Waarom zou je eigenlijk nog een ID.4 kopen als je ook een Ford Explorer kunt kopen?
Een Ford op Volkswagen-basis, we hadden het niet direct zijn aankomen. Toch is er nu de Ford Explorer EV, die op het MEB-platform staat. En daarmee heeft de Volkswagen ID.4 er een geduchte rivaal erbij gekregen. De Explorer EV ziet er namelijk beter uit dan de ID.4 (dat is een mening) én het is een betere deal (dat is een feit).
De deal wordt nu nog ietsje beter, want Ford maakt de Eplorer (tijdelijk) goedkoper. Ford haalt €2.950 van de prijs af, wat toevallig ook het subsidiebedrag is wat je kunt krijgen als particulier.
De Explorer is er nu vanaf €40.800. Als je ook nog subsidie aanvraagt kom je dus uit op €37.850. Voor dat bedrag krijg je de versie met 204 pk en de 79 kWh accu, die goed is voor 544 km range. Dat is geen verkeerde deal.
Zeker niet als je het vergelijkt met de Volkswagen ID.4. Die begint namelijk pas bij €44.990 en dan krijg je minder vermogen (170 pk) én een kleinere accu (52 kWh). De ID.4 is weliswaar een stukje groter, maar de Explorer EV is toch duidelijk de betere deal.
De ID.4 is natuurlijk niet de enige concurrent van de Explorer, dus we hebben er nog een paar op een rijtje gezet:
- Ford Explorer EV Extended Range RWD (240 pk): €40.800
- Skoda Enyaq 62 kWh (180 pk): €42.990
- Volkswagen ID.4 Pure 52 kWh (170 pk): €44.990
- Tesla Model Y RWD (299 pk): €45.990
- Volvo EX40 Single Motor (238 pk): €45.995
De conclusie is nog steeds dat de Explorer een prima deal is, al is het natuurlijk wel een tijdelijk actiemodel. De Ford is zelfs voordeliger dan de Model Y, maar daar moeten we wel bij zeggen dat die een stuk groter is.
bassrt zegt
Ik ben persoonlijk wel gecharmeerd van deze Ford Explorer. Vind ze op de foto’s al mooi en nu er een paar in het echt gezien te hebben vind ik dat nog steeds. Hopelijk over een paar of 2-3 een mooie occasion ergens bemachtigen.
heckblende zegt
Vind de Explorer persoonlijk een stuk mooier.
okdoei zegt
Nog mooier dan de Explorer?
mashell zegt
Er is een dikke Explorer: https://www.ford.com/suvs/explorer/ford-explorer
En een dunne Explorer: https://www.ford.nl/personenautos/elektrische-explorer
Vraag niet waarom Ford twee modellen met dezelfde naam heeft in plaats van een oude naam als Sierra of Scorpio te recyclen…
JelmerS zegt
Volgens website leverbaar vanaf eerste kwartaal 2025, kom je dan nog in aanmerking voor de aankoop subsidie van 2024?
Hawkeye72 zegt
Best een mooie auto….. die bijna niemand koopt.
mashell zegt
Daar doen ze met deze prijsverlaging wat aan.
Specht zegt
Doe mij maar een Focus Wagon STline.
Oh wacht die heb ik al. 🥲
jaso013 zegt
En hoe rijdt dat? Ik twijfel namelijk heel erg tussen een kia ceed SW en de Focus ST. heb ook geen ervaring met Ford verder.
jlvanleeuwen zegt
Hoe een Ford rijdt? Maak een proefrit, pak een klaverblad met droog weer met een beetje tempo en je bent de Kia vergeten!
Eens een Ford altijd een Ford, wat geeft dit merk je vertrouwen in weggedrag, niet dat je altijd als een idioot door een bocht moet. Maar soms doet er een moment voor dat je moet vertrouwen dat de auto zich niet van de wijs laat brengen.
jaso013 zegt
Haha nou dat maar eens doen dan. Ik zelf ben echt gecharmeerd van de ProCeed. Vind ik zo’n dik apparaat. Maar een toffe Focus in sportieve trim is ook nice. Wat ik iig nooit meer doe is een 1.0 turbotorretje. Verbruik ligt vrij hoog daarvan en vind ze niet heel rustig rijden.
robicide zegt
Ik rij nu een Kia Ceed SW PHEV uit 2021 en ik moet zeggen dat ik heel positief verrast ben door het weggedrag. Ik heb lang een Ford Fiesta gereden, en ik vond de Kia daar eigenlijk niet voor onder doen. Een collega die altijd in een 3 serie gereden heeft was ook verbaasd over de fijne wegligging.
Qua electronica is het een heel ander verhaal. De bordenherkenning werkt voor geen meter, de automatische noodrem is veel te aggressief en grijpt soms zelfs in als ik al aan het remmen ben en makkelijk op tijd stil ga staan. Daarnaast heb ik een keer met een lege tank op de vluchtstrook gestaan terwijl de range indicator zei dat ik nog 16 km te gaan had. Gaf vervolgens aan dat er vanalles stuk was en de auto direct naar de dealer moest. Daar heeft ie drie dagen gestaan, monteurs geen flauw idee wat het probleem was, tot iemand opviel dat er wel erg weinig benzine in de tank zat. Getankt, niks meer aan de hand. Blijkbaar denkt de auto dus dat de benzinetank groter is dan hij is.
Mede daarom voor mij nooit meer een Kia. Hij rijdt echt heel fijn maar mijn vertrouwen in de electronica is totaal weg.
Allison Burgers zegt
Toch wel de 1.0 he? 😎
potenza zegt
Weet iemand waar deze auto wordt geproduceerd?
Allison Burgers zegt
Ja, Google.
Keulen.