Wat doe je nadat je succesvolle racecarrière achter de rug is, maar je nog geen zin hebt om als pensionado door het leven te gaan? Dan begin je bijvoorbeld een dealerschap, zoals ex-wereldkampioen Nigel Mansell deed.
Nigel, ooit episch vonkentrekker en trots bezitter van een Ferrari F40, koos ervoor om niet de exoten in te gaan, maar een volumemerk te verkopen. Een opvallende keuze, te meer omdat zijn dealerschap op het steenrijke belastingparadijsje Jersey (voor de Normandische kust) is gevestigd. Een lokale publicatie ging er langs en maakte deze repo.
Samen met zijn zoon Leo bestiert de Brit The Mansell Collection, eerst als 2de hands-dealer, maar sinds kort verkopen ze ook nieuwe auto’s onder de Mitsubishi-vlag. Op de bovenverdieping is verder een Mansell-museum ingericht, waar je je tegen betaling van 10 GBP kunt vergapen aan het succes van de racecoureur. Daarnaast heeft de ondernemende Brit ook nog een kartbaan op het Engelse vasteland.
Jersey heeft zo’n 100.000 inwoners, verdeeld over een kleine 120 vierkante kilometer aan oppervlak. Ideaal om helemaal elektrisch in je PHEV rond t rijden dus? Als je wat meer puf wilt heeft Nigel ook nog wel een RS4 voor je staan trouwens. Reikt je budget iets minder ver, dan kan je altijd nog een set heersende Mansell-postzegels kopen.
bofkont zegt
Tja wat moet je op zo’n klein eiland met een excoot, zeer slimme zet van Nigel.
motoragent zegt
@bofkont: Voor een klein eiland (wat stiekem toch niet zo heel klein is) zijn er anders toch genoeg leuke wegen te vinden kan ik je zeggen.
mashell zegt
@bofkont: aan de andere kant, waarom zou je in een belastingparadijs goedkope lelijke auto’s willen verkopen. Persoonlijk vind ik dit goed nieuws, nu kan ik als bepaald niet Mansell fan zeggen dat ik nooit een auto bij hem zal kopen.
rolov zegt
@mashell: omdat rijken niet rijk blijven. Als ze altijd maar dikke en dure wagens kopen. Als je het zelf verdient heb denk je toch anders over geld.
Edge zegt
@rolov: een rijk iemand die een beetje fatsoenlijk met geld kan omgaan koopt én dure auto’s en en verdient dat geld snel terug. Zeker als de belastingregels ook nog in hun voordeel werken
lekbak zegt
@edge: jij klinkt alsof je niet rijk bent…
mashell zegt
@rolov: De kenmerkende eigenschap van de echt rijken is dat ze steeds rijker worden (van crisis praat trekken zij zich niets aan). Jersey is als Monaco, daar kom je nog niet zomaar te wonen.
sydney zegt
Dat gebeurt de beste op een gegeven moment in zijn cariere.Gaat vanzelf weer over. ;-)
jaapiyo zegt
Tsja die Nige, ik ben er zelf geen fan van. Als coureur heeft ‘ie best mooie acties gehad maar uiteindelijk werd ‘ie ook vaak afgetroefd door de ekte ekte toppers. Het kampioenschap in 1992 was natuurlijk een beetje een gift van Williams…
Naast de baan blijft het een oppertunist die IMO iets te vaak praat over hoe goed hij vroeger wel niet was. Hij komt op mij in ieder geval niet sympathiek over, meer als een sjacheraar die een beetje potsierlijk zijn vergane glorie uitbaat voor een paar pond hier en daar.
gregorius zegt
@jaapiyo: Was t niet aan het einde van 94, dat Mansell mocht plaatsnemen in de Williams; waar Hill toen problemen had met de kwalificatie (Spanje, Japan of Aus) en waar Mansell zijn setup gaf aan Hill waardoor Hill goed kwalificeerde? Misschien past het dan ook juist wel in het profiel van ‘blaataap’ dat ik dat dan nog weet.
Hill kwam mooi terug op Schumacher dat jaar.. en natuurlijk die walgelijke actie van MS op Hill in Adelaide, waardoor niet Hill (waarschijnlijk) maar MS de titel greep.
Anyway, 1 record heeft Mansell nog altijd: het houden van F1 en Indycar titel op hetzelfde moment. Gezien de huidige bravour van de indycar, zal ie dat record ook nog wel ffies houden.
harrie zegt
@gregorius:
Hill kwam mooi terug op Schumacher? Hij zou zich moeten schamen voor die 3 overwinningen op rij die hij kado kreeg omdat Schumi toen geschorst was. Kadootje van Bernie om de spanning terug te brengen. Schumachers ram actie was ook niet bepaald fraai, maar uiteindelijk heeft die zeer discutabele schorsing veel meer impact op het seizoen en de titel gehad dan die ene crash. Verdiend wereldkampioen dat jaar.
gregorius zegt
@harrie: ja, goed geheugen (of opgezocht). De goede oude tijd toen teams nog protesteerden enzo.
jaapiyo zegt
@harrie: Leuk verhaal maar wat daar dan weer op aan te merken is dat de Benetton van Shuey natuurlijk gewoon illegaal was. De FIA heeft ook feitelijk vastgesteld dat die auto verboden elektronica aan boord heeft, alleen met een kunstgreep bracht het Benetton team daar tegenin dat niet bewezen kon worden dat Schumacher die systemen ook echt gebruikt had (haha).
Samen met de pitbrand die ook het gevolg was van gerommel met een veiligheidsring in de brandstofinstallatie om meer liter per seconde te tanken dan de rest was die schorsing gewoon terecht en eigenlijk nog mild. Ja F1 gaat om de grenzen van wat mag opzoeken maar onder leiding van Flava Flav werd er gewoon ronduit vals gespeeld.
ter zegt
Pornosnor verkoopt.
w0o0dy zegt
Zal vast een heleboel belasting centen schelen deze “onderneming”… Jezelf tax-vriendelijk uitbetalen…
mrrallycross zegt
Precies de auto die ik niet bij hem vind passen
gregory_verstraelen zegt
Ben al naar Jersey geweest en er reed toch wel leuk spul rond hoor. Het is niet voor niets een taxparadijs.
Edge zegt
RS4? Als ik zie hoe vaak die gestolen worden en dan uitgebrand gedumpt worden zou ik toch eerder voor de M3 of M5 gaan uit zijn aanbod. Ook retesnel, maar wat minder populair bij de boefmeneertjes.
sleurs zegt
@edge: maar die rijden weer niet als een RS4 en uiteindelijk miet dat toch de doorslag geven
jrk68 zegt
@sleurs:
Gelukkig niet, het laatste wat je wilt als je op de vlucht bent is bij de eerste bocht rechtdoor de wei in….
sleurs zegt
@jrk68: jij snapt het…
sleurs zegt
@edge: miet=moet…pff maandag
rufctr01 zegt
Je moet toch wat….
offroad zegt
Mansell is ook Ferrari dealer geweest.