
Het kan zomaar eens gedaan zijn met de alternatieve brandstof.
In Noorwegen is deze week een tankstation voor waterstofauto’s van Uno-X de lucht ingegaan, met alle gevolgen van dien. Enkele mensen die op dat moment toevallig in de buurt waren, raakten indirect gewond door de explosie. In de nasleep van het incident zijn de automerken die in het land waterstofauto’s aanbieden gestopt met de verkoop daarvan.
Het waterstofstation in de buurt van Sandvika is een van de drie plekken van Uno-X waar men waterstof kan tanken. Het bedrijf zegt het incident zeer serieus te nemen en heeft hierom direct alle waterstations gesloten en leeggezogen. Het is niet bekend wanneer de stations weer opengaan – als dit überhaupt nog zal gebeuren.
De ontploffing was zodanig dat Noorse media talloze berichten van omwonenden hebben ontvangen, waarin wordt beweerd dat het huis stond te schudden als gevolg van de krachten. Daarnaast is bij een aantal automobilisten de airbag zonder waarschuwing afgegaan. Tenminste twee mensen zijn met lichte verwondingen door hun airbag naar het ziekenhuis gebracht. Naar verluidt maken ze het goed.
Gelukkig kregen de hulpdiensten de brand gauw onder controle. Om de veiligheid te bewaren, werden omstanders op een afstand van 500 meter gehouden. Twee dagen na de explosie heeft de politie de wegen direct naast het tankstation weer vrijgegeven. Alles lijkt inmiddels onder controle, maar het is nog niet duidelijk hoe het precies heeft kunnen gebeuren.
Wel is het glashelder dat de reputatie van waterstof hiermee een flinke duikvlucht heeft genomen. De alternatieve brandstof werd al gezien als inferieur ten opzichte van elektrisch rijden en door dit incident zal men zich voortaan ongetwijfeld nog cynischer opstellen tegenover waterstof.
Ook bij de automerken is de klap aangekomen. Sinds het incident hebben zowel Toyota als Hyundai laten weten voorlopig even geen waterstofauto’s te zullen verkopen in Noorwegen. Daarbij mogen klanten met een waterstofauto hun bolide tijdelijk omwisselen voor een andere auto. Het is niet duidelijk of er in Nederland ook stappen zullen volgen. (Bron: NRK)
Liever dat het tankstation ontploft dan de auto, zoals bij batterijen auto’s nog wel eens gebeurt…
@dper4mance: En nu even het aantal Teslas op de weg naast het aantal waterstof stations leggen. Bovendien gebeurd dit in Noorwegen waar de veiligheidseisen en kwaliteitsnormen vrij hoog liggen. Het feit dat daar 1 van de 3 stations ontploft is niet te vergelijken met een aantal accus die vlam vatten onder een miljoen Teslas
@funkiejopie93: Lastige is dat er nog niet veel veiligheidsnormen zijn. Dit station is overigens al sinds 2016 in gebruik en was toen der tijd een van de eerste stations
@siebren: Als je denkt dat er niet veel regels zijn, moet je even alle Europese ATEX (Atmosphère Explosive) doornemen. Als je weet welke zoneringen in een H2 station aanwezig zijn, en welke codering je moet terugvinden op zowel elk toestel dat daar gebruikt wordt, mag je het antwoord hieronder even posten.
@stijnvermeersch: En word het tankstation ook telkens geupgrade wanneer er nieuwe veiligheids labels komen? Neen.
Waterstof staat relatief gezien nog in de kinderschoenen. Sinds dit station gebouwd werd is men alweer een stuk verder qua veiligheids technologie.
Zo is x aantal jaren geleden een tanker kapot gegaan. Dat ding voldeed ook aan alle veiligheids eisen van toen en dat soort tankers rijden nu nog steeds rond.
Dat er sindsdien alweer tankers zijn die de waterstof direct dumpen zodra er gevaar is is bijzaak.
@dees: De huidige regelgeving dateert van 2014, en de vorige van 1999. En op zich is er wat aantal beveiligingslagen niet zoveel gewijzigd in die tijd. Waterstof is niet uitgevonden voor auto’s. Het wordt al decennia lang gebruikt door de industrie, en ja, we weten hoe we er mee om moeten gaan. Gewone consumenten waterstof laten tanken is gewoon niet slim, tenzij je een aansluitstuk op je auto wil dat 10% van de waarde van je auto vertegenwoordigd.
@dper4mance: en brandstofauto’s branden nooit uit… Gelukkig zijn daar geen brandbare stoffen aan boord en komen er zeker geen giftige stoffen vrij.
Nee bij een brandstofauto komen de giftige stoffen al vrij bij normaal gebruik en hebben we dat maar geaccepteerd omdat het toch wel erg makkelijk is. Het is zo geaccepteerd dat we vergeten zijn hoe slecht ze eigenlijk voor ons zijn. #brandstofautovrijegeneratie
@flutterby: bovenste even in verhouding zetten. Vind dat altijd zo’n makkelijk argument. Het feit is gewoon dat er een druppeltje elektrische auto’s rijden ten opzichten van brandstof. Als je dan kijkt naar de letterlijk spontane ontbranding zonder enige echte vorm van waarschuwing bij elk type per, roep maar wat, 1000 auto’s met een bepaalde brandstof/elektra dan denk ik dat elektriciteit opeens wint. En dat is dan niet een positieve winst. (pun intended).
Ik ben zeker niet tegen elektrisch rijden maar vind spontane ontbranding toch echt wel een dingetje.
@vincente30: juist in verhouding is de kans dat een elektrische auto uitbrand kleiner. Verschil is dat een elektrische auto nieuwswaardig is en nog niet elke nooddienst hierop berekent is. Echter aan de andere kant van de tafel branden er procentueel meer brandstofauto’s uit terwijl deze al tientallen jaren in massaproductie zijn en zo goed als uitontwikkeld. De EV en zeker de batterij techniek is pas de afgelopen 20 jaar opgekomen en heeft een impact op de wereld vergelijkbaar met je wasmachine. Bedenk maar waar tegenwoordig allemaal een batterij in zit en vergeet niet stofzuigers, robotmaaiers, gereedschap en uiteraard telefoons, laptops en tablets. Die voorbeelden zijn relatief eenvoudige accu’s zonder intelligente BMS zodat de accu niet een paar jaar mee gaat, maar tientalen jaren.
@flutterby: precies, tesla is clickbait….. #end of case
@flutterby: Elon, ben jij dat?
@benvan: bubbel, kijk er buiten. Laat los wat gewoon is. Sta stil waarom gewoon eigenlijk gewoon is.
Het begon enkele jaren geleden met voorwielaandrijving, turbo’s, diesel en automaten. Onacceptabel voor de petrolhead van 2000. In 2025 zal ook elektrisch rijden tot dit lijstje behoren.
Of Tesla ook voor de petrolhead gaat worden weet ik niet. Als het om techniek gaat is er geen beter, maar als dat leidraad was reed ook niemand Audi of Volkswagen.
@flutterby: Als het om techniek gaat is er geen beter, maar als dat leidraad was reed ook niemand Audi of Volkswagen. HaHaHaHa!!!! Zelden zo’n goeie grap zo vroeg op de ochtend gelezen.
@fordnut: de beste grappen hebben een kern van waarheid
@flutterby: maar ik schrijf ook niet dat het een “beste” grap is.
@flutterby: Ik ben niet tegen vooruitgang, elektrisch, waterstof, maar wel tegen ongenuanceerd geredeneer.
Vandaar dus deze aanvulling: waterstof is op het moment echt wel gevaarlijker, heeft veel meer techniek nodig om veilig te zijn dan benzine en diesel. Een normale brandstof auto die in een vuurbal verandert is buiten de film heel zeldzaam omdat benzine en vooral diesel een stuk lastiger branden en vooral ontploffen dan dat de meeste lui denken. Een gas brand en ontploft gewoon makkelijker dan een vloeistof.
Waterstof staat onder druk en dat voegt een hele nieuwe dimensie toe.
Los van dit alles vind ik wel dat er hier op een emotionele onderbuik manier aan overreactie wordt gedaan.
Eén incident, hoe vervelend ook is geen reden om te stoppen.. laten ze als eerste eens uitzoeken wat er gebeurt is.
@dracae: eens, maar batterij technieken zijn beperkt en waterstof kunnen we wél (bijzonder inefficiënt) zelf maken.
@flutterby: maak er maar van #fossielebrandstofvrijegeneratie. Met synthetische of biologische brandstoffen is niks mee. Sterker nog ik ben er van overtuigd dat dat eerder de oplossing bied voor de transportsector dan waterstof of accu’s.
@srthellcat: dat lijken mij ook geen efficiënte oplossingen. Waarschijnlijk kost het maken zoveel energie dat je die energie beter in een accu kan stoppen.
@flutterby: ik heb zojuist mijn scriptie afgerond over een gelijke kwestie in de binnenvaart. Na 5 maanden onderzoek ben ik tot die conclusie gekomen als toekomstvisie. ‘It’s easier to adapt new ideas to the existing world than to have the world adapt to new ideas.’ Of te wel. De brandstoffen zijn inderdaad inefficiënter. Maar vereisen geen grote infrastructuur of investeringen en compromis van eindgebruikers.
@dper4mance: Batterijen ontbranden, maar ontploffen niet. Is nogal een verschil. De kans dat een benzineauto ontbrand is groter dan bij een EV. Maar als er wat gebeurt met een Tesla dan is dat meteen wereldnieuws.
@bugboy: eens. Er is nog niemand overleden door een batterij brand. Terwijl er situaties zijn van autoexplosies/ brand
Er zijn toch ook wel eens gewone tankstations ontploft? Dan stopt men ook niet meteen met de verkoop van alle brandstofauto’s.
@shibby: als het aan Jesse Klaver ligt wel
@lekkerlinksrijden: Jessias is Zijn naam ja! Tien stokslagen voor jou en nog eens tien voor het cynisch gebruiken van de naam van onze profeet!
@lekkerlinksrijden: daar is die ontploffing niet de aanleiding van, hij wil alles dat leuk is in het leven kapot maken! Dat heeft hij verheven tot zijn persoonlijke doel.
@ghost: behalve wippen, hij heeft net een 3e milieuvervuiler in huize Klaver verwelkomt
@lekkerlinksrijden: touche, al is het jammer, gasten als JK zouden zich niet mogen voortplanten..
@shibby: zouden we wel moeten doen.
En dan heb je het niet eens over het weglekken van benzine, diesel maar ook waterstof uit het tankstation.
@shibby: In de jaren zeventig gebeurde dat wel ‘ns in Zuid Europa. Kan me ook iets herinneren van een tankwagen die in een camping eindigde. In Portugal geloof ik.
@crashingduke: los alfaques. Spanje
@fernfahrer: Thanx. Ik heb het ‘s op Wikipedia opgezocht. Wat een drama was dat.
Jezus wat een paniekzaaierij. Waterstof is toch echt de toekomst.
@baklava: Nietes
@vondick: welles
@baklava: mee eens. Mijn eerste reactie: ja, jammer, het is toch de toekomst. En door.
@baklava: pas wanneer waterstof “groen” geproduceerd wordt.
@baklava: en waarom is het dan de toekomst volgens jou?
Waterstof is een energiedrager en niets anders dan een inefficiënt alternatief op accu’s. In de keten van waterstof gaat minstens 60% meer energie verloren dan in die van een elektrische auto op accu’s (werkelijke rendementen liggen nog veel lager). En een brandstofcel is wat betreft milieubelasting net zo schadelijk of zelfs schadelijker dan een accu.
De enige reden dat waterstof zo hard wordt gepusht is dat de oliemaatschappijen wereldwijd de grootste producenten zijn (het komt vrij bij de petrochemische processen) en op deze manier kunnen ze aan hun huidige product en distributieketen vasthouden.
Gelukkig is benzine niet zeer brandbaar, daarom gebruikt men altijd molotov cocktails met waterstof omdat er met benzine en olie niks gebeurt.
@jipino: een molotov cocktail maar dan onder 700 bar druk. Lijkt me goud.
Misschien iets minder toegankelijk voor de gewone man.
@torsen: mijn comment is gewoon een achterlijke plusjeshoer opmerking, maar als jullie zo doorgaan leer ik wellicht nog wat.
@jipino: Hulde! Ik had het echt niet door.
Hoopte stiekem wel dat dit niet serieus kon zijn.
@jipino: Er is een groot verschil tussen brandbaar of brandbaar. Bij benzine is er een aanzienlijk lager explosie gevaar.
@robert110: zou het niet gewoon zijn dat waterstof pas bij -253°C bruikbaar is voor een molotovcocktail?
Ben wel benieuwd hoe hij en de mensen die ‘m plussen denken een gas dat lichter is dan lucht in een fles te houden met een doek.
Illuminatie!!1!
Dus als er nu een Fastnedlader ontploft, stoppen we dan met Elektrisch? Zou wat zijn!
@ghost: ik zie openingen voor de echte petrolhead
@lekkerlinksrijden: Het is vrij makkelijk om dan terug te pakken om wat benzine wagens in de fik te zetten of tankstations, dus juich niet te hard.
@lekkerlinksrijden: redneck, ga lekker supercharger blokkeren met je pick-up en de laders uitboren of zo.
Ik drink ook weleens waterstof, dit komt wel heel erg dichtbij zo.
Moest bij “Uno-X” toch eerder hieraan denken…
https://images.app.goo.gl/5cqMddj4DxrRsS8w6
Good memories, mn Unootje met 1,4 (zonder turbo). Superlicht, volgeladen met opties (momo leren stuur, open dak, centrale vergrendeling, op een boodschappen mobiel!)
@ukbob:
Ik hieraan. Unox nieuwjaarsduik. Ook koud, net als Noorwegen.
https://www.google.com/imgres?imgurl=https://hardhoofd.com/wp-content/uploads/2010/12/unoxmeisje01.jpg&imgrefurl=https://hardhoofd.com/tip-luister-niet-naar-veronica/&tbnid=4R6zyiTUf9sI2M&vet=1&docid=o0_wluLVBhu2FM&w=477&h=400&hl=nl&source=sh/x/im
@ukbob: top bakkie! Ooit ook mee begonnen voor een serie Busso’s. (Hen wel een elektrische tandenborstel)
@ukbob: Bij Uno-x denk ik eerder terug aan deze schoonheid: https://images.app.goo.gl/Wb2DW3HsXNvXKZuV8
@suzikubelona:
Jij ook al?
@sabrerator: ???
Dit ruikt naar sabotage
@cpp1: Hoezo? Je gaat een hoog ontvlambaar gas opslaan in een gigantische tank van 800 bar, dus daar kan eigenlijk uit zichzelf al niet genoeg mee mis gaan?
Ach er klapt wel vaker wat. Waterstofstation, regulier tankstation, elektrische auto, mest tank, kern centrale. Één geval lijkt mij toch geen reden voor paniek.
@robert110: Lijkt mij ook. Alleen lijkt het alsof ze de bedrijven er zelf ook niet veel vertrouwen meer in hebben door zich terug te trekken.
Na een jaar of, 10? Pas het eerste incident met waterstof voor particulieren? Valt me eigenlijk alles mee, zullen wel gedisciplineerde mensen zijn dan in Noorwegen.
En ik maar denken dat ze heel authentiek en ambachtelijk beukenhouten snippers gebruiken bij Uno-x om de worsten te roken. Net zoals op het plaatje op de verpakking…
Gebruiken ze heel ordinair waterstof om sneller en goedkoper klaar te zijn. Je wordt gewoon beduveld waar je bij staat.
@moveyourmind: plusje voor jou!
Raar. Dat waar iedereen voor waarschuwt als het om waterstof gaat gebeurd. Fcuk science!
Hindenburg was ook veilig.
@ottosk: Eureka! We gaan auto’s laten rijden op helium. Veel veiliger!
Storm in een glas water(stof)?
Hoe lang maken ze al pure waterstof bij Airproducts, Airliquide en Lindegas? En hoe vaak wordt dat over de weg vervoerd? Daar is nog nooit iets mee gebeurd.
Er zijn daarentegen al wel ongelukken geweest met LPG. En dat is ook nog niet verboden.
@original_arnoud: hmm, snelweg een week lang afgesloten in België omwille van een lekkende waterstof tankwagen. Brandweer kon niet in de buurt komen om te blussen.
https://www.hln.be/in-de-buurt/beveren/slechte-lasnaad-oorzaak-van-inferno-op-e34~a1fed5b6/
@original_arnoud: LPG wordt met 20 bar getankt, waterstof met 700 bar. Dat lijkt mij best wel een aardig verschil.
@advandermeer:
Lek is lek. Iets dat bij 700 bar lekt, lekt ook al bij 20 bar. Alleen is het volume dat per minuut weglekt kleiner.
Tja, er zal 100 jaar geleden met benzine ook wel eens wat mis gegaan zijn…..
“hierom direct alle waterstations gesloten en leeggezogen.”
Is dat niet wat drastisch?
Geen waterstations meer?
(Wat is een waterstation eigenlijk?)
De dag dat ik door autoblog laat zeggen wat ik moet denken zal werkelijk nooit gaan komen… één ongeluk en nu moet ik mij opeens zoegen maken. Daht het niet, hoeveel elektrische auto’s zijn al in de fik gevlogen die we niet kunnen “blussen”…
Waterstof is kansloos als brandstof in het verkeer. Er zijn al jaren waterstof bussen, die zetten niet door omdat het goedje gewoon te gevaarlijk is, lastig op te slaan, lastig te transporteren en niet efficiënt te maken.
En straks slaan we het op door het gebruik van grafeen en wat al niet, dus doe niet zo paniekerig. Slap medium is dit geworden zeg…
Gelukkig kwam er bij deze brand alleen wat water vrij.
Wel lief van de airbag dat ie de gewonden naar het ziekenhuis heeft gebracht. Vraag me alleen af hoe ie dat heeft gedaan.
Leuk paniek artikel.
Ik hoor net van mijn buurman die Tesla rijdt dat NASA gestopt is met raketlanceringen vanwege deze mondiale ramp. Het einde der tijden is aangebroken..
Zo nu en dan ontploft er een kerncentrale, valt er een vliegtuig uit de lucht, stort een mijn in, ontploft een chemische fabriek of zinkt een cruiseschip. Heel vervelend, maar geen reden om de show te stoppen. Wel even goed uitzoeken wat er mis ging, en er van leren.
@driek: Precies. Alles waar mensen bij betrokken zijn, gaat wel eens mis. Maar van fouten kunnen we leren en dingen verbeteren. Wat een paniekzaaierij dit.
Ik zie dit eerder als een mooie gebeurtenis.
Men kan nu kijken waar het fout is gegaan in het concept. Dat kunnen ze verbeteren.
Ook is er niemand echt zwaar gewond geraakt terwijl we het over een ‘volle’ explosie hebben. Er is dus iets goed gegaan, want het is niet zo dat het hele station als een granaat uit elkaar is gesprongen.
Gelukkig kunnen we nog met de bus op gas.
https://m.youtube.com/watch?v=KDRbnFtrPT0
“heeft hierom direct alle waterstations gesloten en leeggezogen”
Dat wordt een droge boel!