Deze Ferrari F2003-GA van Michael Schumacher overtrof alle verwachtingen op de veiling.
Ook al is Michael Schumacher in de statistieken voorbijgestreefd door Sir Lewis Hamilton, hij is voor velen nog steeds de meest legendarische coureur. Dat bleek gisteren maar weer eens, want een Ferrari die door hem bestuurd was bracht een recordbedrag op.
Het ging om een Ferrari F2003-GA, uit – je raadt het al – 2003. Mede dankzij deze specifieke auto wist Schumi zijn zesde wereldtitel in de wacht te slepen. Dit was een redelijk spannend seizoen, want het werd pas in de laatste race definitief beslist. Schumacher won uiteindelijk met twee punten voorsprong op Kimi Raikkonen, die destijds voor McLaren reed.
Gedurende het seizoen schreef Schumacher zes overwinningen op zijn naam, waarvan vijf in de auto die nu geveild is. Deze Ferrari F2003-GA is dus een auto met een serieuze ‘race heritage’. De letters GA zijn overigens een eerbetoon aan Fiat-baas Gianni Agnelli, die dat jaar zijn laatste adem had uitgeblazen.
De F2003-GA klinkt ook nog heerlijk old school, want dit is nog een Ferrari uit het V10-tijdperk. Je zou denken dat die V10 al een tijd niet meer te horen is geweest, maar niets is minder waar. Mick Schumacher mocht er een paar rondjes mee doen op Fiorano, zoals te zien in de onderstaande video.
De verwachting was dat deze auto zo’n 7,5 tot 9,5 miljoen euro op zou brengen tijdens de RM Sotheby’s– autoveiling in Genève. Alle verwachtingen werden echter overtroffen. Deze ex-Schumacher Ferrari F2003-GA werd uiteindelijk afgehamerd voor omgerekend €14,9 miljoen euro. Dat is een recordbedrag voor een moderne Formule 1-auto.
Foto’s: RM Sotheby’s
ericc zegt
Waarschijnlijk helpt het ook dat het een Ferrari is. Een MaC of Mercedes had nooit zoveel opgebracht.
petroldrinker zegt
De mooiste generatie F1 autos om te zien, maar vooral ook om te horen, als je dit ziet en de autos van nu ga je toch elke keer weer denken waar is het toch fout gegaan in de sport dat we nu met die geluidsloze stofzuigers rijden
panam1 zegt
Was het niet zo dat deze auto’s bij Ferrari blijven en je een paar keer per jaar met een team van hen dan een paar rondjes mag rijden (corse clienti) ? En als je erop staat m wel thuis te hebben ze de motor / electronica eruit halen en opsturen, dacht dit ooit ergens gelezen te hebben….
Turbo S zegt
Volgens mij geldt dat voor de track tools zoals FXX, 599XX EVO en FXXk. Ferrari F1 auto bezitters zullen er nog een stuk minder zijn maar volgens mij heeft die Amerikaanse collector David Lee er gewoon eentje thuis in de garage staan. Maar van de bovengenoemde track tools staat er geen in zijn garage als ik het me goed herinner. Lijkt me echter sterk dat hij die niet bezit, wat dan wel bevestigt dat dat de modellen zijn die je niet mee naar huis krijgt.
duderuud zegt
De V12 van Ferrari uit de jaren 90 klonk nog mooier.
In die tijd reed Minardi met een V8, ook gaaf, vooral tijdens het schakelen, heftige klappen waren dat.
Ja…de goede oude tijd…
sportevo zegt
In die tijd waren er V12, V10 en V8 motoren. En begin jaren 90 was er zelfs ook een W12 motor, al was deze niet echt sterk en betrouwbaar.