Er was woensdag even wat ophef over de kilometerheffingsambities van verkeersminister Camiel Eurlings. CDA en VVD spraken zich uit tegen de plannen omdat deze de automobilist meer geld uit de zak zouden kloppen, maar volgens Eurlings berust dit op een misverstand.
Het ging om de provinciale opcenten, die volgens staatssecretaris De Jager (Bos z’n buddy bij Financiën) hoger zouden worden na het wegvallen van de motorrijtuigenbelasting. Eurlings zegt echter dat dit niet klopt – de opcenten verdwijnen juist. Het is volgens hem ook eerlijker als de auto “niet meer de provinciale melkkoe is.” Met de provincies wordt overlegd hoe dat verlies, in 2007 zo’n €1,3 miljard, te verwerken is.
Camiel mag nu alsnog gaan experimenteren met de kilometerheffingsapparatuur (Scrabble-alert) op zes filegevoelige locaties, voordat het systeem vanaf 2011 gefaseerd wordt ingevoerd. Hiervoor is €270 miljoen begroot, hoewel we eerder andere getallen te horen kregen.
SP, VVD en PVV zijn nog steeds niet blij met de proeven. Ook GroenLinks stemt er niet mee in – zij missen, hoe kan het ook anders, specifieke milieudoelen als jaarlijkse reductiepercentages in CO2-uitstoot. (via telegraaf)
Kawouter zegt
Hoe harder ‘ze’ roepen dat we niet dubbel gaan betalen, des te minder ik het geloof.
Wellicht mogen de provincies binnenkort geen wegenbelasting meer van automobilisten heffen, maar die zullen dit wel compenseren met een andere belasting aan de inwoners. Dat die toevallig ook een auto hebben doet niet ter zake.
Turbo zegt
Als de olieprijs zo blijft stijgen, loopt het autoverkeer vanzelf terug zonder dat er ook maar 1km kilometerheffing aan te pas hoeft te komen.
corrado vr6 slc zegt
Net zoiets is dat ze zeiden dat niets duurder zou worden met de €!
Ik geloof er ook niets meer van.
Alwood zegt
geweldig dit!!! betekend gewoon dat wegenbelasting vervalt en ik gerust 10 auto’s in de tuin mag zetten :D werkelijk goed nieuws!
Wat betreft die kilometerheffing zelf, eigenlijk vind ik dat ook helemaal ok. Buitenlandse kilometers vind ik nog wel dubieus, als dat gewoon onder nederlandse heffing gerekend wordt. Fransen hebben immers al tolwegen. Maar het is helemaal ok dat rijden ipv bezitten geld kost.
Alwood zegt
jah, camiel is toch weer helemaal de man ;) had nooit gedacht dat zoiets in nederland kan… wegenbelasting laten vervallen :o
marktplaats here I come! :P
Loewie zegt
En gisteravond hoorde ik op het nieuws dat ook de autoloze-nederlander hieraan moet meebetalen en dat dat bedrag neer zou komen op 150 euro per jaar. pffff op naar de grootste bananen republiek die god onder de zon heeft!
De hele regering kan wat mij betreft wegblijven en niet meer terug komen uit het reces.. enkel reisje naar de bermuda driehoek ofzo. Heb het helemaal gehad met dit …land
Gert-Jan zegt
@ Loewie…logisch toch, dit is gewoon provinciale belasting…is eigenlijk heel raar dat de automobilisten die jarenlang hebben moeten betalen en mensen zonder auto niet…heeft niets met autorijden te maken namelijk.
Peter zegt
Goed plan zeg. Mijn inschatting is dat het project goedkoper wordt dan begroot, de files zullen verdwijnen en de gemiddelde autorijder er op vooruit zal gaan….Ahum…Mensen dit is toch om te huilen :-(
Gaat er wel eens een dag voorbij zonder rigoreuze (auto) belasting aankondigingen..
C30CDIAMG zegt
Daar kan m’n grote vriend max wel even verandering in brengen..
http://www.youtube.com/watch?v=32JgSJYpL8o
clijde zegt
Wat meer acties dan gelul in Den Haag a.u.b. We staan nu al in de file, en als ik het mij vraagt zijn we dus nog zeker 3 jaar aan’t wachten tot er iets gaat komen (dan zijn er weer +/- 1.5 miljoen auto’s er bij) Prio is dat we snel het wegennet uit moeten bouwen met e.v.t. kolometer-heffing. De extra belasting van de provincie is kolder, er zijn ook mensen die geen auto hebben, dus weer dubbel op. Maak het o.v. meer aantrekkelijker zou ik zeggen.
Peter zegt
Bij de vorige wegenbelasting verlaging (ten koste van een accijnsverhoging) waren de geldgrage provincien er als de kippen bij om de opcenten te verhogen. Jaja en nu even iedere Nederlander een rekening sturen.
Met kilometerheffing zal het net gaan als parkeren. Zeer duur te hanteren systeem en duizelingwekkende prijsverhogingen.
CRX zegt
Is Eurlings al begonnen over een accijns op de autoverzekering? Gewoon, vast bedrag per polis… Natuurlijk niet ter vervanging van de wegenbelasting, maar iets milieu-achtigs… Zodat de mensen die een auto hebben waar ze bijna niet in rijden toch volledig blijven betalen.
Joop Sigaar zegt
De motorrijders heeft ie ook al genaaid,dat zal ie met dit zg experiment ook doen,leegtrekken dat is het enige doel.
Het is onbetrouwbaar ellitair rotvolk dat zolang ze hun huishoudboekje niet op orde krijgen simpelweg naar ons toe factureren,en wij trappen er in.
Het is echt tijd voor verandering!!!!!!
Js zegt
Ik geloof eerlijk niet dat we minder gaan betalen dankzij de kilometer heffing. De auto is altijd de grote melk-koe van de staat geweest. Ik denk dat de belastingen die vervallen of minder worden ergens anders wel terug worden verdient. Denken wij nou echt dat onze overheid ons minder belasting laat betalen ? En de BPM dan ? Daar zijn ze nu wel heel stilletjes over…maar dat ding had al jaren geleden moeten worden afgeschaft. En ook al verdwijnt het een keertje, ze halen het heus wel ergens anders vandaan. Eerlijk gezegd is het zonder dat ons geld zo wordt geplunderd door onze overheid…
jopie zegt
Kilometerheffing wordt een ramp voor de burger. Even duidelijk op een rijtje wat er gaat gebeuren:
1. De files worden niet minder.
2. Autorijden wordt niet goedkoper, de prijs per km zal langzaam opgeschroefd worden.
3. Big Brother weet straks precies wie, waar, wanneer rijdt. Er is al weerstand tegen het fotograferen van kentekens bij Zwolle, maar dit gaat nog verder.
4. De techniek kan ingezet worden als permanente trajectcontrole.
5. Buitenlanders hoeven niet te betalen.
6. De kastjes die in iedere auto moeten komen, zullen we zelf moeten betalen en dat zal niet goedkoop zijn.
7. Motoren hoeven niet te betalen, maar daar komt straks een andere regeling voor zodat ze alsnog betalen.
Politici zullen dit allemaal ontkennen, maar politici zijn per definitie niet te vertrouwen. De overheid heeft straks met km-heffing het ultieme machtsmiddel in handen om de burger langzaam uit te knijpen.
C30CDIAMG zegt
@Jopie,
Over puntje 5. Dat hoeven ze nu ook al niet…
Over puntje 6. Daar heb ik niets over gehoord in het nieuws.. Is dat echt zo?
Appieflappie zegt
blablabla hou dat hysterische gedrag alsjeblieft voor je. Kilometerheffing is het meest autovriendelijke systeem. Rij je auto betaal je, rij je geen auto betaal je niet. ;)
BPM wordt langzaam afgeschaft en wegenbelasting verdwijnt. Goed dat je dit soort belangrijke punten vergeet.
En voor de rest buitenlanders betalen nu toch ook niet. Dus ik snap je punt niet. Hoezo is dat nu slechter dan de vorige situatie.
Voor de rest bestaat je verhaal uit suggestieve beweringen die nergens op gebasseerd zijn. Get Real!
Majinstar zegt
Jopie heeft gelijk op punt 2.
Uiteindelijk zullen de tarieven zo aangescherpt worden dat niemand het meer merkt noch ziet, dat we in feite goedkoper uit waren met de wegenbelasting en bpm.
( sarcasme ) Ik ben onze CDA stemmers nog steeds harstikke dankbaar dat zij dit hebben georganiseerd voor ons allen. Eurlings, Balkenende & Verhaegh bedankt voor 4 jaar wanbeleid. Ik weet wat ik ga doen. Dit land gruwelijk uitzuigen en lekker chillen in een land waar je geen belasting betaalt en waar olie te koop is voor 10 € cent.
Dubai here i come.
Alwood zegt
@Appieflappie
ik bedoel kilometers die je MAAKT in het buitenland… Heeft nl. niks met NL te maken en in frankrijk bijvoorbeeld betaal je al tol. In europa hoort het zo geregeld te zijn dat je niet aan 2 landen betaald voor 1 dienst.
zondagsrijder zegt
Ik hoop dat die kilometerheffing, asociaal, werkt niet en niemand wil het, door een volgend kabinet onmiddelijk wordt teruggedraait.
jopie zegt
De politiek heeft jarenlang gewerkt aan de kilometerheffing. Steeds heeft het volk aangegeven het er niet mee eens te zijn. Maar doordat de politiek het steeds op de agenda liet staan zijn we aan het idee gewend geraakt. Dat is een techniek die wel vaker wordt toegepast. Nu is de tijd blijkbaar rijp om door te duwen. Het werkt, want er zijn hier al genoeg mensen te vinden die het er mee eens zijn en het eigenlijk wel een goed plan vinden.
De punten die ik noemde zijn misschien wat suggestief, maar wel gebaseerd op ervaringen uit het verleden. Iedereen kent de kwartje-van-Kok-leugen, maar er zijn veel van dit soort gevallen.
Autorijden wordt echt niet goedkoper, anders klopt de begroting van de overheid niet meer. De overheid heeft juist steeds meer geld nodig, en kilometerheffing is het ideale middel. Weet u het nog: betalen per gereden kilometer gedifferentieerd naar tijd en plaats. Straks voegen ze daar nog een milieulabel aan toe en zijn de tarieven volstrekt onoverzichtelijk. Je weet vooraf dan niet wat een ritje je gaat kosten.
Alwood zegt
werkelijk niks mis met kilometer heffing hoor :? zolang de wegenbelasting maar vervalt, en dat doet het! Zelfs een compensatie van 100eu pp of gewoon van denhaag uit zou best kunnen in dit plaatje.
Verder hoeft autorijden niet goedkoper, zou dat wel erg onlogisch zijn en is dat nergens ter wereld het geval.
Wil je goedkoop autorijden zorg dan dat je zelf het onderhoud doet en je een oudere 2e hands koopt zodat je ‘afschrijving’ minimaal is.
Wees blij dat je tenminste gewoon auto’s aan kan schaffen en voor iedere dag een andere kan rijden! En dat dat weinig extra kost omdat je puur voor de km betaald. Verder is betalen per km. weldegelijk de eerlijkste manier van geld innen bij automobilisten.
Alwood zegt
compensatie naar de provincie… 2e regel 1e alinea.
jopie zegt
Ik zeg niet dat ik vind dat autorijden goedkoper moet, maar het is wel wat de politiek nu roept. “Gemiddeld gaat de automobilist minder betalen”. Dat is hèt argument om de burger te overtuigen.
Straks blijkt dat veel mensen meer betalen dan nu het geval is. Logisch, want “gemiddeld” zegt niet zo veel. Het is straks ook niet meer te controleren en de overheid kan dit nog jaren volhouden. Als blijkt dat het toch duurder is geworden zeggen ze dat alles in de loop van de jaren duurder wordt.
We worden met zijn allen belazerd, maar ik geloof dat niet veel mensen het doorhebben…
Budha zegt
@Alwood
Er is vanalles mis mee. Voorop staat wel dat het in de huidige vorm een Big Brother systeem is. In plaats van dat er alleen maar kilometertjes worden geteld wordt er nauwkeurig bijgehouden wie op welk moment waar is.
Het is ook niet doelmatig. Er wordt niet gekeken naar de uitstoot van het voertuig, maar alleen naar de afstand die is afgelegd. Voor het milieu is het dus niet ten voordele. Er is ook geen enkele reden om aan te nemen dat het een positief effect op de files gaat hebben. Je staat dan gewoon betaald in de file.
thom zegt
De grote vraag in dit verhaal is : Op wie gaan we de volgende keer stemmen ? Ze zijn allemaal niet te vertrouwen, tenminste dat gevoel heb ik de afgelopen jaren toch wel gekregen. Heeft et uberhaupt nog wel nut om te stemmen? Want ze komen toch niet na wat ze zeggen en ze zijn er allemaal op uit om zoveel mogelijk geld binnen te halen. Om uit te geven aan dingen waar wij et niet mee eens zijn en die niet in hun programma zaten ten tijde van de verkiezingscampagne.
mashell zegt
“Wil je goedkoop autorijden zorg dan dat je zelf het onderhoud doet en je een oudere 2e hands koopt zodat je ‘afschrijving’ minimaal is.”
Nee joh, daar wordt je moe van. Zorg dat je goed je best doet op school en een waardevol diploma haalt. Dan krijg je of een auto van de zaak en betaald iemand anders jouw autoverkeer of je heb zoveel geld dat je je niet meer kan schelen. Een 1992 Opel Kadett die je zelf kunt onderhouden is geen oplossing.
lincoln zegt
ambtenaren liegen ALTIJD .. de waarheid is geen optie voor dat soort ..
marcel zegt
@jopie: klopt helemaal. Het zou zo maar kunnen dat met dit systeem – tenminste in eerste instantie – automobilisten gemiddeld even duur uit zijn. Maar als je dus kijkt naar wie er het hardst gepakt worden, dan zijn dat juist vaak de mensen die met goede redenen tijdens de spits achter het stuur zitten. Bijvoorbeeld forensen.
Degenen die erop vooruit gaan zijn de kleinverbruikers waaronder bijvoorbeeld ook moeders die hun obese kinderen naar school brengen met de auto en bejaarden die zo nodig tijdens de spits op familiebezoek moeten.
En voor wat betreft de buitenlanders die niet mee hoeven te betalen aan dit systeem: dat hoeft inderdaad nu ook al niet. En dus nu zijn we al de gekkehenkie van Europa. Als jij straks naar zwitserland of oostenrijk op vakantie gaat, lap je voor die twee weken net zoveel als de inwoners daar voor een heel jaar. Ik zeg kappen met dat slappe geneuzel over nederland transportland, het belang van toerisme (die anderhalve duitser die al weer voor etenstijd in de file naar de biertuin thuis staat) etc. Als wij betalen, dan de rest ook!
SJ zegt
Zolang ze er geen Big Brother systeem met Koos Spee update van maken kan dit best gaan werken, maar inderdaad geloof ik er niets van dat (wat ze met deze uitspraak eigenlijk willen doen geloven) de totale opbrengsten aan automobilisten zal verminderen. Dat je per kilometer betaalt in plaats van een vast bedrag per maand lijkt mij logisch en bovendien eerlijk, ook als je kijkt naar gemiddelde inkomens. De bovenste helft (qua inkomen) van de samenleving zal meer autokilometers maken dan de onderste helft. Nou ben ik zelf niet zo van het Marxistisch gedachtengoed, maar in dit geval zie ik geen bezwaren.
Een extra voorwaarde voor de kilometerheffing is dat het wel UITSLUITEND ter vervanging van de wegenbelasting komt en dat er zeker er milieugeneuzel aan vast wordt geknoopt. Mijn filosofie hierachter? Nou, ontleed het woord wegenbelasting even. Juist, de belasting van de wegen, dus hoeveelheid kilogram die er overheen raast. De automobilist zelf is hier, behalve de afstand die hij/zij rijdt, geen variabele in. De belasting van een auto van 1100 kg blijft bij iedere bestuurder gewoon 1100 kg; de wegen lijden er allemaal evenveel onder.
Met milieuheffingen is het een heel ander verhaal. Ten eerste is het niet eerlijk dat je bij aanschaf van een auto een milieuboete van al snel enkele duizenden euro’s krijgt zonder een kilometer gereden te hebben. Maar waarom is een kilometermilieuheffing dan niet eerlijk? Ten eerste omdat CO2 of iedere andere stof die uit de uitlaat komt geen enkele schade aan het asfalt toebrengt en de begroeiing langs de weg vaart er juist wel bij. Wat overigens niet gezegd kan worden van een gecrashte Prius die accuzuur lekt, maar dat terzijde. Ten tweede – en dit is de belangrijkste reden – omdat de bestuurder hier juist wel een variabele factor in speelt. Verbruik- en CO2-cijfertjes van de fabriek zijn slechts hele ruime indicators, want het verbruik hangt pas echt af van de rijstijl van de bestuurder. Zo kan koning Clarkson heen en terug naar Schotland rijden op één tank diesel in een A8 en zo kan een Civic IMA (de Prius hebben we immers al gehad) wel eens heel onzuinig uitvallen op de gemiddelde autosnelweg. Hier een heffing overheen doen zou (ok, deze vergelijking is misschien niet heel sterk) overeenkomen met een heffing over topsnelheden van auto’s. Immers, ze hebben volgens de fabrieksopgave een bepaalde topsnelheid en afgewogen tegen de maximum snelheid op de Nederlandse wegen en de kans op het overschrijden hiervan wordt een premie berekend.
Dan rest de vraag: Hoe kan Den Haag dan wel de benodigde centen in het laatje krijgen? Nou, antwoord 1 is heel simpel: Pak eens een andere melkkoe. Antwoord 2 is echter des te interessanter. We hebben de afgelopen (40/50?) jaar niet voor niets een orgaan als de Europese Unie ontwikkeld. Laten we deze EU dan eens nuttig gebruiken door fabrikanten van automobielen te belasten. Natuurlijk, door burgers te straffen voor hun autokeuze worden deze fabrikanten ook benadeeld, maar door ze direct aan te pakken ontloop je boze burgers en wordt de auto-industrie extra geprikkeld om zuinigere auto’s – of zoals u wilt: milieuvriendelijke narcisuitstoters – te ontwerpen. De opbrengsten van deze belastingen worden via de eerder genoemde EU netjes over alle landen verdeeld en de autokopende burger krijgt een meer door marktwerking tot stand gekome catalogus onder ogen.
Alwood zegt
@Budha
klopt, dat Big-Brother gedoe moet ophouden… beter kan het gewoon met de apk of een beurt geregistreerd worden, en worden 25+ (of 30 of 35) auto’s ontzien omdat die hun deel al hebben bijgedragen.
Echter de accijnzen bestaan al lang en zullen niet verdwijnen en straffen op gebruik en daarmee uitstoot. Het milieudeel lijkt mij daarmee gedekt.
Verder zal het inderdaad niks helpen tegen file’s alleen mensen worden meer direct met hun rijden geconfronteerd, wat geen kwaad kan. Als iemand heel veel nutteloze km maakt zal dit meer een rem zijn dan de huidige wegenbelasting.
ach, ik focus maar op het positieve… Geen directe straf op autobezit, km’s kunnen maken in meerdere auto’s voor hetzelfde bedrag… Als ze echt willen dat dit er komt kan je beter je weg vinden in het systeem en daarmee net een voordeeltje pakken dan blijven verzetten. Verhuizen is uiteraard een optie! :P Ik zie duitsland nog steeds wel zitten ;) mss luxemburg.
SJ zegt
@ Alwood: Bij de apk de kilometerstand controleren lijkt me inderdaad een goede oplossing. Een zekerheidje inbouwen dat er niet met de km-stand gerommeld wordt (bovendien gunstig voor occasionkopers) zal een stuk goedkoper zijn dan zo’n black box-achtige installatie met GPS.
Nog even een kleine aanvulling op mijn betoog van hierboven. De eerlijkste milieuheffing bestaat er al in de vorm van accijns of brandstof. Slurptax is dus dubbelop (en wat mij dus ook oneerlijk). En voor wat betreft mijn EU-regeling: Dit wil dus niet zeggen dat de fabrikanten die absoluut gezien onzuinige auto’s maken (puur kijkend naar brandstofverbruik en CO2-uitstoot) het zwaarst aangepakt moeten worden. Een Opel Corsa terugbrengen van gemiddeld 140 g/km uitstoot naar 125 zal véél meer uitmaken dan een 612 Scaglietti terugbrengen van 400 naar 200.
willem zegt
Ik heb een idee we slopen de regeringspartijen voor het doorvoeren van deze ideeen
Hoe is dit mogelijk door een bewustwordings proces Stel iemand rijd 25000 kilomter per jaar in een gebruikte auto dan komt het voorstel van het CDA neer op 25000 x 8 cent das 2000 euro wegenbelasting per jaar
Hoe krijgen we mensen bewust door ieder van ons te vragen 10 mails te sturen naar kenissen met het verzoek ook weer 10 mails te sturen en VOORAL te melden dat het CDA verantwoordelijk is
Mogelijkerwijze met een concept tekst en een verkiezings advies VOORAL NIET te stemmen op het CDA
Tevens vragen we mensen op te nemen de tekst in websites, van te voren een cross linking opzetten waardoor de tekst in google hoog gaat scoren
Indien we dit goed doen komt als nr 1 een site NIET STEMMEN CDA aangezien die dus 2000 euro wil laten betalen
In feite heeft dit in duitsland gewerkt na een stemadvies van de ADAC en veegde men de groenen van de kaart Wie interesse heeft mailt me maar
Peter N zegt
Ik denk dat we er eens bij stil moeten staan waarom sommige van ons zoveel moeten rijden elke dag. Vaak hebben we een industriële baan (bijvoorbeeld bij Philips Eindhoven) in een stad waar we zeker niet willen wonen vanwege drukte en hoge huizenprijzen. Dat kan niemand ons kwalijk nemen. Het zou ook helemaal niet handig zijn om met z’n allen in de stad te gaan wonen om zo ons werkverkeer te reduceren.
Het zou veel handiger zijn als dergelijke bedrijven zich minder concentreren op een plek en zich verdeelt over vestigen op plaatsen waar ze beter bereikbaar zijn en waar het minder druk is. Zoals het nu geregeld is zal het altijd druk blijven op de A2. Even als voorbeeld: Philips heeft zich zonder weerstand kunnen uitbreiden tot zijn huidige vorm en heeft daarmee een hoop werkgelegenheid gecreëerd (waar we natuurlijk blij mee zijn). Maar de overheid zou zoiets moeten zien aankomen: Vergroting van werkgelegenheid geconcentreerd op een plaats geeft filevorming.
Ook nu is Philips weer van alles aan het verbouwen en zal daarmee ook weer de nodige werkgelegenheid mee creëren. Elk probleem heeft een oorzaak, het gevolg aanpakken is een deeloplossing. Rekening rijden maakt mensen bewust van hun rijgedrag, maar de meeste van ons moeten gewoon elke dag de file in. De kunst is om de oorzaak aan te pakken: werkgelegenheidconcentratie.
plof zegt
Misser is ook de auto van de zaak. Door de vaste bijtelling mist het iedere prikkel om bewust om te gaan met je auto. Grappig is ook dat de auto vd zaak juist het gevolg is van onze torenhoge BPM. Ik heb voor Zwitserland gewerkt en daar rijdt iedere manager eb CEO gewoon zijn eigen auto.