Nee, we hebben het niet over rekeningrijden.
Knappe koppen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam starten met een nieuw experiment in de strijd tegen files. Waarschijnlijk is de timing geen toeval. Nu de zomervakantie er in vrijwel alle delen van het land erop zit vliegen de berichten over files en drukke spitsen je om de oren. Want de ochtend- en avondspits zijn beslist nieuwe fenomenen waar we nog nooit eerder mee te maken hebben gehad…
Tot zover de ergernis van de dag en over naar de kern van dit verhaal. De VU gaat namelijk vanaf deze maand experimenteren met zogeheten verhandelbare spitsrechten. Vergelijk dit plan met emissierechten van bedrijven en je snapt ongeveer hoe het werkt.
Iedere weggebruiker krijgt een bepaald aantal spitsrechten. Rijd je nooit in de spits, dan kun je deze rechten verhandelen. Rijd je vaker in de spits dan je spitsrechten toelaten, dan kun je rechten bijkopen. Elk recht staat hierbij voor één spitsrit.
Ook als je er bijvoorbeeld voor kiest om in een gebrekkig onderhouden trein te gaan staan op weg naar je werk, kun je je spitsrechten verkopen. Je maakt er immers geen gebruik van en iemand anders die door z’n rechten heen is kan daar dan weer gebruik van maken.
De onderzoekers hopen op deze wijze een gedragsverandering teweeg te brengen bij weggebruikers. Volgens hen is het neerleggen van extra lappen asfalt immers geen structurele oplossing voor een structureel probleem. Bovendien kost het stelsel met spitsrechten de overheid geen extra geld, waar dat met het neerleggen van nieuwe of bredere wegen uiteraard wel het geval is. De proef start komende maand.
Of dit beter gaat werken dan de invoering van kilometerheffing? U mag het zeggen!
Foto door @mynameisjeroen via Autojunk
dare2think zegt
Alsof ik ervoor kies om op die specifieke lap asfalt op dat specifieke tijdstip te rijden! Meestal is die keuze er gewoon niet. Zeker niet in plattelandsgebieden. Maarja, VU.. stad.
mashell zegt
@dare2think: files in plattelandsgebieden? Files zijn er juist in de buurt van steden.
fanboy zegt
@dare2think: Al die mensen die iedere ochtend naar Amsterdam proberen te komen over de snelwegen hebben wel degelijk wat keuzes. Nee niet allemaal, ze staan er niet voor hun lol, maar je zal wel het deel weren wat niet persee in de spits daar hoeft te rijden.
peug206 zegt
@fanboy: en de rest moet betalen om op tijd op het werk te komen. Omdat een deel graag een ander tijdstip wil. Lekker krom.
robert110 zegt
@dare2think: Daar kies je inderdaad zelf voor. Of wil je beweren dat er voor je bepaalt wordt waar je woont, en waar je werkt, en hoe je naar je werk gaat, en wanneer je naar je werk gaat (een uur later zal je baas misschien niet zo blij maken, maar een uur eerder kan prima).
Het is misschien de meest makkelijke en meest voor de hand liggende keuze, maar uiteindelijk kies je er zelf voor.
lekkerlinksrijden zegt
@robert110: een uur eerder kan prima? Sta je voor een dichte deur omdat er niemand is.
Sommige bedrijven zijn afhankelijk van klanten, dan kun jij wel dood leuk om 7 uur beginnen, maar als jouw klanten dat vanaf 9 uur doen zit je 2 uur voor Piet snot op kantoor.
Niet iedereen kan zijn eigen tijden bepalen. De werkgevers zouden daar meer initiatieven moeten nemen
lekkerlinksrijden zegt
@lekkerlinksrijden: nog even vergeten: een uurtje maakt weinig uit.
De files richting Amsterdam vanuit het noorden beginnen om 6 uur, en vanuit het zuiden en oosten rond half 7.
Dus ja hoe vroeg wil je beginnen?
robert110 zegt
@lekkerlinksrijden: Dan kan je er nog steeds voor kiezen, je kiest er dan voor om een uur op de parkeerplaats te wachten. Ik snap natuurlijk ook wel dat niemand die keuzen maakt, het was ook maar een voorbeeld om te laten zien dat het wel degelijk je eigen keus is om in de file te gaan staan.
Daarnaast ligt de verantwoordelijk niet volledig bij de werkgever, je kan zelf (met een paar collega’s) het initiatief nemen om eerder te beginnen, zo moeilijk is dat niet.
Maar misschien denk ik te makkelijk hoor, ik werk immers bij een kleinschalig bedrijf met vrij flexibele uren, ik begin om 5 uur en kan met gemak tot na 7 uur door werken, of al om 3 uur stoppen.
lekkerlinksrijden zegt
@robert110: je denkt mijns inziens te makkelijk. In een aantal gevallen zal het zeker mogelijk zijn, maar als jij afhankelijk bent van derden, dus geen collega’s, zal je je daar op moeten aanpassen.
Daarom zeg ik dat in eerste instantie de werkgevers een grote rol kunnen spelen door onderling afspraken te maken over flexibilisering van arbeidstijden en eventueel thuiswerken als het mogelijk is.
Als jouw baas wilt dat je om half 9 begint kun je wel om half 7 er al zijn maar daar wordt je niet voor betaald en worden het wel hele lange dagen
hadsjikidee zegt
@lekkerlinksrijden: werkgevers kiezen daar vaak ook niet voor of hebben zo hun redenen om tussen bepaalde tijden te openen omdat dit de verwachting is van hun opdrachtgevers of klanten. Of ze moeten zich aan wet en regelgeving houden of met beveiliging van het pand wat ze huren. Daar ga je geen fuck aan veranderen.
lekkerlinksrijden zegt
@hadsjikidee: helemaal met je eens. In sommige gevallen zal het dan ook echt niet gaan
jzaero zegt
@dare2think: platteland? Ik kan niet eens met normale reistijden op mijn werk komen zonder auto. 7:00 beginnen in Montfoort, vanuit Rotterdam. Betekent met OV 4:30 deur uit en lekker met de tram, trein en bus afzien. Met auto? Op een goede dag 28 minuten. Op een slechte 35-40min. Zijn ze nou echt zo dom of lijkt dat zo? Ik kies er inderdaad niet voor. Ik werk hard voor die paar centen en ja, ook met plezier, maar flextijden zitten er helaas niet in. Worden alsnog geforceerd meer te betalen dus!
gove zegt
want die 150 ekkermannen aan hsb per maand is nog niet genoeg
roeldriesvink zegt
Zeker het bestuderen waard.
RickB zegt
Beetje vergelijkbaar met de fastpass van Disneyland.
ghost zegt
@RickB: die werkt nog niet, dan moet je nog op een later tijdstip terugkomen. Je moet die super/mega fast pass hebben die €200 per dag kost, dan mag je overal voor, net als josti’s.
lekkerlinksrijden zegt
@ghost: of je leent een rolstoel en mag gratis als 1e erin of langs de rij naar voren. Samen met je vrouw, zij duwen en jij ontspannen. Win win situatie
flutterby zegt
Graag! Al dat asfalt is over 20 jaar toch niet meer nodig. Laten we alle focus leggen op het spreiden van de drukte.
Als leaserijder in semi-detachering is betaalt de baas of de klant toch.
Orichy zegt
@flutterby: Maar het spreiden van de drukte kan alleen, als bedrijven verspreidt over Nederland gaan zitten en niet alleen op de meest stedelijke plekken, omdat dat “logisch” is voor de bedrijfsvoering.
Het zijn echt de economische wetten die het verkeer dwarszitten, niet andersom, zoals vaak beweerd wordt..
Ondernemen is je kop bedachtzaam boven het maaiveld uitsteken, risico’s nemen en die dragen na kracht en inzet.
Dus als ondernemers meer naar de minder “gunstige” plekken des lands trekken, dan ontstaat daar vanzelf ook economische groei, een betere infrastructuur en omdat andere belanghebbende er de noodzaak van inzien, zij hierin mee gaan en het overige stimuleren. waardoor de belangen en verdiensten weer groter worden.
Daarbij worden de lasten van het verkeer en het milieu over het land gelijker verdeelt, wat ook een nog beter economische groei en betere verdeling van de samenleving meebrengt, welke weer minder irritatie, stress en ziektes met zich meebrengen, dus al met al een winst voor iedereen.
flutterby zegt
@Orichy: ik zie liever spreiding van wanneer de weg gebruikt wordt en niet waar.
desjonnies zegt
Ik heb subsidie aangevraagd om hier een gedegen onderzoek over te doen.
shibby zegt
@desjonnies: mag ik dan subsidie aanvragen om jouw onderzoek te onderzoeken?
dirkiii zegt
@shibby: daar moet je ook subsidie voor aanvragen.
Echt lastig om geld te verdienen in dit land.
ruben83 zegt
Ik vind dit weer een mooie boomknuffelende linksdenkende geldboom voor mensen die niet door hard werken soms langer en vaker onderweg zijn. Bijvoorbeeld als aannemer die naar verschillende locaties moet en daardoor nog eens extra filetijd kan afkopen bij iemand die relaxtere werktijden heeft . Dit moet gewoon voor elke weggebruiker evenveel zijn. Iemand die de luxe heeft zijn tijden zelf in te plannen zit vaak ook al in een hogere salarisklasse. Lekker niet doen dit project zeg ik.
mashell zegt
@ruben83: juist die aannemer is vrij om zelf z’n agenda in te delen. Er is geen wet die zegt dat aannemers van 7:30 tot 16:15 moeten werken. Van 9:00 tot 18:00 zou het ook doen voor aannemers. Maar men zit daar vaak flink vast in vastgeroeste patronen en dus ook in de files.
sudsprint zegt
@mashell: whahahaha een aannemer die voor zichzelf werkt stop niet om 16:15 hoor! Nee dat doe je alleen als je voor een baas werkt. En als je btw om 09:00 wil beginnen sta je ochtends muurvast.
pomoek zegt
@sudsprint: het punt is: Hij mag het gewoon zelf bepalen. Niemand die zegt dat het moet.
peug206 zegt
@pomoek: je bent raar aan het kijken als ik ’s avonds om 10 uur nog ff langskom om je wandje te timmeren. Omdat ik ’s middags pas om 2 uur begin want dan hoef ik niet in de file te rijden.
pomoek zegt
@peug206: toch zie ik veel aannemers ook s’avonds nog lekker klussen. Niemand zet een pistool tegen het hoofd van de aannemer en eist dat ie om 6:00 in zijn busje zit.
Orichy zegt
@sudsprint: Waarschijnlijk werd er een ondernemer bedoeld, een zelfstandige aannemer is een ondernemer, dus je kan een aannemer als voorbeeld nemen.
jack_abarth zegt
@mashell:
Er is wel een bouwbedrijf dat zegt: “Dit bouwterrein is open van 07:30 uur tot 15:45 uur. Onderaannemers, je kijkt maar hoe je het doet”.
mashell zegt
@jack_abarth: en dat is dus een keuze maar geen wet en al helemaal niet efficient. Het is gewoon een traditie.
jack_abarth zegt
@mashell:
Nee dat begrijp ik, maar hierdoor zijn er dus diverse bedrijven (in dit geval onderaannemers) die dus niet “zomaar” kunnen wisselen in tijden.
lekbak zegt
@mashell: Er is een reden dat er een standaard is. Een aannemer neemt aan. Vele bedrijven op één klus dus. Als al die bedrijven op random tijden komen en gaan gaat het een zootje worden op de bouwplaats.
De betonboer die er om 7 uur is maar de kraanmachinist denkt er pas om 9 uur te hoeven zijn bijvoorbeeld.
jack_abarth zegt
@lekbak:
Tell me about it, heb de afgelopen 8 jaar in de bouw gewerkt ;)
mashell zegt
@lekbak: niet random komen en gaan. Maar wel op een afgesproken tijd en niet allemaal tegelijk. Stukken efficienter als de bouwplaats tussen 8:00 en 20:00 open is ipv van 7:30 en 16:15 waarbij ook nog eens iedereen tegelijkertijd moet werken en schaften. Juist op de bouw kunnen er veel dingen onafhankelijk van elkaar en werkt niet iedereen aan hetzelfde tegelijk. De bouw is een bedrijfstak met heel veel tradities waarvan de meeste tegenwoordig eigenlijk nergens nog op slaan. Ik ben geen fan van ZZPers (is maar al te vaak een vorm van uitbuiting) maar die zijn heel veel flexibeler dan aannemers als het op werktijden en planningen aankomt.
desjonnies zegt
@mashell:
Nee, want jij zult het vast prettig vonden om 04.00 ’s morgens uit je nest getrild te worden door een pneumatische drilboor, toch?
Of om 02.00 beginnen met 1431 20mm gaten te boren. In beton.
Of tijdens Neerlands’ meest populaire TV feuilleton het gegorgel van een betonmortelwagen aan te mogen horen.
mashell zegt
@desjonnies: denk nou eens in plaats van steeds vroeger naar wat later. De klant vind het al vervelend als de loodgieter al om 7:15u voor de deur staat. Om 9.00u als de kinderen naar school zijn, past veel beter. Ook een loodgieter/aannemer kan prima van 10:00 tot 20.00 werken. Ook op een bouwplaats. Stukken efficienter ook als je niet met z’n allen elkaar in de weg loopt. Bij productie in een fabriek maakt het uit maar op kantoren en bij flexibel werk als in de bouw juist niet.
Rob zegt
@mashell:
-Je hebt een bouwbesluit dat regeltjes stelt over trillingshinder. Geluidshinder. Stofhinder. Enzovoort, enzovoort.
-Dan mag de gemeente nog zijn plasje doen met bouwvergunningen. Omgevingsvergunningen. Sloopvergunningen. Gebruiksvergunningen. En weet ik wat voor vergunningen nog meer.
-Dan zegt de bouw-cao dit: “De werkweek omvat 5 werkdagen en loopt van maandag tot en met vrijdag.” En dit: “Het dagvenster-de grenzen waarbinnen de werkdag mag worden ingeroosterd loopt voor bouwplaatswerknemers van 07.00 uur tot 19.00 uur.”
-De bouwbond is overigens tegen meer flexibele uren. Geen denken aan!
-Dan heb je nog heel veel burgers die 7:00 ’s ochtends wel erg vroeg vinden voor een trilplaat. Of die bouwlampen toch wel heel fel vinden. Of die om half 8 ’s avonds eigenlijk nog wel zonder het geluid van een betonmixer buiten willen zitten. Al die burgers hebben het telefoonnummer van de gemeente onder sneltoets 1 staan. En de gemeente is verplicht dat serieus te nemen.
Overigens is de overheid al een miljard jaar bezig met de regeldruk te verminderen in de bouw. Nou ik kan je zeggen; het schiet nog niet echt op…..
En dan heb je nog de bouwvakkers zelf. Dat zijn mensen van vlees en bloed, echt waar, en die willen het liefst om 6 uur kunnen aanschuiven aan tafel. Met de kids, met man/vrouwlief. Die willen ook wel eens doordeweeks naar een verjaardag. Of naar de musical van de oudste. Net als de rest van Nederland overigens….
Want het is niet voor niks dat werktijden zijn ingeburgerd. Heb je wel eens in een late of vroege dienst gewerkt? Ik denk dat ongeveer 99% van de mensen die dat doen liever een standaard werkdag heeft. Kun je dat ze kwalijk nemen? Uit ervaring zeg ik: nee, dat kan je ze absoluut niet kwalijk nemen.
Dus het is heel erg makkelijk om meer flexibiliteit te willen in bijvoorbeeld de bouw. Er kán uiteraard een heleboel. Het is alleen niet heel erg makkelijk (understatement) om dat realiseren. En je onderschat denk ik de reden waarom de situatie is zoals ie is.
Orichy zegt
@ruben83: Maar een ondernemer met meerdere filialen, moet misschien bedenken, dan zijn bedrijvigheid, door de drukte van verkeer en werk, misschien wel op de verkeerde plek in het land staat. Als je als ondernemer kiest voor een rustiger plaats, met rustigere verkeersstromen, dan kan dat best wel eens gunstig voor je gehele bedrijfsvoering uitpakken en met een beetje geluk ook voor de omgeving na keuze, met alle voordelen van dien, in de loop der tijd.
Afgeven op anderen is nooit de oplossing, het is de door jouw bedachte oplossing, om nu je bedrijfsvoering zo in te richten, zoals je hebt gedaan. Als je daarna gaat klagen over de omstandigheden, waarin je moet werken en waarmee je moet omgaan, dan kan je altijd beslissen, of eerst te kijken, of andere opties niet misschien beter zijn, voor jou en je bedrijf.
duckmefaddy zegt
Kunnen we niet hetzelfde doen als wat de Efteling nu aan het doen is om rijen te voorkomen? Gewoon online inplannen wanneer je er gebruik van wilt maken! Plan het maar in boys!
por100 zegt
Dus de mensen die heel veel geld hebben kopen gewoon lekker veel spitsrechten op zodat er flink wat schaarste ontstaat met als gevolg dat de gewone man het niet meer kan betalen wat weer tot gevolg heeft dat de superrijken met enkel de andere superrijken lekker rustig in de spits kan gaan rijden … wat is marktwerking toch mooi in het paradijselijke kapitalistische Westen
pomoek zegt
@por100: Dat zou kunnen. Vandaar dit onderzoek.
E34M5Touring zegt
@por100: Oh jee, de superrijken… http://www.telegraaf.nl
En vergeet roverheid, Rutte en de Rabobank niet he….
Dutchdriftking zegt
Kansloos. Ik zeg met minder dan 5 cilinders niet meer rijden in de spits. Dat zal ze leren!
Gulli zegt
@dutchdriftking: ik heb een halve 6-in-lijn, als jullie in de spits allemaal netjes voor me opzij gaan zal ik beloven dat ik maar de helft van de normale tijd gebruik om op mijn bestemming te komen :)
gregorius zegt
Success:
– Systeem maken gaat een hoop kosten.
– Er gaat geld om in het systeem, dat wordt hacken!
– Systeem is pas over 10 jaar live.
– Rijke mensen mogen rijden, arme mensen die geen keus hebben, die zijn de lul.
– Een groot gedeelte van de mensen gaat sjoemelen: mensen registreren die niet geregistreerd mogen worden etc etc.
– Mensen kopen een buitenlandse auto.
Ja, topsysteem.
tom_hanekamp zegt
Ik zie best wel wat bezwaren met dit voorstel (de meeste van die bezwaren zijn overigens ook op rekeningrijden met filetoeslag van toepassing), maar dit is wat mij betreft toch wel de grootste:
Met dit plan (evenals rekeningrijden met filetoeslag) maken we van een organisatorisch probleem een financiële kwestie. Het probleem hiervan (ruben83 heeft het hier ook al over) is dat het lijkt alsof je mensen gelijk behandelt maar dat is niet zo. In de praktijk zul je zien dat mensen die zich aan de spreekwoordelijke onderkant van onze maatschappij bevinden hier veel harder door geraakt worden dan degenen daarboven.
Deze werkwijze zien we in onze maatschappij vaker voorkomen en ik vind het een van de meeste oneerlijke en asociale uitingen van de vrije markt die er is. Zodra er ergens weinig van is, weten we maar 1 manier om dat te verdelen en dat is door de kosten ervan gewoon hoger te maken. Het gevolg is dat deze zaken (of het nou om woningen, kaartjes voor evenementen of ruimte op de snelweg gaat) voor iedereen met een laag tot gemiddeld inkomen onbereikbaar raken.
tom_hanekamp zegt
@tom_hanekamp: ter toelichting: als leaserijder met ontzettend flexibele werkuren zou ik zelf juist (indien ik het allemaal slim plan) behoorlijk wat voordeel van dit voorstel kunnen hebben. Daar gaat het mij in dit geval niet om, ik vind het gewoon een ronduit oneerlijke manier om met deze “schaarste” om te gaan.
pomoek zegt
@tom_hanekamp: het is geen plan maar een onderzoek. Als blijkt dat dit het gevolg is dan moeten we het vooral niet doen. Maar wat is er mis met dit eens uit te zoeken?
tom_hanekamp zegt
@pomoek: Dat is inderdaad wel waar wat je zegt. Tegen het onderzoek zelf is niet heel veel in te brengen mits dit soort randzaken, de gevolgen voor de maatschappij of de “eerlijkheid” van deze maatregel, meegenomen worden in het onderzoek en in de overweging om de maatregel toe te passen.
Mocht het zo zijn dat men ervoor kiest om zich te beperken tot de haalbaarheid van de maatregel en de vraag of hiermee inderdaad file teruggebracht kan worden, wat een valide keuze is als onderzoeker, dan vind ik het een ander verhaal.
Noem me skeptisch maar ik ben niet erg overtuigd dat die onderwerpen genoeg aandacht gaan krijgen bij de keuze of dit toegepast moet worden. Wellicht nemen de onderzoekers het wel mee in hun conclusies, daar kan ik nog wel in geloven, maar het is voor een politicus met agenda iets te makkelijk dat deel van de onderzoekresultaten achterwege te laten.
lekbak zegt
@pomoek: Waarom open deuren onderzoeken? Dat is, zoals de meeste onderzoeken, pure verspilling van middelen. Iedereen met een beetje gezond verstand kan bedenken dat hij gewoon een bestaand probleem aankaart. Het plan voor dit onderzoek zou dan ook al gestorven moeten zijn aan de brainstormtafel.
pomoek zegt
@lekbak: Teveel onderzoek? Er wordt in Nederland veel te weinig onderzoek gedaan. Ja hij kaart een bestaand probleem aan. Dat van de file. Interessanter dan aankaarten is Hoe lossen we het fileprobleem op? Meer asfalt? Dat is om meerdere redenen niet de oplossing. Minder autos in de spits is een idee. Alleen vindt iedereen dat de ander dan maar op een ander tijdstip moet gaan rijden. Het idee van verhandelbare rechten zweeft al een tijdje in de lucht. Als het niet blijkt te werken is er tenminste een wetenschappelijke onderbouwing? Is het onderbuikje ook weer gevuld.
lekbak zegt
@pomoek: het probleem wat Tom Hanekamp aankaart is niet de file maar het feit dat de minder rijke bevolkingsgroepen meer last hebben van dit soort oplossingen dan de rijkere mensen. Dat argument is zo sterk, en zeker bestaand, dat dat meer dan genoeg reden is om deze hele oplossing niet eens te onderzoeken. Dus doe dat dan ook niet want dat is pure verspilling.
pomoek zegt
@lekbak: je hebt zeker een punt. Maar het is en blijft een mening. En meningen kun je niet n3vken, feiten wel.
tjorque zegt
Ik sta niet in de file, ik rij erlangs. Kost me enkel benzine. Mooi!
Stefje zegt
Extra lappen in combinatie met verplichte cursussen voor notoire linker- en middenbaanklevers en mensen die niet begrijpen dat je niet met 100 op de meest linkerbaan op een 130 weg moet rijden tijdens filetijd én mensen die niet begrijpen hoe de in- en uitvoegstroken werken. En het aanpakken van alle bottlenecks (van 2 naar 1 op overbelaste wegen) Dat is de oplossing. Het verhandelen van spitsrechten niet. Je moet mensen bewust maken van hun rijstijl, niet wat de goedkoopste tijd is om te rijden.
mashell zegt
@stefje: is een belangrijke les niet dat je in de spits niet eens de wens meer moet hebben om 130 te kunnen rijden maar dat je weet en alle opperwezens tegelijkertijd vanachter je stuurwiel dankt dat je nog 100 kunt rijden. Juist die mensen die links rijden en sneller en sneller willen terwijl het verkeer het niet toelaat die veroorzaken remmanouvres en daarmee files.
Stefje zegt
@mashell: als je 130 mag zijn er veel die dat willen rijden. Als je dat niet wilt/kan rijden, blijf dan wrg bij de linkerbaan. Veel file ontstaat omdat mensen met 100 gaan inhalen waar je 120/130 mag en daardoor veel mensen af moeten remmen. Alle langzaam rijdende treintjes ontstaan echt doordat slechts 1 iemand op de linkerbaan te zacht rijdt.
Bij bottlenecks krijg je file in de spits omdat mensen de invoegstrook niet durven te gebruiken. Wat als die overgaat in de vluchtstrook en ze niet in hebben kunnen voegen? Dus langzaam aanrijden en wachten op een gaatje. Dat daarmee iedereen achter je vast komt te staan nemen ze voor lief.
Als iedereen normaal zou rijden en niet zo onzeker zou zijn zouden er veel minder files ontstaan.
mashell zegt
@Stefje: die gretigheid om 130 te willen rijden is nou juist de oorzaak van de problemen. Als er veel mensen voor je met 100 gaan inhalen dan KAN je geen 130 rijden. Dat moet je dan niet proberen, niet eens willen. De oorzaak van de files is niet iemand die “te zacht” rijdt. Dat is niet alleen slecht Nederlands, het bestaat ook niet, er is geen minimum snelheid. Je moet alleen geen gevaarlijk snelheidsverschil veroorzaken. Maar 100 is sneller dan de vrachtwagens en kan dus geen artikel 5 overtreding zijn.
Het gevaar komt van niet tijdig je 130 terug brengen naar dat wat wel passend is. Daardoor rijden we te dicht op elkaar en kunnen we niet zonder remmen een klein snelheidsverschil (een inhaler die 100 rijdt bijvoorbeeld) opvangen.
De hoge kunst van het autorijden is om wel je snelheid aan te passen maar daarbij niet je rem te gebruiken. Daarvoor moet je tijdig reageren en goed anticiperen. Op de manier rijdt je het soepelst en ook het vlotst. Dat het je ook de minste frustratie oplevert en het veiligst is merk je vanzelf wel.
Het gedrag van een ander kun je niet veranderen, je eigen gedrag wel. Dus als je frustratie ondervindt is juist je eigen gedrag de plek om bij te sturen.
lekbak zegt
@stefje: Jij denkt dat verkeerd gebruik van de wegen het probleem is, maar het werkelijke probleem is het aantal bewegingen. Mensen moeten simpelweg minder willen en moeten reizen. Daar moet je de oplossing zoeken.
Stefje zegt
@lekbak: je geeft zelf hierboven al aan dat het voor veel mensen niet mogelijk is minder te bewegen. Maar ik ben het wel eens dat mensen die niet persé voor 9 uur sochtends en tussen 16:00 en 19:00 uur hoeven te rijden dat ook niet meer zouden moeten doen.
Maar werkenden straffen omdat ze verplicht ergens moeten zijn gaat niet lukken. Opvoeden is op lange termijn veel makkelijker en goedkoper dan mensen uitkopen.
lekbak zegt
@stefje: Ik geef aan dat een hoop mensen aan tijden gebonden zijn, niet aan afstanden. Het is niet zo dat iedereen naast hun werk moet gaan wonen maar een relatief klein gedeelte van de mensen is al genoeg. Een hoop files kan je oplossen door slechts enkele procenten verkeer weg te nemen.
Stefje zegt
@lekbak: interessant. Ergens ben ik het hier mee eens, maar ook dit is niet altijd een keuze. En ik zou gek worden als ik niet elke dag ff een half uurtje kon ontladen in de auto. Kan mij voorstellen dat dat voor veel mensen geldt.
rufctr01 zegt
Geinig idee, alleen denk ik dat het probleem niet bij de forens ligt maar bij de werkgevers. Mijn baas wil dat ik om 0800 aanwezig ben en om 17:00 mag ik weer naar huis.
easygoingmartin zegt
Uhm, en hoe controlleerd men dit systeem? Met m’n raptor uit 1999 die niet echt een OBD systeem heeft zal dit lastig te realiseren zijn.
tom_hanekamp zegt
@easygoingmartin: Je wilt toch niet zeggen dat jij met je raptor in de file rijdt, mag je daarmee dan niet gewoon de middenberm gebruiken? ;-P
robert110 zegt
@easygoingmartin: Een Raptor uit 1999?, ik ben benieuwd want volgens mij komt de eerste uit 2010.
sabrerator zegt
@robert110:
Cagiva Raptor. Is motorfiets. Geen lomp Amerikaans hok.
Edge zegt
@easygoingmartin: Dat hoeft toch ook niet via de OBD poort? Het lijkt mij logischer dat ze dat ze in het kentekenregister noteren hoeveel spitspenningen je nog hebt en dan op basis van camerabeelden i.c.m. beeldanalysesoftware penningen afschrijven op het moment dat jij ergens in de file gaat staan.
lekbak zegt
Compleet volkomen belachelijk. Automobilisten betalen zo ontzettend veel belastingen dat het aller minste wat dat tegenover moet staan wel het vrije gebruik van alle wegen zou moeten zijn.
Probeer het eens anders op te lossen. Bijvoorbeeld km vergoeding anders belasten. Tot 15km van je werk mag je 50ct vrij ontvangen, van 15 tot 30 is het 19ct en daarboven moet je er gewoon belasting over betalen (het totaal aantal km’s bepaalt dan). Doe iets vergelijkbaars met bedrijven onderling en zorg ervoor dat verhuizen dichter bij je baan aantrekkelijker word (geen overdrachtsbelasting en verhuiskosten aftrekbaar maken oid).
mashell zegt
@lekbak: dat zijn constructieve oplossingen! Als we bedrijven stimuleren zich in bijvoorbeeld Apeldoorn, Appelscha of Assen ipv Amsterdam te vestigen bijvoorbeeld krijgen we ook al minder files richting westen.
rufctr01 zegt
@lekbak: werkt ook niet echt. Als jij moet verhuizen, omdat het bedrijf waar je voor werkt, in eens verzint om 100 km verderop te gaan zitten. Meestal werkt de vrouw ook nog ergens en zitten ze thuis niet te wachten om een bedrijf achterna te verhuizen.
lekbak zegt
@rufctr01: Het gebeurt maar zelden dat een bedrijf over een grote afstand verhuist. Dat zijn inderdaad uitzonderingen waarbij mijn oplossingen niet werken. Maar overgrote deel van de bevolking werkt veel verder weg dan noodzakelijk.
En nog erger is dat bedrijven door het hele land werken. Geen enkele schilder hoeft verder dan 30km te rijden voor een huis wat geverfd moet worden. Die makelaar uit rotterdam hoeft geen huizen te verkopen in Den Haag, daar zitten wel prima makelaars in de buurt. En die kunstof kozijnen die je vorig jaar hebt gezet, die hadden ook van dat goede bedrijf om de hoek kunnen komen en niet uit dat gehuchtje in groningen.
sabrerator zegt
@lekbak:
Moet ik weer aan de leasebak. Lekker.
Weer elke 4 jaar een troosteloos hok laten bouwen.
Niet iedereen woont in A en werkt in B.
Ik woon in A en werk in B t/m Z. En soms ook in A. En dat doe ik met de fiets.
lekbak zegt
@sabrerator: Ik zou er zelf ook veel last van hebben hoor. Ik werk in de binnenvaart. Als ik bij mijn werk wil wonen moet ik elke twee weken verhuizen. En aanzien ik soms 800km moet rijden voor een enkeltje woonwerk verkeer tikt het gebrek aan belastingvrijstelling ook lekker aan. Maar het is volgens mij wel een manier om lange woonwerk ritten voor de meeste mensen te ontmoedigen en het helpt mee aan de oplossing daarvan: Verhuizen.
sabrerator zegt
@lekbak:
Vaar je wel eens over de Dordtse Kil?
Kan ik een keertje naar je zwaaien.
Als je vanuit Dordrecht naar het zuiden gaat, heb je al snel rechts een insteekhaventje net na wat zandhoppers waar net 1 schip kan liggen. Dat is in de zomer mijn zwembad aan huis, aan mijn eigen stukje kade.
lekbak zegt
@sabrerator: Ik kom er wel eens, maar niet regelmatig. Wel heb ik een idee waar je dan woont. Als ik iemand zie staan zal ik wel eens toeteren. Mooi plekje trouwens!
E34M5Touring zegt
Begin maar eens met snoeiharde controles tijdens de spits. Er wordt zo enorm veel asfalt niet benut, daar valt al een hoop te winnen. Dat nieuwe stuk bij Amsterdam ook, kilometers aan asfalt en alleen de buitenste 2 banen worden gebruikt. En daar is het ook meteen een soort oorlog om de laatste meters. Als je de meest rechtse banen gebruikt rij je het hele spul zo voorbij. Zelfde met spitsstroken etc. Totaal verlaten, behalve op de linkerbaan. Want een rood kruis negeren is minder lastig dan een groene pijl opvolgen lijkt wel.
fastshifter zegt
Dus we betalen wegenbelasting om wegen aan te leggen en te laten beheren en als daar andere dingen van gedaan worden dan moeten we nog een keer betalen om over de weg te mogen rijden?!
rdamnn zegt
Wat een kut idee, meer of minder kan ik er echt niet van maken
noosaheads zegt
Ik betaal me een ongeluk aan bijtelling als verkoper. Niet erg, maar heb iets minder keuzes als de gemiddelde leaserijder. Maar ik zeur er ook niet over. We kunnen onze woonlasten, verzekeringen en gezondheidszorg elke maand over maken.
riddertevoet zegt
Dit kan ook alleen maar door wereldvreemde idioten uit Amsterdam bedacht zijn die alles met de bakfiets kunnen doen. In de file staan is niet zo’n ramp als dat sommige mensen ervan maken. Niemand zit op dit plan te wachten.
ghost zegt
Er is maar 1 oplossing: spreiding van werkgevers door het land en eens ophouden met, om die reden, altijd maar hutjemutje op elkaar in de randstad te blijven wonen. Nederland is relatief klein. Mensen roepen snel een uur reistijd is lang maar eigenlijk zijn wij met z’n allen gewoon verwend. Te bedenken dat je er in andere landen soms 3 uur enkele reis over doet.
Orichy zegt
@ghost: Met je eerste twee zinnen heb je helemaal gelijk, dat vind ik ook.
Met de rest ben ik het niet helemaal eens en wel om het volgende. Als je langer dan een halfuur van je werk woont, neemt de economisch groei af, omdat na een half uur reizen de vermoeidheid weer toeneemt en de productiviteit weer afneemt.
Als je klaar bent met (intensief) werken, dan is het eerste halfuur een belangrijke rust periode, of je daarin reist, of thuis ontspannen kunt zijn, maakt niet zoveel verschil, je hebt na een halfuur weer energie, om te handelen op een productieve manier. Daarom duren bij veel bedrijven lunchpauzes ook maar een halfuur, dat is dus niet alleen economisch belang, maar ook voor de productiviteit belangrijk.
Naar mate die tijd langer wordt, neemt de zin en energie af en heeft het lichaam daardoor weer extra tijd nodig, om tot rust te komen en de energie te produceren, die volledige arbeid weer toelaat. Elke opstart vraagt even een paar minuten gewenning van het gestel, maar dat halfuurtje is de meest effectieve en gunstigste tijd, tot relatie met het werk..
mynameisjeroen zegt
Mijn foto ;)
wildewesten zegt
Lekker extra zakcentje voor alle uitkeringstrekkers!
wjeurs zegt
Het gros van de mensen moet rond die tijd naar het werk dus voorkomen kan bijna niet. Iedereen met de trein is ook niet te doen want ov sluit lang niet altijd goed aan en treinen zijn al druk zat.
rikus zegt
Leuk, gedragsveranderingen.
Maar je hebt ook zoiets als werktijden.
Dat betekent zeg maar dat je op een bepaalde tijd op je werk moet zijn. En dat euvel hebben heel veel mensen.
En dat weten de wetenschappers natuurlijk wel, maar zo’n feitje levert geen geld op. En wat zij bedenken levert wel geld op.
Maar gelukkig is er allang gebleken dat je als autobezitter uitermate geschikt bent om geld uit je zakken te laten kloppen. Leuk toch.
dirkiii zegt
Wat moeten we dan? In de over volle treinen waar je zi dicht op elkaar staat dat een gemiddelde varkens tijdens vervoer meer ruimte heeft.
Dan maar file rijden lekker je eigen muziek luisteren zonder die klote oordopjes, lekker scheten laten en voor de rokers nog ff lekker een sigaretje opsteken.
De kosten om auto te rijden zijn al hoog genoeg.
Als je een systeem als dit wilt hebben kun je dit het beste realiseren door als je een boete rijd je je rechten om tijdens de spits te rijden inkort. Rij je geen boetes dan krijg je er tijd bij.
Dit is makkelijk te realiseren omdat een kenteken persoonsgebonden is.
dirkiii zegt
@dirkiii: **** geen subsidie aangevraagd.
antoombom2000 zegt
Dus ik kan dan geld verdienen en gratis reizen ik zeg doen!! #bedanktvoormijnstudentenov