Boem, helemaal elektrisch en in staat in 3,5 seconden naar de honderd te spurten. Een Model S in racetrim?
We hebben het over de Furtive eGT van het Franse Exagon. Het design werd in 2010 onthuld en inmiddels hebben ze een productieversie ehh.. bijna klaar. Onlangs gaven ze de specs vrij, en lazen we op Groen7.nl:
De strakgelijnde coupé krijgt stroom van een 57 kWh lithium-ion accupakket. Afhankelijk van de rijstijl ligt de range hiermee op maximaal 400 km. Uniek is dat Exagon Motors een optionele range-extender wil aanbieden; een kleine verbrandingsmotor die als generator werkt om stroom op te wekken. Samen met een 25 liter brandstoftank moet de totale actieradius uiteindelijk uitkomen op 800 km. Ook opvallend is de keuze voor een e-versnellingsbak met drie versnellingen, die vanaf het stuurwiel worden bediend.
Op de foto’s vanaf de beursvloer zien we voor het eerst zijn interieur, dat voor een groot deel uit koolstofvezel bestaat, afgewisseld met chique leer. De middenconsole hangt vol met tuimelschakelaars en onder het vrij groter centrale display is een startknop aangebracht. De klokkenwinkel wordt trouwens digitaal weergegeven. helemaal des EV.
De topsnelheid van de uit koolstofvezel en aluminium opgetrokken GT ligt op 287 km/u, maar werd teruggeschroefd naar een begrensde 250 km/u. Voor een EV is dat alsnog erg veel. De twee elektromotoren van Siemens leveren samen 402 bhp en 516 Nm, dat via een versnellingsbak met drie verzetten naar de achterwielen loopt.
In 2013 moet de verkoop van start gaan en hopen we meer hiervan te horen. Weg met EV’s die eruit zien als een gedeukte schoenendoos, lang leve de Tesla, Fiskers en de Exagon Furtive eGT!
benenwagen zegt
Zeer mooie auto. Waarom is het huidendaagse hybride ontwerp zo tegenover gesteld (lelijk) van dit soort ontwerpen?
benenwagen zegt
*hedendaagse
lemster zegt
Waar de elektrische auto’s vroeger nog vooral rare vormpjes hadden om maar op te vallen lijken ze tegenwoordig de benzine varianten voorbij te steken als het gaat om design.
johanz911 zegt
Waarom heeft hij zo’n grote moterkap terwijl er geen verbrandingsmotor aanwezig is?
Kan je de accu’s niet beter in de bodem wegwerken en de motorkap een stuk verkleinen?
wheelzzz zegt
@johanz911: Misschien voor de range extender. De batterijen lijken netjes in de bodem weggewerkt te zijn, net als bij de S.
Anders misschien om dezelfde reden als waarom de eerste auto eruit zag als een koets.
featherlight zegt
@johanz911:
“Uniek is dat Exagon Motors een optionele range-extender wil aanbieden; een kleine verbrandingsmotor die als generator werkt om stroom op te wekken. Samen met een 25 liter brandstoftank moet de totale actieradius uiteindelijk uitkomen op 800 km.”
En anders is het gewoon extra bagage ruimte lijkt mij. Net zoals bij de Tesla Model S.
De batterij zit trouwens lekker laag en is weg gewerkt, kijk maar goed naar deze foto:
bartjuh zegt
Zo wat een mooi ding! Ik vind die elektrische dinge eigenlijk niks. Maar dit ziet er wel super uit.. en met de huidige benzine prijs word het ookwel steeds aantrekkelijker om zoiets te gaan rijden. Als ze ooit betaalbaar worden.
Alfarobert zegt
Dat is juist het probleem.Electrische auto’s zijn voor de gewone man niet te betalen.Neem de Chevrolet Volt of de Opel Ampera.45000 kost de laatste.Dan koopt een normaal mens gewoon een Astra en kan hij voor 20.000euro aan benzine oprijden voordat hij gelijk komt met de aanschafprijs van een Ampera.Daarom wordt het nooit iets met Electrisch voor de “gewone”man,snappie?
wheelzzz zegt
@Alfarobert: zal wel beetje zoiets worden als met meeste nieuwe technologieën: in het begin heel duur, dan volgen gestaag een aantal doorbraken en vervolgens wordt het bereikbaar voor de grote massa.
De eerste auto’s waren ook niet voor jan en alleman betaalbaar, en moet je ns grofweg 100 jaar later kijken, iedereen kan een auto rijden als ie wil.
featherlight zegt
@Alfarobert:
Je hebt absoluut gelijk. Met de huidige selectie autos en prijzen is een elektrische auto niet een “value” koopje. Maar bijna alles begint zo. Eerst heel duur en exclusief en dan met tijd en ontwikkeling van techniek krijg je dat “trickle-down” effect. Het zal nog eventjes gaan duren, en er zullen nog grote sprongen gemaakt moeten worden in energie opslag, maar het komt wel steeds dichterbij.
Trouwens zijn er geen lease deals voor de Ampera nu in NL? In de VS kan je nu een Volt leasen voor $267/maand met $2800 down payment voor 24 maanden (24,000 mijl limiet, $0.20/mijl over). Niet echt slecht, gezien de $40k koop prijs.
Griffin zegt
@Alfarobert: Een Renault Fluence Z.E. ziet er uit als een “normale” sedan, zit ruim onder de €30k. Het enige is dat er nog eens rond de €65 per maand (ca. €800 per jaar) bij komt aan het leasen van de batterijen. Men zegt dat de prijs van de accu’s binnen een paar jaar zal vallen van een €500/kwh naar minder dan de helft.
De echte problemen zitten meer in de hoek van de actieradius en de lange oplaadtijden.
Ridikulos zegt
Face it, we zullen er uiteindelijk (helaas) allemaal aan moeten geloven, of het nu electrisch of waterstof word. Laten we het leed dan maar verzachten door met zulke modellen te komen in plaats van een Leaf of iMiEV. Deze ziet er erg goed uit, klein beetje GT86 meets F-type.
mellie zegt
Ziet er goed uit.