Die elektrische leaseauto’s zijn ware afschijvingskanonnen.
De leasemarkt en de particuliere markt zijn twee hele verschillende dingen in Nederland. Leaserijders rijden massaal elektrisch, maar wie gaat er als particulier 70k stukslaan op een EV…? Zo kan het dus zijn dat er een mismatch is tussen wat er uit de lease komt en wat mensen willen (dit zijn de woorden van een wijs man genaamd @Wouter).
Dat deze mismatch er is weten we dankzij de restwaarde-goeroes van Autotelex. Zij zitten er bovenop en constateren in hun nieuwste marktupdate dat er sprake is van “een vrij scherpe val in handelswaarden van met name ex-lease auto’s.”
Ex-leasebakken, dat zijn natuurlijk vooral elektrische auto’s. Autotelex concludeerde vorig jaar al dat de restwaarde van EV’s niet al te best is. Het gaat met name om de duurdere EV’s. Die waren in de bijtelling nog wel interessant, maar particulieren staan er niet om te springen. Ergo, veel afschrijving.
Als voorbeelden van afschrijvingskanonnen noemt Autotelex de Tesla Model S en de Jaguar I-Pace. Nu zijn Jaguars altijd wel afschrijvingskanonnen, maar dat even terzijde. Het gaat dus om prijzige auto’s die nieuw al snel meer dan 80 mille gekost hebben.
Als je denkt ‘zo goedkoop zijn deze auto’s toch ook weer niet tweedehands?’: de genoemde scherpe val moet nog zijn doorwerking vinden in de vraagprijzen op het internet. Volgens de restwaarde-experts kun je verwachten dat de vraagprijzen in januari nog gaan zakken.
Mocht je dus (net als collega @nicolasr) een dikke tweedehands EV aan willen schaffen: nog heel even wachten en dan kun je een goede deal scoren. Al weet je natuurlijk nooit hoeveel de auto nog verder af gaat schrijven…
Ben je benieuwd naar de duiding van Wouter? Dit onderwerp komt ook aan bod in de laatste podcastaflevering van de BNR Nationale Autoshow. Luister die dus vooral even terug.
Bron: Autotelex
Foto: Tesla Model S-combo, gespot door @dubcars
Robert zegt
Volgens mij anticipeert en compenseert ‘de markt’ hierop al jaren op gepaste wijze, door die gebruikte EV’s (en voorheen de hybrides en spaardieseltjes idem dito) in grote getale naar de exportmarkt te duwen. Aan particulieren valt voor die gasten toch geen droog brood te verdienen.
roberto zegt
Normaal gezien wel.. alleen zie het als hetzelfde als de dieselgate van een aantal jaar geleden waar vele Leasemaatschappijen vele verliezen moesten pakken omdat in 1 week tijd diesels 10-25% minder waard werden en de handel bijna niet op een diesel durfde te bieden.
Eind 2018 zijn de eerste I-Paces en Model3’s gaan rijden in NL + nog een hele vloot in 2019, dus die veelal (bij 5-jarig leasecontract) vorige maand of dit jaar terugkomen in de handel. De leasemaatschappijen hebben de auto’s (o.b.v. van de kennis van toen en ook door ‘gegarandeerde restwaardes van Tesla’) de auto’s veel te hoog ingecalculeerd betreft restwaardes. Tel daarbij op dat Tesla de nieuwprijs met idiote bedragen verlaagt, en de consument toch afwachtend is betreft elektrische auto’s en hoge energieprijzen.. daardoor wijkt de handelswaarde enorm af t.o.v. de ingecalculeerde restwaarde (boekwaarde). Oftewel leasemaatschappijen moeten de auto’s nu zelf aan de particulier slijten om het verlies te beperken, want de handel geeft er nu niets voor.
Ik ben wel benieuwd hoe bijv. een Mister Greenlease er dit jaar vanaf gaan komen..
mcshine zegt
Klinkt eerder als een wens dan de realiteit. Vergelijk een Tesla Model S uit 2013 eens qua restwaarde met een even oude 530d…… En dan te bedenken dat zo’n Duitser een betere restwaarde heeft dan een concurrent uit het verre oosten of Frankrijk.
rogerzz zegt
Prima, even gedaan. Ligt niet zo ver uit elkaar als je denkt. De oude Tesla’s zijn best hard afgeschreven, en als je je best doet kun je die ex. BTW kopen dus nog goedkoper.
De 530d, 18k nu, 180.000km, nieuwprijs was 101k euro:
https://www.autowereld.nl/bmw/5-serie-touring/530d-xdrive-m-sport-high-exec-pano-comfortzetels-nappaleder-navi-prof-39013043/details.html
De Tesla, 23k, 185.000km, nieuwprijs was 110k:
https://www.autowereld.nl/tesla/model-s/p85-421pk-panoramadak-carbon-21-inch-38918159/details.html
Doe mij de BMW maar overigens. En anders voor 25k een ID2, gewoon om iedereen hier boos te maken.
David zegt
Waarom zou de Tesla ex btw zijn? Dat kan enkel als je die zakelijk koopt, maar dan betaal je ook bijtelling over de nieuwwaarde en dan is die totaal niet interessant.
Het probleem zit vooral in de 5 jaar oude ex lease auto’s die op de markt komen. Als een EV van 80K is afgeschreven tot 40K is dat voor velen nog steeds veel te veel geld. Al helemaal voor een tweedehands auto, want voor dat geld kan je bijna een nieuwe kopen.
DeWitteCondor zegt
De grootste waardedaling moet nog komen zegt het artikel. Dus deze vergelijking nu heeft niet zoveel zin.
mashell zegt
Dat die afschrijving nog moet komen is een voorspelling van het niveau volgende week elfstedentocht. Kun je niks mee.
Dat die vergelijking geen zin heeft is omdat het 10 jaar oude auto’s gaat en het artikel over wagens uit de lease gaat en die zijn 3,4 of 5 jaar oud.
DeWitteCondor zegt
? Autotelex is dus natte vingerwerk volgens jou?
Opmerkelijk, aangezien zo’n beetje de hele automotive wereld zich daarop baseert …
Johanneke zegt
Alle dure auto’s schrijven toch af als een malle? Zijn deze EV’s echt extremer?
Helpt trouwens niet mee dat onder aanvoering van Tesla flinke prijsverlagingen zijn doorgezet, in een tijd waarin alles juist duurder wordt.
mlo zegt
Dit is niet te vergelijken met de huidige situatie. Die nieuwprijzen konden toen zo absurd hoog zijn door subsidie op subsidie op subsidie en 0% cq 4% bijtelling. Dat je in de tweedehands markt een fooi subsidie krijgt (en terecht), tsja, dan is dit de consequentie. Iedereen heeft dit zien aankomen, dus zeker de leasemaatschappijen (en Autotelex). Daar hoef je geen medelijden mee te hebben.
De prijzen van nieuwe auto’s gaat bij veel fabrikanten omlaag. En aan het einde van dit jaar komt die lading Model 3’s van de kenteken serie beginnend met een G op de markt. We gaan het zien. Dat heet marktwerking.
DeWitteCondor zegt
Het klopt niet wat je zegt. Je dicht leasemaatschappijen en Autotelex een soort glazen bol skills toe. In het artikel staat duidelijk dat Autotelex pas vorig jaar is begonnen met deze afwaardering gezien de ontwikkelingen. Toen deze auto’s in de markt werden gezet hebben ze dat dus duidelijk niet voorzien. Je kunt niet voorzien wat de prijsontwikkeling bij Tesla doet (niet in deze mate) en je kunt ook niet voorzien wat de subsidie op EV’s (gebruikt) over een paar jaar doet. Zoveel is wel duidelijk. Je kunt er hooguit beredeneerd op gokken, er zit altijd een speculatief element in de vaststelling van een leaseprijs op moment A gebaseerd op een restwaarde die zich over 5 jaar moet materialiseren. Die moet je doorlopend bijstellen.
detroitv8 zegt
Ik zit in de leasing en als je ziet wat bijvoorbeeld geschat wordt een VW ID.4 over 4 jaartjes met 120dkm moet opbrengen (ca. 15k) vraag ik me af hoe we de nieuw verkopen ooit betaalbaar houden.
dilbert zegt
wie dat dat ooit verwacht?
In NL, en buiten NL zit niemand op een gebruikte EV te wachten.
Een EV is alleen interessant met subsidie, en als een andere ervoor betaald (bedrijfswagen).
Voor de partikulier te duur en te veel risiko op technisch en financieel vlak.
Zo kunnen de EV autos op dezelfde schroothoop als de elektrische steps en fietsen, allen 2- 5 jaar oud maximaal.
Dat heeft veel geholpen voor het milieu, de PRC lacht zich krom.
Johanneke zegt
Hoezo te duur? Ik vind ze best goedkoop die EV’s. 45k voor een tesla met wat hebben die dingen, 300pk ofzo. De enige d segment die in de buurt komt qua prijs is een skoda met 1.5 tsi.
detroitv8 zegt
Duur zijn ze als je de afschrijving meerekent. Die Skoda 1.5tsi levert echt niet wel meer dan 35% in restwaarde op.
In januari 2025, als AL die 30.000 identieke dec-2019 Model 3’s op de markt tegelijk beschikbaar komen zakt de restwaarde nog meer in. Leasemaatschappijen zitten nu al niet meer op een einde lease Model 3 te wachten.
DeWitteCondor zegt
Hier komt nog bij dat de EV’s die nu gebruikt enigszins betaalbaar zijn voor Otto Normalverbraucher niet echt een denderende praktische bruikbaarheid hebben qua range als dat je 1e auto moet zijn die je ook voor vakanties e.d. moet gebruiken. Ze zijn hooguit geschikt voor erbij en daar zijn ze te duur voor. Er is dus geen markt voor. Ik heb het dan dus niet over de Tesla long range modellen.
audirs3 zegt
@dilbert Dat is dus echt onzin, een gebruikte Tesla schrijft niet harder af dan een vergelijkbare BMW 3-serie op diesel of benzine.
Het probleem is vooral dat de leasemaatschappijen hadden gehoopt dat de afschrijving veel minder zou zijn, dat de restwaarde dus relatief hoger zou zijn. Dit is niet het geval, de waarde daling is vergelijkbaar gebleken met een ICE. En daardoor moeten ze nu een grotere afschrijving doen (op papier) op hun vloot.
Het probleem is dus niet de EV maar de onrealistische verwachtingen in een 2e hands EV markt die door de overheid nauwelijks wordt gestimuleerd.
bobje zegt
Wat mogelijk ook meespeelt in de huidige mega afschrijving is het wegvallen van een enorme afzetmarkt voor tweedehands elektrokarren: Rusland. Ik begreep van een leaseconsultant van VAG-producten dat daar echt massa’s 2e hands EK’s naar werden afgevoerd, omdat je daarmee wel in Moscow mocht rijden. Sinds 2022 is deze afzetmarkt weggevallen.
DeWitteCondor zegt
Volgens mij valt dat wel mee. Er zijn daar volgens mij vooral regels voor taxivervoer e.d. maar dat mag ook hybride zijn. Vandaar dat het zo populair was om een Lexus te jatten in het Westen en daar vervolgens als taxi te laten rijden. Ik denk dat de gemiddelde Rus met -20 echt niet in een EV met een max range van 300km wil rijden …
arta zegt
Een S-klasse/7-serie schrijft ook keihard af.
Ik ben vooral benieuwd naar al die Tesla’s Model 3.
De 2021 Model 3 die bij Hertz USA te koop zijn, kosten rond de 17 a 20 k. Dollar.
Een 2019/2020 model 3 in NL zou dan 12 a 15k Euro moeten kosten?!
Ik vrees dat de meeste eigenaren op meer hopen.
Jurgen zegt
Afschrijving gaat pas zeer doen bij verkoop, auto gewoon doorrijden en je hebt er veel minder last van….maar zo werkt leasen helaas niet.
nicolasr zegt
Mijn Tesla kostte 4 jaar geleden 166.000 euro nieuw. Nu heb ik er zo’n 40k voor betaald. Ik vind het nu al een behoorlijke afschrijving, moet ik eerlijk zeggen. Dan had ik kunnen wachten om nog een paar duizend goedkoper uit te zijn, maar ik vond dit al best.
Maar stel je voor dat je deze auto als privépersoon nieuw had gekocht. Dan lig je toch echt wel te janken in je bed elke nacht…
bimmerpost zegt
Dat heb je toch met elke auto in deze prijs categorie. Hebben die leasemaatschappijen allemaal ingecalculeerd. Mijn model s koste in 2018 110k. Afgelopen zomer na 5 jaar ingeleverd, staat nu te koop voor 28k. Zat toen nog een 6k zakelijke subsidie/aftrek op, naast een setje banden en 1 apk in 5 jaar 140k kilometers nul kosten aan gehad. Als dat vergelijk met de 1-3k per jaar aan de 5-serie die ik daarvoor had is het nog steeds een prima deal.
pvruiten zegt
Ik heb in december mijn eerste (en voorlopig laatste) vol-elektrische auto ‘noodgedwongen’ aan de handel verkocht (omdat er geen dealer was die een elektrische auto wilde inruilen, zelfs niet van het eigen merk…!). Deze auto heb ik in juli 2022 met 2.500 km (bijna nieuw) gekocht voor 50 mille… opbrengst nu, anderhalf jaar en 18.000 km later: € 28.000,- (en die handelaar gaat er ook niet mega op verdienen denk ik). Het heeft dus weinig of niets met alleen maar (dure) ex-leasebakken te maken, maar (bijna) alles met de elektrische markt die volledig is ingestort (om allerlei redenen zoals gigantische prijsverlagingen in het afgelopen jaar, ingezet door o.a. de ‘Muskmobielen’, China, gigantische overproductie(s) op de wereldmarkt, snelle veranderingen/ontwikkelingen met elektrische auto’s, overheidsfalen en wensdenken etc.)! Voor een C-segment auto uit deze klasse heb ik nog nooit zoveel geld moeten afschrijven en de reacties bij dealers en handel was voor mij duidelijk: er is totale paniek op de markt van elektrische auto’s met mega-afschrijvingen en dito verliezen als gevolg! Ik vond het al knap dat dit allemaal zo lang werd stilgehouden in de media, maar nu dan toch de eerste berichten…! Overigens heb ik nu weer gewoon lekker een plug-in hybrid en mn volledige vrijheid weer terug, zonder dat armoedige ‘eventueel onderweg moeten laden’-gevoel, waar ik echt geen zin in had. De financiële pijn op deze auto heb ik dus nu maar gepakt, ook al zouden de komende jaren me waarschijnlijk puur minder hebben gekost. Overigens vond ik het rijden in een puur elektrische auto wel heerlijk comfortabel, maar mijn mindset was er dus nog niet aan toe…!
Robert zegt
Wow, 22 mille afschrijven in anderhalf jaar, dat doet wel pijn, ja. Ik zit zelf al heel voorzichtig te kijken naar een plugin-hybride; ik verwacht dat die een duikeling in de prijs gaan maken als er vanaf 2025 geleidelijk aan MRB belasting voor moet worden betaald.
marcomanta zegt
Dat weet ik wel zeker.
tjorque zegt
Mooi!
Dan is het nu tijd om zakelijk een 2de hands EV aan te kopen.
Die op twee jaar boekhoudkundig af te schrijven.
Dan eind 2026 een nieuwe EV bestellen met lange leverdatum zodat die nog 100% aftrekbaar is. (Datum van bestelbon moet voor eind 2026 zijn om nog 100% aftrekbaar te zijn).
Terwijl je wacht op de nieuwe EV rij je door met de oude die dan boekhoudkundig toch niks meer waard is.
En met de kleine restwaarde van je oude EV betaal je een voorschot op een nieuwe.
Lijkt me in België wel een leuke oplossing om je belastingen te verlagen (als bedrijf).
audirs3 zegt
Een EV schijft niet harder af dan een benzine auto of diesel auto, het probleem zit hem er vooral in dat de lease maatschappijen hadden gehoopt dat de afschrijving veel minder zou zijn. En dat bleek dus ijdele hoop. Nu zitten ze met een groter begrotingstekort doordat ze meer moeten afschrijven op hun vloot dan was geanticipeerd.
Het probleem zit hem dus niet zozeer in de EV waarde, maar in de te hoge verwachtingen van EV restwaarde.
detroitv8 zegt
Een EV schrijft echt wel harder af: dit komt met name met de veel hogere investering bij aanschaf.
Na een jaar of 4/5 zijn een EV of een vergelijkbare benzine auto op de zelfde waarde, waar een EV een hogere start investering heeft gehad.
mashell zegt
Men verwacht dat in januari 2024 er extra afschrijving komt op dure EV’s. Januari 2024 is vier jaar en 1 maand na december 2019…. De maand waarin de Tesla Model 3 de meest verkochte wagen werd en die zelfs zelf van de boot moesten worden opgehaald. Die zijn voor een groot deel in december 2023 ingeleverd en komen in januari 2024 in de handel. Zoals de Model 3 in 2019 de vraag naar duurdere EV’s zoals Model S en iPace heeft om zeep geholpen is de verwachting dat dat nu ook op de occasion markt gaat gebeuren. Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee.
marcomanta zegt
Ook andere EV’s uit 2019 koop je al voor minder dan 20k terwijl die toen meer dan 40k waren, maar dat is ook met de benzinemodellen. Voordeel van de EV is veel minder onderhoudskosten. Dus afschrijven als een baksteen is met bijna alle auto’s die 5 jaar zijn.
pietertje123 zegt
Zomaar een zijweggetje: die afschrijving op nieuwe autos en die door hun hoge aanschafprijs in de lease zitten en veel minder bij particulieren betalen wij wel allemaal door de hoge kosten die een bedrijf maakt en doorberekent aan de klanten.
Zo heeft het ingewikkelde fiscale spel rond de auto dus ook effect op het prijsniveau en dus de looneis en zo weer het prijsniveau en zo voorts. De lease loon prijs spiraal zeg maar
gasterplancke zegt
Wat al in het artikel staat en door een aantal reacties wordt bevestigd. Als ik nu een leuke Tesla S wil loop ik nog steeds tegen een hoge prijs op. Dus war gaat het over?
Thieuke zegt
Baksteen schrijft nauwelijks af. Sterker nog, baksteen stijgt de laatste jaren alleen maar in waarde, getuige de woningmarkt.