Je moet zo ongeveer zelf een drugsimperium opbouwen, wil je deze Porsche kunnen betalen.
Raceliefhebbers zullen zich wellicht ergeren dat deze auto overal bestempeld wordt als de auto van Escobar. Deze Porsche zou je namelijk ook aan kunnen merken als de auto van Emerson Fittipaldi. Dat neemt echter niet weg dat het Escobar-verhaal deze auto, die nu te koop staat, nog een stukje interessanter maakt.
Om even met Fittipaldi te beginnen: hij reed met deze auto de IROC, de International Race of Champions. Deze competitie was niet zo internationaal als de naam doet vermoeden. Het was vooral een Amerikaanse aangelegenheid, met een Amerikaans concept, hoofdzakelijk Amerikaanse coureurs en Amerikaanse auto’s. Met uitzondering van het eerste seizoen, dat bestond uit drie races in ’73 en ’74. Toen werd er namelijk in Porsches gereden.
Alle deelnemers waren kampioenen en racewinnaars uit diverse raceklasses die in dezelfde auto om de titel streden. Die auto was in het eerste seizoen een Porsche 911 RSR. Onder de deelnemers was ook Emerson Fittipaldi, die op dat moment één F1-wereldkampioenschap op zijn naam had geschreven. De Braziliaan zou later in 1974 zijn tweede en laatste Formule 1-kampioenschap in de wacht slepen, maar in de IROC moest hij het afleggen tegen de Amerikanen. Dat neemt niet weg dat dit de Porsche 911 RSR is waar Emerson Fittipaldi in geracet heeft.
Nadien kreeg de Porsche 911 RSR nog een bekende eigenaar: drugsbaron Pablo Escobar. De besnorde Columbiaan stalde de auto niet alleen in zijn garage, maar heeft er ook daadwerkelijk mee geracet. Hij was namelijk naast drugsbaron ook amateurcoureur. Helaas liet Escobar zijn Porsche 911 RSR niet origineel: hij zette er een 935 bodykit op.
Zoals je vast al is opgevallen is de bodykit nergens meer te bekennen. De auto is dus weer teruggebracht naar de oorspronkelijke staat. De vraag is dan wel in hoeverre het nog de auto van Fittipaldi is, maar laten we het niet te filosofisch maken. Het gerucht gaat overigens dat de restaurateurs na afloop van deze klus opeens verdacht dure aankopen gingen doen.
De auto is ook weer voorzien van de oorspronkelijke kleur, die uniek was voor de auto van Fittipaldi. Alle IROC-deelnemers hadden namelijk een eigen kleur. Wel zo handig bij een raceklasse met identieke auto’s.
Deze Porsche 911 RSR heeft een interessant leven gehad en dat vertaalt zich naar een stevige vraagprijs. Aanbieder Atlantis Motor Group vraagt omgerekend €1,84 miljoen voor de Porsche. Als een auto van een drugscrimineel blijkt te zijn geweest komt dat de waarde normaalgesproken niet ten goede, maar in dit geval lijkt dat dus probleem te zijn.
ronaldotour zegt
Pablo’s ijscobar kan hem in ieder geval niet meer kopen.
kniesoor zegt
Ik zou me lichtelijk ongemakkelijk voelen als ik moest vertellen, dat ik een auto gekocht had, die van ‘n doorgewinterde crimineel geweest is. Maar kennelijk ligt dat voor anderen anders, die betalen daar graag een premie voor. Raar volk.
Vind het overigens wel een erg gave auto, dat dan weer wel.
smijsie zegt
@amghans: doorgewinterde criminelen zitten vooral bij de politie. Deze man was een volksheld.
katoenboer zegt
@smijsie: mensen eerst allemaal verslaafd maken en dan laten zien dat ze geld kunnen krijgen noem ik geen volksheld. Ik zou het mijn ergste vijand niet toewensen om verslaafd te zijn, laat staan dat je hele dorpen aan de coke brengt om zelf een miljoen te verdienen. Nee volksheld, dat is hetzelfde als dat ik nu Hitler een volksheld voor Duitsland ga noemen, omdat hij wel weer de economie in Duitsland heeft helpen te herstellen.
rolov zegt
@katoenboer: dat is het zelfde als che guverra een volksheld noemen, terwijl die ook mensen vermoorde.
Dieseltor zegt
@amghans: Raar dat mensen geïnteresseerd zijn in wie de eigenaar was en/of dat je dat moet vertellen. Wel typisch Nederlands… onnodig je neus in andermans zaken steken.
scott zegt
Al was hij van A.Dolf geweest. Dat apparaat is te bruut.
edward330d zegt
@scott: die heeft ooit wel de basis gelegd voor deze auto…
evdw zegt
Niet dat ik hem wil kopen maar dit soort objecten wordt alleen maar meer waard.
Lijkt mij een prima investeringsobject, zeker als je ook nog van Porsches houdt.
frederik zegt
@evdw: Met 1.8 miljoen weet ik niet of hij nog veel meer waard gaat worden.
evdw zegt
@frederik: Dat blijft altijd een gok maar er zijn meer iconische auto’s die miljoenen waard zijn dus het kan zeker.
fendercd60 zegt
Gaaf ding en met het geschiedenis die hij heeft maakt hem dat nog gaver!
lefty00 zegt
Just say no! – Nancy Reagan
MarcoM zegt
Zoiets koop je ook niet om mee te rijden, comfort is van een kever. Het hebben ervan is gewoon iets wat je bij de rest van je verzameling wilt hebben staan, gewoon in een ruime verwarmde locatie, leuke bar erbij en dan praten met wat vrienden onder het genot van een echte whiskey met een fijne sigaar. Daarna komen wat dames ook kijken, ehhh en toen werd ik wakker.