De milieuorganisatie gaat de A12 afsluiten bij de Utrechtsebaan.
De aarde is aan het vergaan en dat komt allemaal door de auto. Deze dient dan ook keihard aangepakt te worden. Aangezien de overheden het niet genoeg doen, moet iemand anders het doen. Dat lijkt een beetje de gedachtegang te zijn van Extinction Rebellion. Dit is een organisatie die vrij fanatiek is, maar geen geweld gebruikt. Nou ja, het leeg laten lopen van de banden van jouw SUV vinden ze dan wel weer nodig.
Voor zaterdag 9 september hebben ze een nieuwe actie aangeknodigd. Actievoeren is natuurlijk alleen zinvol als je veel mensen het leven zuur maakt. De boeren hebben zo hun zin gekregen en Extinction Rebellion lijkt een zelfde pad te gaan bewandelen. Ze gaan namelijk de A12 afsluiten! De belhamels! Dat bevestigt de organisatie vandaag in een persconferentie.
A12 afsluiten bij Utrechtsebaan
Hun doel? Het afschaffen van overheidssubsidies aan de fossiele industrie. Dat gebeurt namelijk nu nog en dat kan echt niet, aldus de klimaatactivisten. Ze zullen om 12:00 de Utrechtsebaan gaan afsluiten. Volgens de activisten heeft de overheid beloofd om 2020 ermee te stoppen en is dat nog steeds niet het geval. Daarom is Extinction Rebellion ‘genoodzaakt’ om de A12 af te sluiten.
Men kiest de A12 omdat dat de snelweg is tussen enerzijds het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en anderzijds de tijdelijke Tweede Kamer.
Ze gaan het ELKE dag doen
Nu denk je wellicht, ach, op zaterdag: kan dat kwaad? Nou, het is niet één zaterdag. Het is vanaf zaterdag. Vanaf 9 september gaat Extinction Rebellion ELKE DAG de A12 om 12:00 afsluiten. De klimaatactivisten zullen pas stoppen met de A12 afsluiten als de overheid stopt met de subsidies. We zijn heel erg benieuwd hoe deze mensen ontvangen gaan worden door de politie.
Of ze dat gaan doen met trekkers is niet bekend, maar het schijnt wel effectief te zijn. Dan schijnen de overheidsfunctionarissen niet te weten wat ze moeten doen en krijgen ze uiteindelijk hun zin.
Via: Nu.nl
Hawkeye72 zegt
Als jij tijd hebt om iedere dag te protesteren moet de uitkeringsinstantie misschien even naar het korten op de uitkering kijken…..
mashell zegt
Waarom? Het ministerie van landbouw heeft de Europese subsidies toch ook gewoon doorbetaald aan de protesterende boeren?
por100 zegt
Waren de boeren(families) dan gestopt met werken?
hondafiel zegt
Indrukwekkende vergelijking, de boeren leveren uiteindelijk wel een product op.
waterisnat zegt
Mashell komt telkens met “geweldige” argumenten en logica uit de linkse kerk om het gesprek te verstoren met de Schopenhauers regels ter ontregeling van een debat. Beter negeren.
Richmond zegt
Een product dat voornamelijk geëxporteerd wordt
hondafiel zegt
Een mooie bijdrage voor onze economie.
gilettelubbers zegt
Zij protesteerden juist om het werk te behouden
3246cm252kw zegt
Precies! Het is echt zo hè, het zijn de No no’s van de maatschappij en allemaal uitkeringstrekkers. Geen enkel zelf respecterend mens kan daar tussen staan toch?
petroldrinker zegt
Tja, die simpele zielen moeten ze gewoon hardhandig aanpakken en een voorbeeld van maken, desnoods leger inzetten en met tanks er dwars doorheen rijden, de 2e dag komen ze al niet meer terug hoor….
wessel94 zegt
Misschien rij ik anders zelf ook nog wel even langs om ze zelf een goede tikken uit te delen. Lijkt me best bevredigend op dat soort types.
str8six zegt
Hopelijk staat de ME klaar met waterkanonnen en het CJIB met een paar fijne boetes voor die droeftoeters.
Wolflow zegt
Waterkanonnen?
Mogen echt wel wat harder worden aangepakt!
werf76 zegt
Dat waterkanon staat ook op Amnesty International niveau afgesteld. Want stel je voor dat politiegeweld. Ook al wordt er meer dan 40x gewaarschuwd dat er geweld gebruikt wordt.
erik64 zegt
Het leeg laten lopen van de SUV banden was toch door Tyre Extinguishers en niet door Extinction Rebellion?
gregorius zegt
In principe ben ik het met ze eens: subsidie op fossiele brandstoffen? Waarom is dat nog nodig?
Maar dan ga je lezen: de regering zegt dat die 4.5 miljard is (en doet alsof er een deel niet te berekenen is), terwijl een andere gozer tot 17 miljard komt…
… oef, dat is slecht.
En dan lees je weer verder: een groot gedeelte komt omdat er geen accijns zit op kerosine: wat natuurlijk lastig te handhaven is: doe je daar accijns op, ben je gelijk de hele luchtvaart-industrie kwijt in NL. En hoe je dat Europees gaat regelen; is ook lastig.
Of belastingvrijstelling op het opwekken van energie; inclusief kolencentrales. Tja, kan je dan kolencentrales uitsluiten. Kan dat ook Europees?
Allemaal niet makkelijk te doen.
Anyway, het is een grijs gebied wat zeker niet snel opgelost kan worden, zeker niet zonder Europa.
Dus die extinction makkers liggen daar nog wel een jaar of 3.
por100 zegt
Fijne verdieping! Thx
karhengst zegt
Nederlanders zullen nog steeds vliegen. De kerosine moet wel erg duur worden voordat het de kosten van een treinkaartje naar Düsseldorf of Brussel compenseert.
Daarnaast is een groot gedeelte van Schiphol overtapverkeer. Een hoop verkeer met weinig marge, maar daarvoor niet minder vervuiling. Daar mag je je ook best wel afvragen of we dat als maatschappij wel moeten willen. Als we toch stikstofuitstoot moeten reduceren, is dat voor mij het luchtvaarttechnische equivalent van al het vlees wat we exporteren.
ericbmw2000 zegt
Sinds wanneer is het niet heffen van accijns hetzelfde als subsidie geven? rare gedachtegang. Nog vreemder om de A12 te blokkeren over een wel/niet heffing van accijns op kerosine. Ga lekker op schiphol protest voeren.
theghost zegt
Zullen we gewoon Extinction Rebellion afsluiten? Dat lijkt me veel beter….
rollingstoned zegt
“De klimaatactivisten zullen pas stoppen met de A12 afsluiten als de overheid stopt met de subsidies.”
Uitstekend plan, laten we beginnen met het stopzetten van subsidies voor dubieuze clubjes als milieudefensie ;-P
Joris24 zegt
We hebben al heel veel jaren geleden besloten dat we een democratie als meest geschikte bestuursvorm voor ons land vinden. Daarin beslist de meerderheid wat we belangrijk vinden, waar we ons geld aan uitgeven, hoe we ons organiseren.
Elke keer als er zo’n fruity little clubje opstaat zoals KOZP, extinction rebellion, milieudefensie (met hun rechtzaken tegen de staat om de hele bouw plat te leggen) of een ander stelletje relifanaten (want ze zijn echt niet meer voor rede vatbaar) die besluit dat zij moeten kiezen wat er voor de democratische meerderheid goed is, ondanks dat ze daarmee iedereen aan de kant zetten, dan gun ik het zulke partijen om lekker in china of noord-korea te gaan protesteren.
Lijkt mij een prima deal, wil je hier wonen, dan leef naar de regels van onze samenleving. Dat geldt voor zoveel zaken overigens. Als je iets anders wil, ga het gesprek aan en kijk hoe ver je kunt komen, maar geweld en fysiek gedram is nooit een oplossing.
Edge zegt
Hoewel ik het in grote lijnen met je eens ben, vind ik het wel belangrijk dat we kunnen demonstreren en drammen als het echt nodig is. We kiezen de 150 leden van de Tweede Kamer. Wat er daarna gebeurt wat betreft formaties en concessies die door partijen gedaan worden, de dingen die ze goed of juist niet goed doen, de staat van het land/de wereld etc. al die dingen liggen buiten onze macht. Dus als daar dingen gebeuren die voor ons als burgers niet door de beugel kunnen, vind ik het toch wel fijn dat we demonstraties achter de hand hebben om onze onvrede te uiten in plaats van dat we tot wel vier jaar moeten wachten tot we weer met het rode potlood kunnen reageren.
Maar het moet inderdaad wel op een fatsoenlijke manier. Ik ben helemaal voor demonstreren op een plein of acties waardoor de mensen bij wie je je punt duidelijk wilt maken geraakt worden. Waar ik níet voor ben, zijn acties waarmee je andere burgers hindert, gevaarlijke situaties veroorzaakt of geweld gebruikt om je punt over te brengen. De uitgang van de parkeerplaats van het tijdelijke Tweede Kamergebouw blokkeren zodat de politieke vind ik prima, een snelweg afsluiten vind ik niet prima. Hetzelfde geldt voor vakbondsacties. Buschauffeurs die hun werk neerleggen vind ik –hoewel de redenen absoluut gegrond zijn– niet leuk want al die reizende mensen worden daar de dupe van. Buschauffeurs die gewoon op komen dagen maar mensen gratis laten reizen vind ik veel leuker. Je doet je werkgever evenveel pijn (economisch nog wel iets meer zelfs), maar de medeburger is er niet het slachtoffer van.
karhengst zegt
En als de regels van onze samenleving nu zeggen dat er meer zorg voor de natuur dient te zijn?
Dienen actiegroepen vanuit een minderheid, die daar tegen zijn, dan ook naar Noord Korea te verkassen wanneer ze het land lam willen leggen, of is dat anders?
JanJansen zegt
Zullen we eerst eens de cruiseschepen gaan weren, dat zet veel meer zoden aan de dijk.
Als een cruiseschip begint te varen, starten qua CO2-uitstoot 84.000 auto’s de motor. Dan hebben we het nog alleen over CO2, en ‘dat valt nog mee’. De stikstofuitstoot staat gelijk aan 400.000 auto’s en de fijnstof is te vergelijken met 1 miljoen auto’s.
V8Vantage zegt
Die CO2 is ook zo’n wassen neus. Weet je hoe snel de planten en het gras in mijn tuin groeien de laatste jaren? Daar valt bijna niet tegen op te snoeien en maaien ;-)
mashell zegt
Hoezo heeft een cruiseschip een CO2 uitstoot van 84 duizend voertuigen en een stikstof uitstoot van 400 duizend voertuigen? Cruiseschepen varen op stookolie, dat heeft een lage verbrandingstemperatuur en zou dus ook een lage stikstof uitstoot moeten hebben. Zijn het verzonnen cijfers allicht? Het aantal cruise schepen is nogal klein en per passagier.per kilometer is de uitstoot van cruise schepen helemaal niet zo extreem. Bovendien klinkt klagen over cruise schepen een beetje veel als “ik ga niet met een cruise schip” dus een ander moet zich aan te passen zodat ik dat niet hoef te doen, niet erg sterk.
ouwedibbes83 zegt
Ik denk dat er gerefereerd werd naar de vervuiling bij oa de Passenger Terminal in Amsterdam, waar cruiseschepen welkom zijn maar de faciliteiten beperkt. Er is pas in 2025 walstroom, dus tot die tijd laten ze de motoren draaien als ze aangemeerd liggen. Das niet fris natuurlijk, moeilijk te rijmen ook met alle milieuzones en maatregelen in A’dam.
Zo zijn er nog wel meer voorbeelden waarbij de focus sterk op de automobilist ligt maar een hoop andere lokale vervuilers ontzien worden. Want goed voor economie.
V8Vantage zegt
Ik zeg: De huidige situatie is de schuld van de ouders van die Exintion Rebellion leden. Die ouders hebben in de jaren 80 massaal geprotesteerd tegen kern energie. Daarmee hebben ze de ontwikkeling enorm afgeremd en ook de huidige atom sluiting in DE op hun geweten.
Dit natuurlijk vanuit het perspectief dat het klimaat het grootste probleem is. Dat lost zich zelf wel op misschien iets langzamer dan je zou willen, maar er zijn straks gewoon geen mensen meer voor de innovatie en bouw van goede oplossingen. Dat is het grootste probleem wat er aan zit te komen, te weinig mensen.
mashell zegt
Mensen die voor kernenergie zijn krijgen straks gratis een bedbodem van afgewerkte uraniumstaven… Kernenergie als grote stappen snel thuis oplossing is zo kortzichtig. Misschien moeten we daartegen ook maar op straat gaan protesteren, op de N62 of zo.
karhengst zegt
’s Winters lekker warm en ’s zomers geen last van rughaar. Ik zie voordelen.
rollingstoned zegt
😂👍
V8Vantage zegt
Het is duidelijk. Jij bent niet op de hoogte van de laatste ontwikkelingen omtrent kernenergie. Groetjes aan je pa & ma ;-)
slowland zegt
Met trekkers????
Hoe komen die daar dan? Gaan ze die er met een paard naartoe slepen ofzo?
Bij mijn weten, rijden die dingen op diesel…. Niet echt milieuvriendelijk, toch?
karhengst zegt
Steuntrekkers
lekkerlinksrijden zegt
Zodanig vastplakken dat ze pas in April weer los komen van het asfalt, prettige dag verder
roadster zegt
Nu protesteren ze af en toe, in het weekend. Dan komen ze met zijn allen opdagen, maken er een gezellig uitje van, krijgen veel media aandacht en worden door de wetshandhavers met fluwelen handschoenen aangepakt. Als ze het iedere dag doen, ook door de week, moet justitie wel hard ingrijpen. En wanneer ze het niet doen, komen er na een paar dagen nog maar een handvol opdagen. En de media heeft al snel ook geen interesse meer. Dan stort het hele zootje in elkaar. Mooi toch. Maar het zal wel bij loze woorden blijven.
P.S. Bij de klimaatcrisis is geen dag te verliezen, toch demonstreren ze pas over 3 maanden. Dus ik neem aan dat de vakantie al geboekt was?
mashell zegt
Misschien dat de overheid hiervan eens leert dat Den Haag te weinig snelweg aansluitingen heeft…
Begin eigenlijk steeds meer respect te krijgen voor extinction rebellion, ze hebben een punt en zijn vasthoudend. We hebben stapels klimaatakkoorden, waar Rutte en co niks anders mee gegaan hebben dan in de onderste bureaulade leggen. Het wordt tijd om die uit te voeren. Ook als dat niet leuk is voor boeren, Shell, Schiphol, Tata of de KLM.
V8Vantage zegt
Achter Extinction rebellion zit ook een industrie. Die organisatie moet geld verdienen dmv giften en zo stromen die snel binnen, over de rug heen van de demonstranten en voortgang van de maatschappij.
Pieterkonijn zegt
Weet je dat ik door jouw mijn mashell heb weggedaan en nu een nuxx heb.
ArnoldH zegt
Waarom beginnen ze niet per direct? En dan hoop ik dat ze een fijne zonnesteek oplopen. Zeker nu te warm voor ze en ze moeten nog wel met het vliegtuig op vakantie
chrisvis zegt
Sorry als ik die dag als eerste op de a12 rijd dan rijd ik er de volle 120 (ow sorry 100 in Nederland) overheen. Zal dan ook verklaren dat er een paar mafketels met zelfmoordneigingen op de autostrade sprongen. Is trouwens bij wet verboden bij ons in België en ik versta niet dat ze dit bij jullie tolereren(ah ja timmermans komt ook uit Nederland zeker, je zaait wat je oogst)
John zegt
Ik ben geen advocaat of jurist maar deze ‘protesten’ (ik laat in het midden of er een punt gemaakt wordt of niet) worden excessief ten opzichte van het demonstratierecht.
Artikel 9: Vrijheid van vergadering en betoging
1. Het recht tot vergadering en betoging wordt erkend, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
2. De wet kan regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.
MAARRRR, als ik of jij of een verdwaalde klimaatdrammer onbedoeld in die file kom te staan zou je kunnen beredeneren dat je van je bewegingsvrijheid wordt beroofd. Een soort wederrechtelijke vrijheidsberoving dus.
Artikel 282 Wetboek van Strafrecht
1. Hij die opzettelijk iemand wederrechtelijk van de vrijheid berooft of beroofd houdt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.
2. Indien het feit zwaar lichamelijk letsel ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste negen jaren of geldboete van de vijfde categorie.
3. Indien het feit de dood ten gevolge heeft, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie.
4. De in dit artikel bepaalde straffen zijn ook van toepassing op hem die opzettelijk tot de wederrechtelijke vrijheidsberoving een plaats verschaft.
Bovenstaand is geen kennis maar gewoon Mijnheer/Mevrouw/X Google gevraagd.
Waarvan akte
MarcoM zegt
Protesteren prima, maar laat mij met rust en ga lekker op het binnenhof zitten en ruim ook je rotzooi voortaan op.
Thieuke zegt
Ik kan geen begrip opbrengen voor dit soort instellingen.
Protesteren moet een gedegen doel hebben, en dat heeft het bijna nooit.
In plaats van protesteren kan je beter naar school gaan, een vak leren waarin je echt wat kan bijdragen om overgang naar schone energie, om maar een voorbeeld te noemen. Een beter milieu begint bij jezelf. En dat is niet op je luie reet liggen de hele dag, klagen dat het allemaal niet goed gaat, en verwachten dat anderen het voor je gaan oplossen.
Extintion Rebellion is bovendien ook behoorlijk hypocriet. Wel klagen over het milieu, maar wat dragen ze zelf bij? Gebruiken ze ook mobiele telefoons? Hebben ze meubeltjes van de Ikea, hoe denk je dat die in je huis zijn gekomen?
Nog grappiger vind ik het feit dat ze willen dat subsidies ingetrokken worden, wat denk je dat er gebeurd? Productie naar andere landen. Heb je dan het probleem opgelost? Of heb je het probleem dan alleen maar verplaatst? Dat niet alleen, in die landen waar de productie naar toe gaat zijn minder regels en feitelijk vererger je de situatie alleen maar. Het is alleen niet meer naast je deur. En dan wel klagen dat alles duurder wordt…. Schiet mij maar lek hoor.
Ik moet ook lachen om de laatste Greenpeace actie aangaande Hoogovens. Het moet minder, het moet milieuvriendelijker, en als het aan GP ligt wordt het gesloten… Dan wordt alles hier weer duurder, de productie naar Azië en nog meer uitstoot, want daar moeten ze nog steeds kiezen tussen een boterham of milieuvriendelijk zijn.
De mensen van ER willen het liefste iedereen in elektrische auto’s, maar oh wee als er in Europa een mijn moet worden geopend, want niemand wil daar naast wonen, en dat is ook echt niet milieuvriendelijk. Ook dat liever weer in Afrika of Azië, want wij willen zo’n gronsdstoffenmijn toch niet in de achtertuin of wel? Nee bah (net als naast Hoogovens wonen)….
Trouwens als je over de levenscyclus van een elektrische auto kijkt, dan heeft die zoveel meer CO2 veroorzaakt dan ICE -auto’s in hun hele levenscyclus uitstoot, dat we ons eigenlijk serieus achter de oren moeten krabben of dit nu wel de weg is om te bewandelen. Ik denk dat wat dat betreft waterstof nog het minst belastend is. Geen grote batterijen (gronstoffenprobleem), en waterstofproductie kan best milieuvriendelijker gemaakt worden. Er zijn inmiddels ook IC-motoren die op waterstof kunnen lopen (gewoon Otto of Atkinson principe dus)
En banden lek steken is helemaal een lachertje. Het enige dat je ermee bereikt is dat mensen nieuwe banden moeten kopen…. Is dat dan wel milieuvriendelijk?
Enfin, zo kan ik nog veeeeeel langer doorgaan.
rollingstoned zegt
+1. Goede post.