Maar, maar, het is wel premium Duits?
We willen stiekem allemaal premium Duits rijden, maar tegelijkertijd is er tegenwoordig veel kritiek op de designs van de Duitse drie. Mercedes bouwt steevast bananen des doods, Audi monteert op elke auto een gapende muil waar een uit de kluiten gewassen bultrug walvis zich voor zou schamen en bij BMW weten ze helemaal van gekkigheid niet meer wat ze moeten doen.
Vroeger was dat wel anders. De merken zijn allemaal groot geworden met ingetogen, strakke bakken als de Audi C4 100, BMW E38 7-serie (aankoopadvies) en Mercedes W201 190. Juist de cleane, tijdloze designs die de auto’s een aanblik gaven alsof ze uit een brok staal gemaakt waren sprak mensen aan. En stiekem doet het dat nog steeds. Kijk maar naar het recente succes van Volvo.
Onder bezielende leiding van drie ex-VAG medewerkers (Thomas Ingenlath, Robin Page en Max Missoni) stampte Volvo de afgelopen jaren weer een strakke nieuwe generatie auto’s uit de grond. De auto’s ogen modern, maar niet druk en wild. Als het aan het trio ligt, blijft dat ook in de toekomst zo. Tegenover Autocar laat Ingenlath weten:
We managed successfully in this generation not to go down the route of heavily sculpted bodywork, unlike some of our competition that have a hectic look with millions of cuts in the body panels. We did not enter that war of making hundreds of styling features within one panel and we definitely want to stay out of it.
Collega Page valt Ingenlath bij:
There are other ways of being more modern without it having to be over-sculptured.
Waarvan akte. Ben jij het eens met deze frontale Zweedse aanval op Duitsland, of houd je juist van lekker veel lijntjes op je auto?
Rick-dos zegt
Heb nooit iets met Volvo gehad en heb er nog steeds niks mee. Enige Volvo dat mijn aandacht trok was de 480 es maar daarvoor en daarna helemaal niks.
Maar goed, mensen houden ook van Ikea design dus dan zal er ook wel een doelgroep zijn voor Volvo.
BaRa zegt
@rick-dos: Ikea-design is quasi altijd een cheap knock-off van bestaand design. Cheap, als in: met de verkeerde proporties en diktes, verkeerde materiaalkeuzes en verkeerde kleuren. Laat Volvo daar nu net geen last van hebben.
tysson zegt
@Rick-dos: Vooral bij Autoblog is iedereen pro Volvo. Die V90 is op de neus na toch het lelijkste gedrocht wat op de openbare weg rijdt? Dan wordt hij ook nog in 1 adem genoemd met BMW, Mercedes en Audi? Ik snap er niets van. Volvo is toch gewoon een zweedse Volkswagen?
oosterwoldenaar zegt
Roerend met de beste man eens. Momenteel maakt van de Duitse drie (in mijn ogen) alleen Mercedes mooie, premium auto’s. Audi en BMW, maar ook Lexus, schieten door met hun ontwerpen waardoor de tijdloze klasse verdwijnt die deze merken voorheen wel hadden.
Neem nou de nieuwe 8-serie, waar op ieder paneel 20 lijnen te ontdekken zijn. Tijdloze en stijlvolle ontwerpen blinken juist uit in eenvoud.
lincoln zegt
@oosterwoldenaar:
Staan idd aardig wat gedrochten op het CLAR platform ..
Gelukkig heeft Toyota er nog wat sleek en cleans van kunnen maken ..
tttijn zegt
@oosterwoldenaar: A5 en TT vind ik anders best tijdloos.
oosterwoldenaar zegt
@tttijn: Ik ben het met je eens m.b.t. de Audi A5 waar met name het eerste model erg mooi en statig is. De ontwerper, Walter de Silva, gaf ook aan dat het één van zijn betere ontwerpen was. De TT is mooi maar als je het over een ’tijdloos’ ontwerp hebt dan gaat dit vooral op voor het eerste model die vooral erg minimalistisch getekend was.
Dat dit een tijdloos model is geweest is uiteraard ook te zien aan de lange productieperiode. Hetzelfde geldt voor de eerste Ford Ka, BMW e39, Renault Twingo, huidige Fiat 500. Allemaal auto’s die nagenoeg ongewijzigd zijn voor een lange periode terwijl de meeste hedendaagse auto’s iedere 3 jaar een facelift nodig hebben.
tttijn zegt
@oosterwoldenaar: eensch.
fconderkantlat zegt
@oosterwoldenaar: zo is dat ook met vrouwen die voor het eerst aan de botox beginnen; vervolgens hebben ze elke korte periode weer een facelift nodig. ze kunnen in de meeste gevallen gewoon beter puur en natuur door rijpen net als een e46 coupe of een c70
karhengst zegt
@oosterwoldenaar: Maar wil men nog wel een tijdloos design is deze tijden van vlot Instagramsucces?
Nu even snel het meest hippe en trendy ontwerp, en zodra het nieuwe er af is door naar het volgende wegwerpdesign, alles voor de clicks en likes.
iliaselm02 zegt
@oosterwoldenaar: lecus is duits toch?
musje83 zegt
@iliaselm02: Lexus Duits…?
https://en.wikipedia.org/wiki/Lexus
iliaselm02 zegt
@musje83: nee kwas sarcastisch ???
elemento zegt
Nou ik heb de nieuwe 8 serie in het zwart gezien dat was mooi. En sommige modellen zijn ook tijdloos zoals amg gtr
BaRa zegt
@elemento: als een auto de kleur zwart nodig heeft om hem te kunnen pruimen, is er meestal iets mis met het ontwerp.
Robert zegt
De Audi’s van de laatste drie generaties lijken dan wel weer zó veel op elkaar, dat je in zekere zin toch wel kunt spreken van een tijdloos design. 90% van de mensen zal het echt niet in de gaten hebben als jij een 8 jaar oude A6 via de parallelimport van een vers kenteken voorziet en deze ‘als nieuw’ voor de deur parkeert. Dat dan weer wel.
tttijn zegt
@RRRobert: plus ze verouderen gewoon erg goed, zowel in ex- interieur.
tmenges zegt
Volvo is naar mijn mening qua design de duitse 3 ver voorbij, helaas is het op motorisch gebied alleen 4- cilinders maar dat zou je juist ook wel als vooruitstrevend kunnen zien.
pa045 zegt
@tmenges: altijd dat geëmmer over die 4 cilinder. Hoeveel veel cilinders verkopen de Duitsers nog? En kijk dan vooral tot en met de E-klasse/5-serie en A6.
racerx zegt
@pa045: Allemaal leverbaar met een 6 of 8 cilinder…
pa045 zegt
@racerx: leverbaar. Zeker. Maar hoeveel verkopen ze ervan? De meeste nieuwe BMW’s zijn tegenwoordig 3-cilinders..
racerx zegt
@pa045: daar ging het niet helemaal ik geloof ik, gaat erom of ze in het programma zitten. 12 jaar geleden verkocht BMW ook 70% vierpitters naast de 6 en 8 cilinders. Dat is van alle tijden denk ik, de Duitsers geven je in ieder geval nog de keuze om een iets dikker blok te nemen.
Ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar ik heb zelf nog nooit minder dan 6 cilinders gehad. Ik vind het wel jammer dat het motorenpallet niet zo uitgebreid is als bij de S80 (en dan is een V8 echt niet meer noodzakelijk).
pa045 zegt
@racerx: ik vind het ook jammer. Maar van de, in de laatste jaren, verkochte auto’s in het “premium” e-segment, heeft nog geen 10% meer een grotere motor dan een 4-cilinder.
Het is de kosten van ontwikkelen niet meer waard. Tenminste niet voor Volvo. De Duitsers hebben nog auto’s daarboven. En dan heb je deze motoren nodig. Dus zijn ze er. En aangezien deze auto’s ook behoorlijk technisch aan elkaar verwant zijn, is het simpel om ze toch aan te bieden.
Echter verkopen doen ze er niet veel van.
tmenges zegt
@pa045: klopt inderdaad , bedoel alleen jammer dat je de keuze niet hebt. Maar idd het overgrote deel van de duitsers heeft gewoom een 4 cilinder
luukp024 zegt
@tmenges: ga eens in een v40 zitten. Als je dan nog het lef hebt om te zeggen dat Volvo de Duitse 3 ver voorbij bent dan….
tmenges zegt
@luukp024: dan wat? Jij vergrlijkt nu denk ik een nieuw model a3 of 1 serie met een v40 die al aan het eind van zijn levenscyclus is,
luukp024 zegt
@tmenges: heb laatst nog in een splinternieuwe V40 gezeten en blijkbaar is een Nokia in de middenconsole zijn tijd ver voorbij?
tmenges zegt
@luukp024: telefoon en alles is gewoon geïntegreerd bij volvo dus wat je nu zegt slaat nergens op, tenzij je het over een v40 uit 1998 hebt, daarbij ging het hier over het design van de duitse 3 en niet het materiaalgebruik e.d.
luukp024 zegt
@tmenges: ik heb het ook over het design van het interieur. Ga eens naar een dealer en ga in zo’n v40 zitten. Echt een idioot interieur. De dikkere modellen van Volvo hebben hier geen last van ook al vind ik die ook van mindere kwaliteit dan je bij mb en bmw vindt. Of zoek een paar foto’s op van een v40.
piebepost zegt
@luukp024: Anno 2019 bestaat er geen “spiksplinter nieuwe” V40. Het model is onderhand 7 jaar oud. “Dikkere modellen” klopt ook niet, dat zijn “nieuwere modellen”. De A3 stamt uit 2013, dat interieur is ook niet meer van deze tijd.
karhengst zegt
@tmenges: En waar denk je dat de 1-Serie en A3 zijn?
De V40 is de nieuwste van het trio, enkel de A-klasse heeft een nieuwe generatie gezien.
De V40 leunt nog duidelijk op de vorige generatie V60 enzo.
stfu zegt
Rare quote, want zo heeft hij het niet gezegd.
schuiftrompet zegt
@stfu: u was erbij? Halbe!
vaakbenjetebang zegt
@schuiftrompet: Je hoeft geen Halbe of Jomanda te zijn om te begrijpen dat de beste man dit letterlijk nooit zo gezegd heeft, of zelfs maar het Duitse equivalent daarvan heeft gebezigd. Maar ja, met een titel als “Ex-Audi designer heeft plaatst kanttekeningen bij de huidige designstrategie van Audi, BMW en Mercedes” lijkt het natuurlijk al veel te veel op een echt artikel.
Overigens, @jaapiyo: is het eigenlijk niet een beetje onkies (om maar eens een grote term te gebruiken) om als schrijver zulke “quotes” aan een waarschijnlijk redelijk integer en welbespraakt persoon toe te schrijven? Zeker in deze tijden van nepnieuws, waar nieuwsconsumenten vaak zelf niet de moeite meer nemen om een artikel in zijn geheel te lezen, laat staan om na te gaan of het artikel misschien een beetje is opgedirkt dan wel aangedikt, zou het een blogger sieren om een beetje meer aan de kant van de feiten te blijven staan. Natuurlijk mag (moet) je een mening ventileren, maar om dat dan zo over de rug van deze meneer te doen is niet heel erg chique. Je zou de man letterlijk kunnen citeren en dan op persoonlijke titel constateren dat het tussen de regels door lijkt alsof hij de bedoelde auto’s “graflelijk” vindt. Just my 2 cents.
lincoln zegt
@vaakbenjetebang:
Onzin ..
Autoblog lezers staan juist ver boven telegraaf RTL boulevard en SBS shownieuws ..
stfu zegt
@vaakbenjetebang: Dank je. Precies dit.
racerx zegt
@vaakbenjetebang: keurig verwoord
jaapiyo zegt
@vaakbenjetebang: bij quotes vertaald uit een andere taal is het altijd een beetje interpretatie, maar je hebt op zich wel een punt in algemene zin. Dat gezegd hebbende, als je de letterlijke quotes in het Engels leest, lijkt het me vrij duidelijk dat de beste man het huidige designs van Duitse auto’s ook echt helemaal niks vindt. De titel had technisch gezien wellicht beter ‘Ex Audi-designer vindt modern Duits design maar niks’ kunnen zijn zonder daarbij de quoot-vorm te gebruiken. Inhoudelijk vind ik dat in dit geval echter geen heel groot verschil. Ik denk dat je ook jezelf kan afvragen ‘wat vindt de persoon in kwestie ervan als ik hem op deze manier parafraseer’. Ik denk dat hij daar in dit geval wel oké mee zou zijn (of het zelfs wel lachen vindt dat hij op deze manier ‘iets kan zeggen’, wat hij omwille van politieke correctheid net niet letterlijk zelf kan zeggen), maar dat is natuurlijk wel een tricky inschatting. Het geluk is hierbij dat we over auto’s schrijven en niet per se over zaken van direct levensbelang.
vaakbenjetebang zegt
@jaapiyo: Dank je voor de toelichting, en ik begrijp natuurlijk ook wel wat je met zo’n stukje probeert te doen en dat bij vertalen altijd een stukje interpretatie komt kijken. Waar ik dus moeite mee heb is dat het lijkt alsof je hem een quote in de mond legt die veel sensationeler en extremer is dan zijn werkelijke tekst. Het is dan toch veel eleganter om de originele bewoordingen zo goed mogelijk te vertalen, als de onderliggende bedoeling van de beste man helder is? Dan haalt de goede verstaander het er ook wel uit, en zoals gezegd: je kunt altijd een eigen interpretatie aan de originele woorden toevoegen. Waarschijnlijk is dat voor velen prettiger lezen, want zelf de moeite doen om iets te interpreteren is toch deel van het leesplezier.
red5 zegt
Een goed ontwerp kenmerkt zich door slechts een paar bij elkaar passende lijnen. Maar daar zijn de Duitsers nooit uitblinkers in geweest. Wel ooit in degelijkheid en betrouwbaarheid. Op mij is de openingszin “We willen stiekem allemaal premium Duits rijden” daardoor absoluut niet van toepassing.
Robert zegt
@red5: hoezo zijn de Duitsers nooit uitblinkers geweest in het maken van goede ontwerpen?
De BMW E34, E38 en E39 worden overal hogelijk gewaardeerd, de Mercedes W123, W124 en o.a. W201 zijn in zekere zin iconisch en de voor die tijd hypermoderne Audi Typ 44 C3/C4 wisten het merk feitelijk naast de eerstgenoemden te brengen en zijn zelfs na 36 resp. 29 jaar nog goed houdbaar.
red5 zegt
@rrrobert: Ik ben het met je eens dat de E34 en de E39 goede ontwerpen zijn, dat geldt ook voor de jaren tachtig 3 serie en de jaren negentig 8 serie. De rest wat je opnoemt kenmerkt zich door een gebrek aan lijnen.
Robert zegt
@red5: het zijn juist de cleane lijnen van de W124 of de Typ 44 C3 die ik persoonlijk erg goed weet te waarderen. Maar goed, smaak is altijd subjectief, hè.
BaRa zegt
@rrrobert: hij heeft het over de uitblinkers. Niet over de overgrote meerderheid aan middelmatig tot simpelweg slecht design (van de buitenkant). In elk veld van klavertjes vind je er uiteindelijk wel eentje met vier blaadjes. Maar bij de Duitsers moet je tegenwoordig verdomd lang zoeken.
Robert zegt
@bara: zoals ik ook al tegen @red5 zei, smaak is altijd subjectief.
weetikveel zegt
Beetje private lease audi a3 of mb a klasse in Overvecht houdt wel van een paar extra lijntjes
tge1 zegt
Ik hou van lijnen en wat drukker design, vierkant en ingetogen is zo “krijtstreeppakkerig”. Ondanks dat slaat de tweede zin in dit artikel op generlei wijze op mij. Geef mij maar Japans design icm dezelfde (en soms zelfs betere) kwaliteit voor een aanvaardbare prijs.
ghost zegt
De man heeft het dan ws over de nieren van de nieuwste BMW’s? ?
VeniVidiVici zegt
@ghost: Een goede verstaander heeft maar een half woord nodig ;-)
skelter zegt
@venividivici: of 1 nier…
PunicaOase zegt
Ik heb nog nooit een Volvo echt mooi gevonden, behalve de nieuwste V/S60, die is (voor het eerst) echt geslaagd. De Duitse 3 hebben af en toe flinke missers, maar ook nog steeds prachtige wagens waarvan ik de AMG GT de mooiste vind.
emping zegt
@punicaoase: p1800?
lithiumion zegt
@emping: zeker mooi, klassieke schoonheid zelfs, maar geen Zweeds design
intimrasiert zegt
Ik dacht al, vind de laatste generatie Volvo ’s (XC60, XC40, V60, V90) gewoon mooi terwijl ik daar vroeger nooit wat mee had. Blijkt dus stiekem gewoon Duits design te zijn… ga zo door Volgo, hopelijk blijft Duits design voortbestaan ook na de val van de Duitse autoindustrie.
Joost zegt
Ik ben nooit zo goed in al die interne modelcodes, maar een S6 Avant met die V10 motor,, de eerste A8 single grill, een E39 of evt een E61 (niet de E60) kan ik zeker wel waarderen. Meer dan wat er nu gemaakt wordt. Veel te druk, waarbij met stip op 1 Lexus de weg al helemaal kwijt is.
Jammer dat Volvo alleen nog maar 4 cylinders levert. Een nieuwe V60 met T5 motor, evt ondersteunt door een accupakket….klinkt niet verkeerd!
daniel1975 zegt
@iJoost: inderdaad vreselijk dat Lexus design! Doe mijn de eerste Lexus M3 tegenhanger…
karhengst zegt
Mercedes is enorm succesvol geweest met de huidige lijn. Deze begon relatief eenvoudig met een simpele en elegante vorm. Inmiddels moest, om bij te blijven, dit weer worden aangepast met allerhande tierelantijntjes wat vooral afbreuk doet. Zie bijvoorbeeld plastic inzetstukjes voor AMG-lines daar waar voorheen de mistlampen zaten. Wat dat betreft zijn Audi en BMW hier veel harder tekeer gegaan.
De banaanklacht vind ik met uitzondering voor de sedans wat overtrokken en eigenlijk nvt. De CLA of oude CLS hadden er wel last van.
mashell zegt
Grappig. De huidige generatie Volvo’s ziet er weliswaar heel goed uit maar is ook heel strak en zakelijk. Eigenlijk gewoon erg Duits. Het vriendelijke afgeronde dat bijvoorbeeld de vorige V60 en XC60 is er vanaf. Het is op de een of andere manier toch wat minder Scandinavisch geworden.
dieselkameel zegt
@mashell: Mee eens de Xc60 van pakweg 2010 heeft een meer eigen gezicht en ook wat meer karakter. Heb laatst een proefrit gemaakt in de V90 CC, hoewel het een stap vooruit is op het gebied van alles eigenlijk, mis ik het karakter en de eigenaardigheden van m’n eigen XC70 D5
mashell zegt
@dieselkameel: ja, dat vat het wel mooi samen. Heel strak en netjes allemaal maar daardoor ook wat karakterloos.
luukp024 zegt
@dieselkameel: toen je de testrit heb gemaakt, vond je toen niet dat het interieur van alle Volvo’s heel erg krap aanvoelt?
sabrerator zegt
@luukp024:
Voor mijn werk zit ik regelmatig achterin een luxere auto. Ik kan je zeggen dat een S90 achterin ruimer is dan een A6. Zowel in de breedte als qua beenruimte.
luukp024 zegt
@sabrerator: ik bedoel vooral de hoofdruimte. Ik vind het dak erg laag en een beetje claustrofobisch aanvoelen.
lecomte zegt
Iedereen wil stiekem premium Duits rijden? Ik wil helemaal niet stiekem premium Duits rijden.
jeroenwz zegt
@lecomte: precies! Ik ook helemaal niet. Misschien kan de geachte afgevaardigde @Jaapiyo uitleggen wat dat precies is, dat priemijum?
lecomte zegt
@jeroenwz: Gewoon marketing onzin waar mensen in trappen.
skelter zegt
@lecomte: wel gewoon openlijk premium Duits?
lecomte zegt
@skelter: Ik ga er van uit dat het wel mag.
sabrerator zegt
@lecomte:
Ik ook niet. Niet stiekem en niet openlijk. Gewoon helemaal geen Duits.
No kraut cars on my driveway, mind you.
civicfk3 zegt
Toen de E60 kwam vond men het ook te modern en lelijk, tegenwoordig kijken mensen hier op terug als “klassiek” design alhoewel je er 19 inch velgen om monteerd het wel direct een postcode kanaaleiland auto is.
Zelf vind ik de huidige 5-serie(G30) en de vorige (F10) wel heel geslaagd.
racerx zegt
@civicfk3: scheidingslijn is dun inderdaad… 16 en in mindere mate 17 inch velgen verzuipen in de wielkasten bij een E60, 18 is mooi maar 19 weer tokkie (tenzij M pakket).
jeroenwz zegt
Het is volgens mij heel simpel: ten tijde van de Audi 100 C4 en MB W201 hadden de priemijum merken slechts 7 (basis)modellen van groot naar klein, station, cabrio, coupé. Maar toen ontdekte men de niches en daarbinnen weer niches: SUV, SUV-coupé, limousines en nu heeft elk merk er meer dan 20. Maar: die moeten wel de “huisstijl” hebben om herkenbaar te zijn als Audi/BMW/MB/… Tja, en dan krijg je al snel een zooitje…
berrychello zegt
@jeroenwz: toch ging dat bij de eerste X5 heel goed. Ook de eerste X3 was clean en had wat bijzonders met z’n ongespoten bumpers. Er zaten in elk geval nog weinig tierelantijntjes aan het ontwerp.
airditude zegt
Premium Duits bestaat niet, mooi marketing verhaal om hogere prijzen voor hun waar te vangen. Ja de materialen zijn vaak mooier dan concurrenten. Maar daar betaal je toch ook gewoon voor??? Het is niet zo dat ze daar in Duitsland betere kwaliteit leveren, voor het zelfde geld.
hacker zegt
Audi, BMW, Mercedes en VW maken nog altijd designs die veel en veel langer de tand des tijds doorstaan als pakweg Volvo maar dit puur een persoonlijke mening.
Wanneer men kijkt naar pakweg Hyundai, een merk dat op het vlak van design echt reuzensprongen maakt, dan zie je toch dat ook op dat design serieuze sleet komt na enkele jaartjes.
Voor mij heeft Peugeot bvb een zeer geslaagd design op hun laatste modellen weten te zetten maar ik twijfel nog of het er binnen 5 jaar goed zal uitzien.
Design is sowieso iets wat enorm moeilijk is en we weten enkel na te vroegste 5 jaar en in het beste geval na 10 jaar of een design goed was of niet.
smex zegt
In mijn ogen maakt BMW mooie auto’s, Audi, op de te grote grill na ook schitterende auto’s. Bij Mercedes scheelt het echt per auto, C E en S vind ik erg geslaagd, maar alle A platform auto’s mogen van mij regelrecht de prullenbak in.
HZW zegt
Ik ben het helemaal eens met hem, kijk maar weer een waar Audi mee gaat komen met de “Q4 e-tron”
https://imgr2.auto-motor-und-sport.de/02-2019-Audi-Q4-E-Tron-Concept-articleDetail-5dd218f6-1424221.jpg
https://66.media.tumblr.com/9281a7b18098f866fcfc741994d596ba/tumblr_pn1nhssNOo1rn9xfdo1_1280.png
jeroenwz zegt
@hzw: die grille is voor een volledig elektrisch model toch gewoon overbodig? Of verwijst die ook naar de Silberpfeile uit de jaren ’30? Alsof die elektrisch reden…
mashell zegt
@jeroenwz: de grille is voor een brandstof auto ook al overbodig, een sleuf in de bumper is voldoende. Maar klanten zijn conservatief, een auto moet er uitzien als een auto en dus een grille hebben.
aribsg zegt
T probleem is niet echt de smaak van duitsers en designers werkzaam aldaar maar de groeiende invloed van derde wereld bewoners met ineens een te grote knip.zoals chinezen ,ietwat minder de hele cultuur in aziatische landen .er worden giga winsten gemaakt daar dus zij bepalen wat de trend is jammer genoeg .amerikanen hebben ook een wat aparte smaak ,kan niemand ontkennen .
Een ander probleem is trouwens maar dit is iets anders ,het promoten van de electrieke barrels .het is nog niet echt doorgedrongen in de rest van de wereld maar chinezen hebben in afrika de touwtjes in handenbij mijnen zeker die met grondstoffen voor accus en dergelijke.t worden de nieuwe sheiks maar dan wel intelligent .
frank2b zegt
“We willen stiekem allemaal premium Duits rijden …”
Nee.
jaapiyo zegt
@frank2b: @emping: er zijn uitzonderingen, maar we hebben ook statistieken over hoe goed berichten gelezen/bekeken worden. Ik denk dat we er geen geheim van hoeven te maken dat Audi/BMW/Mercedes daarin steevast exponentieel beter scoren dan Lexus/Infiniti.
frank2b zegt
@jaapiyo: Er is niets mis met BMW, Audi en Merc. Net zoals er niets mis is met Jeans. Behalve dan dat iedereen, inclusief Jan rap en zijn maat het draagt.
Ik dus niet.
fortunato zegt
Ach niets anders dan een nietszeggende mening, kijk bijvoorbeeld naar een Lexus, zelfs een walvis heeft nog een minder groot front als hij plankton vreet ;)
Kortom zo persoonlijk wat je nu wel of niet mooi vind.
luukp024 zegt
@fortunato: groot gelijk.
emping zegt
We willen stiekem allemaal premium Duits rijden, nou nee niet echt.
RiKe zegt
Hoe kan je de voorkant van een nieuwe Audi (zoals de Q8) nou niet mooi vinden? Het is 1 groot gat, wat er niet is kan je ook niet lelijk vinden toch?
amersfoorter zegt
Nee die kermis creaties van Citroën, die zijn te pruimen… Sjezus, aanslag op je ogen. L’art pour l’art, mijn God
goodolddays zegt
Couldn’t agree more
bmwfe zegt
Elke era heeft een bepaalde ontwerp stijl. Kijk maar naar de schilderkunst, naar de architectuur, meubels en veel meer. Dit geldt ook voor het ontwerp van onze auto’s. Die evolueren jaar in jaar uit. Als je een W108/109 vergelijkt met de huidige S-klasse W222, dan begrijpen jullie wat ik bedoel. Dit is ook zo bij BMW en AUDI. Het geldt eigenlijk voor alle merken en heeft te maken met de tijdgeest. Het gaat nu over de grootte van de grille van enkele merken; ook Volvo heeft bij enkele modellen een grote grille. Dat is smaak. Ja misschien moeten we er aan wennen. Hetzelfde gaat ook op voor de genoemde lijnen. Ik vind het wel wat hebben, maar dat is smaak en daar valt niet over te twisten.
BaRa zegt
@bmwfe: nou… neen. In architectuur heb je een tijd lang een hele reeks “ismen” gehad. Classicisme, modernisme, post-modernisme, deconstructivisme, etc. Zelfs vanuit een geschiedkundig oogpunt – lees: de werkelijkheid herschrijven nadat-ie gepasseerd is – is dat bij de haren getrokken. Het is zoiets als zeggen dat de architectuur van vroeger beter was dan die van nu. Tja, als je weet dat het gros van de (slechte) gebouwen van vroeger intussen gesloopt is, en dat ze enkel het goeie spul hebben laten staan, dan klopt het natuurlijk wel. Het slechte spul van vandaag staat er namelijk nog wel even. Bij de haren getrokken, dus.
Het gaat niet over de maat van de grille. Dat is maar een handvat om het probleem te proberen typeren. Het gaat er over dat een vormelijke keuze een doel moet dienen. Op dat vlak is het net reclame. Vraag je af wat je boodschap is, en zorg dat je die kan overbrengen. Bij Audi en BMW (iets minder bij Mercedes) schreeuwt elk ontwerp vijf of zes verschillende boodschappen uit. Het is een kakofonie geworden. Veel geblaat, en daardoor heb je de indruk dat er maar weinig wol aan zit. Soms lijkt het wel alsof de verschillende designafdelingen niet met elkaar praten. Kijk bijvoorbeeld naar de ontwerpen voor de lichtunits, en hoe die tegenwoordig bijna stuk voor stuk niet meer passen bij de rest van de vormentaal. Het is alsof het team voor de lichtunits een reeks voorstellen per week produceert, en dat dan iemand die simpelweg copy-paste op nog maar eens een nichevormfactor. Dat is geen auto-ontwerp. Dat is slecht design.