
De beveiliging van je auto beter regelen of iets aanpassen in de ECU? Binnenkort wordt het wellicht realiteit.
Volgens Eric Evenchick, een 24-jarige ex-stagiair van Tesla met een behoorlijk bazige achternaam, moet het ‘inbreken’ in het brein van je auto stukken simpeler en vooral goedkoper kunnen. Hij ontwikkelde daarom CANtact, een systeem van tussen de 60 en 100 USD dat je aan de ene kant in de OBD2-poort van je auto en aan de andere kant in je PC plugt.
Om PC en auto met elkaar te kunnen laten samenwerken schreef hij zelf de open source software die gratis verkrijgbaar is. Het hele idee erachter is dan ook dat we massaal onze auto’s proberen te tweaken om vervolgens de bevindingen met elkaar delen.
Waarom? Evenchick wil vooral proberen om auto’s beter te beschermen tegen inbraken. Denk in dat kader bijvoorbeeld aan BMW’s Connected Drive-systeem dat wat veiligheidsmankementen vertoonde. Natuurlijk kan het systeem ook worden gebruikt om lampjes op het dashboard aan of uit te zetten of om de auto zelfs automatisch te laten remmen.
Daarmee komen we ook meteen op een heikel puntje, want wat nou als er ongelukken gaan gebeuren omdat mensen zelf aan instellingen van hun auto hebben zitten priegelen? Het hele plan van Evenchick klinkt ons wat romantisch in de oren of in elk geval niet geheel in lijn met de -te verwachten- werkelijkheid. Aan de andere kant kan CANtact-systeem best nog eens leuke en verrassende verbeteringen opleveren.
uhu, beschermen.
net als die jongen van 15 oid die voor 14 euro een apparaatje bouwde waarmee hij op afstand jouw auto kon bedienen.
doe mij maar een metalen sleutel.
@meneer: aan die metalen sleutel heb je tegenwoordig ook niet meer zo veel http://www.autojunk.nl/2015/03/how-to-porsche-panamera-inbreken-in-10-seconden
Zo krijgt die Eric wel even een chick
-zo dat was grappig- Verder wel een handig trucje natuurlijk!
Joh, het gaat nu al ver. Wil je een elektronisch sper op je MQB-auto? Even van een 0 een 1 maken en tadaa. Zelfde voor Bluetooth bij een Audi met navigatiemodule, klik en klaar. Achterlichten aan bij de dagrijverlichting? Geen probleem. Dial sweep? Zo geregeld.
@knipperlichtje: Hoe dan :’)
De bak met sper is compleet anders. Zit een soort haldex koppeling in, en elektronica. Dat heb je niet als je geen sper hebt.
@mexxt: een XDS sper werkt met remingrepen op het wiel dat grip verliest, het is een onderdeel van het ESP.
@knipperlichtje: geen achterlichten aan bij dagrijverlichting is sowieso achterlijkcht
@freezzr: Momenteel is de combinatie dagrijverlichting en achterlichten anders wel verboden….
@mrdjm: oh ja? Hoe kan het dat mijn 2014 V60 dat standaard wel heeft?
@freezzr: Bij mijn 2014 XC60 anders niet
@osmo: ruilen?
@freezzr: De V60 had ik ervoor :)
@mrdjm: Nop, combinatie DRL met andere verlichting vóór is verboden.
Hoe MB, Renault, etc. het voor elkaar hebben gekregen om die irritant felle LEDs als “stadslicht” goedgekeurd te laten krijgen icm dimlicht is me een raadsel trouwens.
@stalensnuitje: omdat je als je die led verlichting wel gaat gebruiken als dimlicht, je geen kut ziet jn het donker..
@sr20det: Dat snap ik, ik bedoel meer dat die LEDs m.i. veel te fel zijn als dimlicht en helemaal niet in de buurt van de koplampen zitten, zoals “normaal” met stadslicht. Zoiets als dit: http://goo.gl/cWqMM1 of http://goo.gl/5OCN9v
Voordeel van de Tesla vind ik juist dat het niet open source is en zij de auto/het scherm tweaken en aanpassen. Zelf eraan kloten lijkt me niet erg bevorderlijk voor je garantie en betrouwbaarheid. Een virus per ongeluk in je auto duwen lijkt me niet handig…
Lijkt me leuk om de turbodruk te verhogen. Vragen ze bij de chipboeren veel te veel geld voor..
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: Ja, even de turbo druk van je Tesla verhogen.
@mikkeloentje: bandenspanning dan..
@mikkeloentje: De man heeft bij Tesla gewerkt, maar ze hebben het over auto’s in het algemeen.
De jongeman heeft dus iets gebouwd dat de ODB2 poort (eigenlijk gewoon CAN high en CAN low daarvan) aan de USB poort van je PC knoopt? Misschien had hij toch liever stage gelopen bij Google want dit bestaat echt al vele jaren.
@mashell: Ik neem aan dat het vooral om de prijs gaat(tot 100 USD voor die kabels is niks) en hij heeft er bijbehorende open source software bij gemaakt wat het toegankelijker maakt voor een hoop mensen
Jaja dan krijg je dus ook dat je de verkeerde mapping download van een hacker en dat je motor in de soep loopt ofzo.
Heb je sit niet trouwens standaard als je een Haltec of andere veel te dure ECU koopt?
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: *dit
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: ja, dat kan standaard. Echter gaat dat alleen maar over het motormanagement. Ik ben het met je eens dat een zelfprogrammeerbaar ECU duur is. Maar gezien de kleine vraag en enorme mogelijkheden wel rechtvaardig.
Neem aan dat die knul bij een Tesla meerdere trucjes kan, gezien het motormanagement niet veel voorstelt en hij zich op het display / beveiliging richt.
Kun je dan ook zelf chiptunen? Dat lijkt me namelijk gevaarlijk. Bij bedrijven als ziptuning weten ze wat ze doen en wat de max is ivm slijtage etc.
Als je overigens 2 auto’s hebt van bijv VW, met exact het zelfde blok maar verschillende vermogens. Is dat dan alleen de chip die anders is ivm uitstoot enzo, of moeten er ook onderdelen vervangen worden om het vermogen van de snellere te verkrijgen?
@wouterjeuring: vervangen ze bij ziptuning onderdelen?
@etijn:
Can pigs fly….
@tupperware: https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTuP7F0p5cKZanj0m1f-K1qqGfiK7a8c1y_MV28bErXjs0HanCi
@etijn: Wouter bedoelt volgens mij het volgende;
een ander motormanagement geeft een ander slijtage patroon.
Door bijvoorbeeld de boost, ontstekings-tijdstip of target-AFR aan te passen verander je de karakteristieken van een fysiek verder hetzelfde motorblok. (Pure software-matige aanpassingen dus).
@wouterjeuring: goede vraag. Vroeger was het inderdaad zo dat bijvoorbeeld het spruitstuk en de uitlaatlijn verschilden, maar tegenwoordig zou het idd zomaar kunnen zijn dat alleen de boel anders geprogrammeerd is.
Ik zou hier wel een special op autoblog over willen zien…
@e1000bmw523i: dat zou leuk zijn om te zien; de grotere chipboer zou toch wel het een en andere moeten weten.
@gregorius: Denk het ook wel. Binnenkort een Autoblogspecial bij Chiptuning Experience o.i.d., @autoblogger? ;)
@wouterjeuring:
Ja dat kan, JDengineering heeft laatst “fabrieks tuning” aan hun assortiment toegevoegd voor een redelijke prijs. Zo kan je je Polo 1.2 TSI 90pk naar 105pk zetten (met JD software, wat meer kost kan deze naar 140pk) en je citigo/up/mii 60pk kan naar 75pk. De 1.4 TSI 140pk naar 170 enz enz. De pk’s zijn lager dan met een custom JD map maar de prijs is ook een stuk lager en het blok werk nog steeds binnen de fabrieks marges.
Iets zegt mij dat hij geen vriendjes meer met Tesla is
goed idee maar dan alleen voor tesla`s. Staan hun straks met ze allen aan de kant.
Leuk voor de foto, maar bij een Tesla is het nou net weer wat anders geregeld. Die displays zijn voor zover mij bekend niet via de ODB2 poort te benaderen.
Een eigenaar heeft geprobeerd om rechtstreeks op het interne platform van de displays in te breken, maar kreeg daarna van Tesla het verzoek om daarmee te stoppen. Dat wordt dus door Tesla op afstand bewaakt. Je verspeelt er ook je garantie mee. Lijkt me niet handig om 8 jaar garantie weg te gooien om een lampje aan te zetten wat anders uit staat…..
Het is wel goed dat autofabrikanten nu ook na gaan denken over beveiliging van hun software. De beveiliging van de hardware kan ook nog wel wat aandacht gebruiken.
alsof VCDS voor VAG modellen niet bestaat…
En laat nou juist de Tesla geen OBD2 aansluiting hebben (als een van de weinige auto’s). Hij zit er wel (de stekker) want dat is verplicht. Maar hij is niet op de reguliere manier verbonden en levert dus niet de mogelijkheden die je bij andere auto’s wel hebt.
Leuk device dus, maar niet geschikt voor de Tesla….