Uit de categorie ‘ken je deze nog?’, een uiterst premium sedan met een 300 pk sterke V6 die als occasion zo van jou kan zijn!
Vorige week hadden we een auto die onbedoeld een exoot is als de occasion op zaterdag. De Infiniti Q60 3.0t was een dure aanbieding en dat zorgde ervoor dat maar een handjevol mensen in Nederland zo’n auto kochten. Vandaag hebben we iets dat erop lijkt, maar nog exotischer is. Dit is de Hyundai Genesis.
Hyundai Genesis
Er is iets raars aan de hand. Want de Hyundai Genesis ken je vast en zeker, maar dan als achterwielaangedreven coupé met V6. Die is namelijk in Nederland geleverd en alhoewel het geen gigantisch succes was, het is best een toffe frisse wind uit een toen nog ietwat onbemind Hyundai. Maar dat was officieel de Hyundai Genesis Coupé. In Zuid-Korea verviel de Hyundai-naam al vrij snel om de Genesis Coupé ietsje meer hoogwaardig aan te laten voelen. Er was dus ook een Genesis Sedan. Een grote, wulpse premium-sedan op een achterwielaangedreven platform, vooral bedoeld voor de Koreaanse en Amerikaanse markt.
De marketing van de Genesis Sedan was ietwat vreemd. Zoals gezegd was Genesis al een soort merknaam op de Genesis Coupe in Zuid-Korea, waar ook geen Hyundai-logo te vinden was. Voor de Genesis Sedan gold bijna hetzelfde. Op het stuur, de voorkant en de naafkapjes is geen Hyundai-logo te bekennen, wel een gevleugelde badge als Genesis-logo. Toch was er achterop nog een Hyundai-logo te zien en heet de auto officieel ook nog Hyundai Genesis. Met een milde facelift in 2016 werd Genesis de merknaam en het model G80, waaruit uiteindelijk het nieuwe premiummerk van Hyundai genaamd Genesis uit voortvloeide.
Geen Nederlands succes
Zo’n gigantische luxe boot van een merk als Hyundai was een moeilijk verkooppraatje in Europa en al helemaal in Nederland. Sterker nog: er staan maar een stuk of zes Genesis sedans op Nederlands kenteken en vijf daarvan zijn geïmporteerd. De zesde is deze: een origineel Nederlandse Hyundai Genesis Sedan: de enige! Hyundai Nederland had deze Genesis in hun vloot om de Nederlander kennis te laten maken met deze luxueuze sedan, maar importeerde hem niet officieel. Dat kon wel, als je echt serieuze interesse had. Drie keer raden hoe veel mensen echt serieuze interesse hadden in een 111.160 euro kostende sedan van Hyundai. Als je de reden wil dat Genesis als merk nog niet op de Nederlandse markt zit, dan hebben wij het vermoeden dat deze ex-demo één van de grootste redenen is.
Totaalplaatje
Als occasion zit je echter naar best een tof totaalplaatje te kijken. Een enorme sedan met in dit geval vierwielaandrijving en de 3.8 liter V6. Die motor is wel de reden dat de auto anno 2015 compleet uit alle vormen van milieutegemoetkomingen en bijtellingen werd geprijsd, maar dan nog. Hij leverde wel gewoon 315 pk en 361 Nm. 0 naar 100 ging daardoor in 6,5 seconden.
Bijkomend voordeel: dit is dus een auto waarmee Hyundai zich wilde profileren als fabrikant van luxueuze sloepen. Als demo-auto kom je daar enkel mee weg als je er dan ook een technisch paradepaardje van maakt. Vandaar dat vrijwel elke optie die je kon krijgen op de Hyundai Genesis ook op dit exemplaar zit. Verwarmde en geventileerde stoelen, een panoramadak dat open kan, 360-graden camera, adaptieve cruise control, Premium Audio van Lexicon, soft-close deuren: de lijst gaat door en door.
Kopen
Volgens het kentekenrapport heeft deze auto nog nooit een privé-eigenaar gehad, enkel twee importeurs en een autobedrijf. Toch is er 40.786 kilometer mee gereden in acht jaar tijd. Zoals gezegd is de cataloguswaarde van deze zeer aangeklede Hyundai Genesis 111.160 euro geweest. In 2015 hebben we zelfs al een keer deze exacte Genesis behandeld en toen moest ‘ie 109.995 euro kosten.
Deze Hyundai sedan met V6 moet echt je ding zijn, maar voor 31.985 euro wordt het al een goede aanbieding. En dan kun je echt zeggen dat je iets unieks hebt, namelijk de enige nieuw geleverde Hyundai Genesis in Nederland. Een echte exoot! Kopen kan uiteraard op Marktplaats.
marinepower zegt
Op de saaie, Peugeot gelijkend front, is het best een coole bak. Technisch zal het dik in orde zijn, en de techniek zal je ook niet in de kou laten staan, maar mocht je hier ooit wat mee krijgen, dan zullen vervangingsdelen en onderhoudsmateriaal niet op de plank liggen.
Otua zegt
Het lijkt echt op een mengelmoes van een heleboel merken. Schuin vanachter lijkt het op een bmw van 1 of 2 generaties geleden met een vleugje Mercedes invloeden.
alloallo zegt
De zwarte velgen zijn niet echt fraai!! Zijn dit de originele velgen ?
Reimon zegt
Het zijn de originele velgen maar dan zwart gespoten.
Robert zegt
Die zou ik als eerste weer aanpakken en zilver of antraciet grijs maken. Jammer ook dat de Genesis logo’s een goedkope knock-off lijken van dat van Aston Martin.
Het is zeker geen lelijke auto, maar ook met een prijs van krap 32 mille is dit qua afschrijving een money pit die z’n gelijke niet snel zal kennen.
allesmetturbo zegt
Ik vind hem echt serieus tof, maar heb er het geld niet voor over.
jarnobakker zegt
Oei , dit is een leuk snoepje.
Maar niet echt handig voor me om te gebruiken voor mijn woon werkverkeer 🤣🤣
Ik hou het wel bij mijn Ceed GT die is ietsje zuiniger denk ik
alloallo zegt
Ik ben net terug uit Seoul en ik ben serieus onder de indruk van modellen zoals de huidige g80, g90, gv80 en gv70
iphonistvongates zegt
Een 5-deurs model BMW M4 voor €112K. Deze wagens moeten toch vele malen goedkoper zijn op hun thuismarkt. Wanneer de deflatie golf doorzet in China/Azië gaan heel veel prijzen zakken.
alloallo zegt
Op de Duitse website van Genesis kan je verkoopprijzen van de huidige line up checken.
En dat zijn realistische prijzen voor de Duitse markt en breed aanbod in Ev.
Maar geen Duitser loopt het
marcomanta zegt
Als je de emblemen eraf denkt, dan zou het opeens iets exclusiefs uitstralen. Bij Hyundai denk ik niet aan stijlvolle auto’s.
Reimon zegt
Dit was geen demo om Nederland kennis te laten maken. Dit was een koreaanse Hyundai NL president die een Genesis wilde rijden en er zo eentje naar NL haalde. Wel schrok hij echt enorm van de bijtelling in Nederland en de prijs van deze auto op NL kenteken. Volgens mij heeft hij er daarom maar een paar maanden in gereden en is de auto toen als troffee de organisatie doorgegaan.
vetnek zegt
Jaren ‘t parkeer terrein gestaan zeker? 😂
Otua zegt
Ik dacht even dat er een Aston Martin of Bentley logo op de motorkap zat toen ik de thumbnail zag.
E550 zegt
Welke tokkie heeft deze velgen zwart gespoten? In 2015 nog in de originele kleur. Echt verschrikkelijk die velgen