Geef je om veiligheid (met name die van anderen), dan is het goed om de EV te laten staan. EV’s zijn slecht voor de veiligheid, aldus de veiligheidswaakhond.
Kijk voor de grap eens om je heen en zie wat iedereen tegenwoordig rijdt: veel crossovers, hé? Dan hebben we hier in Nederland nog een heel erg oud wagenpark, dus valt het hier op zich mee. Ga naar de VS en je struikelt erover. Sterker nog, je moet bijna je best doen om geen crossover of SUV tegen te komen in de showrooms. In Europa wordt dat probleem ook telkens groter.
Ja, we hebben het over een probleem. Het gaat nu niet wéér over het feit dat een normale auto lekker door een bocht gaat of zuiniger is. Nee, het gaat om ernstige veiligheidszorgen die de EuroNCAP heeft omtrent de veiligheid. Die hebben onlangs weer een zwikje nieuwe auto’s tegen de muur gezet.
Alle auto’s zijn veilig voor de inzittenden
Van de 11 geteste auto’s waren twee auto’s geen crossover of SUV. Uiteraard halen ze in principe allemaal goede resultaten. Dat was al een beetje bekend, natuurlijk. Auto’s zijn tegenwoordig allemaal veilig en het is niet echt een USP meer.
Maar de EuroNCAP maakt zich zorgen, aldus Michiel van Ratingen, de secretaris van de organisatie:
Jarenlang werd Euro NCAP ervan beschuldigd het gewicht van auto’s op te drijven. Men dacht dat extra veiligheidsvoorzieningen extra massa betekenden. Dat was nooit echt het geval en de toename van het voertuiggewicht die we tegenwoordig zien, heeft zeker niets te maken met de veiligheid. Het heeft te maken met de voorkeur van de consument voor grotere voertuigen en met de elektrificatie, waarbij steeds grotere batterijen worden gebruikt om de zorgen over de actieradius van consumenten weg te nemen.
Michael van Ratingen, is dus NIET verantwoordelijk voor de crossover-gekte.
EV’s slecht voor veiligheid
Maar volgens de EuroNCAP-honcho is het tegendeel waar. Zware auto’s zijn slecht voor de veiligheid en eigenlijk ook voor het milieu. Want ondanks dat je er zelf wel veilig in voelt (en bent), breng je anderen juist in gevaar. Hoe zwaarder een auto is, hoe meer schade je kan aanrichten.
Je wil eigenlijk helemaal niet weten hoe zwaar auto’s tegenwoordig zijn. Vroeger was het uitzonderlijk als een topklasse sedan als een Mercedes-Benz S-Klasse meer dan 2.000 kilogram woog, tegenwoordig zit een Smart #3 daar al bijna aan. Toegegeven: er wordt nu iets anders (meer realistisch) gewogen, maar de toename in gewicht is daar en zorgelijk.
Nu is het wel jammer dat je zijn betoog niet terugziet in de scores. De crossovers en SUV’s scoorden namelijk erg goed over het algemeen. Er werden 11 auto’s tegen de muur gezet en bijna allemaal haalden ze de maximumscore. De slechtste deelnemer was de Hyundai Kona doe met hangen en wurgen vier sterren in de wacht wist te slepen.
ty5500 zegt
“Nu is het wel jammer dat je zijn betoog niet terugziet in de scores.”
Auto’s worden steeds veiliger. Denk dat hij vooral aankaart dat de zwaardere massa gevaarlijk is voor derden, bv als je corsaatje van 900 kg gekopt wordt door een auto van +2 ton.
Edge zegt
Misschien zouden ze daar ook rekening mee moeten houden bij het uitdelen van die scores. Ik vind het best krom dat ze enerzijds vol trots 5 sterren uitdelen aan elektrische auto’s en SUV’s en anderzijds klagen over het hoge gewicht. Als het niet goed is voor de veiligheid moet je het gewoon niet belonen.
Robert zegt
Agree. In Nederland is de gemiddelde leeftijd van een auto iets van 12 jaar. Dus een botsproef tussen een nieuw model en een auto van pak-em-beet 12 jaar oud zou ook tot de testprocedure moeten behoren. En de impact die zo’n nieuw model op een oudere auto heeft, zou dientengevolge ook moeten worden meegenomen net als dat gebeurt met de impact op voetgangers en (brom)fietsers.
potver7 zegt
In je Audi A4 van 1600 kg kun je ook beter gekopt worden door een Corsa van 900kg dan door een Tesla Model 3 van 1800 kg.
Johanneke zegt
Wat ik ook niet snap, is dat we allemaal zeiken dat benzine en MRB zo duur is, maar iedereen koopt wel een crossover ipv een zuinigere en lichtere hatchback.
Misschien maar zo’n ding aanschaffen als je hoger wilt zitten. Of 2.
https://encrypted-tbn1.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcRr8wVqFFp2krpP0YjD-qDvgujqHXsh0xVEk9J-S7c7s5MjhGo&usqp=CAc
por100 zegt
Beter maak je alle belastingen die je heft inkomens- en vermogensafhankelijk.
Of nog veel beter. Vanaf 2.5 ton verplicht een sticker achterop je auto met max snelheid 90km. En inhaalverbod uiteraard
erce zegt
Dit probleem lost zich vanzelf op zodra het volledige wagenpark uit elektrische SUV’s en Crossovers bestaat. Kwestie van tijd dus ;-)
Dutchdriftking zegt
Daar hebben verkeersdeelnemers die niet in een auto zitten toch niets aan?
erce zegt
Je hebt m’n knipoogje gemist begrijp ik?
Dutchdriftking zegt
Sarcasm is a bitch ;)
DeWitteCondor zegt
Lijkt mij vooral een ding voor aanrijdingen met oudere auto’s (volgens mij geen onderdeel van NCAP test?) en voetgangers (volgens mij wel onderdeel van NCAP test?).
Veiligheid in andere carosserievarianten (hallo Volvo station) kan natuurlijk net zo goed of zelfs beter zijn dan in een crossover. Alleen iemand heeft bedacht dat we crossovers nodig hebben zodat we over de vangrail kunnen kijken, met 50kmh over de vinex verkeersdrempel kunnen rijden en ons Chuck Norris kunnen wanen. En nu kun je als nieuw kopende/leasende consument bijna niks anders meer krijgen (uitzonderingen daar gelaten).
Anyhow, ik denk een tijdelijk probleem. De crossover is zoiets als de Opel Zafira hype, het waait wel over. De station maakte daarna ook een revival door. Als we straks techniek hebben om accu’s compacter te krijgen kunnen we weer veel beter uit de voeten met hatchbacks en stationwagens. Helemaal als men tot het inzicht komt dat dat sowieso zinvollere carosserievarianten zijn (en stiekem meer ruimte bieden dan waar Henk en Ingrid nu in rondrijden).
seatleon zegt
Natuurlijk scoren de auto’s goed in de tests. Ze worden immers tegen een muur gezet. Het gaat mis in de praktijk. Dan blijkt zo’n lompe bak van 2.000kg+ opeens een kleinere auto volledig te vermorzelen. Je hebt als bestuurder van de kleine auto dan gewoon minder kans.
Laatst op Youtube een goed item gezien over gepercipieerde veiligheid van SUV’s. Lang verhaal kort. Bestuurders wanen zich veiliger, gaan onveiliger rijden en de verkeersveiligheid neemt af. Opvallend was met name de toename van het aantal mensen dat over hun eigen kinder heen rijdt.
banderas zegt
Maar in Europa keuren we wel allemaal systemen goed, die soms gewoon niet goed werken. Zoals verkeersbordenherkenning en lane assist…