We hebben een flink aantal upgrades voor de Audi A6 duurtester. Echt een hele hoop.
Ik moet een klein beetje iets opbiechten. Het was eventjes heel moeilijk om liefde te voelen voor de Audi A6 duurtester. Noem het een beetje cognitieve dissonantie. Nadat ik de auto kocht, kwamen er meteen een paar lijken uit de kast, ondanks dat de verkoper mij verzekerde dat alles in orde was. Daarbij is de A6 niet helemaal – zoals mijn andere auto – afgestemd op mijn smaak.
Ondanks dat de BMW meer kilometers op de klok heeft staan, komt de BMW frisser en iets meer ‘fabrieksnieuw’ over. Daarbij is de Audi ook niet echt zuinig met Super Plus of goedkoop qua verzekering. Op zich kon ik al die dingen van te voren inschatten. We geven immers elk week een AB Advies en bij een grote Duitser moet je daar rekening mee houden.
Nodige exterieur- en interieurupgrades!
Gevoelsmatig had ik er dus lastig mee. Jaap vindt het totaal niets: het is immers een Audi en die zijn ‘knaak’. Ook Uli (met wie ik de auto opgehaald heb) vond het moeilijk de liefde te voelen. Ondanks dat ik een idee in mijn hoofd met wat ik er allemaal nog aan ga doen, moest ik af en toe even twijfelen. Zou ik dan tóch de verkeerde auto gekocht hebben?
Nou, nee. Totaal niet. In eerste instantie vanwege mijn vriendin. Het is zij die er elke dag in rijdt. En gelukkig, zij is er helemaal er helemaal weg van! Ze vindt de Audi véél prettiger rijden dan de BMW. De A6 voelt meer dan een klasse hoger en groter aan. Bijna twee, eigenlijk. Het verschil in ruimte is enorm. Maar het zijn voor haar de rijeigenschappen. In gladde omstandigheden ben je altijd makkelijk weg, sturen gaat heel eenvoudig en de A6 is stil en comfortabel.
Voor mij duurde het dus even voordat ik om was. De nieuwe velgen (BBS RX-R) en banden (Dunlop SP Sportmaxx RT) helpen een hoop. Daarnaast is Apple Carplay echt heel erg prettig in de auto. Maar er waren een paar dingen die mij dwarszaten.
Daarom hebben we voor vandaag een lading updates. Echte een hele hoop upgrades! Pak er maar een grote kop koffie bij en een lading koekjes (tip, het Mariakaakjes wordt zwaar onderschat, net als de Jan Hagel), want dit gaat een flink artikel worden. Er is nog een hele hoop dat moet en gaat gebeuren, maar we zijn nu een stuk verder dankzij de nodige exterieur- en interieurupgrades!
Exterieur:
We beginnen met de exterieur-upgrades voor de Audi A6 duurtester! Ditmaal zijn het vrij subtiele upgrades, maar voor mij maken ze een groot verschil tussen een budget-basisversie en een chique-sportieve uitstraling.
Privacy glass
Er zijn soms heftige discussies op het internet gaande als het gaat om getinte ramen. Zelfs sta ik er niet heel erg fanatiek in. Als het een A6 sedan was, zou ik het niet overwegen. Maar het is een Avant met een wel erg flinke glaspartij. Je kan er eenvoudig naar binnen kijken. Dan is donker getint glas wel zo prettig, zeker omdat de A6 gewoon in een drukke binnenstad geparkeerd staat.
Verder is het erg handig in de nacht, het licht van andere auto’s komt minder sterk binnen. Zeker nu het een rage is om met extreem grote en hoge slagschepen (je weet wel, crossovers) te rijden met LED-koplampen, is het erg prettig dat dat minder binnenkomt.
Tenslotte zien getinte ramen er naar mijn mening iets beter uit op een stationwagon. Zeker op een witte. Wees het overigens gerust oneens en doe het vooral niet op je eigen auto.
Het grootste nadeel is dat het af-fabriek er niet op zat, dus moest ik het laten doen. Het verschil tussen 200 en 400 euro is enorm qua kwaliteit. Het moet namelijk in een keer strak er perfect op zitten. Gelukkig kende Arien van Essen (van Van Essen Carcleaning & Detailing die ook de BMW destijds onder heeft genomen) een perfect adres hiervoor en regelde hij de rest. Ik kon de A6 brengen en alles kwam voor elkaar.
Het resultaat is naar mijn mening erg geslaagd. Het zit er echt snaarstrak op. Qua tint heb gekozen voor ‘Verlegen oostblok coke-handelaar met straatvrees’. Zonder gekheid, ik heb exact dezelfde tint als op de BMW. Ja, er is een patroon waar te nemen…
Aluminium dakrails
Dan gaan we door naar de volgende update. De BMW had van origine geen dakrails. Dit terwijl de latere facelift-modellen die mooie lage rails hebben. De Audi heeft wél van die mooie dakrails, maar die van mij zijn zwart. Niet dat ik het extreem storend vond, maar aluminium dakrails staan zoveel chiquer naar mijn mening.
Gelukkig is er voldoende te vinden. In Nederland is er al redelijk wat aanbod qua A6-onderdelen, maar in Duitsland is er echt een hele hoop te vinden. Voor een heel bescheiden bedrag had ik een setje gevonden in Wuppertal.
Monteren was nog wel even een dingetje, maar daarvoor moeten we naar het volgende onderwerp namelijk het interieur. De aluminium dakrails werden door Gerren van Van Essen Carcleaning gemonteerd. Hij zal heel erg in zijn nopjes ermee geweest zijn, want de dakrails kwamen uiteindelijk iets later dan verwacht. De verkoper in Wuppertal had zich vergist in de tijd / datum en stuurde de set later op. Met excuses, zonder extra kosten. Kijk, zo kan het dus ook!
Interieur
De grootste nadelen van de Audi A6 betreffen het interieur. Toen ik de auto ophaalde, stonk ‘ie naar chemische verfrisser. De dagen erna werd het ietsjes beter om vervolgens over te gaan tot een muffe putlucht. En met muffe putlucht bedoelen we precies dat. Wat het was: schiet mij maar lek. Sigaretje, natte Sint Bernard met voetschimmer, de adem van mijn leraar Frans: geen idee.
Ik overdrijf uiteraard schromelijk, want het was prima uit te houden, maar het interieur mocht frisser. Maar er was meer dat mij dwars zat. De stoffen bekleding is lelijk. De aluminium sierpanelen waren allemaal beschadigd. De witte hemel was smoezelig (lichtgrijs). Hier moest een grondige reinigingsbeurt aan te pas komen. Of beter nog, hier moet écht iets gebeuren. Alles eruit. Die standaardstoelen zitten overigens voor geen meter: ge geven veel te weinig steun en zijn knalhard. Dat doen die Duitse merken wel vaker: zo MOET je wel de sport- of comfortstoelen bestellen.
Donkere hemelbekleding
We beginnen met de nieuwe hemelbekleding. In de BMW heb ik de witte verwisseld voor een zwart hemeltje en daar ben ik erg blij mee. Een fijner materiaal en het ziet er mooier uit naar mijn mening. Dus ging ik zoeken voor de A6 en wat denk je: het hemeltje was erg snel gevonden.
Ook lekker, deze hemel kwam uit een auto met weinig kilometers en was 100% rookvrij. Daarbij waren alle onderdelen aanwezig. Want een zwarte hemel betekent gelijk zwarte hendels, airbag-kapjes, kledinghaakjes en dergelijke. Het versturen was wel een dingetje, want door de gekke afmetingen kon dat niet ‘goedkoop’.
Nu was het hemeltje niet heel erg duur en Castrop-Rauxel is goed te doen met de auto. Dus samen met mijn maat Wesley in de A6 gestapt en alle onderdelen gehaald bij een VAG-speciaalzaak. Onderhandelen is overduidelijk niet een forte van ondergetekende, want ik kreeg op locatie ongevraagd 50 euro korting! Dat is direct opgegaan aan de Underberg-collectie van mijn vriendin.
Monteren exterieur- en interieurupgrades
Het monteren bleek een fluitje van een cent voor Gerren (die hielp met het monteren van alle exterieur- en interieurupgrades). Ik bracht de auto in de ochtend naar Van Essen en aan het einde van de middag had Gerren al de hemelbekleding erin.
Hij was heel erg blij met mij toen ik zei dat de dakrails een weekje later kwamen, want een gedeelte moest weer los gemaakt worden. Uiteindelijk zit alles er snaarstrak in. Het ziet er mooier uit, voelt mooier en heel belangrijk: het ruikt zoveel beter. Ook lekker, er zijn geen trillingen en kraakjes meer.
Houtinleg
De Audi A6 krijgt standaard aluminium lijsten mee. Dat is op zich niet eens zo heel erg verkeerd. Persoonlijk bent ik meer een liefhebber van hout. De Mercedes 300 SEL 6.3 heeft hout en de BMW 3.0 CSL ook.
Het past mijn inziens prima bij het enigszins foute karakter van een Duitse auto. Het vinden van houtinleg was nog een heel karwei. Er zijn enorm veel onderdelen verkrijgbaar, maar vaak in delen. En ik heb een complete set nodig. Nog een dingetje, er zijn diverse setjes in omloop in verband met bepaalde uitvoeringen of opties.
Zo hebben de A6’en met quattro-aandrijving een quattro plaatje op het houtpaneel recht voor de bijrijder. Dan heb je ook nog de memory-functie voor de stoelen, die zit weggewerkt in het linkerpaneel (dat dus ook afwijkt).
Uiteindelijk vond ik in Litouwen (of all places) een perfecte set in goede staat. Daar hielpen ze mij ook nog, want je hebt dus een hele hoop verschillende soorten. Als je memoryfunctie hebt, dan is het linkerhoutpaneeltje voorzien van een gat waar het inpast.
Amaretto lederen sportinterieur
En nu we dan toch bezig zijn met exterieur- en interieurupgrades, gaan we meteen door met het volgende: de rest van het interieur. Mijn A6 heeft het lelijkste interieur ooit. Sterker nog, voordat ik deze A6 kocht, hield ik marktplaats en eBay al in de gaten. Een zwart leren sportinterieur was relatief betaalbaar. Omdat ik twee linkerhanden heb, vroeg ik aan Gerren of hij een sportinterieur kon inbouwen.
Daar was hij duidelijk in: Prima, maar dan wel hetzelfde soort graag (dus met dezelfde stekkers). Toevallig bouwde Gerren een tijdje daarvoor een lederen sportinterieur in bij de 1 Serie van mijn vader. Die waren elektrisch en voorzien van memory. Dat zet je niet zomaar even over. Gelukkig waren de meeste interieurs die ik zag voorzien van elektrische lendensteun en stoelverwamring, maar de rest handmatig. Precies wat ik ook al had.
Kocht ik die ook? Nee! Natuurlijk niet. Ondanks dat ik alles hier rationeel probeer uit te leggen, kocht ik in een opwelling een andere set. Want tijdens de zoektocht kwam er bij een VAG onderdelenspeciliast in Georgsmarriënhütte een set voorbij in de kleur Ammaretto!
Amaretto! Net als de BMW ongeveer. Ziet u het patroon? De set naar Nederland halen was nog wel erg lastig. Gelukkig had mijn tante zin in een traditioneel Duitse lunch (vleeswaren op een broodje) én een grote XC60, omdat alle spullen niet in de BMW gingen passen.
Installeren
Nog een voordeel, het waren sportstoelen. De standaard-barkrukken van de A6 zijn niet comfortabel, niet sportief of prettig. Met sportstoelen ziet het er niet alleen beter uit, ook heb je veel fijnere stoelen. Wel een dingetje, net als alle leaseauto’s bij mij in de straat was de set elektrisch. Ai.
Even kijken op internet en jawel: het is uiteraard al eens gedaan. Hoe moeilijk kan het zijn? Nou, heel lastig. Gerren heeft heel vriendelijk mij op de hoogte gehouden, maar ergens was het erg lastig voor elkaar te krijgen. Dus daar gaan we een oplossing voor zoeken.
Kortom, de eerste serie upgrades zijn nu gedaan. De A6 knapt er meer en meer van op. Mede dankzij de aanpassingen begint het telkens meer te worden wat ik voor mee voor ogen heb. Uiteraard een rammend ordinaire en foute auto, maar wel snel en praktisch.
Maar dat is stiekem veel leuker dan een nieuwe lease-driepitter met sportpakketje. Niet dat ik de keuze heb, maar toch… Nu nog even alles werkend zien te krijgen. Welnu, waar heb ik het visitekaartje van electronica-expert Felix liggen?
Eerder in deze serie:
- Intro Audi A6 Avant
- Eerste update A6 duurtester
- Nieuwe wielen voor de Audi A6
- Apple Carplay voor de Audi A6
Deze auto’s staan in de Autoblog Garage:
- Audi S3 (8V) van Ruben
- Audi A6 Avant 3.0 TFSI quattro (4F) van Willem
- BMW 130i van Michael en Wouter
- Deze BMW 325d Touring van Willem
- BMW M135i van Martijn
- BMW 535i xDrive Touring van de baas van Wouter
- Chrysler Crossfire 3.2 V6 van Machiel
- Ford Fiesta ST200 van Bart
- Lexus IS250 van Michael
- MINI Cooper S Gizmo Speciale van Martijn
- Porsche 911 Carrera 996.2 van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Peugeot 206 GTi racers
- Porsche Cayenne van Nicolas
- Renault Clio van Loek
Meer lezen? Check hier ons Audi A6 4F-aankoopadvies!
baserace zegt
Willeme; hier wordt ik blij van op de zaterdag ochtend. Lekker uren struinen op internet tot je het gevonden hebt; heerlijk! Ziet er strak uit die Amaretto stoelen.
willeme zegt
@baserace: dankjewel voor de leuke reactie!
Het zoeken is inderdaad de helft van de lol! Zeker als je een goede deal kan krijgen ;-).
lpgbarrel zegt
Complimenten! Zowel voor het artikel als de auto. En wat is fout?!
atrak zegt
Die velgen zijn wel heel fout op dit type A6.
lpgbarrel zegt
Ach, alleen maar leuk toch! Iedereen zijn ding, wat een luxe ;-)
willeme zegt
@lpgbarrel: dankjewel!
Artikel was leuk om te maken ;-). De A6 (en de BMW) zijn een tikkie fout uitgerust. Maar eigenlijk vind ik dat wel leuk.
lpgbarrel zegt
Tja zo heeft iedereen zijn ding om het zijn eigen voiture te maken. Ik heb een voorliefde voor zilvergrijs exterieur en een rood interieur. En van die keuze moeten we allemaal ten volle gebruik maken! Maakt de file aangenaam;-)
willeme zegt
@lpgbarrel: dat vind ik altijd zo’n gave combinatie op een Porsche Boxster! En op elke Alfa Romeo. Elke Italiaan eigenlijk.
brammetjedeb zegt
Leuk om te lezen! Hebben zelf een Audi a4 avant en in ieder geval de ramen blinderen staan hoog op de verlanglijst.
Hoe is de isolatie in de a6? Heb laatst een filmpje op YouTube gezien, een upgrade voor minder dB in de auto was best te doen. In die A4 van ons absoluut niet nodig, dat ding is heerlijk stil, maar wellicht in een oudere Audi een optie om eens aan te pakken?
Overigens is dit een leuk kanaal om te volgen:
https://youtu.be/1IMzQCofCkE
willeme zegt
@brammetjedeb: dankjewel voor je reactie!
Ramen blinderen is niet heel erg duur, maar je hebt er wel profijt van. Qua isolatie: de A6 is muisstil als je normaal rijdt. Ook op hogere snelheid. Maar je kan het aanpakken bij audio-specialisten. Dat kan inderdaad nog wat schelen. Soms kom je er pas achter wat het verschil is, als je het gedaan hebt ;-).
Dieseltor zegt
Ramen tinten met folie vind ik driemaal niks. Voor plusminus €250 meer had je ze kunnen laten sprayen. Ramen worden gedemonteerd en gereinigd. Vervolgens worden ze gelakt en afgebakken. Als laatst worden de ramen uiteraard weer gemonteerd. Het resultaat is exact af-fabriek of je kiest zelf het percentage dat bij jou past.
De bubbels, op vooral de achterruit, zijn niet om aan te gluren. Brrrr….
willeme zegt
@dieseltor:
Daarom is het heel erg belangrijk wie het doet en vooral hoe het gedaan wordt. Ramen tinten kan inderdaad heel erg slecht uitpakken. In dit geval ia het gelukkig een van de beste in de business. Ramen sprayen was ook een mogelijkheid. Omdat niet iedereen van getinte ramen houdt, heb ik voor deze oplossing gekozen. Dan kun je het altijd nog demonteren. Met sprayen was dat volgens mij niet mogelijk.
Edge zegt
Wacht even. dus naast een Duitse witte station met bruin lederen interieur, donkere hemelbekleding, houtinleg, getinte ramen, een Apple Carplay update voor het infotainmentsysteem en een set BBS RX-R velgen heb je nu nog een Duitse witte station met bruin lederen interieur, donkere hemelbekleding, houtinleg, getinte ramen, een Apple Carplay update voor het infotainmentsysteem en een set BBS RX-R velgen?
willeme zegt
@edge: eh, ja! Het was aanvankelijk niet eens de bedoeling. Maar de gelegenheid deed zich voor tijdens de zoektocht ;-).
Dutchdriftking zegt
Genieten dit! Ik kan niet wachten op de volgende aflevering.
willeme zegt
@durchdriftking: bedankt voor de leuke reactie! Volgende aflevering wordt een leuke ;-). En die daarop ook!
Dutchdriftking zegt
Kom maar snel door dan! Projecten van anderen volgen is altijd genieten! Komt er van deze tzt nog bewegend beeld? Uiteraard mag je daar zelf in figuren. Al is lekker anoniem blijven ook fijn natuurlijk. Straks moet je weer handtekeningen gaan uitdelen.
willeme zegt
@dutchdriftking:
Geen idee eigenlijk. In principe is het de auto van mijn vriendin die ik onder handen neem. Maar ja, dat was de Alfa en de BMW destijds ook ;-).
Johanneke zegt
Poh die interieurupgrade maakt echt een wereld van verschil zeg.
willeme zegt
@grasvreter of @4G63:
Thanks!
jippie zegt
Normaal gesproken is een zichtbare trekhaak op een witte Audi station niet storend. Nu valt ie toch wel een beetje uit de toon. Volgend projectje?😉
kniesoor zegt
En waar laat-ie z’n schoonmoeder dan ? 😝
theghost zegt
Op het dak? Daar zijn die dakrails toch voor? ;)
willeme zegt
@jippie: hahaha, grappig dat je dat zegt! De trekhaak kun je wegklappen. Kwam daar pas later achter dat deze A6 de af-fabriek wegklapbare trekhaak heeft! Ziet er inderdaad beter uit als ‘ie weg is geklapt ;-).
petroldrinker zegt
Waarom dit soort mods doen? Koop dan een betere uitvoering direct vd auto…..
ar166 zegt
Voor mijzelf vind ik dat de prettigere manier, maar ben heel blij dat Willem dit doet. Is toch tof om te zien hoe veel passie die vent voor z’n auto’s heeft en dat vertaald in allerlei mooie upgrades en er vervolgens ook nog over schrijft om ons mee te laten genieten?
willeme zegt
@ar166: bedankt voor de leuke reactie! Ja, het is ook erg leuk om te doen. Ik zag die kale A6 met 3.0 motor en zag dat er wat potentie om er een ‘Pamper-Dampfer’ van te maken :-). En ik heb de mazzel dat ik dit kan doen in combinatie met mijn werk voor Autoblog!
willeme zegt
@petroldrinker: Bedankt voor je reactie en goede vraag!
De reden is simpel, ik kwam deze A6 tegen en zag er een leuk project in. Ik heb dan ook niet de hoofdprijs voor betaald omdat ‘ie episch kaal was. Een aangekleed model was wel te vinden, maar die hadden allemaal veel meer kilometers gelopen.
Daarbij vind ik zo’n project altijd wel heel erg leuk om te doen. Daarbij is het leuk te combineren met mijn werk ;-).
simonferrari zegt
Wat een verschil! Fantastische upgrades, vooral het interieur knapt er flink van op. Geniet ervan!
willeme zegt
@simonferrari: bedankt voor je leuke reactie! Ben er ook erg blij mee!
jaapiyo zegt
Boahhhh, dat ik het niets vind is ook weer wat overdreven. Heb ‘m destijds nog aangeraden aan mijn ouders omdat de e6x zo knoak is. Zou alleen zelf wel wat kopen met premium RWD.
racerx zegt
Ach welnee, 3 jaar een E60 540i LCI gereden en eigenlijk nooit wat mee gehad, muv een lekkende vacuumpomp. Heerlijke auto was dat trouwens.
mark383 zegt
Schitterend interieur en een heel mooi totaalplaatje zo alles bij elkaar. Wereld van verschil. Misschien nog een mooi sportstuur?
willeme zegt
@mark383: dankjewel, man!
Inderdaad veel beter zo! Sportstuurwiel is een hele goede! Ik ben aan het zoeken, maar heb nog niets gevonden. Dus mocht je wat tegenkomen, dan houd ik mij aanbevolen!
Dutchdriftking zegt
@willeme als je voor een sportstuur gaat dan meteen zo’n mooi afgeplat S3/RS6 stuur. Uiteraard het logo er wel uit. Daar kan dan S-line of Quattro in.
willeme zegt
@dutchdriftking: ik weet niet of ik iets afgevlakt zoek. Het liefst gewoon een iets kleiner en dikker stuurwiel. Het is echt een hoepel nu. Ik heb wel wat het een en ander gezien, maar nog niet in goede staat. Ook het liefst met wat flippers achter het stuurwiel. In de BMW gebruik ik dat stiekem toch best vaak.
Dutchdriftking zegt
Gevonden:
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/onderdeel/merk/audi/model/tt/onderdeel/stuurwiel/onderdeelid/16994878/
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/onderdeel/merk/audi/model/tt/onderdeel/airbag-links-(stuur)/onderdeelid/17049288/
Een stuur is wel te vinden, een losse airbag erg prijzig. Mogelijk moet je hiervoor toch lang zoeken op ebay, of een keertje ouderwets naar de sloop. Altijd leuk.
willeme zegt
@dutchdriftking:
Die TT stuurwielen vind ik zelf niet zo mooi. Bij een krappe TT begrijp ik het afgeplatte onderstuk, maar in een slagschip als de A6 is het misschien ietsje te sportief. Sportstuurwiel, S-Line stuurwiel, S6 stuurwiel ofzoiets heeft mijn voorkeur. Met flippers. En een airbag ;-). Voordeel is dat volgens mij alle Audi A4 tot A8/Q7 stuurwielen passen.
Ander dingetje voor jouw Alfa (zag m op FB voorbij komen), ik zou geen lip monteren, maar een Alfa Brera bumper en dan de passende Novitec-frontlip ;-). Dat wilde ik doen bij mijn 159 als deze niet constant kapot ging!
racerx zegt
Leuk artikel man, erg mooi om de resultaten voor/na te zien en het zijn allemaal smaakvolle upgrades. Well done.
willeme zegt
@racerx: bedankt voor de leuke reactie! Ben ook erg blij met het resultaat!
kniesoor zegt
Eigenlijk moet de middenarmsteun ook nog even met Di Saronno geïmpregneerd worden, dan heb je meer eenheid van stijl.
jaapiyo zegt
Dat heb ik @willeme ook aangeraden maar kennelijk kwamen ze uit de fabriek zoals het nu is.
kniesoor zegt
Hmmm, zou kunnen. Dan misschien toch maar zo laten. Maar in kleur zou ik mooier vinden.
willeme zegt
@amghans: heel scherp! Die zat er niet bij. Nog een heel gedoe, maar inmiddels gevonden. Sterker nog, Gerren is er nu al mee bezig. De armsteun gaat mee met de volgende update ;-)
rikus zegt
Kijk! Dit zijn upgrades. Het interieur is beestachtig goed op vooruit gegaan. Naarmate ik aan het lezen was hoopte ik al op een lederen interieur mét houtinleg. Netjes @Willeme, netjes.
De wielkeuze daarentegen.. Maar goed. Ieder zijn smaak. Nee, weer een fijn stuk om te lezen en te zien.
willeme zegt
@rikus: bedankt voor de leuke reactie! Ik ben er ook heel erg blij mee.
Betreft de wielen: ze zijn smaakgevoelig. Ik vind ze echt geweldig. Qua uiterlijk, qua kwaliteit en qua gewicht. Ben een BBS-fanboy ;-). Maar gelukkig kun je die wielen eenvoudig verwijderen voor wat anders.
Anders had ik de BBS Speedlines gedaan, maar zoals je zegt: ieder zijn smaak! Gelukkig dat het artikel bevalt, altijd leuk om te mogen maken!
rikus zegt
@willeme De Speedlines vind ik tijdloze wielen maar het “speciale” is er wel af. Daar zie je ze te vaak voor. Zelf ben ik ook een groot fan van BBS wielen. BBS is verantwoordelijk voor één van de beste wheeldesigns ever: De BBS RS en Super RS. Mocht ik een A6 hebben dan was ik voor de BBS TL-A gegaan of voor de CH-R. Nochtans vind ik de wielen van je A6 wel mooi, maar niet onder een A6. Maar goed, je hebt 2 erg fijne wagens met erg mooie updates. Ik blijf volgen.
willeme zegt
@rikus:
Dan hebben we bijna dezelfde smaak ;-). Als ik het geld had, zette ik de Super RS eronder. Helaas zijn die dus nogal duur en alleen met 8.5J breedte te krijgen. De TL-A is een nieuw model, speciaal voor SUV’s en pickups met 6 wielbouten.
De CH-R’s zijn ook erg gaaf! Daar heb ik ook naar gekeken, maar geen geschikte maar gevonden. Maar mocht je nog een leuk setje weten, ik zoek nog iets leuks voor de winter ;-).
romeoj zegt
Eigenlijk ben ik ook wel benieuwd wat deze upgrades stuk voor stuk ongeveer hebben gekost. Wel ontzettend gaaf, die upgrades zorgen inderdaad voor een luxere uitstraling, zowel interieur als exterieur!
willeme zegt
@romeoj: bedankt boor de leuke reactie!
Qua prijzen kan ik wel war verklappen. Ik heb de exacte bedragen nu niet paraat (heb nu vakantie en zit met een ijskoude gele rakker op een Frans terras), maar volgens mij:
Houtinleg: 200 euro (uitmuntende staat).
Dakhemel: 250 euro (prima staat, paar gebruissporen).
Lederen interieur: 650 euro (goede staat, paar plekjes die ik ga behandelen)
Montage is wel een dingetje. Ik heb de mazzel dat Gerren van Van Essen Carcleaning heel erg handig is (echt, die kerel kan alles!) en relatief snel alles kon monteren. Maar reken op nog een paar honder euro bij de dealer/garage/specialist.
cossiekiller zegt
Mooie modificaties!
Nu nog een mooie bumperlip vooraan. Van ABT ofzo 😀
willeme zegt
@cossiekiller:
Dankjewel!!! ABT heeft geen bumperlip helaas ;-).
pignon zegt
Mooie updates! Ben zelf ook liefhebber van een ‘niet-zwart’-interieur dus kan het zonder meer waarderen. Geniet vooral ook van het Franse terras. Hoop dat de airco goed functioneert, want die heb je nodig, deze dagen.
willeme zegt
@pignon: dankjewel! Dat had ik ook kwam ik achter. Er waren voldoende zwarte interieurs te vinden, maar dat vond ik net niet leuk genoeg. Franse terras beviel goed, thanks! Nu weer aan het werk ;-).
berrychello zegt
Die knapt mooi op! Fijn dat je zo’n kaal ding hebt gekocht, want anders hadden we dit soort leesvoer niet gehad!
willeme zegt
@berrychello:
Dankjewel! Hahaha, ja, daarom had ik een kaal exemplaar gekocht ;-). Nu moet ik zeggen dat ik van te voren al had gekeken wat ik kon retrofitten. En als je goed zoekt zijn er voor de Audi A6 genoeg leuke dingen te vinden.
T5Power zegt
Leuk! Ik heb onlangs mijn A8 4.2 tdi van 2008 verkocht en rijd nu een A6 3.0 tfsi van 2010 met 255.000 km. OK en een Peugeot 605 SV 3.0 van 1997 met 118.000 km :-)
Over de A6: ik vind ‘m onwaarschijnlijk goed rijden met z’n 290pk. Erg rap, mooi geluid dankzij de kompressor en altijd en overal grip. Ik overweeg een stage 1 tuning tot ongeveer 410pk. Binnenkort kan ik er in eentje rijden en vrees dat ik daarna verkocht ben.
Wat ik verder mooi vind aan de mijne is de uitrusting, waaronder solardak, ACC, Bose, verwarmbaar stuur, lane+side assist en schermpjes in de achterstoelen (af fabriek). Maar dan weer geen luchtvering of memory op de stoelen.
N.B. Mijn auto heeft bij slechts 100k een nieuwe motor gekregen en bij 130k een nieuwe bak.
Ik ga je belevenissen volgen. Veel plezier en succes ermee.
willeme zegt
@T5Power:
Dankjewel!
Dan hebben wij bijna dezelfde auto! Deze A6 komt uit 2009 en heeft dezelfde motor. Ik moet er altijd enorm aan wennen als ik in de BMW heb gezeten. Maar na een tijdje is het wel een fijne auto. Een stuk relaxter en nog altijd snel zat! Als de motor in goede conditie is, zou ik chiptuning zeker overwegen als ik jouw was! Dan staat het verbruik wat meer in relatie tot de prestaties (ik doe een zo’n 1 op 9).
Zo’n A8 is trouwens ook wel machtig met een 4.2 diesel, dan heb je iets van 326 pk en 650 Nm?
Destijds moest ik de afweging maken tussen kilometers of uitrusting. Veel opties gebruik ik maar een keer en zonder kan ik prima leven. Er zijn weinig dingen die ik per se aan boord moet hebben. Dus ik ben al blij met de Bose geluidsinstallatie en de parkeerpiepers achter ;-).
T5Power zegt
Klopt, de A8 had 326pk en 650nm. Dat kon makkelijk naar een 375pk en bijna 800nm maar ik heb het niet serieus overwogen omdat de (ZF) bak meer dan 650nm niet leuk schijnt te vinden.
Bij onze 3.0 tfsi schijnt de (duurzame) max een dikke 500 nm te zijn en daar kom je met stage 1 op uit (naast dik 400 pk dus). Ik denk dat ik daar wel voor ga, deze zomer.
Zou idd fijn zijn als het verbruik dan ook wat zakt. Rustige ritten met 100-120 zijn prima met 8 liter/100km te doen maar doe je ook geregeld korte stukken en rijd je heel af en toe wat sportiever, dan is een gemiddelde 10 liter/100km een grote uitdaging ;-)
Je kent het wel.
rockefellar zegt
Ik vreesde het ergste toen ik begon aan dit artikel en zag dat de ramen zwart gemaakt werden. Maar met elke upgrade die volgde werd ik steeds blijer! Wordt zowaar een leuke auto om naar te kijken!
willeme zegt
@rockefeller:
Bedankt voor je reactie! Ja, getinte ruiten zijn niet ieders smaak, maar ik vind het een grote vooruitgang. Het begint ergens op te lijken ;-).
generaalalfa zegt
Je maakt er weer een plaatje van. Naar mijn mening dank echt heel leuk. Velgen moeten je ding zijn. (Ik vind ze mooier op de BMW) maar leuk gedaan.
Wel altijd jammer dat je in Nederland zo lelijke kenteken plaat krijgt omdat deze is ingevoerd. Maar misschien stoort alleen mij dit.
Anyway, weer een heerlijk stukje om te lezen van de Autoblog connaisseur! Mijn dank!
willeme zegt
@generaalalfa:
Dankjewel! De A6 staat nu ook nog enorm hoog op de poten, dus het ziet er ook een beetje vreemd uit zo.
Betreft de kentekenplaten: Ik heb ‘m zelf ingevoerd, dus dan vind ik het niet zo erg. Ik zou niet zo snel een auto kopen met platen die een paar maanden oud zijn. Maar storend vind ik het niet echt. Tegenwoordig volgen de volgordes elkaar zo snel op dat ik dat toch niet meer bij houd ;-).
nautique206 zegt
Mooi geworden! Volgens mij woon je in dezelfde stad, kwam laatst de 3 al een keer tegen en de A6 spotte ik ook laatst
willeme zegt
@nautique206:
Dat zou goed kunnen! Meestal staat de A6 in de binnenstad, maar met het installeren van de upgrades staat de 325 er weer ;-).
Janus zegt
Leuk stukje om te lezen.
Maar je rijdt nog steeds in een Audi, het merk van de mannen met kleine pikkies, criminelen en aso’s. Daar kan geen enkele upgade tegenop…
willeme zegt
@Janus:
Hahahahaha! Bedankt voor de leuke reactie!
Je moet je nooit laten leiden door wat een ander vindt van een automerk. Dan moet je alle merken gaan cancellen. Ik wilde een stationwagon met tuningspotentie en dan kom je al snel op een Duitser uit en ja, die zijn vaak fout.
Ik vind het niet zo’n probleem, eigenlijk. Mijn pielemuis stond geheel buiten het maken van de beslissing ;-).
stekkerkoning zegt
Mogen scharrelen op Duitse industrieterreinen, een mooi leven.