”Als er geen snelheidslimiet wordt ingevoerd, doen we het zelf wel!”
We hadden al even niets meer van ze gehoord, maar ze bestaan nog wel: de klimaatactivisten van Extinction Rebellion. Na tal van blokkades op de Nederlandse wegen slaan de boomknuffelaars ook toe op de Duitse snelweg. De leden van Extinction Rebellion doen dit eens niet door zichzelf vast te plakken of anderszins de weg te blokkeren, maar door Autobahn-borden die aangeven dat je zo hard mag rijden als je wilt, weg te halen.
Het gebeurde op oudjaarsavond op de ring rond Berlijn. Het zou gaan om de noordelijke, oostelijke en zuidelijke Berliner Ring en op de snelwegen 12 en 13 in Brandenburg. Naast het weghalen van een aantal Autobahn-borden heeft Extinction Rebellion ook wat borden doorgestreept met lint. Volgens ER zijn er 25 borden besmeurd of weggehaald.
Wat gaat de politie doen?
De Duitse Polizei weet zelf ook nog niet wat de consequenties gaan zijn. Een woordvoerder van de agenten zegt dat het onderzoek nog in volle gang is. Er wordt gekeken of hier sprake is van diefstal. Ik kan me niet voorstellen dat het onderzoek heel lang gaat duren. Ja, er moet bewijs en er moeten verdachten komen en worden verhoord, maar wanneer de milieuorganisatie zelf in geuren en kleuren vertelt over wat de activisten hebben gedaan, heb je als onderzoeker een sterke hint.
Autobahn onder gevaar
Ondanks de korte afwezigheid van Extinction Rebellion komt de actie niet geheel uit de lucht vallen. De Duitse organisatie DUH (Deutschen Umwelthilfe, Duitse Milieuhulp) voert campagne om de stukken Autobahn waar geen snelheidslimiet geldt, wel te voorzien van een maximumsnelheid. Volgens DUH is er een onderzoek dat bewijst dat een snelheidslimiet goed is voor het klimaat. Dit juicht Extinction Rebellion uiteraard toe.
Een woordvoerder van de milieugroepering zegt nog: ”“Als de overheid er ondanks de klimaatcrisis nog steeds niet in slaagt om zoiets simpels als de snelheidslimiet in te voeren, dan doen we het gewoon zelf.” Succes daarmee. Hoe lang zou het duren voordat er wordt gedemonstreerd tegen de 130-wegen in Nederland?
Foto: Audi RS5 op de Autobahn gespot door @Diederik888
Bron: Welt
petroldrinker zegt
Achterlijk gedrag, ga is zo opstellen in een land waar ze echt vervuilen zoals India ofzo, en kijken hoe ze dan behandeld worden, ipv eerst onderzoeken etc…. gewoon met een harde hand straffen dit soort achterlijke gedrag
morph zegt
We kunnen ze misschien vastlijmen aan die borden?
aerohead zegt
“Volgens DUH is er een onderzoek dat bewijst dat een snelheidslimiet goed is voor het klimaat”
Ik heb het nog niet onderzocht, maar ik denk dat er wel bewijs is als al die ikstinkzo kneuzen hun adem 10 minuten inhouden dat ook goed is voor het klimaat.
racerx zegt
Ik snap dit niet zo goed. Ten eerste zouden acties meer effect hebben in landen die daadwerkelijk nagenoeg 0 aan klimaatdoelen bijdragen. Hierboven India reeds genoemd, China wellicht ook een optie? Daarnaast is het effect van stukken onbeperkte autobahn zo beperkt dat er zelfs binnen Duitsland nog wel andere opties zijn die meer effect hebben.
Uiteindelijk zijn er gewoon teveel mensen op deze planeet, wellicht moet dat wat minder. In het kader van ‘een betere wereld begint bij jezelf’: succes Extinction Rebellion.
italned zegt
Er zijn geen te veel mensen op deze planeet.
We zitten bij elkaar gepropt maar er is ruimte genoeg
potver7 zegt
Ruimte genoeg voor al die mensen: ja. Maar of er ook ruimte genoeg is om voor al die mensen op een duurzame manier voedsel te produceren zonder allerlei ecosystemen compleet om zeep te helpen…? Laten we zeggen dat de meningen daarover verdeeld zijn.
citroen55 zegt
Bijna 30% van de wereldbevolking, 2,3 miljard mensen, heeft geen permanente toegang tot gezond voedsel.
mashell zegt
En bij de rest is het voedsel in de supermarkt over het algemeen ooit ongezond. Water uit glazen flessen, biologische groenten en fruit zijn gezond maar voor de rest kun je het eigenlijk beter laten liggen.
aerohead zegt
Het grote aantal mensen op deze planeet is wel degelijk de oorzaak van de versnelde klimaatverandering.
Met nadruk op versneld, want de klimaatverandering was sowieso al ingezet door het einde van het Pleistoceen en het begin van het Holoceen tijdperk zo’n 12000 jaar geleden.
Men heeft het altijd maar over de pre-industriele tijd ‘want toen was er nog geen sprake van een “klimaatcrisis” (echt, wat een stom woord !)
Afijn, misschien zou dat ook komen omdat er toen ‘maar’ 1,5 miljard mensen waren vs bijna 9 miljard nu ?
Die 1,5 miljard toen gebruikten nauwlijks energie in verhouding tot het rijkste deel van de 9 miljard nu, en dat worden alleen maar nog meer als meer en meer mensen toegang krijgen tot technolgie.
hotze zegt
Ongelimiteerde snelheid lost de overbevolking iig voor een klein stukje op. Jammer voor de bijkomstige schade aan de auto’s.
Yannick zegt
Ja, een grote winner is bijvoorbeeld door de bruinkoolcentrales weer uit te zetten en gewoon weer door te gaan met kernenergie. De hoeveelheid uitstoot (en zelfs radioactiviteit!) wat je daarmee bespaart is velen malen groter dan een maximumsnelheid ooit zou kunnen opbrengen.
Je zou ER bijna een overheidsclubje kunnen noemen, met hoeveel ze doen aan symboolpolitiek en burgers pesten. Een echte oplossing? Daar doen ze niet aan. Vreselijk.
Dutchdriftking zegt
Langs de snelweg verkeersborden verwijderen, ik neem aan dat je hier op basis van artikeltje 5 toch wel een hele dikke prent voor kunt geven.
roadster zegt
Wat staat er dan in artikel 5? Ik ben niet zo bekend met de Duitse Wegenverkeerswet.
mashell zegt
Dat gaat over inhalen. https://www.gesetze-im-internet.de/stvo_2013/__5.html
potver7 zegt
Grappig hoe hier gedaan wordt alsof het oorlogsmisdadigers zijn. Vooropgesteld: ik heb niks met actievoeren en kan de methodes van XR over het algemeen totaal niet waarderen.
Maar deze actie is in ieder geval relevant en to-the-point. Er is in Duitsland al jaren discussie over het ontbreken van die snelheidslimiet, dat XR zich daarin mengt is niet verwonderlijk. En dan gaan ze geen schilderijen besmeuren of zich vastplakken op een niet-relevant stuk asfalt, maar daadwerkelijk de maatregelen nemen die in hun ogen de Duitse overheid had moeten doen. De grap is dat het waarschijnlijk niemand opgevallen was als ze niet zelf de publiciteit hadden gezocht.
kniesoor zegt
Irrelevant, ook actievoerders dienen zich aan wet- en regelgeving te houden. Het feit, dat zij iets enórm belangrijk en/of urgent vinden is in juridische zin geen rechtvaardigingsgrond om die regels aan hun laars te lappen.
Eens kijken of justitie in Duitsland een en ander wat voortvarender aanpakt dan in Nederland.
roadster zegt
Wat geeft hen dan het recht om zich met de wetgeving te bemoeien? En hierbij zelf wetten te overtreden? Zij mogen eens in de 4 jaar stemmen. Vervolgens is het aan de gekozen regering de regels te bepalen.
Bastiaan zegt
Ik ben geen specialist, dus vaak mijn niet aan als ik een overheid schrijf.
Er is inderdaad sinds jaren die populistische discussie over wel of geen maximum snelheid op de autobahn, echter is dit theoretisch mogelijk op circa 28% van de totale autobahn in Duitsland. Dit wegwerkzaamheden en degelijke wordt dit praktisch nog minder. Daarbij is de gemiddelde snelheid in Duitsland zo’n 117 km/u, dit is dus zeg maar ver onder de 130km/u wat we in Nederland moeten rijden🤔😆.
Die het weghalen van de verkeersborden kan men denken dat we zo hard mogelijk rijden mogen, hetgeen averechtse werkt. Daarbij heeft het navigatie systeem (zonder Google Maps halen we het einde van de straat niet meer) de maximale snelheid in beeld, bekende weten de maximum snelheid en de rest kan zich aanpassen aan het overige verkeer.
Kortom, zinloze aktie, veroorzaakt klimaat schade. Controle van de borden, productie van de borden, kantooruren, reacties bij Autoblog en dergelijke…
Maar goed, zoals gezegd ben ik heb specialist…
hotze zegt
Misschien kun je je reactie eens doorlezen voordat je deze plaatst, sommige delen is weinig van te maken. Of zit je nog op de lagere school?
Spidersonny zegt
Dat ze maar gewoon lekker gaan werken , die geiten wollen sokken heinies !!
sizedoesmatter zegt
Als een groep mensen het niet eens is met de door het democratisch gekozen bestuur vastgelegde regels, mogen zij hiertegen protesteren.
Wanneer zij besluiten het ‘recht’ dan maar in eigen hand te nemen, zijn ze strafbaar. Of ik of zij het daarmee eens zijn is niet aan ons, maar aan de rechterlijke macht en uiteindelijk kan de wetgevende macht de regels veranderen.
Laten wij ons verdraagzaam opstellen (ook er-ers!) en de (spel)regels respecteren.
Eigen rechter spelen, zoals de tekst suggereert, zou de extremisten buiten spel mieten zetten en mogelijk tot terroristische organisatie kunnen bestempelen. En dat is nooit goed voor het debat.
Persoonlijk ben ik fel tegen de acties van deze ‘activisten’. Vooral de acties zelf en het übermensch-toontje waarin alleen zij de juiste waarheid zeggen te kennen….
herve11f zegt
Het zijn ook altijd dezelfde loosers die zich daar mee bezighouden. Een normale burger heeft hier geen tijd voor en houd zich ook netjes aan de wetten. Dat er hier überhaupt over geschreven wordt is al een platform teveel. Doodzwijgen die anarchistische soort.
VerArie zegt
Laat ze zich maar vastplakken aan het asfalt, dan kan natuurlijke selectie zijn werk doen met 200+