Wat betaal je voor een mastodont met 625 pk?
In oktober knalde BMW de nieuwe X5 M en X6 M de wereld in. Het is niet meer dan logisch dat BMW deze twee modelvarianten een nieuwe generatie geeft, want zowel SUV’s als M-modellen zijn tegenwoordig mateloos populair. Wat deze dikke BMW’s moesten kosten in Nederland was nog niet bekend, maar dankzij de welbekende man in de regenjas kunnen we dit nu exclusief melden.
Zowel de X5 M als de X6 M zijn er in twee varianten: de ‘normale’ M en de M Competition. Aan de X5 M hangt een prijskaartje van €202.916. Voor de X5 M Competition betaal je €216.416. Als je een lagere daklijn wil, zul je extra moeten betalen. De X6 M kost namelijk €203.216, of €218.836 in Competition-uitvoering. De modellen zullen vanaf 2 mei 2020 in de showroom staan.
Volgens de informatie die we nu hebben zal de prijs van de X5 M’s die vanaf april geproduceerd worden stijgen naar €202.916, want vreemd genoeg stijgt dan de CO2 uitstoot. De prijzen van de X5 M Competition, X6 M en X6 M Competition blijven wel gelijk.
Wat krijg je voor deze bedragen? In een standaard X5 of X6 M heb je een 4.4-liter V8 met maar liefst 600 pk en 750 Nm koppel tot je beschikking. Neem je de Competition, dan krijg je er nog eens 25 pk bij. Daarnaast heeft de Competition standaard 20 inch velgen voor en 21 inch achter en een Track-modus.
Hoe verhouden de BMW’s zich qua prijs tot de concurrentie? De kersverse RS Q8 die eveneens over 600 pk beschikt, is een fractie goedkoper, met €199.700. Mercedes kwam onlangs met de vernieuwde GLE 63 (S), maar die is nog niet geprijst. Qua vermogen moet deze in ieder geval zijn meerdere erkennen in de BMW’s, met standaard 571 pk en in S-uitvoering 612 pk.
De directe concurrent van de X6, de GLE Coupé, is nog niet gefacelift en staat nog gewoon in de prijslijsten. De standaard GLE met 558 pk kost €183.600 en de S met 585 pk kost €218.865. De prijs per pk-verhouding valt bij de X6 M dus iets gunstiger uit.
supercarwaar zegt
En hij kost maar $105.100 in Amerika. Niet dat ik er een wil, maar die bpm…
hanso zegt
@supercarwaar: Daar moet onderhand echt iets mee gebeuren. Is echt buiten proportioneel, zeker vergeleken met de situatie in omringende landen en hoe weinig daadwerkelijk naar infrastructuur gaat.
Ik ben het beu om mezelf scheel te betalen voor een auto hobby om o.a. via de EU de vergroening in Polen te betalen.
VeniVidiVici zegt
@hanso: Moeten we maar op de juiste partij stemmen. Sowieso die linkse kliekjes elimineren!
dondeboer zegt
@venividivici: We hebben nu een min of meer rechts kabinet. Veel rechtser kan niet in dit land. En de VVD, traditioneel voor de automobilist, staat al een decenium aan t roer. Het ligt deze keer niet aan de linkse kliekjes…
plastichero zegt
@dondeboer: dat hangt er vanaf wat jij verstaat onder ‘rechts’, want de tijd dat vvd ‘rechts’ was, is toch echt voorbij (zie huidige beleid).
dondeboer zegt
@plastichero: Daarom zei ik ook ‘min of meer rechts’. Er is op dit moment geen enkele serieuze rechtse partij. Maar vergeleken bij GL, SP, PvdD zou je kunnen stellen dat we met VVD, CDA en CU toch een relatief rechts kabinet hebben.
VeniVidiVici zegt
@dondeboer: Mwah… kan veel rechtser hoor. Dwarsligger D66 moet eruit en FvD moet erin (PVV doet niks en is niks). Verder moet de coalitie alleen de meerderheid hebben zodat de roeptoeter oppositie al vrij snel bij stemming buitenspel gezet kan worden.
dondeboer zegt
@venividivici: Wat mij betreft heeft de FvD z’n hoogtepunt gehad, op een aantal dossiers slaan ze de plank volledig mis, en met name Thierry is een karikatuur van zichzelf geworden. Hiddema is een slimme vent, maar die heeft weinig zinnigs te melden als t over iets anders gaat dan strafrecht. En verder is er geen rechtse partij… maar je hebt een goed punt dat de versnipperde coalitie de slagkracht van t kabinet flink onder druk zet.
ghost zegt
@hanso: wordt momenteel een onderzoek naar gedaan. De resultaten waren al voorafgaand bekend, en zullen ongetwijfeld luiden dat het niet duurder is geworden.
maotje zegt
@hanso: hoeveel gaat er naar infrastructuur dan?
hanso zegt
@maotje:
Autoblog schreef in 2007 11%
https://www.autoblog.nl/archive/2007/10/27/slechts-11-procent-autobelasting-gaat-naar-wegennet
Anno 2019 is dat 3 miljard voor nieuwe wegen en 3,5 miljard voor alles wat met infrastructuur te maken heeft (onderhoud, treinspoor enz.) dat is ongeveer 30% in het meest gunstige geval.
grasvreter zegt
Het is ze nog steeds niet gelukt om de x6 een fraai uiterlijk te geven zo te zien.
Of ruimte achterin.
E550 zegt
@grasvreter: Ik vind ‘m met die grote achterlichten, een stuk fraaier dan de vorige.
87sandyd zegt
@e550: Ja, Marijke Helwegen ziet er door de botox ook beter uit.
307-2.0-chipped zegt
Pff, dus je betaalt zo’n 16 tot 18 mille meer voor enkel 25 pk extra, wat andere wielen en die Track modus?
Belachelijk. (vind ik)
hanso zegt
@156v6power: Is zeker belachelijk! maar realiseer je dat niet BMW maar onze overheid dit veroorzaakt.
berlinetta zegt
@156v6power: Ik denk dat je er ook misschien een paar opties bij krijgt.
HzR zegt
@156v6power: dat is toch bij elke BMW optie zo?
langejohn zegt
@156v6power: Sowieso een Track modus op een SUV ?
E550 zegt
@156v6power: je zou denken dat het belachelijk is, maar je krijgt (waarschijnlijk) een paar extra opties bij, waardoor het uiteindelijk wel mee valt. Het voordeel is wel dat het competition model is, wat de resale value ten goede komt.
harrie zegt
Die laag profiel bandjes zien er echt niet uit op deze dingen.
dondeboer zegt
@harrie: Ook met hoogprofielbandjes zijn dit afzichtelijke nijlpaarden. (Mijn mening, over smaak valt niet te twisten)
joppe zegt
2 ton betalen en dan nog voor lul rijden in zo’n X6. Dan moet je toch echt een beetje heel erg raar zijn
Dutchdriftking zegt
Tja, ik ben normaal niet zo van zwarte nieren. Maar als ze zo groot zijn knapt de auto er flink van op!
nout zegt
Dagelijkse reminder dat de iOS app momenteel prut is!
OT: kunnen we een speciaal wanstaltigheids-bpm tarief in het leven roepen? Deze troep wat duurder en normale auto’s wat goedkoper.
willemveenstra zegt
Je moet gewoon geen nieuwe auto’s meer kopen in dit land. Mooi ouwe troep blijven rijden. De overheid wil niet anders met die torenhoge BPM!
probono zegt
Alsnog een positief effect van de Bpm ellende. Minder x3, x5 en x6 op straat. Gelukkig rijden alleen de echte liefhebbers bmw, dus die betalen graag wat extra lijkt me. Al dat vermogen vraagt om echte bestuurders met jarenlange ervaring om in 300+ pk voor lul te kunnen rijden. Kunnen de tesla ballen nog wat van leren……
simon550i zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-