Slecht nieuws voor klanten die een order hebben staan voor de elektrische Ford Mustang Mach-E. Dit jaar met 8% bijtelling rijden zit er niet in.
Een herhaling van zetten. Dit keer is het geen Tesla, maar Ford. En het is geen Model 3, maar de nieuwe Mustang Mach-E. Vorig jaar lukte het Tesla niet om alle Model 3-bestellingen tijdig af te leveren. Dat betekende dat duizenden zakelijke rijders 8% bijtelling gingen betalen in plaats van de beloofde 4% bijtelling. Hetzelfde staat dit jaar te gebeuren met de Ford Mustang Mach-E.
De elektrische crossover van Ford zou eind dit jaar op de markt komen. De eerste prognose dat dit misschien niet zou lukken kwam een maand geleden. De fabrieken van Ford produceerden door het coronavirus tijdelijk geen auto’s. De top van Ford communiceerde naar dealers en importeurs dat nieuwe modellen een mogelijke vertraging zouden oplopen.
Ford Mustang Mach-e officieel vertraagd
De kogel is nu door de kerk. De Ford Mustang Mach-E loopt een dusdanige vertraging op dat 8% bijtelling er dit jaar niet meer in zit. Dat heeft Ford bekendgemaakt tegenover Autoblog.nl. Niet alleen Nederland heeft te maken met de vertraging. De Mach-E komt helemaal niet naar Europa dit jaar. Nederland is echter een cruciale markt vanwege de unieke bijtellingsconstructie.
De Mustang Mach-E is voor Europa uitgesteld naar het eerste kwartaal van 2021. Dat betekent dat de zakelijke rijder geen 8% bijtelling, maar 12% bijtelling moet gaan betalen over een gedeelte van het aanschafbedrag.
De elektrische crossover heeft een vanafprijs van 49.995 euro. In eerste instantie zou dat dus 8% bijtelling betekenen over de eerste 45.000 euro. Dat gaat nu 12% bijtelling over 40.000 euro worden. Een significant verschil. Ford stelt dat de Mustang Mach-e desondanks nog steeds een aantrekkelijke prijs heeft.
Wat kunnen klanten doen?
Dealers zijn begonnen met het informeren van klanten. Het is niet bekend of klanten een order kosteloos kunnen annuleren of dat er enige compensatie vanuit Ford komt. Ford Nederland zegt tegenover Autoblog.nl hier op een later moment op terug te komen.
n0zem zegt
Oef dat is slecht nieuws. Hopen voor de eerste bestellers dat de 8% regel verlengd wordt met een jaar.
reinier_deman zegt
Het Nederlandse schraperige managers volk ziet zich geld door de neus geboord! Het wordt tijd dat die subsidies gaan naar diegenen die het werkelijk nodig hebben: de particulieren die het geld niet hebben voor een ZOE. Als particulieren elektrisch gaan rijden halen we wel de klimaat doelstellingen.
jometdebanjo zegt
@reinier_deman: een Renault Zoe? Die is in Nederland schofterig duur vergeleken met andere landen. Wat gek want geen bpm. Alles wat met milieu te maken heeft…kost extra geld. Veel geld. Je wordt genaaid, en hard
flutterby zegt
@reinier_deman: die particulier die gemiddelde 13k p/j rijdt schiet ook niet op. Een zakelijke rijder heeft de productie uitstoot veel eerder gecompenseerd. Daarnaast kijkt een zakelijke rijder niet maar laadkosten zodat palen zich ook sneller terugverdienen.
baf07 zegt
Dat zag ik niet aankomen………………….
TheMaster zegt
Tesla leverde in 2019 slechts enkele tientallen auto’s pas in 2020 af. De overige 30.000+ auto’s waren allemaal op tijd. Dit gaat over 100% van alle Mach-E’s, ongetwijfeld enkele duizenden auto’s.
Dan is het veel logischer om in 2021 de Model Y te kopen die dan uit Giga Berlin, wat overall een véél betere auto zal zijn.
mcshine zegt
@TheMaster: ik kon in december gewoon een voorraad Model 3 uithalen, dus hetgeen hierboven staat is je reinste onzin. #Fakenews
RubenPriest zegt
Ja, jouw situatie is representatief voor heel Nederland dus meteen #FakeNews trekken.. Wrong: maart 2020 zijn er nog meer dan 1.000 Model 3’s geleverd in NL met een nieuwe lading. Daar zaten ook klanten tussen die in 2019 al gehoopt hadden op een kenteken.
mcshine zegt
@RubenPriest: wat jij beschrijft zijn gewoon de kwartaalleveringen van Tesla, als je in oktober had besteld kreeg je gewoon op tijd je auto. Echter waren er leasemaatschappijen die ivm het uitlopend contract de auto op gold wilden zetten, tja dat ging dus niet met de leveringshetze die er was.
TheMaster zegt
Het waren de Model 3 long range en performance modellen die inderdaad gewoon uit voorraad te krijgen waren, ook nog eind december. Alleen enkele klanten wilde graag de goedkopere standard range IVM bijtelling/lease budget. Deze waren niet meer voorradig, wel gaf Tesla de optie om een upgrade te doen naar een long range, maar daar zal niet iedereen het budget voor hebben. Als je zelf iets niet weet, is het nog geen fakenews.
none zegt
Pffff, je bent ook echt van de pot gerukt als je bij Tesla een auto koopt, hoe ze ongeneerd je up-sellen. Alsof je een dom kind bent.
Waarom geven zie die longrange niet gewoon voor de prijs van shortrange. Wisselen ze later maar die accu’s om.
Ik zie al dat je bij BMW een 5 serie besteld, ja hebben we niet maar we hebben wel nog wat m5’en staan.
pramm zegt
Als jij bij BMW eist dat je die 5 serie nog in december komt en BMW zegt, het wordt januari, zeggen ze ook niet, hier neem deze M5 maar mee, we downgraden die motor wel in januari.
TheMaster zegt
Goed verhaal van BMW. De levertijd van een 518i was in december 2019 ongeveer 4 weken. Dat accepteerde ik natuurlijk niet, want ik wil direct wegrijden in een auto die ik nieuw koop bij een nutteloze autoverkoper. Maar gelukkig zag ik gewoon nog een nieuwe M5 in de showroom staan. Dus ik zeg tegen BMW; “Waarom geven jullie die M5 niet gewoon mee en daarna wisselen jullie het blok gewoon even om”?
Daar gingen ze niet mee akkoord, wat ik onbegrijpelijk vind. Je bent echt van de pot gerukt als je een BMW koopt. Alsof je een dom kind bent.
flutterby zegt
@none: verschrikkelijk als je iets wilt kopen en het niet leverbaar is en ze het lef hebben om een alternatief te bieden.
Er gaat genoeg mis bij Tesla waar je wel over kan klagen zonder duidelijk te maken dat ze volgens jou niets goed kunnen doen.
jaapiyo zegt
Wat ik tot op heden gezien heb van de Model Y is dat die net zo matig in elkaar geschroefd wordt als alle andere Tesla’s.
hayte zegt
Wat nou matig, die kofferbak en je deuren hoeven toch niet op slot te gaan? Als je rondrijdt zorgt de wind er wel voor dat alles dichtblijft. Gewoon slim kostenbesparing van Tesla.
flutterby zegt
@jaapiyo: geen idee wat jij hebt gezien, maar Sandy Munro is er erg over te spreken. Zijn breakdown en analyse is zeker een aanrader (YouTube).
Donstil zegt
Ach ja, 4%, 8% of 12%. Privé rij je hem er nog steeds niet vóór.
racerx zegt
@Donstil: inderdaad, het is vast nog steeds stukken goedkoper dan een equivalent met ICE of particuliere aanschaf.
Mr. Cartoon zegt
Ze doen het toch allemaal voor het milieu?
maotje zegt
@Mr. Cartoon: wie zegt dat? Domme beweringen zijn dat.
mp014 zegt
@Donstil: inderdaad! Waar hebben we het over mensen jonge jonge. Reken eens uit: 12% van 40.000 min 8% van 45.000 is 1200,- op jaarbasis minder aftrek oftewel 600,- (obv 50% belasting waar zeker niet iedereen in valt maar goed…) is dat 50,- per maand…..
Een hoop heisa voor 50 per maand???? Mensen toch, koop dan een tweedehandsje aub en klaag niet.
raoufff zegt
@mp014: Henk en Ingrid kunnen toch niet in een tweedehandsje de kids op de zaterdag naar turnen of voetbal brengen, wat zullen ze wel niet denken daar!!!
SanderB zegt
@mp014: het is 2300 verschil per jaar ( nog 22% over die andere €5.000) dat is op een contract van 5 jaar toch €11.500 extra bijtelling
mp014 zegt
@sanderb: ja dat klopt, maar dan nog, we praten over nog geen 100,- per maand. Als het je dat niet waard is om in een spiksplinternieuwe auto te rijden dan moet je gewoon privé gaan rijden en een leuke tweedehands nemen. Het probleem in Nederland is dat er te veel geklaagd wordt over wat men niet heeft ipv positief te zijn over wat men wel heeft. Daarboven worden auto’s in Nederland gekocht op basis van bijtelling ipv op basis van “wat vind ik nu echt mooi” of “wat heb ik nu eigenlijk echt nodig”.
Misschien denk ik er te simpel over maar iedereen het betalen van bijtelling is een luxeprobleem! Men vergeet voor het gemak dat hij/zij dan ook zomaar een auto van de baas krijgt.
marcelve zegt
Dat is zeker een luxe probleem. Als je geen bijtelling wil betalen dan kan je ervoor kiezen om de leaseauto niet privé te gebruiken. Onder de streep kost hij altijd minder per maand dat een auto die je privé aankoopt en daar alle kosten (incl. afschrijving) bij incalculeert.
Over het algemeen krijgen mensen niet zomaar een auto van de zaak. Dit is in de meeste gevallen gekoppeld aan een functie waarbij men veel op de weg zit (verkoop, technische ondersteuning, consultancy) of als een secundaire arbeidsvoorwaarde (dit wordt een leaseauto ook automatisch als je deze ook, met bijtelling, privé rijdt).
flutterby zegt
@Donstil: volgend jaar is het voordeel voor zelfstandige nog maar een paar honderd per jaar. Leuk meegenomen, maar daar ga je geen beslissing op nemen.
Als werknemer zou ik gewoon het leasebudget (excl brandstof) laten uitkeren en daarbovenop 19ct per kilometer declareren voor compensatie van brandstof, pechhulp, btw correctie en administratieve last.
alloallo zegt
Bij Tesla was besteld in september nog rijden in december. Bij Ford is besteld in MEI niet meer rijden in hetzelfde jaar.
SanderB zegt
@alloallo: daar zit nu natuurlijk wil de hele corona situatie tussen waardoor alles nu stil ligt. Niet helemaal vergelijkbaar
baklava zegt
Hoe langer dit gedrocht uit Nederland blijft, hoe beter.
kminne zegt
Geweldig nieuws! De Nederlandse bijtellingskniepers die dit ding om welke onbegrijpelijke reden dan ook verkozen boven een Tesla zullen hem nu hopelijk en masse annuleren. Hoe minder van die mislukte nep-Mustangs op de weg hoe beter. #NOTaMUSTANG
nautique206 zegt
@kminne: vind m een stuk mooier dan welke Tesla dan ook…
barendbotje zegt
Dat is ook niet zo moeilijk ? desalniettemin, niet een mooie auto. Toch blijft de enige fatsoenlijke elektrische auto de taycan, deze staat qua design en uitvoering ver boven welke concurrentie dan ook
mp014 zegt
@barendbotje: ik vind de etron toch ook wel heel mooi in de juiste kleur en velgen
mashell zegt
Een rode e-tron sportback is gewoon een heel sexy wagen. In andere kleuren ook overigens.
barendbotje zegt
Nog niet zitten rijden, de standaard etron doet me weinig eerlijk gezegd, maar de plaatjes zien er goed uit van deze versie!
probono zegt
@kminne: De frustratie is niet te missen hoor. Zou het nog anders vinden als je dit bij elke auto riep die jij niet mooi vond, maar volgens mij ben je nu nogal selectief.
Best zuur toch voor degenen die ‘m nu moeten missen qua bijtellingsknaller ‘20. Volgens mij nog altijd een leuke wagen, ook in 2021. Juist een leuke tegenhanger voor de Tesla’s wat mij betreft, die zien we al zo veel. (logisch ook).
raoufff zegt
Dan koop/lease je toch een andere auto? Probleem opgelost!
mashell zegt
Zo voor een witte muur valt de dakkapel wel erg op.
jometdebanjo zegt
Als je zo begaan bent met het klimaat dan wacht je gewoon. Niet zeuren. En niet zeuren over centjes. Ik hoop echt dat dit bijtelling geneuzel stopt. Alles weer naar 25% zoals vroeger. Nooit gezeik. En als dat te duur voor je is koop je prive gewoon nog iets leuks.
hanso zegt
Hahahaha lekker voor ze! Als je Ford aanmoedigt het Mustang merk te grabbel te gooien door zo’n gedrocht te bestellen verdien je dit voor de volle 100%. Elke klant die hier over gaat klagen is zo hypocriet als hij groot is want “ik doe het echt voor het milieu hoor”.