De Porsche 911 Speedster is eindelijk op Nederlandse bodem gearriveerd.
Vorig jaar stonden we op de autoshow van Parijs oog in oog met de Porsche 911 Speedster. Dat was toen nog een concept en in een later stadium kwam dan ook eindelijk het productiemodel. De Speedster is het ultieme afscheid dat Porsche kon geven aan de 991-reeks. Het enthousiasme is groot voor dit model, ook in Nederland. Ondanks zijn forse prijskaartje. Je moet minimaal 357.000 euro aftikken om er eentje te kunnen kopen. Van de Speedsters worden 1.948 stuks gebouwd.
Inmiddels zijn de leveringen begonnen, ook in Nederland. We hebben het geluk dat er een handjevol exemplaren naar ons land komen. De eigenaar van de allereerste 911 Speedster op Nederlands kenteken deelde in enthousiasme zijn nieuwste aanwinst exclusief met Autoblog.nl. De auto staat ruim een week op kenteken (ZV-640-F) en heeft 375.525 euro gekost. Wat een beauty hè?
Vandaag de dag is dit niet langer de enige op gele platen. In de tussenliggende periode zijn er nog drie Speedsters op kenteken gezet. Het gaat hier om G-078-BD, een grijze van 394.092 euro. Om G-250-BF, nog een grijze ter waarde van 378.434 euro en als laatste G-075-BD. Ook dit is weer een grijze Speedster en heeft 392.931 euro gekost.
De Porsche 911 Speedster heeft de motor van de GT3 RS onder de kap. Dit is een atmosferische 4.0 liter boxermotor met 510 pk. De Speedster doet 0-100 in vier seconden en heeft een topsnelheid van 309 km/u. We wensen de eigenaar veel plezierige kilometers toe met zijn Speedster, maar dat gaat ongetwijfeld lukken!
Fotocredit: Ellen Breedveld. Met dank aan Porsche Centrum Eindhoven en de eigenaar
Dutchdriftking zegt
Waar kan ik een nier inleveren?
berlinetta zegt
@dutchdriftking: BMW kan wel een paar nieuwe nieren gebruiken.
rollingstoned zegt
Dik hoor. Alleen jammer van de zwarte velgen. Gewoon zilver of antraciet zou mooier staan IMHO.
circlestorm69 zegt
@rollingstoned: ik ben daar, op welke auto ook, bijna nooit positief over. Hier geeft het hem wel een retro look en matcht het mooi meet de andere zwarte accenten op de auto. Gaaf dat hij in het rood is aangeschaft, al ben ik wel benieuwd naar die andere twee op NL kenteken.
bierbuik zegt
@circlestorm69: ondanks dat ik zelf mat zwarte velgen heb (icm met een felblauwe auto met zwarte accenten), vind ik het zelden mooi staan inderdaad. Deze speedster kan ze aardig hebben vind ik
rollingstoned zegt
@circlestorm69: Bij zwarte velgen is het ook jammer dat het design van de velg behoorlijk wegvalt. De rode lak vind ik ook erg goed staan op deze speedster. Kanariegeel en kermitgroen doen het ook wel lekker op de speedster denk ik. ;-)
fendercd60 zegt
@rollingstoned: Ik vind het goed staan, maar zilver zou inderdaad beter staan.
supercarboy zegt
@circlestorm69: de andere twee zijn grijs
reactief zegt
Zijaanzicht wordt er niet beter van bij deze Speedster. De overhang aan de achterzijde wordt behoorlijk geaccentueerd, niet heel fraai.
Wel een heerlijke auto om te rijden lijkt me. Het atmosferische blok met open kap moet een genot zijn. Ruk die radio er maar uit. Ga je toch niet nodig hebben!
mwti zegt
Wat een vette bak zeg. Mooi ook die GT3 RS zwarte velgen met centerlock. Ik ben benieuwd hoe hij klinkt.
langejohn zegt
@mwti: Ik denk hetzelfde als een GT3 RS….
minicoopers zegt
prachtig!
trbn zegt
Jammer dat de speedster spiegels er niet op zitten.
cossiekiller zegt
@trbn: Was ook het eerste waar ik naar keek! En zilverkleurige velgen hadden ook gemogen…
ghost zegt
Het geld wel gekregen van de bank, maar toch maar een huis van gekocht i.p.v. een 911 speedster ?
tortuga zegt
Ben ik blij dat de goedkoopste ook de mooiste is! Leasing grijs is dure optie blijkbaar?
willeme zegt
@tortuga: Rood, zwart, wit en geel zijn standaard kleuren. Agaatgrijs en GT-zilver zijn een optie ;-)
pexers zegt
Wat ik niet zo goed begrijp. Waarom wordt het kenteken op de foto onduidelijk gemaakt maar wordt ie wel vermeld in het artikel?
emping zegt
@pexers: ja dat is best vreemd.
circlestorm69 zegt
@pexers: precies dat! En de andere twee ook maar gelijk genoemd haha.
Is het eerste nieuwe kenteken eigenlijk al gesignaleerd?
Of zijn deze wel geregistreerd maar moeten de auto’s nog afgeleverd worden?
RubenPriest zegt
@pexers: mocht om wat voor reden dan ook over 10 jaar iets aangepast worden dan is dat tekstueel makkelijker te doen dan een foto aanpassen.
silverscope zegt
Poh dik!!
mr27 zegt
Waarom is dat ding zo duur?
por100 zegt
@mr27: een gedeelte is uiteraard te wijten aan ons belastingstelsel, want het is een atmosferische 4.0 met handbak.
Een ander gedeelte is te wijten aan de speciaal ontwikkelde onderdelen voor deze versie. Het raam bijvoorbeeld is al zeer duur want het staat in een schuinere hoek dan een standaard cabrio en zo zijn er nog wel wat onderdelen.
En tot slot heeft Porsche negatieve ervaringen met speciale uitvoeringen voor (redelijk) normale prijzen aan te bieden. Op de 911R is natuurlijk idioot gespeculeerd, hetgeen Porsche liever niet wilt (vooral het feit dat ze dan voornamelijk stil blijven staan zint Porsche niet),
mr27 zegt
@por100: Aha, ja het is een mooi ding hoor. Maar ik vergeleek hem met een GT3 RS, en die zitten nieuw dacht ik nog niet op de 3 ton. Ben wel benieuwd of deze aanschafprijs een dergelijke speculatie op de prijs tegengaat.
dirkv zegt
@mr27: Ik vergeleek hem eigenlijk met de 718 Spider die voor net geen anderhalve ton in de prijslijst staat. Wel 90pk minder natuurlijk maar het scheelt meer dan de helft met de 911 spider.
Wel erg vet zo’n rode!
por100 zegt
@dirkv: ja die spyder zal vast een feest zijn, maar met opties zit je dan ook al snel aan de 180K en dan heb je tot 4 liter uitgeboord blok zonder turbo’s, wat normaal als 3.0 met turbo’s in de carrera ligt. Dan is het GT3 blok wat in deze speedster ligt toch wel wat anders mag ik hopen. Voor dagelijks gebruik natuurlijk niet belangrijk, maar zoals ik het heb begrepen is de speedster vooral voor de mensen die een extra dimensie willen teovoegen aan een GT3. Met open dak over het circuit/bergpassen/autobahn rammen in optima forma met een blok dat het aankan.
Echt een niche in een niche dus en zo bezien valt die prijs van 350-400K wel mee.
mwti zegt
@mr27: iets met Nederland en belasting misschien ??
mr27 zegt
@mwti: Ja en hij heeft de aandrijving van een GT3 RS, dus daar heb je de belasting misschien ?? Alleen is deze nieuw vanaf €280k.
oochiewally zegt
Gave bak hoor!
Kleur; meh..
Kleur remklauwen; zonde..
brammetjedeb zegt
Ik hou over het algemeen niet van cabrioversies van sportwagens, maar speedster van Porsche zijn altijd vet!!
por100 zegt
@brammetjedeb: Ja idd dat vind ik ook. Sportwagens horen voor mij dichte versies te zijn, maar dit is voor mij ook een beetje de uitzondering op de regel. Hoop hem ook eens in het echt tegen te komen …
scrmeagle zegt
Goed dat er nog personen zijn, die dit willen betalen. Nu nog hopen dat we deze wagens eens kunnen spotten. Prachtig model!!!
lucskie zegt
520 pk toch?
lucskie zegt
@lucskie: zie het al, in de GT3 RS, -10 voor de speedster?
berlinetta zegt
Dit vind ik toch wel een van de pareltjes van de 991-serie. Ben normaal totaal niet van de cabrio’s (zeker niet van de 911), maar deze is wel goed gelukt. En met dat motorblok moet het een genot zijn om mee te rijden.
Ik vind hem alleen niet zo mooi uitgevoerd. Rood/geel-combinaties geven de auto in mijn ogen meteen een McDonald’s-look en zwarte velgen vind ik nooit zo geslaagd.
circlestorm69 zegt
@berlinetta: gele remklauwen in dit geval iets minder mooi. Maar geel is wel keramisch bij Porsche. En voor zo veel geld wil je die wel showen. Rode accent in het rubber is dan wel weer leuk ;-)
berlinetta zegt
@circlestorm69: Klopt dat gele remklauwen bij carbon remmen horen. Ik vind het echter niet zo mooi. Als ik een Porsche zou kopen, zou ik ze dus een extra zakje geld toeschuiven om ze te laten spuiten in de kleur die ik wil.
mpgc zegt
Die rode kleur en de zwarte velgen en zwarte beschermvlakken op de achterspadborden doen denken aan de persfoto’s doen van de eerste versie met de brede achterspatborden (in rood met Fuchsvelgen). Waarschijnlijk heeft de eigenaar van deze prachtige Porsche dat ook voor ogen gehad ?
circlestorm69 zegt
@mpgc: precies wat ik met retro look hierboven bedoelde. Erg goed gedaan door de eigenaar. Als het opzet was dan haha.
fendercd60 zegt
Waarom kenteken blurren als er maar eentje tot nu toe op NL kenteken staat? Ik vind dat maar vaag.
JanJansen zegt
Dan heb je zo veel kleuren om uit te zoeken en dan kies je Ferrari rood.
imarinos zegt
Als ik de reactie’s lees ben ik de enige die geen fan is van de Speedster.
Combinatie van deze motor in een cabrio is gaaf qua beleving en geluid maar het model vind ik niet mooi. Nooit gevonden.
Voor dit geld genoeg andere opties… maar ik ben nog niet zover dat ik dit bedrag aan een auto kan uitgeven helaas haha
nelis88 zegt
@imarinos: Mee eens, en 99,99999% van Nederland ziet niet eens wat voor Porsche het is, je bent nummer 24 uit het dozijn met z’n Porsche. Voor dat geld 100x liever een Ferrari.
alex1589 zegt
@nelis88: je zegt nu letterlijk dat er 2 mensen in Nederland zijn die het dus wel kunnen hahahaha.
niex zegt
Bijna 4 ton stukslaan op een 911…absurd voor mij.
BJ zegt
Een 911 cabrio is over het algemeen al geen schoonheid, maar een speedster is wel de overtreffende trap. Heb nooit goed begrepen waar die hype vandaan komt en smaken verschillen, maar de speedster is toch wel het lelijkste model van de familie wat mij betreft. Doe me voor dat geld dan maar een Boxster, een Cayman GT4 en een 911 Carrera T… En als dat financieel qua geld net krap wordt, neem ik de Boxster wel van de 981 generatie met 6-pot…
imaginenl zegt
Hij is prachtig maar die prijs begrijp ik niet zo. Een normale cabrio 911GTS gaat weg voor 180K deze voor het dubbele. Waar zit dat dan in?