Karl-Heinz Kalbfell, een auto-industrieman met een flinke staat van dienst, is dit weekend omgekomen tijdens een klassieke motorrace.
Kalbfell deed afgelopen zaterdag met een van zijn oldtimer motor mee aan de Lansdowne Classic Series op Brands Hatch. Volgens Brands Hatch-eigenaar MotorSport Vision kwam hij te wijd uit een bocht, waardoor hij viel en werd aangereden door een andere deelnemer. Hij overleed in het ziekenhuis.
Wie was Karl-Heinz Kalbfell
De in 1949 te Duitsland geboren Karl-Heinz Kalbfell ging na zijn studie -en een korte omweg bij een caravanbouwer- in 1977 bij BMW aan de slag. Hij zat daar tot 2004, en werkte op technisch vlak mee aan de ontwikkeling van het M-programma. Ook leidde hij het team dat BMW’s F1-motoren ontwikkelde en construeerde hij de deal waarin BMW V12’s leverde aan McLaren voor De Beste Supercar Ooit. De overname van Rolls-Royce en Mini werd ook ten dele aan hem toegeschreven. In de laatste vier maanden BMW fungeerde hij als CEO van Rolls-Royce.
In januari 2005 verruilde hij de Heimat voor Italië en kwam aan het hoofd van Alfa Romeo te staan, en pakte een maand later ook de CEO-functie voor Maserati op. In september 2005 was hij echter alweer Alfa-baas af – hij werd vervangen door de Italiaan Antonio Baravalle – en deed alleen nog Maserati. Een functie die hij tot 2006 vervulde.
In de periode hierna deed hij voornamelijk consultancywerk voor onder meer Lotus, waar hij ex-CEO Dany Bahar ondersteunde, en lanceerde in 2007 met een team van automotive bobo’s een sportwagenmerkje: het welbekende Artega. Karl werd 63 jaar.
Karl Heinz Kalbfell op zijn 144 Laverda SFC750.
EB zegt
R.i.p
MilleMiglia zegt
R.I.P. Of heeft hij zeer lang verder gestudeerd, of was het een serieuze omweg bij de caravanbouwer
carsandmore zegt
R.I.P en veel sterkte aan de familie.
alcantara zegt
Triest bericht, RIP aan de nabestaanden.
karaya zegt
fantastische motor trouwens.
rip
Hupke zegt
@karaya:
Het beste dat laverda gebouwd heeft. Maar het is meer een straat machine dan een die hard race motor (en dat is eerder een compliment dan kritiek).
benzinehoofd zegt
@Hupke: mooie woordspeling, “die hard”…
Hupke zegt
Niet dat sterven leuk is maar het is wel een mooie manier om te gaan.
-edit: check!-
papa zegt
@Hupke: Mwoah… ik kan me mooiere manieren bedenken dan aangereden worden door een motor.
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
@papa: Het is een beetje dubbel. Aan de ene kant is 63 natuurlijk veel te jong om te sterven. Maar aan de andere kant zou ik liever aan een snelle dood gaan tijdens wat je het liefste doet, dan je laatste jaren wegrotten in een bejaardentehuis om vervolgens langzaam geveld te worden door een of andere pijnlijke aandoening.
Hupke zegt
@papa:
Nuja op je 105 sterven in je beachhouse op de canarische eilanden aan een hartstilstand terwijl je de zon in de zee ziet zakken in de ogen van je 20 jarige vriendin die bovenop je zit en te druk bezig is om te merken dat je het loodje legt is nu eenmaal niet voor iedereen weg gelegd.
porsche928 zegt
@Hupke: ik kies ook voor jouw manier.
jensdm zegt
@Hupke: Ik denk niet dat je ‘m op een leeftijd van 105 nog recht krijgt..
jordy14 zegt
Rip
ej20g zegt
Altijd een verlies als een man met zoveel invloed en ervaring op en in de autowereld komt te overlijden. De man is gelukkig wel overleden tijdens het uitvoeren van iets wat hij leuk vond en dat is één van de betere manieren om te gaan ondanks dat aangereden worden ook niks is.
bofkont zegt
Gestorven in het harnas, RIP.
mezos zegt
R.I.P. dit is nog een voorbeeld van hoe gevaarlijker motorrijden is in vergelijking met autorijden.
fit4fun zegt
Motorrijden = hoog risico, dus dat ze vaak wat eerder sterven of gehandicapt worden moet zo iemand dan ook accepteren. Zo te lezen een getalenteerd persoon.