Er is een nieuwe automerk voor Nederland: Exlantix. Jazeker.
We kunnen het bijna niet mer bij houden met al die nieuwe merken. Met name uit China komen er op dit moment een hele hoop. En uiteraard verwelkomen we ze allemaal heel erg graag, we kunnen soms door de bomen amper het bos zien.
Maar het bos wordt nog wat dichter begroeid, want er is namelijk een nieuw automerk in Nederland: Exlantix. Jazeker, dat verzinnen we niet. Het automerk maakt bekend dat ze vanaf in 2024 actief zullen zijn in Nederland.
Uiteraard uit China
Exlantix komt uit China en zal enkel en alleen elektrische auto’s gaan verkopen. Aanvankelijk komen ze met twee modellen: de ES en de ET SUV. De ES is een sedan en de ET SUV is een crossover.
Om een duidelijk beeld te geven, Exlantix is een merk van Chery. Dit Chinese automerk timmert al jarenlang aan de weg. We kennen ze van in licentie gebouwde Seat Toledo’s.
Chery heeft naast het eigen merk nog een aantal merken en daar Exlantix dus eentje van. Beide aangekondigde modellen kennen we echter weer van een andere Chery-merk: Exeed.
De Exlantix ES is een gerebadgde Exeed Sterra ES:
En de Exlantix ET SUV is een gerebadgde Exeed Sterra EX SUV:
Specificaties Exlantix modellen
Dan willen jullie specificaties horen en dat is begrijpelijk. De Exlantix ES haalt op een volle accu in 4WD-trim precies 530 km volgens de WLTP. De ET SUV haalt 475 km. Verdere gegevens ontbreken vooralsnog.
Mocht je denken dat met de komst van Exlantix er te weinig Chinese elektrische automerken zijn, hebben we goed nieuws. Dat vindt Chery ook. Vandaar dat er nóg twee bij komen: Omoda én Jaecoo.
Daarmee komt er vooralsnog geen einde aan nieuwe Chinese automerken die hier elektrische auto’s komen verkopen. We zijn dan vooral benieuwd hoe ze zich gaan onderscheiden.
Het zou voor ons interessant zijn als dat middels prijs gebeurt. Betaalbare elektrische auto’s zijn erg welkom. Mochten de prijzen beken zijn, houden we je uiteraard op de hoogte!
rollingstoned zegt
Exlantix, zeker de nieuwe strijdwagen voor Asterix en Obelix?
Donstil zegt
Begint een beetje het Chinese Android landschap te worden. Allemaal heus prima maar in niets echt onderscheidend zo lijkt het.
Ben benieuwd welke er over 5 of 10 jaar echt een gevestigde orde zijn zoals nu bijvoorbeeld met Tesla. Ik schat zo in dat je van minimaal de helft niets meer hoort.
Johanneke zegt
Alsof Doogee en Vernee geen kwaliteitsproducten zijn!
lekkerlinksrijden zegt
Wat zullen deze Chinese dingen over een jaar of 5 als occasion doen? Dikke afschrijving waarschijnlijk
HzR zegt
Ja, auto’s worden als laptops en mobieltjes. Aandrijving ongeveer hetzelfde, beetje verschillende buitenkant.
Richmond zegt
Hoe is dat anders dan met VAG? Ook allemaal dezelfde aandrijving en alleen ander jasje en prijsje
cdlop01 zegt
Overkill aan Chinese Bev’s in Nederland verkopen niet of nauwelijks met uitzondering van MG en Volvo, inmiddels ook volledig Chinees.
potver7 zegt
Wat een Ctrl-C Ctrl-V ontwerpen zeg. En zo spotgoedkoop zijn die Chinezen nou ook weer niet, dus wat is de USP van eenheidsworsten als dit? Ik zie ’t niet.
potjak zegt
Een auto met minder bijwerkingen, ben benieuwd…
Exlantis is een langwerkend insulinepreparaat dat door het farmaceutische bedrijf Novo Nordisk wordt geproduceerd. Het is een verbeterde versie van Lantix, met een aantal voordelen, zoals een betere werking en een lagere kans op bijwerkingen.
Waarschijnlijk om Elon nog een steek te geven heeft men ervoor gekozen de s te vervangen voor de oorspronkelijke X.
drtim zegt
+1
Wicos zegt
Zouden ze er niet beter aan doen om de krachten te bundelen? Het lijkt mij dat er inmiddels genoeg keuze is. Dan zouden de kosten flink omlaag kunnen en de kwaliteit (verder) omhoog. Alles lijkt op elkaar, maar er is toch net telkens een ander setje mallen en matrijzen nodig. Deels gebeurt dat al door te re-badgen, maar laat dat maar gewoon zitten. Ik vind de Chinese menukaart al moeilijk genoeg. Alsof het mij uit zou maken of er ByD, Aiways, Hongqi, XPeng, Seres, Great Wall of BamiHami op staat. Re-badgen is alleen om merktrouwe klanten te behouden of het werk van vlooteigenaren makkelijker te maken.
potjak zegt
Opzich een goed punt, ben bang dat dàt niet gaat gebeuren. Qua merk maakt het voor mij wel verschil, niet alle Chinezen bouwen even duurzaam. Daar zijn enorme verschillen. Als het dan toch een Chinees “moet” zijn dan wel eentje die de (hele) keten duurzaam heeft. Daarbij is BYD enorm sterk en kapitaalkrachtig, die gaat niet samenwerken, die gaat door totdat de ander kapot gaat.
alfa147ti zegt
Ach ja als de prijs weer goed is dan kopen vast weer een hoop mensen deze niet zegende auto ( of is het nou lease)
Allison Burgers zegt
Gelukkig bouw Chery geen Daewoo Matiz-klonen meer, maar klonen ze nu gewoon generieke Chinese EV-meuk.
PunicaOase zegt
Weer een merk zonder dealernetwerk dat we amper gaan zien. Prima ook want wat een saaie bedoeling zeg..
raoufff zegt
Wat een meuk!!
banaan7 zegt
Die Chinezen kopiëren elkaar tegenwoordig ook! Lijkt heel sterk op XPENG dit.
iphonistvongates zegt
Zo is ooit de hollandse melkplas ontstaan….. ongelimiteerde/gereguleerde productie zonder een adequate afzetmarkt. Ironisch genoeg hebben ze (nog) niet de technische methode uitgewerkt om die hele melkplas te transformeren naar een melkpoederK2berg. Het zou voor ons ollanders het ideale ruilmiddel zijn met China.
detroitv8 zegt
Laten we met elkaar hopen dat deze merken in Europa uitsterven.
Ik zie op LinkedIn diverse connecties dik trots BYD en andere hanky-panky modellen promoten maar ze hebben niet door dat China onze markt en politiek proberen te kapen.
Gulli zegt
De tactiek van China is zoals vaker ‘gooi alles op de markt dat je kunt maken. Kijk wat er blijft hangen, de rest wordt geschrapt en de successen worden ingelijfd door de grote merken en de Grote Partij.’
We gaan nog véééél meer merken zien, tot ze in de gaten hebben dat er niets meer blijft hangen en dan stoppen ze ermee. Maar dat levert ze toch 4 of 5 succesverhalen op. Handig als er nagenoeg ongelimiteerd geld achter lijkt te zitten.
alper zegt
De markt begint op Alibaba portfolio te lijken.
flyerbunch zegt
Chery is zo’n beetje het VAG in China aan het worden? Ze zijn niet de enige met dit business model om vooral de markt proberen te overspoelen. Ze lijken allemaal op elkaar waarom zou je in godsnaam voor dit merk moeten kiezen?
Roskampies zegt
Vallen er ook bij bosjes enkelen al om in China. Geen ota functies meer. Geen onderdelen. Zullen er een paar overblijven maar wie o wie. Leasers maakt t geen ruk uit. Maar private kopers nog even een boogje omheen lopen.