker?
peter zegt
heb jij soms een hekel aan motorrijders
alleen om dat ze wat voor dringen zoals jij dat zegt
Alwin zegt
Och, och, ik weet al wat voor iemand dit is.
Iemand die je nakijkt op je motor, zo van: oh, dat had ik zo graag gewild….. En iemand die zijn auto demonstratief op de middenstreep gooit, voor een motor, in de file…..
Jammer dat zulke mensen niet de motor-ervaring hebben , ze zouden er heel anders over denken….
Maar inderdaad, een aantal kansloze, roekeloze motorrijders, verpest het voor de rest….
Fijne dag verder….
Alwin.
StyleX zegt
@Autoblogger: Je zegt dat motorrijders voordringen, daar ben ik het niet mee eens. Zij staan dan wel voor aan bij het stoplicht…maar zijn daar ook weer eerder weg.
Ik heb zelf ook nog nooit achter een motorrijder kluwe gestaan… Ja, op zondag…al de lente-zon zich laat zien.
Ik denk dat het een goede zaak is om motorrijders minder te belasten, ik denk dat wanneer 10% van de automobilisten steevast motor zou rijden er minder files zouden zijn, daarnaast is het goed voor de parkeerproblematiek.
Het heeft wel een prijs, je blijft kwetsbaarder op zo’n fiets.
bart zegt
Lijkt me logisch geen kilometerheffing voor motoren. ze veroorzaken zeker geen files. Meestal is de oorzaak het bekrompen, en kansloos denken van de automobilist in nederland tegenwoordig. Men rijdt nu alsof ze een formule1 grand prix rijden, zich niet willen laten inhalen, slipstreamen(ofwel bumperkleven) elkaar totaal geen ruimte gunnen, in de file van links naar recht duiken… en al helemaal geen motor door de file, lekker het gat dicht gooien voor een ander….. nee dat schiet op, logisch dat er files ontstaan door de AUTOMOBILIST en zeker niet door motoren, er zijn er trouwens ook nog veel minder van ook op de weg….
joebar zegt
Ghe grappig allemaal hoor…
Ik rij 15000 km per jaar op 2 wielen,al ruim 15 jaar lang en gewoon 12 maanden per jaar,momenteel een dikke gifgroene zxr900 racer en elke dag heen en terug in/door de file (gem 7 a 8 km lang)..
Werd vanmorgen nog zowat van de weg gedruk door een of andere galbak stropdasvertegenwoordiger in een leaseauto die verdomme gewoon in de file de krant zat te lezen met een gat van 40mtr voor hem en scheef trekkend naar de middenstreep kwam omdat zijn financieel dagbladje hem waarschijnlijk slecht nieuws gaf..
Dan toeter je maar even snel en krijg je nog een middelvinger ook.
De gemiddelde automobilist(e) in de spits zit ALLEEN in zijn auto met ALLEEN maar z’n broodtrommeltje (al krantlezend,scherend of lippenstiftend) en neemt de ruimte in van minimaal 2 motoren.
Ik vind dat ze bepaalde mensen wel mogen verplichten om op de (lease)motornaar het werk te komen desnoods gesponserd dor de werkgever..
Misschien steken meer mensen dan eens wat vaker gewoon de hand naar elkaar op als ze elkaar passeren ipv de middelvinger..
Jandepandeman zegt
STELLING- Al bij voorbaat bevestigd door de reageerders hier en me dukt ook door de statistieken:
Motorrijders zijn per definitie betere verkeersdeelnemers dan de meeste automobilisten.
Dit omdat zo goed als veruit de meeste motorrijders zowel het A als het B- bijbewijs hebben en ook zowel motor als auto rijden. Zij zijn zich du van beide vormen van verkeersdeelname bewust.
Autobezitters die alleen hun B hebben daaraantegen missen een heel stuk verkeersinzicht dat motorrijders hebben omdat motorrijders anders al zoveel keer sneller de verkeersdeelname niet zouden overleven door de fouten van de autorijders.
Ik zou dus willen voorstellen dat iedere verkeersdeelnemer met gemotoriseerd vervoer verplicht zowel het B als het A bewijs gaat halen en ook verplicht op beide typen voertuigen per jaar een minimaal aantal uren verkeersdeelname gaat doen. Zo wordt iedere verkeersdeelnemer persoonlijk met de neus op de
feiten gedrukt waarom het belangrijk is duidelijk zichtbaar richtingaanwijzers te gebruiken, geen onverwchte bewegingen uit te voeren, gebruik te maken van de spiegels en elkaar de ruimte te geven in het verkeer.
Roger zegt
Dit slaat echt nergens op!!!
Motorrijders ontlasten juist het verkeer. Stel je eens voor dat alle motorrijders de auto zullen pakken. Kan het beter andersom…..
De mororfiets is misschien wel een middel om de files te verminderen…
Dus de motorfiets juist promoten.
chris zegt
ik denk dat deze figuur niet helemaal spoort
f2ride2001 zegt
Even een update: De wegenbelasting was waar op gebaseerd? Juistja op gewicht omdat de weg harder slijt door meer gewicht. Nu een gemiddelde motor weegt 200kg een gemiddelde auto 1200kg. Dus een factor 6. Dit is ook in het huidige belastingstelsel verwerkt.
Nu kilometerheffing. Waar is deze ook al weer voor? Voor het tegengaan van files is het officiele argument. In mijn ogen alleen een bealstingmaatregel anders zou deze discussie er niet zijn! Motoren verbruiken minder benzine, stoten minder uit want voldoen ook aan euro-norm. Veroorzaken geen files en nemen minder ruimte in op de weg.
Dan heb ik het even niet over de misdragingen van motorrijders want die zijn er onder automobilisten verhoudingsgewijs net zoveel of meer want er zijn nu eenmaal veel meer auto’s dan motoren Dus waar gaat het over?
Laten we even deze stemmingmakerij vergeten en gezamelijk het probleem constructief oplossen en niet verzanden in dit soort discussie. Dat doen we al veel te veel in Nederland. Voorbeelden te over.
Marc
Turbopaultje zegt
Wave hand, keep on smiling and easy riding………… :-)
William zegt
Heerlijk he… al die mensen die denken met domme onzin een column te moeten vullen met gezwam die werkelijk alle realiteits zin missen
Statistisch gezien zijn de meeste ongelukken veroorzaakt door automobilisten en vrachtauto’s dus waar komt die bewering vandaan dat “ongevallen door motors worden veroorzaakt?” Motor rijders zijn kwetsbaarder in het verkeer. Elke motorrijder zal zich daar zeker bewust van zijn. Alleen vaak zijn het de automobilisten die vreemde manoeuvres uithalen en zonder te kijken hun voertuig naar links of rechts gooien zonder richting aan te geven en zonder over hun schouder te kijken zoals de meesten toch aangeleerd zou moeten zijn.
En “dat een onevenredig deel van de files door motorrijdes veroorzaakt wordt?!” is nog nooit bewezen.
– Motorrijders rijden idd tussen de file door en staan dus niet eens IN de file. Zij rijden erlangs en staan geen brandstof te verbranden terwijl ze stil staan op een snelweg. Keep your lane principe zoals gehandhaafd in amerika zou beter passenin Nederland.
– wegenbelasting is voor aanleg en onderhoud van het wegennet in Nederland. Motorrijders hebben een voor en achter wiel en niet zoals een auto of vrachtwagen 4 of meer wielen. Tevens zit een motorrijder vaak niet eens elke dag op de weg. Het grotendeel van de motorrijders zijn vaak mooi weer rijders en belasten dus het wegennet veel en veel minder dan de gemiddelde auto of vrachtwagen.
en tja… ik rij motor dus blijkbaar werk ik niet hard genoeg daar moet je blijkbaar een leaseauto voor rijden.. shit.. die heb ik net ingewisseld voor een prive auto omdat ik van baan ben verwisseld.
nu moet ik oppasassen dat ik zelf niet gefrustreerd ga reageren….
M Waleboer zegt
dat de heer Ger zo vaak in de ankers moet wil alleen maar zeggen dat ie een bumperklever is.
de waarheid is dat ie zelf motor wilde gaan rijden ,maar 10 keer gezakt is voor het a rijbewijs en dat nu in de schoenen wil schuiven van degene die het wel konden
hij had beter een (motor)helm op kunnen zetten in de auto ,had hij niet zoveel schade opgelopen in de bovenkamer toen hij weer eens in de ankers moest vanwege te dicht achter een motorfiets aanvliegen.
Citrofiel zegt
@ autoblogger; Oeh… Deze column werd je niet in dank afgenomen door de motorrijders, kwam ik net tegen… http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/8234093 Al spiegels afgetrapt? ;)
Mark Westerveld zegt
Een hard werkende arbeider kan ook zijn motorrijbewijs halen, en als ik op mijn motor eerder thuis ben vervuil ik de wereld niet meer.
Ik heb zelfs door het motorrijden meer vrije tijd.
Ik ben het wel eens dat het passeren in de file een stuk rustiger kan en ik heb dan ook geen medelijde met de biker die zich zelf kapot rijd door accosiaal weggedrag.
Ik ben een hardwerkende timmerman in de bouw.
bénédicte zegt
Zou jij niet eerder een gefrustreerde automobilist zijn?
rene zegt
hardwerkende arbeider die verplicht is in een lease auto te zitten? Als ik dit alles lees dan kan ik maar een ding bedenken, welke gigantische stakker kan deze onzin bedenken? Ik ben een hardwerkende arbeider en ja met een lease auto, maar ook een motor. Je moet niet iedere motor rijder als 1 beschouwen en ook de meeste automobilisten zijn asociaal bezig op de weg. En als je er niet tegen kunt dat wij, stapvoets, tussen de voertuigen door mogen rijden tijdens file’s dan is dat niet ons probleem. Haal dan zelf je motor rijbewijs, als je kunt of durft. Het is pure jaloezie wat ik hier lees. hoe eerder wij thuis zijn omdat wij sneller door files kunnen rijden hoe minder wij vervuilen. Ik sta altijd met mijn auto in de file en zelden met de motor dus wie vervuilt er nu meer dan? Ik zeg, denk eens na man voordat je je uitlaat over iets waar je absoluut geen verstand van hebt.