De nieuwe belastingmaatregelen hingen als een donkere wolk boven het hoofd van de oldtimerrijder, maar ondanks alle klaagzangen uit die hoek rijdt toch nog zo’n 95% van de arme drommels met hun inmiddels regelmatig zwaarbelaste voertuig rond.
In 2013 werden in totaal zo’n 12.000 oldtimers (auto’s ouder dan 25 jaar) geëxporteerd, het dubbele van het aantal dat in 2012 werd genoteerd, zo meldt Het Financieele Dagblad. Een significante stijging, doch op het totale aantal klassiekers valt het aardig mee.
Immers, [citaat]: vorig jaar stonden er “..in totaal [..] 260.103 oldtimers (auto’s van 25 jaar en ouder) op Nederlands kenteken, 179.550 op benzine, 40.379 op diesel, 40.145 op LPG, en 29 ‘overig’. Het aantal ouwetjes dat naar het buitenland ging bedroeg dus 4,6% van het totaal.
Het aandeel van oldtimers op diesel (+522%) en lpg (+159%) in deze statistieken steeg sterk, logisch, want deze wagens worden het hardst geraakt. Het vermoeden bestaat dan ook dat het juist die modellen zijn die niet met het hart, maar met de portemonnee werden aangeschaft (lees: de Mercedes 190 D’s), die nu over de grens aan hun zoveelste leven zijn begonnen.
Ook het aantal oldtimers dat door eigenaren van de weg is gehaald, is slechts met 1,1% gestegen. Mogen we hieruit concluderen dat het medialawaai dat de oldtimerlobby tegen het eind van 2013 maakte veel geschreeuw en weinig wol was? Ikzelf durf het niet te zeggen: na het vorige artikel was het aantal hatemails niet van de lucht, en ondergetekende zit nog steeds ergens ver over de landsgrens ondergedoken. Bovendien is het aanbod op verkoopsites behoorlijk gestegen, dus ja, er zijn eigenaren die zeker van hun project af willen. De meesten lijken hun lot echter (mokkend) te aanvaarden.
Foto: Ford Galaxie (49) die de dans ontspringt, autojunk.
2176cc zegt
En hoeveel zijn er geïmporteerd?
gash zegt
Inmiddels dus genoeg aanbod maar natuurlijk geen vraag. Die recente cijfers zeggen dan ook nog niets.
matje140 zegt
Nou, dat had ik echt niet verwacht ofzo…..
RickS zegt
We hebben hier zelf nog een 740 die wordt teruggezet op benzine kenteken. Heb je daar ook statistieken van? Hoe je het ook wend of keert, weekers krijgt niet het geld wat hij verwacht.
Ben benieuwd naar de exportcijfers vd maand januari.
T16 zegt
In 2014 wordt zeker weer 5% verkocht naar het buitenland. Verder staat een heel groot deel nu binnen en geschorst. Als er dus 10% van de oldtimers verdwenen zijn dan vallen de inkomsten voor de branche in dezelfde orde van grote. Daar kun je op rekenen. Dat je je Amerikaanse V8 met overgewicht en een drankprobleem van een LPG installatie hebt voorzien kan ik me voorstellen. Juist die zware jongens zijn nu ineens heel duur. Dan kun je slikken en betalen of schorsen of verkopen. Al heb je het autohart op de juiste plek. De liefde voor de klassieke Amerikaan mag niet teveel kosten. Die paar kilometers per jaar moeten betaalbaar blijven en worden meestal in de zomer maanden gereden. Dat goedkope en onverslijtbare diesels hier populair waren kan ik me voorstellen. Laat ze dan van een roetfilter voorzien als teveel uitstoot veroorzaken. Nu lijdt de hele oldtimerbranche onder deze pestregels.
T16 zegt
@T16: Het milieu is als excuus voor de nieuwe maatregelen gebruikt, terwijl echt duurzaam auto gebruik zo lang mogelijk doorrijden is. Gepikt van autoweek maar niet minder waar: de 190 zijn extreem duurzaam, met een 190D (2 liter) kon je met gemak 1 op 20 halen, een 1.8 benzine 1 op 14. En als je er een universele roetfilter/katalysator onder zet van bijvoorbeeld Magna flow is ie nog milieuvriendelijk ook (moet natuurlijk wel goed gebeuren, kosten +/- 500 euro). Fiscaal beleid in dit land is absoluut niet gericht op duurzaamheid, maar op het aanjagen van consumptie. Er is geen enkel (milieu) argument dat deze oudere automobielen, mits een kleine technische ingreep niet even schoon kunnen zijn als een ”nieuwe”.
pijl zegt
@T16: Volledig eens. Zoals we inmiddels wel gewend zijn is politiek Den Haag de grootste misbruiker van het milieu. Duurzaamheid brengt simpelweg niet voldoende belastinggeld op. Laten we niet vergeten waarom we toch altijd opgescheept zullen blijven zitten met poltici die geen enkele visie er op nahouden behalve de visie ban geld harken. Ze zijn domweg niet in staat een transaparant, simpel, effectief en vooral rechtvaardig wegenbelastingssyteem te verzinnen waarbij iedereen betaalt naar gebruik. In dat geval zou namelijk blijken dat ze met het huidige systeem veel meer geld ophalen. Al was het maar door de maffiapraktijk van het laten betalen voor het niet rijden, met terugwerkende kracht betalen van een niet gereden kwartaal bij ongedaan maken van een schorsing, de enorme onterechte boetes, de BPM en noem maar op.
Zolang we dergelijke hypocriete tweepetten politici hebben valt er domweg geen fatsoenlijke regelgeving uit Den Haag te verwachten.
bassen zegt
We hebben het hier niet over de terug keuring van LPG naar veel vervuilendere Benzine. En al die oldtimers die geschorst zijn vanwege deze regeling. Zelf ken ik een aantal die grote aantallen hebben geschorst, eentje met 9 en eentje met 12.
Waar ik trouwens niemand overhoor is dat deze regeling halverwege december door de eerste kamer is gekomen en dat de regeling 15 dagen later in gaat? Dat is toch ronduit belachelijk, daar kan niemand op reageren.
mashell zegt
@bassen: het was natuurlijk ook niet zo dat het onbekend was. Er was behoorlijk veel media aandacht voor, veel meer dan voor de pensioenplannen die veel meer mensen raken.
bassen zegt
@mashell: Nee, maar het was gebaseerd op foutieve gegevens, op basis van cijfers van 2011 terwijl er in 2012 een nieuwe maatregel was getroffen. Maar goed er komt waarschijnlijk een rechtszaak tegen de staat, deze zal zich aan de cijfers moeten houden en een positieve uitspraak zal daar ook eerder kans hebben van slagen.
pijl zegt
@mashell: “Niet onbekend”? je moet dus reageren op brieven van de belastingdienst die op voorhand worden verstuurd zonder zeker te weten wat er binnen twee weken daadwerkelijk gaat gebeuren ? Dit is toch werkelijk een te idiote gang van zaken. Wat heeft dit nog met politiek te maken ?Dit kabinet, zeg maar cabaret, zorgt al voor genoeg onduidelijkheid en chaos. Hadden we dan op basis van de berichten hele stapels oldtimers maar alvast moeten gaan schorsen zonder te weten of dat wel zinvol was. Hadden we dan toch alvast maar moeten beginnen met het uitbouwen van LPG installaties ? Praktisch gezien was dat al onmogelijk.
Een overheid die dergelijke asociale capriolen uithaalt verdient geen enkel vertrouwen en ik ga er dan ook vanuit dat dit bij de eerstkomende verkiezingen flink afgestraft moet gaan worden. Mij zal het zelfs geen worst kunnen schelen op welke partij ik moet stemmen om zeker te weten dat het geen PVDA of VVD (Volksverlakkerij, Verwarring en Demotivatie) zal worden
stamp zegt
@bassen: Daar is wel degelijk op geanticipeerd: Als je voor 2014 voor het kwart tarief kiest, dan mag je in januari en februari gewoon rijden: alleen Decemer 2014 is voor de ‘overgangsregeling-mobielen’ de ‘no-go’ maand.
Voor diesel en lpg rijders komt de klap wel verrekkes snel.
Donstil zegt
Ach dit raakt de liefhebbers niet maar alleen de profiteurs. Liefhebbers hebben lief en blijven dus gewoon lekker genieten. Ook als dat een paar tientjes per maand kost.
Verder had een 25 jaar wegenbelasting betaald regeling beter geweest. 25 jaar wegenbelasting betaald dan belasting vrij, nieuw geïmporteerd maar 25 jaar oud dan gewoon betalen tot hij 25 jaar in Nederland rijd.
bassen zegt
@Donstil: Als je er geen verstand van hebt kun je je beter gewoon stil houden. Enkel de auto’s die in de overgangs regeling vallen zullen zulke kleine bedragen moeten gaan betalen. Voor Diesel en LPG zal het om veel grotere maandlasten gaan, daar komt bij dat het nu ook niet bepaald goedkoop is om zo’n oldtimer op de weg te houden en dat het veelal om auto’s erbij gaat.
Mijn auto staat al 35 jaar op Nederlands kenteken als Benzine auto geregistreerd, vanaf dit jaar moet ik of 120 per jaar gaan betalen of 60 euro per maand. Heel fijn voor een auto waar ik afgelopen jaar misschien 500 km mee heb gereden en de rest van de tijd bezig was met het in orde maken van de auto.
Ben het dan wel eens met je laatste opmerking.
mashell zegt
@bassen: maar 120 euro per jaar voor een auto die 500km/jaar rijdt en de rest (al dan niet in onderdelen) in de garage staat is echt slechts een 10tje per maand.
bassen zegt
@mashell: Oh, maar voor mij is het ook niet zo’n probleem. Neemt niet weg dat ik het niet eens ben met de regeling. Anderen worden veel harder getroffen.
pijl zegt
@mashell: Misschien heb ik wel 6 oldtimers staan waarmee ik nauwelijk rijd. En bovendien. wat als ik er al drie heb waarmee ik in de periode devcember-maart naar de APK of nieuwjaarsmeetingen wil of moet ?
Donstil zegt
@bassen: Precies wat ik bedoel dus, je betaald al 35 jaar dus dan zou je in de belasting vrije catagorie kunnen vallen.
Verder is 60,- per maand natuurlijk ook “maar een paar tientjes”.
bassen zegt
@Donstil: Wel voor een auto die nauwelijks rijd. Daarnaast heb ik gewoon een dagelijkse auto waarvoor ik ook wegenbelasting betaal.
Donstil zegt
@bassen: Daarom zou bv kilometer heffing wel een goeie zijn.
Rij je weinig met je oldtimer betaal je minder.
Net zoals je andere privé auto’s. Wel zo eerlijk.
Maar ja daar was ook iedereen weer tegen.
lemster zegt
@Donstil: Om de simpele reden dat het in Nederland nooit zo is dat je minder gaat betalen. Bij invoering van kilometerheffing zou het er dus op neerkomen dat mensen die weinig rijden hetzelfde blijven betalen en mensen die veel rijden nog meer gaan betalen.
Bovendien moet je zelf een hoop kosten maken om bijvoorbeeld de GPS in je auto te laten installeren.
azenomei zegt
@lemster: Die gps geile overheid kan ook gewoon de wegenbelasting bij ons, al veel te hoog belaste, brandstof leggen. Dan betaald de verbruiker.
pijl zegt
@Donstil: Belachelijke gedachtengang. Dus iedereen met een oldtimer op LPG en/of diesel is geen liefhebber? Als je geen verstand van zaken hebt dan kun je inderdaad maar beter niet reageren.
robert110 zegt
Toevallig voor het nieuwe jaar nog even gekeken naar een Defender. Die gaan nu ook weg voor bodemprijzen. Even heb ik overwogen er een aan te schaffen, toch maar even wachten tot dat ik financieel wat stablieler ben.
llewy zegt
Mijn kever is uit ’74, staat momenteel geschorst. Maar mij is onduidelijk of auto’s die nu nog geen 40 jaar zijn, nog wel oldtimer worden. Iemand die me daar uitsluitsel over kan geven?
stamp zegt
@llewy: Als het goed is wordt elke auto die vanaf nu 40 jaar wordt, gewoon weer voorzien van een niet-on-omkeerbare vrijstelling.
azenomei zegt
@stamp: Echt on-omkeerbaar? Of on-omkeerbaar totdat iedereen over 20 jaar zijn 190D weer op kenteken gooit.
pijl zegt
@stamp: Als er iets bewezen is in dit land is wel dat niets onomkeerbaar is. We hebben in dit nare land te kampen met politici die niets anders doen dan continue de regels veranderen, aanscherpen dan wel afschaffen. Dat is dan ook de reden dat dit land in oz;n beroerde staat verkeert. Een samenleving kan eenvoudigweg niet goed functioneren met zulke hapsnapen incidentenpolitiek. Chaos, verwarring en onzekerheid zijn DE ingredienten voor het frustreren van economie en samenleving. Ga maar na, kindeopvangtoeslag, tijdelijke belastingverhogingen (haha) zonnepanelensubsidie. Sla een krant open en je ziet vrijwel alle problemen die te wijten zijn aan de overheid. De overheid is het probleem
bassen zegt
@llewy: Ja die worden wel oldtimer.
carmasterr zegt
@llewy:
Alle auto’s van vóór 1 januari 1988 worden blijvend belastingvrij.
De rest is sloopmateriaal.
stamp zegt
De ‘brief’ waarin je de keuze krijgt tussen overgangsregeling met kwart tarief en/of volledig belasten moet nog op de mat vallen. Duurt vast nog wel even voor ‘men’ de keuze maakt. Want: Als je kiest voor het kwart tarief, dan kan en mag je bijna héél 2014 nog onbezorgt rijden (tegen maximaal 120 euro), en komt de ‘klap’ pas eind van het jaar ( December 2014 is de eerst maand dat ‘iedereen en zijn moeder’ zijn oldtimer moet stallen.
potver7 zegt
4,6% van de oldtimers ge-exporteerd… Dan wil ik ook het percentage ge-exporteerde of vernietigde youngtimers (zeg, 5-15 jaar oud) wel eens willen zien, dat ligt veel hoger vermoed ik zo…
gregorius zegt
Misschien een rare vraag;
maar heeft iemand een betere, bij voorkeur waterdichte, oplossing om de profiteurs 100% te laten betalen en de liefhebber bijv max 120 eur per jaar te laten betalen?
PolarWolf zegt
@gregorius: Verplicht een primaire auto op naam waar MRB over wordt afgedragen, net zoals bij de meeste oldtimer verzekeringen het geval al is.
Echte profiteurs zullen altijd wel iets vinden om de boel te flessen.
gregorius zegt
@PolarWolf: dat komt er nooit doorheen: door het doel van de overheid om de werknemer met het OV van A naar B te krijgen.
PolarWolf zegt
@gregorius: De huidige maatregel was ook niet nodig, maar tja. Geen enkele logische en zinnige maatregel maakt een kans zolang vooral de eerste kamer ook partijpolitiek bedrijft en niet doet waarvoor ze voor aangenomen zijn, namelijk het toetsen van wetsvoorstellen op proportie, effectiviteit en uitvoerbaarheid. Wat mij betreft schaffen ze die poppenkast morgen af.
Het grootste probleem is ons overgecompliceerde belastingstelsel in het algemeen, het onderdeel wegenbelasting in het bijzonder en de maatschappelijke honger naar meer en meer geld omdat we als land op een veel te grote voet (willen) leven.
pijl zegt
@PolarWolf: Helemaal gelijk. Die eerste kamer heeft weer duidelijk laten zien waarvoor zij niet bedoeld is. Volslagen belachelijk gecompliceerde en niet of nauwelijks uitvoerbare regels laten ze gewoon doorgaan. Het lijkt wel of iedereen in politiek Den Haag het verstand verloren is. Feit is dat we met de dag chagrijniger worden van alle flauwekul die in Den Haag bedreven wordt. Van verhoogde WOZ terwijl je huis in waarde is gezakt, het werken van een maand per jaar om de BPM op je auto te kunnen betalen tot het verhogen van huren om zogenaamd de huizenmarkt in beweging te krijgen.
pijl zegt
@gregorius: Dat is sowieso een domme vraag. Wanneer ik in mijn restaurant aanbiedt om gratis te komen eten tussen 17:00 en 18:00 dan kan ik ook niet zeuren over profiteurs die daar gebruik van maken.
PolarWolf zegt
Tja, de journalistiek is weer ver te zoeken.
Een echte analyse zal pas na het eerste kwartaal plaats kunnen vinden. De reden daarvoor is dat de ingangsdatum van de MRB afhankelijk is van de datum eerste toelating. Pas na 31 maart zullen alle bezitters die willen schorsen cq. ombouwen dat ook daadwerkelijk in de administratie hebben laten opnemen.
Ik kan het de gemiddelde journalist ook niet kwalijk nemen dat die het niet snapt. In het belastingplan alleen al waren 11 paginas nodig om deze maatregel uit te leggen. Daarbij komt dat data analyse en statistiek een vak apart is, en over het algemeen volledig voorbij gaat aan een op voorhand al bevooroordeeld “journalist” die z’n dagen doorbrengt met het vertalen van artikelen van autoblog.com cq. het blindelings en kritiekloos kopieren van artikelen in echte media (in dit geval, het financieel dagblad) met bijbehorende “analyses” van “belangeverenigingen” met de complete boterberg uit de jaren 80 op hun hoofd.
Desondanks een fijn 2014 gewenst vol autoplezier. Ik denk dat dit zo’n beetje het laatste jaar wordt daarvoor, want volgend jaar moet er weer een nieuw gat worden gedicht.
lemster zegt
@PolarWolf: Autoblog.nl is geen journalistiek. Ik denk dat de verwachting daar mis gaat. Een blog is per definitie getint.
Daarnaast heeft het analyseren van de voorstellen geen functie in deze omdat het niet gefundeerd is. Er is een tekort en dat moet gedicht worden. Er kunnen honderden pagina’s geschreven worden, maar dat feit zal niet veranderen.
Nu al conclusies trekken is inderdaad totaal niet mogelijk. De klap wordt nu nog niet volledig gevoeld. Die komt zodra de rekening voor Q1 binnenkomt. Een vriend van me rijdt een oud legervoertuig. Daar gaat hij mee nee de scouting om die kinderen te vermaken; 700 euro per kwartaal. M’n vader rijdt een Defender, wel op kenteken om af en toe mee naar de off-road dagen te kunnen rijden: 500 euro. Dat zijn nogal klappen om te krijgen als je voorheen niets betaalde. Die gaat nu voortaan op de aanhanger naar deze dagen.
Ik heb zelf zitten spieken voor een Thunderbird. Garageruimte heb ik wel, dus ik dacht er eentje aan te schaffen en die te bewaren voor een paar jaar. Helaas valt het model waar ik interesse in heb buiten deze regeling en zijn er dus geen wijzigingen in de prijzen. Als je een echte liefhebber bent van wat jongere klassiekers, dan komt er echter ineens heel veel in bereik.
pijl zegt
@PolarWolf: Helemaal gelijk
jeppie zegt
@thomcarspotter en weer een foto van jou. Maar dat kan ook komen omdat ik nog niet geupt heb.
PolarWolf zegt
@jeppie: En ook nog eentje die totaal niet bij de materie past. Deze mooie bak is en blijft belastingvrij. Top [s]journalistiek[/s]redactie.
ricardo zegt
@PolarWolf: Hou je gebash wel even feitelijk. Bij het publiceren van het artikel was dit het onderschrift: ‘Foto: Ford Galaxie (49) die de dans ontspringt, autojunk.’
thomcarspotter zegt
@jeppie: tuurlijk
Tommy2 zegt
Ik heb mijn milieuvriendelijke LPG’er ook weer omgebouwd tot een benzineslurper, hihaho.
pijl zegt
@Tommy2: Ik heb deze week zelfs kentekenpapieren én kentekenplaten ingeleverd. Het is al te gek voor woorden dat ik moet betalen voor het niet rijden met mijn auto. Nu bepalen ze ook nog eens je agenda door mij ieder jaar te dwingen opnieuw te betalen.
Autobezit in Nederland is een hachelijke zaak geworden.
Ik las dat men ook in Griekenland massaal kentekens inlevert omdat men autorijden niet meer kan betalen
w460 zegt
Stom stukkie schrijven weer! Cijfers moet je weten te interpreteren, maar ik denk dat schrijver dezes een Weekers fan is;-) Natuurlijk zijn goed recht, maar daar ga je geen vrienden mee maken, tenzij je een VVD-carriére beoogt natuurlijk…..
Ik ben niet van de haatmails, gewoon open en bloot eens wat G-tegengas geven!
En daarbij adviseer ik een ieder wat Vaseline in te slaan, want deze Roverheid gaat zijn geplande doelstellingen niet halen. Niet op alcohol, niet op tabak, niet op oldtimers, niet op brandstof, niet op verkoop nieuwe auto’s en ga zo maar door……En toch zal het voor komend jaar weer moeten kloppen…..En in de eigen Roverheid snoeien doen we natuurlijk niet! Ik wens een ieder een vreedzaam jaar toe, maar vrees het ergste met dit kabinet….
mr240 zegt
95% van de LPG rijders zet de boel gewoon weer terug naar benzine. Nou meneer Weekers, zeg maar dag tegen de (wederom verhoogde) LPG accijnzen.
pijl zegt
Zoals al meerdere malen betoogd rammelt er nogal wat aan de interpretatie van de cijfers. Ook de verkoopstatistieken van Marktplaats worden erbij gehaald om te laten zien dat er “helemaal niet zoveel oldtimers worden verkocht als voorspeld”
De huidige situatie is ook nauwelijks voor te stellen voor, bijvoorbeeld, een particulier die wellicht 8 mille heeft geinvesteerd en nu met de rug tegen de muur staat. Ofwel een modaal maandinkomen of meer aan belasting betalen of verkopen voor een habbekrats. In dit land kun je nog maar nauwelijks bijkomen van alle idiote onzin uit Den Haag voordat je opnieuw geconfronteerd wordt met de volgende asociale geldhark actie. Een maatregel die binnen twee weken van kracht gaat en tegelijkertijd nog voor zoveel onduidelijkheid zorgt maakt dat je niet zomaar snelle actie kunt ondernemen zonder de consequenties te overzien. Het leven in dit nare land begint te lijken op een voetbalwedstrijd waarbij iedere 5 minuten de regels veranderd worden. Dat houdt geen samenleving vol.
defteling zegt
Ach…
1) Niet is on-omkeerbaar.
2) De politiek is bij voorbaat niet te vertrouwen.
3) Heb je een diesel of, in mindere mate, LPG-young/oldtimer jonger dan 40 jaar, ben je op korte termijn, zonder overgangsregeling extreem genaaid. 67 miljoen afgeknald met oud en nieuw in een paar uur. Voor 155 miljoen moet een hele branche op de schop en zijn honderden liefhebbers, zoner overgangsregeling, de pineut.
Rare besluitvorming.