Een exclusieve familieauto voor niet al te veel geld. Waar moet je naar kijken?
Werken bij Autoblog is soms net werk. Natuurlijk, als petrolhead willen we de hele dag praten over vergeten hatchbacks van de jaren ’90, maar willen we graag ook onze lezers van avies voorzien. Soms kunnen we het nuttige met het aangename combineren, zoals vandaag! Dat komt door Autoblog-lezer Dennis.
Hij heeft net wat andere prioriteiten dan de meeste Nederlandse weggebruikers. We stonden al likkebaardend zijn lijstje met auto’s te lezen. Dennis begon in een Saab 900 uit 1994. Daarna een Saab 9-5 en vervolgens twee Alfa Romeo’s: een 147 en de epische 159. Daarnaast nog tweemaal een Alfa Romeo: een GTV uit 1996 en een GTV uit 1999. Zijn droomauto heeft hij ook gehad: een Maserati Quattroporte uit 2006! Wow!
Op dit moment is Stefan heel verstandig met een Fiat 500e. Die auto staat dan de laadpaal te vergezellen omdat Stefan op pad is met een Chevrolet Corvette uit 1973 of de familieauto, een Buick Enclave. Juist voor die auto is hij op zoek naar een opvolger. Het moet een echte exclusieve familieauto zijn. De familieauto moet iets bijzonders zijn, als het kan Italiaans. Oh, en een kar van 1.300 kg moet ‘ie kunnen trekken.
De wensen en eisen voor een exclusieve familieauto kun je hieronder lezen:
Huidige auto (vorige auto’s) | Buick Enclave, Corvette, 500e |
Koop / lease | Koop |
Budget | 25.000 euro |
Jaarkilometrage | 20.000 km |
Brandstofvoorkeur | Benzine |
Reden aanschaf andere auto | Buick is aan vervanging toe |
Gezinssamenstelling | 2 volwassenen, 2 kinderen |
Voorkeursmodellen | Iets bijzonders alles Italiaans is bij voorbaat goed |
No-go merken / modellen: | Alles van de VAG |
Bijzonderheden | Moet 1.300 kg kunnen trekken! |
Volvo S80 T6 AWD Executive
€ 21.900 (merkdealer)
2010
105.000 km
Bijzonder en zeldzaam hoeft niet zozeer risicovol te zijn. We beginnen even met een heel erg veilige optie als je zoekt naar een exclusieve familieauto. Namelijk in de vorm van de Volvo S80. Om nu 25 mille stuk te slaan op een S80 is gekkenwerk (hoger kan ook gek genoeg…), maar voor rond de twintig vind je keurige, luxe en snelle exemplaren bij de betere Volvo-dealer. De T6 motor is een zijdezacht zes-in-lijn (jazeker!) Met genoeg koppel en vermogen.
De auto is voornamelijk afgestemd op comfort en luxe, best verfrissend in een tijd dat alles sportief moet zijn. Om te rijden is alles vrij afstandelijk en indirect, maar dat past wel bij het karakter. Het is alleen net niet bijzonder genoeg om er 20 mille op stuk te slaan. Daar heb je ook ‘echte’ limousines voor. Bekijk ook ons Volvo S80 aankoopadvies!
Jaguar XF SC240 Sport Business Edition (X250)
€ 22.450 (dealer)
2015
115.000 km
Neem nu bijvoorbeeld deze Jaguar XF. In tegenstelling tot de Volvo heb je achterwielaandrijving, wat volgens kenners helemaal premium is. We vonden enkele exemplaren met een 2.0 turbo.
De V6 met mechanische compressor is aanzienlijk duurder (maar klinkt hemels!). Er was ook een V6 zonder, maar dan heb je te maken met een ouder exemplaar. Dit facelift-model zit goed in de spulletjes én heeft niet al veel kilometers gemaakt.
De XF heeft een geweldig chassis: voldoende scherpte, veel absorptievermogen en alsnog meer dan voldoende comfort. Het interieur van de Jaguar is niet zo perfect als dat van een Duitser, maar het scheelt niet veel. Wel is de atmosfeer aan boord van de auto een stuk beter. Dit is echt een bijzonder fraaie auto van binnen en buiten. Qua ruimteaanbod is het ook dik in orde. De betrouwbaarheid eveneens, check hier het Jaguar XF aankoopadvies!
Cadillac SRX Elegance 3.0 V6
€ 21.450 (dealer)
2012
80.000 km
Als je nu een Buick Enclave rijdt, dan heb je hier vast al naar gekeken. Dat kan eigenlijk niet anders. De Cadillac SRX van de tweede generatie is een verrassend Europese auto qua afmetingen en rijeigenschappen, maar tegelijkertijd een zeldzame dus exclusieve familieauto. Precies wat je zoekt!
Logisch, in de VS kon je ook nog kiezen voor een Escalade en Escalade ESV als je écht een grote SUV wil met Cadillac-logo. De motor van de Cadillac SRX is een 3.0 V6 met 269 pk, wat een behoorlijk hoog specifiek vermogen is voor een Amerikaanse SUV.
Nadeeltje, het koppel van iets meer dan 300 Nm (302 om precies te zijn) staat pas boven 5.000 toeren klaar, terwijl dit apparaat bijna 2 ton weegt. Voordelen: je hoeft niet al je geld uit te geven, er bestaat niet zoiets als een kale SRX (allemaal zijn ze behoorlijk luxe) en je rijdt in een unieke auto.
Infiniti Q50S Hybrid (V37)
€ 24.500 (particulier)
2016
120.000 km
In de categorie: oh ja, die had je ook nog hebben we een heel obscure exclusieve familieauto voor je. Een Infiniti! Dat is natuurlijk een luxe Nissan. Om specifieker te zijn, het is een luxe Nissan Skyline Sedan!
Alleen daarom is het een bijzonder coole auto. De hybride-versie heeft een 3.0 V6 met elektromotor, goed voor 365 pk. Dit apparaat komt dan ook bijzonder goed van zijn plek.
Nadelen? De besturing is wat kunstmatig. Het is niet echt een rijdersauto, maar ook niet een extreem comfortabele. Belangrijk is vooral dat je er niet veel voor betaald, want deze auto’s zijn onbekend en laten zich lastig verkopen.
Qua betrouwbaarheid zit het wel snor en ondanks wat typisch Aziatische tierlantijntjes zien ze er wel cool uit. Maar ja, vind ze maar eens!
Alfa Romeo Giulia 2.0T Super (952)
€ 25.845 (universele garage)
2017
135.000 km
Toevallig zitten @jaapiyo en ik te azen op een Alfa Romeo Giulia. Achterwielaandrijving, vier deuren, Italiaans koetswerk, fraai leder en een geweldige automaat. Ze schrijven gewoon niet af.
Toen ondergetekende op zoek was naar een 325d waren ze 25 mille en toen de A6 kwam waren ze ook 25 mille. En nu? 26 mille. Die krengen schrijven niet af.
Logisch, want nieuw kiest iedereen een Duitse premium crossover met sportpakketje. Echter, op de occasionmarkt zijn er meer liefhebbers die er eentje zoeken.
Eigenlijk zou deze vraag vertaalt mogen worden naar de leaseprijs, want Giulia’s schrijven erg weinig af. Qua betrouwbaarheid is het eigenlijk best prima (getuige het Alfa Romeo Giulia aankoopadvies). Vroege exemplaren hadden wat kinderziekten. De wegligging en met name het stuurgedrag maken alles goed.
YOLO: Maserati Ghibli S Q4
€ 32.950 (universele garage)
2014
130.000 km
Als je dan toch veel geld neer gaat leggen voor een Italiaanse sedan, waarom dan niet meteen een échte? Want als je een klein beetje doorspaart, komt er een Maserati Ghibli om de hoek kijken! Kijk, dát is nog eens een exclusieve familieauto!
Deze betaalbare Maserati is typisch zo’n auto die een paar dingen heel erg goed doet en een paar dingen niet goed genoeg. Neem het interieur: dat is enerzijds een beetje plastiekerig, maar het leer is erg fraai.
De navigatie-unit van die oude modellen is niet denderend. De Maserati-benzinemotor geeft de auto echt een ‘randje’ in de goede zin van het woord en is nog vrij betrouwbaar ook (uiteraard hebben we een Maserati Ghibli aankoopadvies!)
In het budget is er niet veel mogelijk, of je moet een oude diesel ook goed vinden. Maar ja, het is dan ook een yolo. Wel eentje waar je elke keer met plezier achterom kijkt.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
mattr zegt
Of een Mercedes CLS?
toyotavenray zegt
Of een Volvo S80 met v8.
Renault vel satis 3.5 v6.
Lancia thema 3.6 v6.
Opel insignia Opc.
KEV9 zegt
Vooral de Renault rijdt hemels. Ruim luxe comfortabel. Heerlijk
AudiRS zegt
Zeker! En met een budget van 25000 houdt ie meteen 22000 over voor een 2e hands sleepauto. Goeie tip. 😉
Johanneke zegt
Ik vind dit een ongelooflijk lekker lijstje. Een Mazda 6, 5 serie of Audi whatever zijn vast goede auto’s, maar ik vind het obscure spul veel mooier. Mooiste zijn de geflopte auto’s omdat ze toen onbegrepen werden. Saabs zijn goede, maar ook een citroën c6 bijvoorbeeld, en dan met v6 benzine. Glij je toch van van je stoel.
Dit lijstje is ook echt lekker. Het leven is te kort om een witte ex lease topper te rijden.
monsieurleloure zegt
@johanneke.
Net zoals een Giulia schrijft een Citroen C6 benzine ook nauwelijks af.
Zijn ook veel leukere auto’s dan die dertien in dozijn gevallen, die kennen we onderhand wel.
wza1979 zegt
Offtopic: we willen die Corvette graag zien 😊
tortuga zegt
Lancia Thema 3.6 LEER NAVI CAMERA ARMOURED B4 (bj 2013)
€ 25.135,00
https://link.2dehands.be/m1866515138?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Perfect in de prijsklasse, lancia (maar stiekem amerikaans) en je kan mensen aanspreken ivm de b4 bepantsering
gerjan zegt
Ik zelf zit naar een Jag xf stationwagen te kijken maar dan een diesel. In vind het echt mooie auto’s! Iemand hier ervaring met de 2.2 diesel?
Vreddy_B zegt
Ik heb er sinds 4 maanden eentje. 2.2D (200pk) uitvoering. Ben er erg content mee. Ik heb hem nog te kort om wat over het onderhoud en kwaliteit te zeggen. Maar heb mezelf eindeloos ingelezen op Britse fora. Waar de auto heel veel verkocht is. En die de 3.0 (is natuurlijk mooier) heeft wel wat issues de 2.2 is betrouwbaar.
Het rijdt erg prettig. Stuurt strak en ik durf te stellen dat het beter rijdt dan een 5-serie (zonder sport onderstel). En je rijdt in een van de mooiste stations ooit gemaakt 😉.
cloverleaf zegt
Is de 2.2D zoveel betrouwbaarder dan de 3.0D? Is ook een serieuze contestor voor mij
Vreddy_B zegt
Heb het natuurlijk niet zelf ervaren. Dus weet het alleen van de Britse forum. Er zijn op FB behoorlijk wat XF groepen. Misschien valt het mee. Het was bij mij niet de reden voor de 2.2D. Ik moest gewoon ergens een consessie doen 😅. 3.0 is weer zwaarder, duurder, onzuiniger. Heb ze beide gereden. 3.0 rijdt natuurlijk waanzinnig. Maar ik vroeg mezelf af hoe vaak ik nou echt de 3.0 nodig heb. Het is voornamelijk een snelweg cruiser. En dat doet de 200pk 2.2 meer dan goed. Na dr garantie periode wil ik hem softwarematige nog richting de 230/235pk (550nm) laten upgraden. Dan red ik mij wel.
kniesoor zegt
Ben effe de tel kwijt : gaat het hier nu over een ‘Dennis’ of een ‘Stefan’ ?
Turbo S zegt
Scherp!
alcantara zegt
Elke doorsnee Amerikaanse bak die hier niet verkocht wordt is al exclusief in Nederland.
Met elke Buick zit je wat dat betreft wel goed.
Verder vind ik het wel raar om per sé iets ‘exclusiefs’ te willen hebben, voel je je dan net wat verheven boven de rest van de bevolking ofzo.
maferick74 zegt
Dus iedereen die wat anders wil dan doorsnee vind je raar. Hmm apart
Svenska II zegt
Ja, zeker
Johanneke zegt
Nee sommige mensen vinden het gewoon leuk om iets ongewoons te hebben. Ik heb ook een zeldzame auto, wordt soms aangesproken door iemand, dat is leuk.
Ik heb mijn achterbuurman leren kennen omdat ie naast een heel mooie Opel Omega v6 stond, gewoon omdat ik hem aansprak, en wist dat dat een zeldzame auto was geworden. Dat is leuk.
tmenges zegt
Hoewel ik wel gek van Volvo ben zou ik nooit 20000 op een S80 stukslaan maar als je dat wel doet neem dan de V8. Is het laatste type Lancia thema niet iets?
Paul58 zegt
Een Giulia of een 4 serie zou ik zeggen. Prachtige rijdersauto’s.
AudiRS zegt
De Maser en de Jaggg… gaaf!
rwdftw zegt
Het moment dat ons kritisch blog in 1 alinea een Alfa Romeo roemt/vervloekt omdat het ding betrouwbaar en waardevast is. :D
Uit eigen ervaring weet ik ook dat ze niet roesten.
Als ik weer prive moest gaan rijden staat een Giulia toch wel hoog op het lijstje!
Svenska II zegt
Saab 9-5 van de laatste generatie hoort er natuurlijk ook bij! Maar @willeme dacht, ik heb al zoveel Saabs geadviseerd de laatste tijd…
camber24 zegt
Dat die Giulia niet afschrijft heeft mijns inziens niet zozeer met de kwaliteiten of vraag naar die auto te maken, maar meer met het sentiment. De stijging van prijzen van tweedehands auto’s. Maar goed. Lekker lijstje. Ik zou de Jag of de Maser kiezen, mocht ik in deze situatie zitten. Of de hierboven genoemde Lancia Thema.
Richmond zegt
Mooie auto’s in het advies, maar als de vrager nadrukkelijk vraagt om Italiaanse bijzondere auto’s. Snap ik niet waarom er maar 2 Italiaanse auto’s in het lijstje staan.
mark383 zegt
Ik vind de Giulia vrij krap als familie auto. Zou voor de XF gaan (klasse groter). Maar als de Giulia wel groot genoeg is, dan 100.000x die!
DeWitteCondor zegt
Jag, uiteraard. Maar alles in dit lijstje is wel (heel) fors inleveren op ruimte t.o.v. een Enclave. Sommige zijn ronduit krap voor een gezin van vier. Zeker als je ermee op vakantie moet.
audiA41.8TFSI2013 zegt
Zou zelf gaan zoeken naar (en de knapste auto’s bekijken / proefrit maken):
– BMW 535i (vanaf ongeveer 2011);
– BMW 750i (vanaf 2010);
– Audi A6 3.0 TFSI (vanaf 2012).
papa zegt
Jag XJ dan?
rogerzz zegt
Hmm, toen ik las ‘voor niet teveel geld’ in combinatie met 25k dacht ik; daar moet je wel iets voor kunnen krijgen toch?
Maar wat een treurig lijstje, op één auto na, de Alfa, met ZF-bak lijkt me dat best een fijne wagen. VAG is no-go dus een A6 valt af (2000kg geremd trekgewicht), maar BMW 5-serie (2000kg geremd trekgewicht) is voor 25k toch wel mogelijk? Er staat geen leeftijd bij trouwens van de aanvrager, maar als het 50+ is en een Volvo/Jag staan er tussen dan kan er toch ook nog wel een Mercedes op het lijstje lijkt mij ;)
Als er vaak een kar aan hangt zou ik toch stiekem een A6 avant 3.0tdi kiezen, eventueel chippen, belachelijk veel koppel en het verbruik valt relatief mee. Maar meneer is vast bang voor antieke ANWB-verhalen over VAG..
racerx zegt
Ik denk dat ik voor een F11 535i zou gaan.