Pieter Nota, tot vorig jaar nog bestuurslid bij BMW, heeft zo zijn bedenking bij de plannen van de EU.
11 jaar klinkt nog ver weg, maar toch moet er nog héél veel gebeuren om tegen die tijd alleen nog maar EV’s te verkopen. Desalniettemin is dat het plan van de EU. En daar is niet iedereen even enthousiast over. Dan bedoelen we niet alleen verstokte EV-haters, ook iemand als Pieter Nota is sceptisch.
De naam Pieter Nota zal niet iedereen bekend in de oren klinken, maar deze Nederlander was de afgelopen jaren een van de hoge pieten bij BMW. Van 2018 tot en met 2023 zat hij in de Raad van Bestuur.
Vanmiddag was meneer Nota te gast bij Wouter en Meindert in de Nationale Autoshow. Daar gaf hij zijn ongezouten mening over de plannen van de EU voor 2035. Hij noemt de eis dat in 2035 alle nieuwe auto’s een EV moeten zijn “absoluut naïef”.
Waarom vindt Pieter Nota dit een slecht plan? Om te beginnen wil niet iedereen elektrisch. En bij BMW laten ze de klant graag kiezen. Nota verwacht wel dat de meerderheid van de markt straks elektrisch wordt, maar niet álles.
Een ander probleem wat Pieter Nota ziet is de grondstoffen. Het is niet gegarandeerd dat we in 2035 genoeg grondstoffen hebben om heel Europa aan een EV te helpen. Bovendien worden we dan heel erg afhankelijk van China. En dat moeten we niet willen, vindt Pieter Nota. Net zo min als we afhankelijk willen zijn van Russisch gas.
En hoe zit het dan bij BMW? De Neue Klasse-modellen worden toch alleen nog maar elektrisch? Dat klopt, maar volgens Pieter Nota zullen er ook nog niet-elektrische modellen naast geleverd worden. Ook BMW blijft dus voorlopig op meerdere paarden wedden.
Overigens verwacht Pieter Nota dat de EU hun ambitieuze plannen nog gaat bijstellen. In 2026 staat namelijk een ‘ijkpunt’ op de planning. Nota verwacht dat de EU dan ook inziet dat een verbod op auto’s met een verbrandingsmotor in 2035 niet realistisch is en de plannen zal wijzigen. Wie weet hebben dus ook ná 2035 nog ’the Power of Choice’.
De hele uitzending van de Nationale Autoshow kun je terugluisteren op de website van BNR
Johanneke zegt
Poeh wordt wel een lastige keuze na 2035 dan. Of een geruisloze zeer potente EV die vrijwel geen onderhoud nodig heeft, of een veel duurdere trillende bimmer met opgefokte 3 pitter die door alle milieuregels extreem complex is en waar tegen die tijd verschrikkelijk dure benzine in moet. Een X2 met 1.5 gaat nu al voor 70k eh. 70k!!! Voor dit!!
https://www.autoweek.nl/occasions/bmw/x2/55300831/bmw-x2-benzine-elektriciteit-2024/
DeWitteCondor zegt
Ik denk niet dat Nota de trillende 3 pittertjes voor ogen heeft wanneer hij aangeeft dat ze ook met de ICE door zouden willen. Het voorbeeld dat jij geeft is nu juist een categorie die je volledig door EV kan vervangen.
Naïf is het natuurlijk, dat weet de EU ook wel. Anders heb je boter op je hoofd. Waar Nota aan voorbij gaat is dat ze dit gewoon proberen te forceren in de hoop er iets mee te bereiken want als je het niet verplicht, zal het vermoedelijk niet gebeuren. Over de beweegredenen kun je van alles vinden, maar in feite is de redenatie van Nota zelf ook naïf.
okdoei zegt
Precies. Je moet ambitieuze en misschien wel bizarre plannen door willen voeren om men in beweging te krijgen of anders te laten denken. Kijk maar eens naar de coronacrisis of de gascrisis, toen kon er ineens vanalles heel snel. Zodra de druk er is, kunnen er bijzondere dingen gebeuren.
NB#9 zegt
Maar niet alleen maar goede dingen. Onder druk worden ook grote fouten gemaakt. En willen we wel leven in een wereld waarin van hogeraf Crises bedacht worden om de maatschappij een kant op te forceren?
Redrum zegt
Nota is in 2035 een hoogbejaarde boomer en dus compleet irrelevant.
Ik vermoed dat zijn klanten het liefst ook geen belastingen betalen…..wordt hem ook niet he….
panam1 zegt
Of – omdat de halve wereld geen peut meer nodig heeft is de benzine 1 euro per liter…..verder gaat de overheid erachter komen dat ze accijnzen mis gaan lopen , dus ga ervan uit dat je electrisch tanken ook wel eens stevig duurder kan worden. En last but not least – ons energie netwerk kan heel NL electrisch rijden niet aan, nu niet en over 10 jaar ook niet.
Mensen hebben geen besef hoe lang het duurt om het complete netwerk te upgraden……ik blijf lekker stoken – de dag dat ik electrisch moet gaan rijden hoop ik dat ik niet meer mag/kan rijden – want het is 0 beleving die rijdende batterij.
krisp zegt
Dus in plaats van een eenmalige afhankelijkheid met China voor batterijen (wat in de praktijk reuze meevalt) is meneer liever voortdurend afhankelijk van een paar sjeiks voor peut. De naïviteit spat er vanaf.
mashell zegt
Precies. Islamitisch terrorisme financier je zelf aan de pomp.
R82 zegt
Best knap dat ze een EV kunnen produceren zonder olie. En die kobalt mijnen daar werken alleen volwassen mensen die goed betaald krijgen en onder keurige arbo omstandigheden werken. Als EV rijder ben je inderdaad zo goed bezig, Je zou bij de koop van deze Überwagen als Übermensch allemaal een oorkonde moeten krijgen. Leuk dat de meeste EV rijders zich als redder van deze wereld zien.
Redrum zegt
Eindelijk, je hebt het begrepen 🤓
Richmond zegt
Dezelfde kobalt mijnen worden ook gebruikt (en meer dan in accu’s) voor de olie raffinage, maar door hoor je niemand over
Flutterbear zegt
Het punt van Krisp is juist dat bij een EV de afhankelijkheid beperkt is tot productie terwijl een olie nog verslavender is dan cocaine.
De impact van geen nieuwe zonnepanelen, auto’s en batterij is véél kleiner dan de impact van geen nieuwe energie. Daarom moet de EU inzetten op recyclen en hergebruik van de materialen die wij importeren en niet zelf willen delven. Europa heeft namelijk voldoende in de grond zitten maar het is vaak te vies om eruit te halen, dat laten we aan andere landen over. Met recycling kunnen deze grondstoffen echter eindeloos hergebruiken (in tegenstelling tot kobalt bij olie raffinaderij…).
Flutterbear zegt
De grap is dat je zonder kobalt prima elektrisch kan rijden, maar niet zonder kobalt op benzine kan rijden..
kaeser zegt
Even een correctie aanbrengen zonder de overige lezers te vervelen: zoiets als islamitisch terrorisme bestaat niet. Aangezien de islam de dood van één mens gelijkstelt aan de dood van de hele mensheid, dit werkt ook de andere kant op hè. Groeperingen die het zichzelf aanmeten doen dit om meer aanhang in de regio te krijgen en hun kwade bedoelingen te maskeren. Bovendien zitten de grootste terroristen tegenwoordig in Washington of in een ander westelijk land, ik noem maar een dwarsstraat; WOI, WOII, Vietnam, Irak, Afgahanistan, Syrië en nu prentenderen ze de democratie te verdedigen op een klein strookje land aan de Middellandse Zee kust waar apartheid, militaire bezetting en kolonalisme al decennia lang voortduurt. Onwetendheid is waar we dit allemaal aan te danken hebben.
mashell zegt
Fabrikanten die niet op tijd vol op EV hebben ingezet, zoals BMW dat wat tegenstribbeld, die zijn ook naïef. Europa is hier de leidende markt, de rest gaat gewoon volgen. En het “ik wil niet” volk gaat uiteindelijk ook gewoon om, dat gingen ze ook bij de platte televisie, bij het Spotify en Netflix abonnement, bij de mobiele telefoon, bij met de pas of telefoon betalen, etc. etc.
EV’s verbruiken maar een derde van de energie per kilometer, halen de uitstoot uit de leefgebieden weg, maken ons veel minder afhankelijk van de oliesjeiks en maken een geleidelijke overstap naar duurzame energie mogelijk, als je die enorme voordelen niet ziet als bestuurder van een bedrijf dan noemen we je inderdaad: naïef. Fossiele brandstoffen hebben gewoon geen toekomst meer.
NB#9 zegt
Het verschil is dat Netflix, spotify en LCD tvs een vooruitgang betekenen.
EV’s verbruiken veel meer grondstoffen, hebben alsnog vuile stroom nodig, zijn veel duurder (vooral voor de minder bedeelden onder ons) en zijn minder flexibel in het gebruik. Dat noem ik op dit moment geen vooruitgang.
SanderB zegt
Natuurlijk heeft elektrisch rijden enorm veel voordelen. Ook het belevings argument is onzin omdat 95% saaie auto’s rijdt en er dus vooral op vooruit gaat.
Maar toch benieuwd hoe jij dan het laadprobleem ziet? Aangezien een meerderheid van de huizen geen eigen oprit heeft bijvoorbeeld en ook die piek in stroom vraag nog niet opgelost is.
gekketurbo zegt
100% hoeft ook niet. 90% is meer dan genoeg. EU moet ervoor zorgen dat stroom extreem goedkoop wordt. Goedkoop vervoer voor de burgers, goedkoop productie voor de industrie, goed voor de economie; iedereen blij!
mashell zegt
Dat was ook de verwachting,dat stroom heel erg goedkoop zou worden. Maar toen kwam de onzinnige Oekraïne oorlog en moesten we juist aan hoge energie prijzen gaan wennen.
pomoek zegt
Pfff, de Duitse autolobby moet toch echt een beetje gaan werken aan hun scripts. Het “de klant wil het niet” blablabla ” iets over grondstoffen tralala ” China” wordt een beetje oud. Maar misschien ook de bedoeling. Als je het maar vaak genoeg herhaald gaan mensen het wel geloven.
Bottom line is: we verdienen meer aan ice autos. En dat willen we zo lang mogelijk rekken. Ook al fcuken we daarmee het klimaat.
audirs3 zegt
Alleen de nieuwe verkoop moet dan 100% elektrisch, niet het gehele wagenpark. 2035 is nog heel ver weg, en landen als Noorwegen laten nu al zien dat nu al het zeker wel kan. Voor Zuid en Oost Europa wordt het nog een uitdaging, al kunnen die natuurlijk nog brandstof occasions uit het rijke noorden en westen importeren na 2035.
mashell zegt
Zuid Europa (Spanje, Portugal en Italië) gaan hard hoor.
Als er vanaf 2030 of 2035 alleen nog maar elektrische auto’s verkocht mogen worden is twintig tot dertig jaar later heel het relevante wagenpark elektrisch.
O plaat zegt
Klein detail, 40% van Europa stemt rechts, geloofd niet in klimaat problemen of is autoliefhebber. Het verbod kan ook ons wagenpark cubaniseren zodat in 2050 nog steeds 40% van de wagens van voor het verbod zijn.
Lambrusco zegt
Toch wel bijzonder dat zowel voor- als tegenstanders hier in de comments elkaar betichten van eenzijdig en naïef denken.. Ook ik geloof niet in alleen maar EV. Notabene zijn er op dit moment een half miljoen EV’s op een wagenpark van bijna 10 miljoen auto’s in Nederland. Ik ben voor progressie en ik snap dat dingen verplicht/gestimuleerd moeten worden voordat we vooruitgang boeken. Maar het draagvlak zie ik wel afnemen. Vele kleine stapjes maken een grote stap vooruit willen mensen nog wel eens vergeten..
audirs3 zegt
@Lammert Maar het gaat niet om het huidige aandeel EV’ van het wagenpark, het gaat erom dat in 2035 er alleen maar EV’s bij mogen komen. En dan in 2050 ofzo is waarschijnlijk 90% van het wagenpark EV en kan de rest nog even mee met biobrandstoffen ofzo. Dat is het hele idee. En vorig jaar was 30% van de verkopen al EV, dus als dat nou ruim 5% per jaar stijgt (best realistisch) dan redden we het wel.
papa zegt
Ik hoorde van de week een verhaal van een Audi q8 van 5 jaar oud, de auto had nieuw ruim 100k gekost en had bijna 2 ton gelopen. De auto was niet in te ruilen omdat Audi aan geeft de hybride accu te vervangen bij 2 ton. De accu vervangen kost 40k. Zolang dit probleem bestaat geloof ik niet dat electrische of hybride voertuigen de weg is die we moeten wandelen voor een betere wereld.
pomoek zegt
Raar verhaal. Maar goed als dat zo is dan heb je het dus over hoe autofabrikanten met garantie om gaan. Dat is allemaal papier, dus zeker geen sta in de weg.
fanboy zegt
@papa: Slecht verhaal. Waarschijnlijk hoeft het helemaal niet vervangen te worden. En kost het zeker geen 40K!
Maar goed, accu’s in hybrides hebben ook een zwaar leven, zeker in die SUVs. Een accu in een volledig elektrische auto werkt veel beter, die gaat gewoon lang mee.
Hybride is een compromis, de enige echt goede hybride is al 20 jaar de Toyota hybride
herve11f zegt
Ik zal nu wel weer aan de muur genageld worden maar…
Ze kunnen nog niet voorspellen welk weer het volgende week zal zijn, maar ze kunnen wel voorspellen dat de wereld aan het vergaan is door C02…
Verder kunnen ze geen trein op tijd laten rijden, maar we gaan het milieu redden door enkel in EU allemaal met een EV te rijden.
Ben ik nu de enige die me daar vragen over stelt?
Dit lijkt me wel een script van Steven spielberg.
audirs3 zegt
@herve11f Je vergelijkt appels met peren. Er zijn heel veel wetenschappelijke modellen die we heel goed en heel nauwkeurig kunnen voorspellen. Zoals alle zonsverduisteringen de komende 100 jaar op de minuut nauwkeurig. Of hoeveel warmte er vrij komt als ik 1 kuub gas ga verbranden.
Als er andere random factoren echter tussen komen, dan wordt het moeilijker. Zo kan de NS geen personen op het spoor, wissel storingen of defecte bovenleidingen voorspellen. Ook is het weer onmogelijk te voorspellen op 1 locatie voor meer dan een paar dagen door random patronen in onze atmosfeer.
Al is het weer niet helemaal random. If durf te voorspellen dat het in Dubai in 2025 gemiddeld warmer zal zijn dan in Nederland. Of dat het in Engeland meer zal regenen dan in Marokko.
Zo is het dus ook met klimaatverandering op basis van verwachte CO2 uitstoot. Je kan gewoon berekenen wat de toename aan dat broeikasgas aan extra warmte zal betekenen. Natuurlijk niet met de dag correct en op elke locatie, maar wel wereldwijde trends. En helaas zie je ook dat dat wel uitkomt, er is al bijna 30 jaar geen Elfstedentocht meer geweest. Maar jij denkt zeker dat dat toeval is.
herve11f zegt
Tja, ‘t zal dat zijn…
mc96 zegt
Heb het interview in de podcast van de Nationale Autoshow beluisterd. Erg interessant!