Je moet er snel bij zijn om er eentje te kunnen kopen.
Gister trok MINI het doek van de nieuwe John Cooper Works GP. Een soort BMW M135i, maar dan heftiger. Het vermogen is met 306 pk gelijk aan de BMW, echter is de layout van de auto een stuk anders. Zo is er geen achterbank en is de MINI er op gefocust om zo snel mogelijk een rondje op het circuit af te leggen.
De autofabrikant heeft bekendgemaakt dat er 3.000 stuks van de MINI gebouwd gaan worden. Een man in regenjas laat exclusief tegenover Autoblog.nl weten dat er 40 exemplaren naar Nederland komen. Ons land telt ruim 25 MINI-dealers, dus het zal vechten worden wie er eentje krijgt en wie niet.
De MINI John Cooper Works GP levert met 306 pk 75 pk meer in vergelijking met de John Cooper Works. De hot hatch sprint in 5,2 seconden naar de honderd, de top ligt op 265 km/u. Een leuk detail is dat in het interieur elke auto een eigen embleem krijgt met het geproduceerde nummer. De emblemen worden via een 3D-printer individueel uitgeprint.
Een Nederlandse prijs is op dit moment nog niet bekend. Een ‘reguliere’ John Cooper Works kost 46.271 euro. Reken dus op een prijs dik boven de 50.000 euro.
imarinos zegt
Wat gaaf en wat een geld… 5,4 sec naar de 100 valt me nog tegen voor zo’n ‘kleine’ auto met 306 pk.
Dutchdriftking zegt
@imarinos: Tja, iets met voorwielaandrijving…..
imarinos zegt
@dutchdriftking: is ook zo
berlinetta zegt
@imarinos: Volgens mij is het juist een van de snelste voorwielaandrijvers van het moment.
flutterby zegt
@imarinos: voor hetzelfde geld heb je ook een Model 3 die sneller naar de 100 is. Natuurlijk geen hothatch, maar veel meer auto wat zowel een voordeel als een nadeel kan zijn.
kennone zegt
@flutterby: die model koop echt voor een andere reden. Een Mini in deze trim wil je vanwegen de rijbeleving. Ook al is hij een stuk trager, met die mini krijg je 100% bredere glimlach op je gezicht.
ukbob zegt
Das een bommetje!
Op je oprit en op je banksaldo../
Nav de gallery:
Heeft elke mini nu dit nieuwe dash? Of alleen de e-versie en deze?
djohnson zegt
@ukbob: die krijgen m standaard, voor de rest optioneel verkrijgbaar
emping zegt
Dat is een bak met geld voor een opgefokte MINI.
lambowambo zegt
40 stuks is nog best wat eigenlijk. Ik dacht dat er van de GP1 en GP2 maar 10 of 20 naar Nederland kwamen. Gave bak hoor, wel een gemiste kans dat hij enkel met automaat leverbaar is.
koeberg zegt
> Reken dus op een prijs dik boven de 50.000 euro.
Heel dik. De BPM-boete voor deze auto zal namelijk ook niet mals zijn.
janmetdelangeachternaam zegt
Dik 300 pk op de voorwielen met zo’n relatief laag gewicht, als dat geen torque steer wordt weet ik het ook niet meer
louisvdd76 zegt
@janmetdelangeachternaam: een goede mechanische sper doet wonderen. En die zit erin.
flatsix010 zegt
Ik vind dit echt extreem goed geslaagd! Lijkt me een auto waar je echt plezier mee kan hebben op de openbare weg.
chriscross zegt
@flatsix010: als dit ding net als de vorige generaties op de weg ligt dan kan je er veel plezier mee hebben weet ik uit ervaring. Ook een hoop ergenis op z’n tijd
Fr13ndlyGh0st zegt
Zag ergens ook een foto van het interieur voorbij komen, en er lijken wel de “gewone” JCW stoelen in te zitten. Dat er in een track-focused speeltje van ruim 50-60k niet eens een setje echte kuipstoelen (Recaro Sportsters oid) komt is echt te belachelijk voor woorden!
djohnson zegt
@janjanssen: hoeveel komen er daadwerkelijk op een circuit denk je? De JCW stoelen hierin zijn meer dan goed kan ik je zeggen
Fr13ndlyGh0st zegt
@djohnson: laten we de discussie over dat auto’s niet gebruikt worden waarvoor ze gemaakt worden niet gaan starten! Haha (bijv. SUV’s -> modder)
De JCW stoelen zijn inderdaad dik in orde, maar bij zo’n speciaaltje verwacht ik toch meer! En volgens mij kosten van die Recaro’s niet heel veel meer dan de JCW stoelen voor MINI, en dat smoelt toch een stuk beter en maakt het allemaal net wat specialer!
monaco zegt
@janjanssen: Natuurlijk niet, het is gewoon een leuke autootje voor op de openbare weg.
tim_vanostayen zegt
@janjanssen: Dit is de ‘gewone’ versie, er is nog een clubsport versie ook.
Sir_Vmax zegt
Komt hier ook een handbak in? Ben, in tegenstelling tot de bekende BMW ZF 8hp bak, zo’n fan van de aisin bak in de F40 m135i
scrmeagle zegt
Grappig karretje voor verzamelaars
nicolasr zegt
Mijn vrouw heeft een ‘gewone’ Cooper S en ik moet zeggen dat ik die al rap genoeg vind eigenlijk. Maar ook vreselijk oncomfortabel, krap en zwaar om te rijden, ondanks dat ie bomvol opties zit en ze er een godsvermogen voor heeft achtergelaten bij Ekris. Vooral files zijn echt een hel met dat ding.
Ik hoop dat ze deze dus laat staan… ellendig ding! ?
zesinlijn zegt
https://www.autoblog.nl/nieuws/mini-cooper-jcw-clubman-rijtest-en-video-128435#post-128435
zesinlijn zegt
@zesinlijn: dus de Clubman JCW heeft óók 306 PK en zit in 4,9 sec. op de honderd km/h…?
djohnson zegt
@zesinlijn: 4wd
zesinlijn zegt
In bovenstaande artikel (die van vandaag dus) schrijven jullie het volgende: “De MINI John Cooper Works GP levert met 306 pk 75 pk meer in vergelijking met de John Cooper Works. De hot hatch sprint in 5,2 seconden naar de honderd” Ik snap er niets meer van…