De Italiaan houdt het voor gezien bij VAG.
Begin deze maand meldde Seat het vertrek van hun CEO Luca de Meo. Hij was niet aan de kant geschoven, maar was uit eigen beweging opgestapt. Er was al het vermoeden dat dit te maken had met Renault. Nu hebben de Fransen officieel bevestigd dat Luca de Meo is aangesteld als hun nieuwe CEO.
De Italiaan Luca de Meo heeft een indrukwekkend cv. Hij heeft onder meer bij Toyota Europe gewerkt en bij de Fiat Group gaf hij de leiding aan Fiat, Alfa Romeo en Lancia. Voordat hij CEO van Seat werd, bekleedde hij al topposities bij Volkswagen en Audi. Hij is sinds 2008 actief bij VAG. De Meo begon zijn carrière echter bij Renault. Na diverse omzwervingen keert hij daar nu dus weer terug om de hoogste functie in te nemen.
De vorige CEO van Renault, Thierry Bolloré, werd in oktober aan de kant gezet. Hij volgde op zijn beurt weer Ghosn op. Hij werd echter al snel weer aan de kant gezet, waarschijnlijk omdat hij de lijn van Ghosn teveel doorzette. Op dit moment is Clotilde Delbos de tijdelijke CEO van Renault. De Meo gaat per 1 juli aan de slag als nieuwe topman. Hij mag weer wat meer rust gaan creëren in de bedrijfstop.
Dutchdriftking zegt
Alleen Renault, of Renault-Nissan? Ik zou als ik hem was voorlopig niet naar Japan gaan….
kniesoor zegt
De Ryan Babel van de Europese autoindustrie, terug op ’t oude nest.
henkp1 zegt
Succes!
Ik hoop dat deze meneer het nòg beter gaat doen dan Ghosn.
dappers zegt
da’s een vrij taaie opgeve denk ik.
Edge zegt
Begrijpelijke stap van deze De Meo. Je wordt bij Seat zo enorm gelimiteerd doordat je alleen de styling van de auto zelf mag doen, en dan ook nog stijlkenmerken moet delen zoals de lampen van de Tarraco en Leon en de Ibiza en Arona. Dat lijkt mij niet bepaald een uitdagende baan voor iemand met de ervaring van De Meo. Bij Renault heeft hij als CEO met veel meer te maken dan enkel Golfjes van een ander jasje te voorzien: Renault ontwikkelt veel in eigen huis, ontwerpt zelf, is zelf verantwoordelijk voor hun groeistrategie en elektrificatiestrategie. Dat lijkt me uitdagender om in goede banen te leiden dan Seat.
mashell zegt
Zo’n CEO houdt zich niet bezig met design maar wel dingen als de onderneming winstgevend maken. Dus wel eindeloos in Wolfsburg zeuren om ook een SUV te mogen maken en dan met de Ateca een verkooptopper voor Seat in huis halen. Maar Renault kon wel eens interessanter zijn. En daarna kan hij vast wel CEO van Volkswagen worden.
schuimbekje3 zegt
Misschien lukt het hem wel om een franse auto te bouwen die en 5 sterren botswaardig is EN waar je een lampje kunt vervangen zonder invalide te worden of zonder voorwielen, spatborden of luchtfilters, accus of halve motor compartimenten te demonteren…
polak zegt
@schuimbekje3: ik moest lachen.