Lamborghini’s nieuwste troef waar we in IAA kennis mee gaan maken.
De Italiaanse autobouwer Lamborghini gaat op de IAA iets bijzonders laten zien. Hoewel het merk zelf nog geheimzinnig doet op sociale media, is het uiterlijk van de auto al gelekt. Het merk deelde via de klanten-app Unica (meer info wat Unica is lees je HIER) een preview. Dat is het gelekte plaatje info hierboven. Naast deze foto is er al het één en ander bekend over deze supercar, met de nodige exclusieve informatie in handen van Autoblog.nl
1. Roepnaam voorlopig Sian, technische naam LB48H
De supercar gaat de naam Sian krijgen, met de technische benaming LB48H. Volgens onze bron is deze naam nog niet definitief en kan Lamborghini uiteindelijk nog met een andere naam komen voor het productiemodel. De benaming staat voor Longitudinale Batteria 48.
2. Gelimiteerde oplage
Productiemodel? Ja, dit bizarre apparaat gaat in productie. Lamborghini brengt de LB48H in gelimiteerde oplage op de markt. De auto krijgt de aandrijflijn van de Aventador. Achterin ligt de V12, die goed zal zijn voor 780 pk. Aangezien de Sian een hybride auto gaat worden levert de elektromotor ook nog power. Het systeemvermogen zal goed zijn voor z’n 837 pk. Het uiterlijk lijkt, op de lichten na, niet op de elektrische Terzo Millenio
3. Zo werkt de aandrijflijn
Ja, je kunt elektrisch rijden met deze hybride. De focus ligt echter op de versnellingsbak. De Aventador heeft een ISR-bak. Deze is met zijn enkele koppeling alles behalve comfortabel en geeft harde stoten in je rug bij het opschakelen. Het hybride systeem in de LB48H neemt die pijn weg door de aandrijving over te nemen wanneer geschakeld gaat worden. Het geeft het gevoel alsof het een auto met een dubbele koppeling betreft. Het systeem is een voorproefje op de opvolger van de Aventador. Volgens de man in een regenjas komt die opvolger in 2021.
4. Zo zit het met de techniek
Het systeem is een vierkante platte plaat welke tussen de motor en de stoelen in zit en dus rechtstreeks de bak aandrijft. Ze kunnen de hitte van de bak en motor via dit systeem goed kwijt. Lamborghini heeft er dus serieus meer werk van gemaakt in vergelijking met een Centenario, dat in feite een verbouwde Aventador is met heel veel carbon.
5. Dit gaat het nieuwe Lamborghini worden
De komende jaren gaat Lamborghini inzetten op hybride techniek en deze Sian is daar het begin van. Pas in 2030 stappen de Italianen over op honderd procent elektrisch. Tot die tijd is de combinatie Lamborghini en V12 een zekerheid volgens onze bron.
6. Nederland
Er komen twee exemplaren van de LB48H naar Nederland. De auto gaat 2,2 miljoen euro exclusief belastingen kosten. In totaal zullen, volgens de man in de regenjas, 63 stuks (coupé) gebouwd worden. Een Roadster is nog niet zeker. Lamborghini verkoopt de LB48H op uitnodiging. De indrukwekkende machine is nu al uitverkocht.
7. Onthulling
De onthulling is op de IAA in Frankfurt. Het is nog niet zeker, maar de kans bestaat dat Lamborghini op deze beurs ook een nieuw topmodel van de Urus gaat onthullen met 700 pk.
flatsixx zegt
Maar de vraag is, wat vindt de man in de regenjas?
galverink zegt
Dus de hybridisatie is er alleen om de problemen van de ISR bak te fixen. Kan je beter een andere bak ontwikkelen dus. In de echte opvolger van de Aventador.
kniesoor zegt
@galverink: de focus van Lamborghini ligt met deze auto wat verder dan het hier-en-nu, zoals de tekst aangeeft is dit hun eerste stap richting hydridisering/electrificatie. De bak is hierbij geen issue van betekenis.
berlinetta zegt
“Een Roadster is nog niet zeker.”
In 2021 zal de Roadster dus te koop zijn.
Dutchdriftking zegt
Ziet er goed uit. Op basis van het plaatje had ik gedacht dat deze op basis van de Huracan gebouwd zou worden. Mis dus.
lambowambo zegt
Wordt weer een regelrechte Batmobile, lekker hoor.
schreute01 zegt
Dus wat is hier bijzonder aan? Een hybride van Lamborghini die in gelimiteerde oplage verschijnt.
mbvw zegt
@schreute01: inderdaad zeg, je struikelt er tegenwoordig over
911targa zegt
Aventador heeft een ISR-bak. Het hybride systeem in de LB48H neemt die pijn weg door de aandrijving over te nemen wanneer geschakeld gaat worden. Het geeft het gevoel alsof het een auto met een dubbele koppeling betreft.
Dat is dan erg jammer, want de ISR-bak schakelt 50% sneller dan de dubbelplaat koppeling automaat.
Stefje zegt
@911targa: nee hoor, Huracan in 8ms, Aventador in 50ms.
dirkv zegt
@911targa: Ik vraag me eigenlijk af wat dat 48V motortje van die V12 kan overnemen tussen het schakelen.
overtake zegt
@911targa: ISR bak vind ik zelf goed bij de aventador passen. Maakt er een brute auto van, de schakelklappen geven een adrenalinestoot. ?