En door!
Wie op de eerste dag van het jaar ons artikel las over de autoverkoop in Nederland in 2017, zal ongetwijfeld gezien hebben dat het importeren van auto’s buitengewoon goed in de smaak viel. Sterker nog, gedurende de tweede helft van 2017 kregen we zelfs te maken met elkaar overtreffende recordkwartalen. Nu 2018 is begonnen, en we het eerste kwartaal achter de rug hebben, blijkt het hek helemaal van de dam te zijn.
Het eerste kwartaal van 2018, waarin 61.530 auto’s werden geïmporteerd, laat het voorgaande halfjaar mijlenver achter zich. Dit blijkt uit cijfers van VWE. In vergelijking met het laatste kwartaal van 2017, waarin 49.938 auto’s werden geïmporteerd, kwamen er de afgelopen drie maanden liefst 23 procent meer auto’s ons land in. Vergelijken we het cijfer met het eerste kwartaal van 2017, dan zien we zelfs een groei van 25 procent.
Het is ongehoord dat we in één kwartaal zoveel geïmporteerde auto’s mogen verwelkomen. In het verleden kwamen er, per kwartaal, nooit meer dan 50.000 auto’s ons land binnen. Het aantal gebruikte importauto’s overtrof daarbij, voor het eerst, het aantal gebruikte exportauto’s.
Na het lezen en verwerken van deze cijfers kunnen we niets anders stellen dat het inmiddels een publiek geheim is dat het importeren van gebruikte auto’s absoluut geen misselijke zet is. Door het grotere aanbod en de lagere prijs in het buitenland, is het voor mensen aantrekkelijker in het buitenland te shoppen. De te betalen BPM wordt daarbij veelal voor lief genomen, omdat de uiteindelijke prijs alsnog lager ligt dan de aanschafprijs voor een Nederlandse occasion.
Beeld: E63 Estate, door @wolfssjrd
2wheeler zegt
Het is dat ik zo’n kneuzig leasertje ben, anders had ik het wel geweten! Lekkere oldschool AMG, Alpina of misschien een 944 o.i.d. impkrteren. KM’s maak ik toch niet dus benzinekosten neem ik wel voor lief. Voor de volgende auto toch de overweging waard..
dutchneon zegt
@2wheeler: das inderdaad niet handig, leasen zonder km’s te maken…. gauw veranderen! Life is too short to drive boring cars!
mb10 zegt
@dutchneon: ga je ook niet over je limiet heen van het aantal km’s dat je mag rijden met je lease auto.
2wheeler zegt
@mb10: geen limiet! Is financial, niet operational.
boxergt zegt
@2wheeler: Nóg stommer!
2wheeler zegt
@boxergt: leg eens uit?
2wheeler zegt
@dutchneon: mwoah, als MKB familiebedrijf is er gekozen voor financial lease. De auto wordt aan het einde van de rit dus gewoon ons eigendom en we hoeven hem niet persé binnen 4 jaar af te schrijven. Verder vind ik hem niet saai, maar daar zijn de meningen over verdeeld :p. Voor de funritjes heb ik gelukkig nog een heerlijke motor om mee te knallen! Toch zal een leuke (en vooral lichte!) tweezits targa of cabrio wel leuk zijn voor erbij..
lincoln zegt
@2wheeler:
Ach joh .. we dachten allemaal wel eens een juiste beslissing genomen te hebben ..
2wheeler zegt
@lincoln: jij kan het weten ouwe reus!
lincoln zegt
@2wheeler:
Welke auto rij je nu dan ??
2wheeler zegt
@lincoln: de C4 Cactus! 110pk op net geen 1000kg, zwart op zwart en alle opties die een mens nodig heeft voor de prijs van een kale Golf. Je moet alleen niet het plastic willen aaien. Dat schijnt hard te zijn.. leuke reclamebak en het rijdt verrassend goed imo..
Jochempie zegt
@2wheeler: Geile bak, maar liever in het paars op zwart.
2wheeler zegt
@Jochempie: ja, die is ook erg lekker! We hebben er een hele toffe visual op geplakt die wat beter uitkwam met een zwarte ondergrond.
lincoln zegt
@2wheeler:
Maat .. gewoon een tyfusgaaf ding ..
Zou ik alles behalve spijt van kunnen hebben ,,
deolivier zegt
Benzine, verzekering en wegenbelasting zijn de koste niet, maar een oldschool AMG kan je zo 5K kosten in onderhoud en kan je dus behoorlijk op leeglopen@2wheeler:
E34M5Touring zegt
Vooral het aanbod aan auto’s met een motor groter dan 1.2l moet je toch in het buitenland zoeken. Hier is een 1.6 inmiddels al vrij exotisch…
thisguy zegt
Precies wat e34m5 zegt. De in Nederland nieuw verkochte autos zijn al jaren van het soort dat eigenlijk niemand 2e hands wil hebben. Dus worden autos die met subsidie zijn verkocht na een paar jaar voor veel te lage prijzen geexporteerd en vervolgens een hele zwik autos geimporteerd om als occasion wedr verkocht te worden. Heerlijke capitaal vernietiging weer die iedereen behalve onze regering aan zag komen.
potver7 zegt
@thisguy: Daar staat tegenover dat over die geïmporteerde tweedehandsjes weer BPM gevangen wordt, waarmee het verlies weer een beetje wordt gecompenseerd. Maar goed, dit fenomeen bewijst maar weer dat het Nederlandse belastingsysteem averechts werkt als het gaat om het terugbrengen van fijnstof- en CO2-uitstoot. De gemiddelde leeftijd van het Nederlandse wagenpark is zo’n beetje het hoogste van heel West-Europa, en dan importeren we ook nog eens en masse gebruikte auto’s die hier nieuw zo’n beetje onbetaalbaar zijn door BPM-heffingen.
dirkiii zegt
@potver7: bij export krijg je ook bpm terug.
dirkiii zegt
@dirkiii: bpm maakt de nationale auto markt kapot
intimrasiert zegt
@potver7: De BPM is eigenlijk een ‘verhuisboete’ voor auto’s. Dan denk je wel twee keer na voordat je je auto gaat inruilen voor een verse. Oplappen en doorrijden.
misterdrogba zegt
Zelfs de prijzen in België zijn aantrekkelijker in vergelijking met NL.
Geen wonderlijke evolutie dus, importspecialisten draaien overuren.
coffeecup zegt
Toch vond ik het zorgelijk dat de nieuwkoper, praktisch gedwongen door overheidsmaatregelen, een andere auto kiest dan de tweedehandsmarkt naar vraagt.
Kvgorp zegt
Ik snap het wel. Ik kan als gewone werkende niet leasende man geen nieuwe auto kopen die ik graag wil dus kom al snel op tweedehands uit. Ik rij nu een ex 14% leaseklapper die geen drol mag trekken. (Mijn eigen keuze) maar ik snap goed dat andere mensen in de zelfde situatie gewoon een fatsoenlijke auto willen zonder eco meuk die wel een caravan kan trekken.
Dan wil je alle ex lease wagens waar de Nederlandse markt mee overspoeld is allemaal niet hebben. Alleen maar eco schapers.
ikleesookoverautos zegt
@kvgorp: ik snap de mensen niet die een caravan willen trekeen.
Kvgorp zegt
@ikleesookoverautos:
Ga eind Juli, begin Augustus eens een zaterdag langs de Route du Solei staan. En kijk eens wat er allemaal voorbij komt.
ivomx5 zegt
Heb mijn auto ook vorig jaar uit DE gehaald. Daar was het aanbod in de 2L motorvariant een stuk groter is en het vanwege snelle BPM afschrijving ook nog eens lucratief.
Kvgorp zegt
@ivomx5:
Ga eind Juli, begin Augustus eens een zaterdag langs de Route du Solei staan. En kijk eens wat er allemaal voorbij komt.
Kvgorp zegt
@kvgorp: oeps verkeerde. (edit knop…?)
Gulli zegt
Sssst stil nou! Dalijk gaan ze nadenken en gooien ze de rest-bpm omhoog of maken ze strengere regels!
ghost zegt
BPM in NL sinds invoering van de slurptaks in 2008 is de mother of all fuck-ups. Daarvoor was het mijn inziens prima geregeld o.b.v. Afschrijvingstabellen. Nu loopt iedereen te hameren op CO2-grammetjes maar ons land slaat gaan deuk in een pakje boter als het om de globale uitstoot gaat. Lage CO2-uitstoot stopt ook niet aan de grenzen, de wind neemt het gewoon mee, dus als voorstel zou ik graag zien dat BeNeLux over 1 lijn wordt getrokken. Wel zo eerlijk.
lincoln zegt
@ghost:
Of gewoon 1 Europa ..
Mwhahaha ..
chob zegt
Een maand geleden een nagelnieuwe V90 D4 Inscription AWD uit DE gehaald met 38% korting op de catalogusprijs. Voor €171 transitkenteken erop waar ik twee weken mee mocht rijden. Papierwinkel is een fluitje van een cent. Daarna On Call hier bij de dealer laten activeren en klaar. En dan zeggen ze dat er op nieuwe auto’s niets valt te verdienen…
tourbillion zegt
@chob: Hoi Chob, Hoe heb je dat geregeld? Ik ben aan het kijken op sites als apl.de maar kom niet aan die kortingen.
chob zegt
@tourbillion: ik heb lang gezocht op AutoScout24 (Duitsland ) en mobile.de. Lijstje met favorieten aanmaken en de prijzen volgen. Uiteindelijk ook gekeken naar de reviews van de garage die interessante modellen hadden staan en daaruit geselecteerd.
peterl zegt
@chob: Hoi Chob, ik ga ook een auto uit DL proberen te importeren. Over dat kenteken: welk type kenteken heb je gebruikt om ermee te rijden? Op verschillende sites lees ik dat je als Nederlander niet in NL mag rijden met een DE exportkenteken.
chob zegt
@peterl: Dat was een Ausfuhrkennzeichen. Wel even vermelden dat ik in Belgïe woon. Maar vraag gerust hulp aan de dealer waar je koopt, die heeft alles voor mij geregeld. Ik moest enkel de documenten tekenen.
peterl zegt
@chob: Duidelijk, bedankt!
gasgeven zegt
@chob: mooie uitvoering
ferryfast zegt
Heb zelf ook de sprong gewaagd en een RS6 C5 geimporteerd! Schitterende wagen en ook nog s een sedan. Alleen wel iets verder dan DL gekeken en m in Japan gekocht.
Duurt even maar dan heb je ook wat en qua km stand zeer laag, 65K. Rijdt er nu mee rond en gaat straks in de verkoop voor weer een andere mooie wagen uit Japan.
2wheeler zegt
@ferryfast: kicke zeg! Zal wel een avontuurtje zijn geweest. Wat wordt de volgende?
ferryfast zegt
@2wheeler: ligt een beetje aan het aanbod, maar kijk naar M3 / M5 / Z3 coupe / 911 of weer n RS :) maar wel auto s van ongeveer 15 jaar oud voor mij.
HzR zegt
@ferryfast: krijg je die daar ook met links stuur?
rolov zegt
@hzr: het is een statussymbool om de auto linksgestuurd te hebben i. Japan. Dus vaak zijn ze goed onderhouden.
E550 zegt
Zo veel imports en zo weinig US-spec modellen. Zeker gezien de lage prijzen snap ik niet waarom ik zo weinig US-spec modellen zie.
waterisnat zegt
@e550: vanwege die lelijke oranje reflector voor ?
ikleesookoverautos zegt
@e550: omdat Duitsland net wat dichter bij ligt.
mashell zegt
@e550: de klassieker markt wordt juist overspoeld door VS imports. De logistiek is er dus wel.
volvosaab zegt
Vorig jaar heb ik een Z4 uit de UK gehaald voor de woon/werk kilometers en dit voorjaar de gezins/vakantie auto vervangen voor een XC70 uit Zweden. Beide auto’s waren net oud genoeg om geen rest BPM meer te hebben. De import zelf geregeld, was uiteindelijk een makkie.
hollandbest zegt
@volvosaab: geen BPM! Dat is pas leven!
mashell zegt
Diesel stationwagen gezinsbakjes eruit, benzine stationwagen gezinsbakjes erin. Het is gewoon handel.
jarnobakker zegt
Mijn Ford S-Max heb ik ook uit DE. Heb ik laten doen. Scheelde me ruim 5000 euro .ik heb er 1 met de 2.0 ecoboost. De 1.6 vind ik te licht voor zo’n auto
drommedaris zegt
En terecht! Al die 116d, V60 D2, Mercedes C180 AMG, A180d, Golf 1.0 trendline HOKKEN. Verschrikkelijk dat wagenpark hier in Nederland.