Da’s wel gek, toch? Dat EV’s steeds goedkoper worden, maar dat bijna niemand er eentje koopt.
Dat elektrisch rijden gaat nog eens groot worden. Of we nou willen of niet, want dankzij allerhande regels mogen we over een jaar of 10 alleen nog maar nieuwe auto’s kopen die geen plofmotor meer hebben. En da’s dus al best snel.
Dus zou je denken dat er nu al steeds meer EV’s verkocht zouden moeten worden, maar dat valt best tegen. Blijkt althans uit cijfers. Dat EV’s steeds goedkoper worden, maar dat toch bijna niemand er een koopt.
Bijna 70% van de Nederlanders hoeft geen elektrische auto, komt naar voren uit een onderzoek van deze verkoopsite. Want ondanks dat EV’s dus goedkoper worden, vindt bijna iedereen ze nog steeds te duur.
EV’s worden steeds goedkoper
De gemiddelde prijs van een elektrische auto is de afgelopen jaren echt flink gedaald. In april betaalde je €43.275 voor zo’n ding. Vergeleken met eind vorig jaar is dat een prijsdaling van € 1.867. Vergeleken met een jaar eerder gaat het om een daling van €2.780. In april 2023 kostte een EV in Nederland nog gemiddeld € 46.055.
Ook in veel andere Europese landen ging de prijs van een stekkerwagen flink omlaag, zo blijkt uit het plaatje dat je hieronder kunt zien. Maar ja, prijsdaling of niet, een EV is voor veel mensen toch nog wat te duur, blijkt.
Mocht het plaatje wat onduidelijk zijn, we hebben het ook even voor je uitgeschreven wat de gemiddelde prijs is voor een elektrische auto in wat Europese landen. We waren er toch en worden per uur betaald, dus een beetje extra werk doen we volgaarne. Komt ‘ie.
- België: € 46.853 (-7%)
- Oostenrijk: € 43.508 (-5%)
- Nederland: € 43.275 (-4%)
- Duitsland: € 38.122 (-6%)
- Frankrijk: € 37.788 (-2%)
- Italië: € 33.912 (-8%)
Inderdaad, nog flink aan de prijs. En dat resulteert erin dat het totale aanbod van elektrische auto’s op de tweedehands markt nog geen 9% van alle auto’s is. En dat er ondanks de prijsverlaging dus nog steeds weinig mensen in een EV rondrijden.
Misschien wordt het aan het eind van dit jaar en in de eerste maanden van 2025 beter, als alle tienduizenden Tesla’s Model 3 na 5 jaar als occasion op de markt komen. Dan worden we zó overspoeld met die dingen, dat de prijzen ongetwijfeld nóg verder zakken en de twijfelaars wellicht overstappen.
Sluiten we af met de vraag: Hoe goedkoop moet een EV worden wil jij overwegen om erin te gaan rijden? We zijn benieuwd naar de talloze grappen als ‘zelfs voor een miljoen euro toe blijf ik op benzine rijden’ en ‘elektrisch rijden doen we op de kermis’… En naar de serieuze opmerkingen, die vooral… Laat maar komen! ;-)
Johanneke zegt
Als ik dit jaar niet als doel had gehad mijn studielening terugbetalen had ik er al 1 gekocht. Stond op 1 januari op 35k, nog 8k te gaan. We zijn er bijna. Had niet zoveel zin in 1000 euro per jaar aan rente betalen, dus dan maar versneld. Misschien volgend jaar de 2e auto, een A segment gebakje, inruilen voor een mooie model 3. Is geen zak aan als liefhebber, maar als gewoon vervoer is het natuurlijk een geweldige stap. En omdat ik thuis ga laden met een boel panelen op het dak, worden de maandelijkse kosten nauwelijk hoger, ondanks de flinke MRB die er wel gaat komen.
lekkaah zegt
U gaat laden op hetzelfde moment dat de zon schijnt? Terugleveren tegen geld gaat langzaam maar zeker verdwijnen.
Johanneke zegt
Ja joh, geen probleem. Naar mijn werk en terug is 45km. Dat 5maal, nog wat tripjes erbij, laten we zeggen dat ik 400km per week ga rijden. In het weekend volladen, en doordeweeks nog een keer aan de laadpaal voor een beetje, als de zon niet schijnt, boeiend. 32 cent per kw, das bijna 6kw voor de prijs van een liter benzine. Verbruik is volgens evdatabase 142wh/km, dus 6/.142 = dik 1 op 42, ga ik rijden, omgerekend naar benzine. Nu doe ik 1 op 19. Mij hoor je niet piepen.
waterisnat zegt
Over welke kosten hebben we het bij “goedkoop”? Voor de persoon in prive, of voor de samenleving? Als ik egocentrisch ben en enkel naar mezelf kijk dan wellicht bij EUR30k voor een stadsauto en EUR50k voor een familiewagen in de huidige markt. Als ik naar de volledige kosten voor de samenleving kijk, dan pas als alle echte kosten er vol in verdisconteerd zijn en het 20% goedkoper is dan vergelijkbare ICE auto (beiden gelijke subsidies/tax). Dat laatste als afweging tussen fijn rijden op koppel (bij een EV) en de huidige laadcurves bij lange afstanden. Als batterijtech wel een stap maakt (en netjes te produceren is) naar energiedichtheid benzine zal dit veranderen. Aangezien ik wel om de samenleving en natuur geef, zal het nog wel even duren dus.
MarcoM zegt
Hier in Frankrijk zie je amper EV’s, het merendeel is nog steeds de oudere diesel, gewoon van die stinkdingen, immers, men is daar niet mee bezig, wel in Parijs misschien maar 99% van het land zal het een worst wezen, zelfs amper zonnepanelen te zien. Nee, hier is die droom nog heel ver weg.
pignon zegt
Hier in het Frankrijk waar ik zit zie je inderdaad veel oud spul en nieuwe Dacia Dusters. Maar ook elektrische auto’s. Veel Zoe’s, een enkele model 3 en ook Peugeot iOn. Ook laadpalen en zonnepanelen. Maar wel beduidend minder dan NL. Natuur en milieu interesseert veel Fransen weldegelijk, maar de omstandigheden, zeker op het platteland verschillen zo dat andere keuzes echt veel aantrekkelijker zijn. Overigens is doorrijden in een (oude) auto naar mijn idee het meest duurzaam.
MarcoM zegt
Ik weet niet waar jij zit, maar langs de kust bar weinig in ieder geval.
Allison Burgers zegt
In Frankrijk zie je amper zonnevelden en zonnepanelen omdat de energiemix er totaal anders is. Ruim 70% van de elektriciteit komt uit kernenergie. De velden staan vol met koolzaad waar vervolgens weer biobrandstoffen (ook biodiesel) worden gemaakt.
gregorius zegt
Als je zo de y-as op 35000 laat beginnen, ziet het er al snel indrukwekkend uit.
Maar de gemiddelde prijs van een EV is natuurlijk een raar iets.
We snappen allemaal dat een extreem hoog percentage dat een EV rijdt, dat doet omdat het van de baas moet en het werd door de belasting interessant.
Die paar mensen die echt een EV nieuw hebben gekocht, die houden m een stuk langer, gemiddeld.
2e hands auto’s is een andere markt. Iets wat gemiddeld duurder is, maar dan niet onderscheidend, is lastiger te verkopen.
Wanneer koop ik zelf een EV; er zijn zeer weinig EVs op de markt die ik zelf, persoonlijk, zou willen hebben en zou rijden. Ik moet 4×4 door waar ik woon, er moeten 4 personen in kunnen, liefst in stationwagon vorm en een flinke laadbak. Nou, dat zijn er precies 0, tot de i5. De Taycan-station-cross ding is op zich leuk, maar die moet wel een hele hoop goedkoper worden wil die een 2e hands E63 station af gaan troeven.
Dus nee; nog voor een lange tijd niet.
arta zegt
Eind dit jaar ga ik een Model 3 kopen.
Blijft een groot bedrag in aanschaf, maar de kosten in gebruik zijn relatief laag en veel vermogen per Euro.
Gaat alleen geen ICE weg, maar een andere BEV.
Tiemen zegt
De brandstof lobby doet zijn werk als je leest wat voor onzin er over EV verspreid wordt.
Wij hebben er 2 (Polestar 2 en eNiro) en zijn er blij mee. De aanschaf was duur, maar we rijden dermate goedkoop dat ik dat weer terug verdien. Het rijdt subliem, win alle sprints (Zeker met de Polestar) en kom stil en relaxt aan op bestemming (Hoe ver die ook mag zijn)
harrie zegt
‘win alle sprints’
O god ben jij er zo een
pechweg zegt
“Win alle sprints”
Zucht..
degrotemuis zegt
Leuk om te horen dat de Niro en Polestar 2 het zo goed doen op de dragstrip! Want je bent vast niet zo’n irritantje dat voor, achter of naast iedere snel uitziende brandstofauto even moet laten zien hoe snel de EV wel niet optrekt toch? Da’s een van de grootste ergernissen als we met de Z4 op pad gaan, zulke EV rijders. De Z4 met dakje open haalt de rijbeleving niet uit de sprint tijden, al is die volgens het boekje best vlot. En als ik wil weten hoe snel een EV optrekt pak ik mijn eigen daily wel.
petroldrinker zegt
“win alle sprints” zucht, laat me raden als er een supercar naast je staat ga je expres ze lopen aankijken en hopen dat ze je gezien hebben om dan zo snel mogelijk weg te rijden, en dan te denken dat je een race gewonnen hebt ondanks dat de supercar rijder gewoon normaal weg rijdt? zo vermoeiend elke keer als ik rondrijd zulk volk….
pomoek zegt
Wat een vreemde reacties allemaal op de opmerking wil alle sprints! Is het belangrijk? Nee. Maar waarom mag dit opeens niet meer? Omdat het een EV is? Mag iemand alleen stoplichtsprintjes doen als dat in een handgeschakelde olie lekkende V8 gebeurt? Omdat het te makkelijk is in een EV? Omdat vroegah alleen mensen met een “dikke” (lease) BMW sprintjes deden? Hard optrekken is een van de dingen die je onder het kopje “beleving” zou mogen plaatsen. En dat is nu juist waar al de ICE rijders het altijd over hebben. Dus relax, Tiemen mag gewoon onder de autoliefhebber paraplu staan.
petroldrinker zegt
Vind er absoluut niks geks aan… enige reden dat er uberhaupt al zoveel rondrijden is de enorme subsidies en stimulatie vanuit de overheden en het beboeten en uitsluiten (vanaf 2035 geen ICE motoren meer mogen verkopen en leveren, is toch wel echt een extreme vorm van beiden) van andere alternatieven… als ze vanaf begin zelfde regels ervoor hadden als de ICE, waren ze nog lang niet zo populair geweest als dat ze zijn… je merkt ook nu de subsidies eraf gaan, ze niet meer gewild zijn, ondanks dat al die mensen die ze reden ze “o zo fantastisch” vonden toen ze erin reden….
THSD zegt
Degene die erin rijden of reden zijn de krenterige bijtellingsliefhebbers…particulier zie je die dingen nauwelijks.
petroldrinker zegt
@thsd of ze worden door werkgevers ertoe verplicht om er 1 als lease auto te nemen ondanks dat je zelf absoluut niet wilt…
pomoek zegt
Uitsluiten van wie dan?
seatleon zegt
Op dit moment ben ik helemaal niet op zoek naar een vervanger van de huidige auto. Maar ik zie dat je voor €25k al een Tesla M3 Long Range kan vinden met een ton op de teller. Lijkt mij een no-brainer in die prijsklasse.
werf76 zegt
Als je voor een sedan/hatchback in de race bent wel ja.
seatleon zegt
Ik vind het ook een goed alternatief voor bijvoorbeeld een BMW 3-serie of een Audi A4. Natuurlijk kun je zeiken over het interieur en dat laden, o dat laden, tijdens die ene dag per jaar dat je aan een stuk meer dan 400km rijdt voor de vakantie. Maar feit is dat je een hele nette auto krijgt, die goed rijdt en veel meer vermogen heeft dan een ICE voor dat geld. Bovendien als je thuis kan laden zijn de bedrijfskosten gewoon zeer laag. Uiteraard, als je elke dag 500+km moet rijden, zoals blijkbaar iedereen moet als ik de fora zo lees, dan zou ik lekker een diesel kopen. Maar voor de gemiddelde Nederlander is een BEV gewoon een goed en goedkoper alternatief. Natuurlijk niet voor de armste Nederlanders, maar die kopen ook geen BMW van de eerste eigenaar. Dus voor hem verandert er ook niks.
O plaat zegt
Voor dat geld kocht ik mijn Cadillac. Ik zou niet willen ruilen voor een kale Tesla ook al is die sneller.
Svda zegt
Zakelijk zijn EV’s niet meer interessant nu alle subsidies stuk minder worden en bijtelling steeds hoger. Nu stort langzaam aan de markt in elkaar. Ook in het buitenland is de vraag steeds minder aan worden. Wel de de vraag voor phev en diesel ( sowieso in Duitsland )stijgt weer aardig.
Allison Burgers zegt
De leaseboeren zijn het er niet mee eens. Ben nu toevallig een opvolger voor de EV6 aan het samenstellen (vrije keus) en de maandtarieven voor EV’s zijn veel scherper dan voor ICE’s.
Voorbeeld: Een Model 3 Highland met alles drop en dran en 500 pk is dan scherper in de lease en goedkoper in de bijtelling als een Octavia met 150pk pruttellmotor. Dan moet je wel hele graag petrol willen drinken. :)
2scan zegt
Ben het hier mee eens. De model 3 gaat er eind dit jaar uit en alle interessante opvolgers waarbij je veel auto voor een normaal bedrag krijgt zijn EV’s. Dus ondanks dat de bijtellingsvoordelen op zijn kies ik gewoon weer voor een EV
maotje zegt
Zakelijk zijn ze nog steeds interesant dmv de co2 ladder van het bedrijf waarin ze meegerekend worden.
De vraag gaat daardoor ook niet afnemen.
E34M5Touring zegt
Ik heb er sinds 6 maanden 1. Erg tevreden. Kan niet anders zeggen. Had niet verwacht maar t scheelt enorm in de kosten en ding gaat echt als een raket.
lekkaah zegt
Wat is het? En kun jij thuis en/of op de zaak opladen? De prijsdalingen beginnen het wel steeds aantrekkelijker te maken.
E34M5Touring zegt
Heb een Model 3 Performance. 2019 model met alle rommel erop. Ik kan niet thuis laden maar met een beetje uitzoekwerk enz laad ik voor 0.24/0.29ct de kw. Dus goedkoop genoeg. Ze gaan binnenkort palen plaatsen op t werk dus dan word t nog goedkoper. Ik rij niet meer zoveel als vroeger dus ik betaal echt een stuk minder dan voor de 528i F10 LCI die ik hiervoor had.
Ik was nooit zo van de elektrische auto maar moet zeggen dat het me goed bevalt. Zeker als daily. Heb de Cadillac nog voor de fun. Dus als ik geluid/emotie en al die belangrijke dingen wil pak ik die. Al moet ik zeggen dat de power van die Model 3 ook best wat emotie opwekt. Ding sleurt echt als een malloot. Erg vermakelijk vind ik.
rulefollower zegt
kWh
kniesoor zegt
Voor degenen, die de rekensom al eens gemaakt hebben : kan je een tweedehands Tesla Model 3 van 15000 Euri 30000 kilometer op jaarbasis rijden voor 21 cent all-in de kilometer als ‘m thuis zelf met je zonnepanelen kan opladen ?
David zegt
Ik ben recent met een EV (Kia EV6) op vakantie geweest. Op lange ritten wil je snelladen, maar dat kost dan wel €0,90 of meer per kWh. Met maar 3 a 4 km per kWh op de snelweg, hadden we beter onze benzine auto kunnen nemen … Maar ja, die heb ik prive.
Met snelladen ook zeer wisselende ervaringen. Als er niemand anders staat, dan gaat dat enorm snel, maar als er meer gebruikers zijn niet.
Antwoord op de autoblog vraag:
Voor dus mij pas een EV als ik een eigen oprit heb en zonnepanelen.
sanderz28 zegt
Het is maar wat je goedkoop noemt….
Oopelkadet zegt
Ik ben veel banger dat prins keizer Timmermans aan de macht komt en alle autos nog 5x meer mrb, 6 keer meer bpm en benzine naar 40 euro per liter gaat, naast 70 euro per khw. Ook 6 dubbele tax op zonnepanelen. Verder komt er vast een oorlog met een land dat monopolie op batterijen heeft, of met USA en Tesla genationaliseerd wordt en alle buitenlandse Tesla met vijandige landen ineens stilstaan. Idem met Frasne autos. Eignelijk heb ik meer vertrouwen in Chinese autos en zie ik liever dat Eurpa Chinese staat wordt. Dan zijn we de baas van de wereld en kan Joe Biden lekker naar de maan met zn dreigementene.
Tot die tijd vind ik een Diesel veel betrouwbaarder. Meer bestand tegen benzinegekte flutuatie, je komt veel verder op 1 tank en de mrb is een vast gegeven. Dus koop een 6 cylinder diesel met een BMW blink op de neus. Wees slim.
audirs3 zegt
@Oopelkadet Wacht even, jij vindt de OPEC betrouwbaar?
petroldrinker zegt
@audirs3 een stuk betrouwbaarder dan welke overheid in de EU dan ook (EU zelf ook meegerekend trouwens)
audirs3 zegt
@petroldrinker Sorry maar je bent echt knettergek en de allergrootste wappie als je serieus gelooft dat landen als Irak, Iran, Congo, Libië of Venezuela een betrouwbaarder overheid hebben dan Nederland of Duitsland. Ga daar eens op bezoek zou ik zeggen en dan eens kijken of je nog steeds zo piept.
audirs3 zegt
@petroldrinker dus jij vindt Libië, Congo, Venezuela, Irak of Iran betrouwbaarder dan Nederland of Duitsland? Ik zou zeggen, ga er eens lekker op bezoek en dan eens kijken hoe je piept
petroldrinker zegt
@audirs3 ben je al zo oud dat je vergeet dat je gereageert hebt dat je tot 2x toe nagenoeg hetzelfde post met 8 uur tussen de reacties?
Ik ben zelf opgegroeid in OPEC landen, ik weet wel hoe het daar gaat hoor :)
K. R. zegt
Alleen naar aanschafprijs kijken is wel erg kort door de bocht natuurlijk. Je moet naar het gehele kostenplaatje kijken. Wegenbelasting, verbruik, onderhoud. En dan kan het best zijn dat 5k meer geven voor een elektrische auto prima uit kan omdat het zich weer terug verdient. Ik rij nu hybride, maar zou hierna graag elektrisch willen rijden. Hou van een stille aito
Hubert zegt
Het is de aanschafprijs die ik ineens op tafel moet leggen.
De maandelijkse lasten vind ik van minder belang.
Joris24 zegt
Als je kijkt naar de gemiddelde leeftijd van ons wagenpark dan is het logisch dat er nog aardig wat water door de Rijn moet voordat het leeuwendeel van het gepeupel überhaupt een EV kan en wil betalen. We hebben ongeveer het oudste wagenpark van Europa.
Het energiebeleid van de overheid is ook onzeker, als je niet meer mag salderen is het ook al een stuk duurder om je EV op te laden, da’s namelijk vaak buiten werktijd dus als er weinig zon is. Daarnaast is het elektriciteitsnet nog zeker 10 jaar lang niet geschikt om flinke groei te faciliteren; nieuws over laadpalen die uitgeschakeld worden als iedereen de oven aanzet helpt het ook niet mee om vertrouwen te winnen. En als de MRB omhoog gaat wordt het plaatje ook al heel snel heel ongustig.
Als ik naar mezelf kijk heb ik niet per se iets tegen EV’s, maar meer dan 10k wil ik niet betalen voor een auto en dat moet praktisch in de winter met 130 gewoon minstens 300 kilometer kunnen rijden zonder range anxity. Dat is mijn minimum, wij rijden regelmatig lange afstanden omdat we in een uithoek wonen. Ik hoef geen nieuwe auto, vind afschrijving zonde, maar het moet wel gewoon in het plaatje passen. Dat zal voor meer mensen gelden.
Als ik de kosten per gereden kilometer inclusief brandstof (momenteel 1,58 per liter bij onze buren in Maasmechelen op 10 km rijden) bereken is een EV mede door de afschrijving nog lang niet interessant.
ghost zegt
Grotendeels mee eens maar algehele probleem ligt hem (inderdaad) in de politiek. Regeringen worden nu telkens gefocust op 4 jaren en het volgende kabinet breekt vaak alles af wat een voorgaande heeft opgebouwd, dat helpt niet in die transitie. Eigenlijk zouden de lange termijn doelen meer overkoepelend vastgelegd moeten worden en ongeacht wie er in het kabinet zitten, doorgezet moeten worden.
William zegt
USA is nog erger, Volvo EVs minus 78%. Gelukkig wel veel vraag naar PHEVs:
https://insideevs.com/news/722191/volvo-us-plugin-car-sales-may2024/
goofr zegt
Ik snap de negatieve berichtgeving niet. Ik krijg het gevoel dat degenen die zo negatief zijn, ook degenen zijn die nog niet elektrisch rijden. Ik rij een Model 3 LR en zou voor mijn dagelijkse verplaatsingen niets anders meer willen. Dik 500km bereik, 500pk en fluisterstil. En dat alles voor een prijs die goedkoper is dan een Audi A4, zonder dat ik zelfs de besparingen op onderhoud en verbruik tel. Ik weet niet waar je nog uithaalt dat dat een dure aankoop is.
ghost zegt
Enige wat ik mij kan bedenken is de best forse afschrijving van Tesla’s in algemeen, maar verder volledig met je eens.
pechweg zegt
Die afschrijving gaat zich nog wel doorzetten. Ik ben inkoper in de autobranche. Grote Europese veilingen staan op dit moment vol met jonge EV’s. Voorbeeld: een 2021 – 2022 met nog geen 60.000 km op de teller zijn al te koop voor 16k ex btw. Wanneer deze B2B veilingen overspoeld worden met een type auto is dat vaak een slecht voorteken.
petroldrinker zegt
@Goofr je weet vast hoe ik over die duracell konijnen denk, en wij hebben er 1 als daily vd zaak helaas, echt vreselijke troep blijf ik het vinden na een halfjaar ermee te rijden ondertussen, als ik in stap wil ik maar 1 ding, zo snel mogelijk weer uitstappen
Hubert zegt
Hopelijk dat snel de wegenbelasting erop komt.
Dan zakt de prijs nog verder en kan ik eindelijk een fatsoenlijke BEV betalen.
Ik vind het heerlijk rijden en met 80km per dag is het gewoon ideaal om dit elektrisch af te leggen.
ghost zegt
Ik merk vooral dat mensen vaak een compleet verkeerd beeld hebben bij EV’s. Of men gaat vragen aan garagebedrijven die geen enkele EV hebben staan (waar men vaak sinds jaar en dag komt) wat vind je van Elektrisch rijden? Dan krijg je ook vaak niet de antwoorden die je zoekt als twijfelaar.
Anyhow blijf allemaal maar lekker weg ervan, blijft het wat rustiger bij de snelladers 👍🏼
Aon zegt
Ze zijn nog te duur voor het grote publiek, Pas bij 6000 maak je kans EN de stroom moet goedkoop zijn,
Johan zegt
Ik hou van rust en comfort en zoundus best voor elctrisch willen gaan. Althans dan de auto die niet de paardentrailer naar wedstrijden op verre afstand moet trekken. Want lang stil staan om te laden met een paard in de trailer is een no go wat mij betreft. Maar dan het echte probleem. Voor de deur van mijn huis mag men niet parkeren, dus laden van mijn zonnepanelen kan niet. In hetbdorpmis een enkele laadpaal aanwezig, maar ik kom om 20.00 uur thuis en vertrek weer om 6.00 uur. Hoe groot is dan de kans dat ik aan de laadpaal kan? Dus wie garandeert mij mijn mobiliteit. Niet dus, eerst verhuizen dan maar? En volgens mij zijn er legio mensen die niet voor de deur kunnen parkeren. Uniek ben ik volgens mij dus niet.
racerx zegt
Dat is exact mijn probleem: thuis laden kan niet. Ik ga dus pas elektrisch rijden als ik een huis met oprit heb of de batterijtechniek dermate hard vooruit gaat dat ik binnen 5-10min onder alle omstandigheden 400km verder kan komen. Geld is het probleem niet, maar ik weiger in te leveren qua operationele inzetbaarheid van mijn voertuig.
Dutchdriftking zegt
Het gaat bij mij niet zozeer om wat het kost, maar om wat er nu nog kan. Er komt een dag dat ik niet meer anders kan dan elektrisch, en tot dat die dag komt wil ik gewoon zoveel mogelijk smaakjes van de verbrandingsmotor geprobeerd hebben. Daarom nu een ‘dikke’ diesel, en hoop ik hierna nog een 5 pitter te kunnen bezitten.
Rokende Wielen zegt
Heb dit jaar twee auto’s vervangen; een D-segmenter voor een D-segmenter en een B-segmenter voor een B-segmenter. De D-segmenter is van een V6 naar een full hybrid gegaan. De B-segmenter van een 4-pitter naar een 3-pit torretje. In beide gevallen vond ik een EV te duur in aanschaf. De B-segmenter had best een EV kunnen zijn in het gebruikspatroon met soms een flinke aanpassing daarin, maar alsnog vind ik prijs/prestatie-verhouding voor dat budget niet gelijk. Zoals wel vaker is de werkende middenklasse (waartoe ik behoor) niet de doelgroep voor financiële meevallers met kortingen/vrijstellingen/aftrekposten aan de bovenkant of toeslagen/subsidies/uitkeringen aan de onderkant. Wij, de werkende middenklasse, kunnen gewoon de volle mep betalen volgens de eeuwig veranderende markt die door fluctuerend overheidsbeleid immer in beweging blijft. Ik vind het wel best, ik koop wat ik wil en kan betalen voor een langere termijn dan een gemiddelde kabinetsperiode duurt…
schuimbekje3 zegt
grootste nadeel van een (B)EV is dat iedere nitwit met de hersencapaciteit van een aygo nu in een auto kan rijden met het germogen van een porsche/ferrari/lambo… en we weten allemaal dankzij youtubers dat iq van <<100 en 500pk geen goede combi zijn..
rogerzz zegt
Nou ik ga het minst originele antwoord geven: ik wacht nog even. Er staan twee auto’s op de stoep, gek genoeg heb ik wel eens een E-Golf overwogen als ik Jason Camissa daar over hoor praten, maar net niet genoeg range. En ook niet helemaal wat ik wens qua performance en luxe uiteindelijk..
Maar er zijn voor mijn wensen echt nog geen opties. Graag zou ik een elektrische A6 avant of i4 touring of Taycan ST willen hebben, maar die bestaan (nog) niet of zijn nu nog teveel geld. Persoonlijk had ik verwacht dat ik er twee jaar geleden al iets had gekocht, maar het valt mij tegen. Ook de afschrijving van een Taycan of i4 waarvan iedereen roept dat het erg hoog is, die prijzen zijn tweedehands nog erg stevig.
De Audi E-tron, die nu Q8 heet, is veel te lomp maar checkt wel de vinkjes qua interieur, comfort, rijgedrag, design, en ook prijs, maar ik ben te jong en dun om een SUV te kopen. Ik moet toegeven dat die auto fijner is dan dat ik hem wil vinden. Verder is een Tesla, Kona, Ioniq, Volvo XC-nogwat, Smart, MG allemaal te matig, lelijk, kaal, suf, en niet goed genoeg. Het mag wel wat lager en minder lelijk, de Audi A6 E-tron wordt hopelijk een enorm succes. Inmiddels heb ik geen degradatie-angst meer en staan er ook genoeg palen, daar ligt het in mijn optiek niet aan.
fastshifter zegt
Het effect van innovaties wordt op de korte termijn meestal overschat en op de lange termijn onderschat.
fastshifter zegt
Niemand hoefde een mobiele telefoon
Niemand hoefde een iPhone voor meer dan 600,-
Niemand hoefde een watergekoelde 911
Niemand wilde een 911 met automaat
Niemand wilde elektrisch koken
Niemand wilde elektrisch rijden
pomoek zegt
Haha, inderdaad, in het lijstje kan nog komen te staan:
Niemand wilde een auto;
Niemand wilde een paard met wagen;
Niemand wilde een mes;
niemand wilde een broek;
niemand wilde vuur;
niemand wilde een knuppel;
niemand wilde de grot uit.
audirs3 zegt
Ik vind 9% EV van de gehele occasion markt in de EU eigenlijk best wel veel…
degrotemuis zegt
De gemiddelde tweedehands autoprijs in Nederland ligt rond de 23k als ik het goed onthouden heb. De gemiddelde EV prijs ruim 43k. Dat is een verschil van 20k of bijna het dubbele. Dan is het niet gek dat een groot deel van de bevolking een tweedehands EV nog te duur vindt. Tot 2022-2023 was tweedehands sowieso niet bijster interessant met de opgeblazen prijzen toen, nu het wat normaliseert kan een tweedehands EV wellicht best een goede keus zijn voor de kopers bij wie het in het budget valt.
Allison Burgers zegt
Op zich ook wel logisch.
Serieuze EV’s voor de massa zijn er pas sinds een jaar of 5. Daarvoor wordt het al óf exotisch, óf crisis, óf is het hopeloos verouderd (meestal alle 3).
Een nette benzinewagen uit 2002 kun je prima kopen voor een paar ruggen.
Neem alleen ICE-modellen van de afgelopen 5 jaar en het verschil is al een stuk kleiner.
pomoek zegt
Precies, ik zou nu gráág een gebruikte EV rijden als 2e auto. Het aanbod is gewoon nog niet echt op orde. Renault Zoe is prima, denk ik, maar het huren van de accu zie ik niet zitten. Dus is het nog even wachten. Op die golf model 3’s die er aan zitten te komen.
Appie64 zegt
Sind 4 weken, na 5 BMW’s, eigenaar van een Tesla Model 3 SR+ 60Kwh LFP Accu (mag dus steeds naar 100% geladen worden) – Model 3 is van dec 2020 – 68.000 km prijs € 25.950,= waarop de BMW goed ingeruild)
Laden is geen issue, thuis a € 0,23 per Kwh, op de zaak a € 0,33 per Kwh, Tesla SUC a € 0,26 a 0,30 per Kwh)
De Tesla is ongekend in,
– Rijcomfort en rijbeleving (erg snel)
– Gemak van bediening
– Multimedia incl. navigatie
– Superchargernetwerk, geïntegreerd in navigatie
– Afwerking gelijk zoniet beter dan de BMW’s
– Kosten (brandstof) per km € 0,05 tegen € 0,15 van de BMW onderhoud (bij Tesla vrijwel niet) meegerekend
Nadeel Tesla, Geen Apple Carplay
Eens EV gereden en ervaring er mee opgedaan, nooit meer terug naar ICE
pomoek zegt
Ik heb exact hetzelfde.
David zegt
Dan vraag ik me wel af wat voor soort BMW (en uitrusting) hebt weggedaan voor de Tesla.
Ik heb in december mijn 11 jaar oude 3-serie F30 luxury line omgeruild voor een nieuwere. Met name het (saaie) interieur van een Tesla vind ik een groot nadeel. Zelfs het interieur van de 11 jaar oude BMW die ik weg deed zag er beter uit. Spraakbediening, navi, bellen, goede audio zat daar ook al allemaal in.
Dan comfort. Het is een tijdje geleden dat ik in een Tesla heb gereden, maar mijn nieuwe 3-serie touring is zo goed geïsoleerd dat ik de motor zelfs hoog in de toeren bijna niet hoor. Daarbij nog de uitstekende bediening via iDrive, zodat ik niet altijd het onhandige touch screen hoef te gebruiken zijn wel zaken waardoor veel EVs bij mij afvallen.
Ik vermoed dat veel enthousiaste Tesla rijders die overstap niet hebben gemaakt vanuit een premium auto (met mooie bekleding, automaat, etc), maar eerde vanuit een kale lease Octavia oid. Jouw enthousiasme is daarom wel interessant.
Appie64 zegt
3 x een BMW 3 serie (1x 318Ci 2x 320D Touring) en 2x een 1-Serie, de laatste een F21 M uitgevoerd, Mosselman ECU 240pk.
De tijd dat BMW zogenaamd “premium” is ligt al ver achter ons, man man vooral de nieuwe series, ziet
er toch niet uit met dat op het dashboard “aftermarket look” geplaatste scherm.
Het is niet voor niets dat Harry Metcalf niet meer heel enthousiast is over de nieuwe BMW’s ?!
My 2cts….
David zegt
Dat opgeplakte scherm van de LCI is inderdaad geen verbetering!
Bij Tesla vind ik dat juist nog storender. Die hebben de trend gezet en helaas is dat door veel merken overgenomen.
goodvibrations zegt
Heel opmerkelijk..
Volgens mij het nu juist precies het gebrek aan een mooi in en exterieur waardoor Tesla momenteel “slecht” verkoopt. Aan de prijs en specificaties ligt het niet i.i.g.!!
Ik had heel veel zin in de model 3 en nieuwe model 3, maar dat uiterlijk en interieur (vorige vind ik ook lawaaiig) weerhoudt mij er gewoon van. Buurman had een model 3 en nu een nieuwe BMW3 omdat hij die rijdende iPad (zijn woorden) zat was. Ik zou zelf ook veel eerder een BMW kopen of i4 of eventueel Hyundai simpelweg omdat aan de afwerking en het design veel meer aandacht is besteed. Maar niet zonder “jaloers” te zijn op de specs en het snellader netwerk van Tesla.