Chase Carey maakt plaats voor een nieuwe baas in de Formule 1.
In 2017 kwam er een einde aan een tijdperk: Bernie Ecclestone was niet langer de baas van de Formule 1. De opvolger van de kleine grote man was de besnorde Amerikaan Chase Carey. Hij houdt het aanzienlijk minder lang vol dan Bernie: hij treedt nu namelijk terug na zo’n drieënhalf jaar.
Hoewel Chase Carey maar kort de scepter heeft gezwaaid over de Formule 1 zijn er wel belangrijke beslissingen gemaakt in die periode. Onder zijn bewind werd er namelijk een nieuwe Concorde Agreement getekend. Ook was hij verantwoordelijk voor de coronakalender. De noodzaak om zo’n afwijkende kalender te maken had zich nog niet eerder voorgedaan in de geschiedenis van de sport.
Genoeg over Carey: alle ogen zijn nu natuurlijk gericht op zijn opvolger. Dat wordt Stefano Domenicali. De inmiddels 55-jarige Italiaan stond van 2008 tot 2014 aan het roer van Scuderia Ferrari. In 2016 volgde hij Winkelmann op als CEO van Lamborghini.
Het nieuws is nog niet officieel bevestigd. Bronnen hebben echter aan Motorsport.com gemeld dat de teams al geïnformeerd zijn hierover. Domenicali zal tegen het eind van het jaar het stokje overnemen als de nieuwe grote baas van de Formule 1. De krulsnor zal daarmee niet verdwijnen uit de Formule 1: Chase Carey zal nog actief blijven achter de schermen.
Met de benoeming van Domenicali wordt er weer een ex-Ferrari man op een toppositie neergezet. Jean Todt, ook ex-teambaas van Ferrari, is namelijk nog altijd de grote baas van de FIA en sportief directeur Ross Brawn heeft ook een verleden bij Ferrari. Genoeg voer voor complottheoriëen dus.
Foto: Paul Williams
dappers zegt
ik heb Domenicali altijd een sympathieke vent gevonden. zich omhoog gewerkt binnen ferrari door inzet, eerlijk gedrag en positiviteit, een soort omgekeerde Arrivabene. Ik zie er wel hoop in!
mashell zegt
En nadat hij er bij Ferrari uitgewerkt was ze een poepie laten ruiken door voor de grootste concurrent gaan werken.
pomoek zegt
Ah, dan zal Ferrari binnenkort wel weer wat podia gaan pakken…
rhellema zegt
@pomoek: dat denk ik niet, hij is namelijk niet op de meest chique manier bij Ferrari weggewerkt.
basman147 zegt
Tip; voor een succesvolle complottheorie moet er ook een onverklaarbaar (en liefst ongewenst) resultaat zijn, en je kan toch moeilijk zeggen dat de afgelopen 10 jaar een succes zijn geweest voor de Scuderia.
En juist in het Schumacher-tijdperk zaten er juist geen Ferrari-mensen bij de Ferrari International Assistance, dus misschien moeten eerst Ross’ Brawn en Jean Todt wel weg voordat Ferrari weer kan winnen?
pomoek zegt
Heb je gelijk in, ik denk ook dat dit in werkelijkheid wel zal meevallen hoewel “fuel sensor gate” natuurlijk wel een hele rare uitkomst heeft gekregen. Daarnaast vind ik het extreem raar dat Ferrari elk jaar zoveel geld van de F1 krijgt overgemaakt. Ik weet verder niet zoveel van Carey maar vond de aanwezigheid van een relatieve outsider in het incestueuze F1 wereldje wel verfrissend.
basman147 zegt
Het is misschien een rare uitkomst, maar ook de FIA heeft te maken met bewijslast. Als het technisch bureau van de FIA 10 mensen telt, waarvan misschien de helft kennis heeft van de motoren en de systemen, en alle bewijslast komt van de constructeur kan ik me goed voorstellen dat ze het sluitende bewijs niet tijdig rond kregen en het dus maar op een deal hebben gegooid met Ferrari.
Wat betreft het geld, alle teams zijn er in de Concorde-overeenkomst mee akkoord gegaan dat teams die langer in de F1 zitten meer geld krijgen, dus is het logisch dat het Ferrari het meest krijgt( maar ik ben dan ook Ferrari-fan dus dit is niet objectief…)
Vooral in het begin had Carey veel ideeën, laatste tijd eigenlijk niet veel meer van gehoord? Maar goed, er was iets met Corona natuurlijk
mashell zegt
En wie wordt de baas van Lamborghini?
Richmond zegt
@mashell: hij werkte daar al niet meer. Hij was doorgeschoven naar Bugatti volgens mij. Stephan Winkelman is Lamborghini dacht ik.
machielvdd zegt
Precies andersom, Winkelmann zit momenteel bij Bugatti en Domenicali bij Lamborghini.
deSjonnies zegt
@mashell
Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat iemand van de Corleone familie hen ” made them an offer that they could not refuse “
mashell zegt
Ik dacht eigenlijk dat deze beschikbare management positie weer zou worden ingevuld door iemand afgestudeerd aan de Volkswagen School of Management oftewel BMW.
Dutchdriftking zegt
Als het de sport ten goede komt maakt het mij eigenlijk niet uit wie de topman is. Al zet je er een konijn neer.
mashell zegt
Zoals bij de FIFA?
raceface zegt
@dutchdriftking: wel een met Duracell batterijtje, die gaan sneller!!
toniominestrone zegt
Alles moet uit de kast worden getrokken om het zieltogende Ferrari weer aan een wereldtitel te helpen.
pjotr zegt
Ik denk dat als je er bij Ferrari uitgeknikkerd wordt, je niet echt open staat om Ferrari het handje boven water te houden…
Robert zegt
Dus óók als de nieuwe, zo moeizaam afgesloten Concorde Agreement weer afloopt, zal de speciale positie die Ferrari binnen de Formule 1 bekleedt, weer gewaarborgd zijn.
Als de technische ontwikkeling nou eens nét zo goed was als de achterkamertjes politiek, dat was Team Rood echt onverslaanbaar.
[/complottheorie]
mustang750supersnake zegt
ferrari zál en moét z’n toekomst veiligstellen……manmanman…..t was…is en blìjft n verrotte sport….