EV’s schrijven af als de spreekwoordelijke baksteen, zo blijkt uit de cijfertjes.
De honeymoon is over voor EV’s, zo lijkt het. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat EV’s nu de bietenbrug opgaan. Geen enkel huwelijk is altijd een honeymoon. Maar, de EV gaat wel door een lastige fase, dat is helder. Na een periode van flinke financiële stimulatie, is het allemaal wat stroever. De vraag naar nieuwe EV’s groeit, maar veel trager dan door onze overlords gehoopt. Veel fabrikanten schorten investeringen op. En de okkazie-markt is enorm zwak voor EV’s.
Waar het precies door komt, is moeilijk te zeggen. Wellicht is de kloof tussen arm en rijk zo groot dat een bak geld betalen voor een gebruikte EV mensen zonder zonnepanelen op een eigen dak niet aanspreekt. Misschien is de verwachting dat nieuwe EV’s snel veel beter zullen worden en is een oud gebakje daarom niet interessant. Misschien is het onzekerheid over blijvende financiële voordeeltjes. Maar hoe dan ook: niemand wil de hoofdprijs betalen voor een tweedehands EV. Zoveel is helder.
In ‘Murica heeft kwaliteitspublicatie iSeeCars een en ander ook eens in cijfers proberen te vatten. En dan wordt helemaal pijnlijk duidelijk: de grootste afschrijvers zijn elektrische auto’s. Alleen traditionele afschrijvingskanonnen als Maserati, Jaguar, Range Rover, BMW en Mercedes weten zich met enkele modellen nog tussen de EV’s in te wrikken. Maar gemiddeld zijn EV’s in ‘Murica het afgelopen jaar vier keer harder afgeschreven dan auto’s met een verbrandingsmotor.
De koning is de Tesla Model 3, met een procentueel verlies van 24,8 procent jaar op jaar. Maar ook de KIA Niro EV, Nissan LEAF, Hyundai Kona, Chevrolet Bolt en Tesla Model S hebben fors ingeboet. Ze schrijven af als de spreekwoordelijke baksteen.
Op zich is dat goed nieuws voor degene die wél een tweedehands EV wil kopen. Maar niet goed voor de markt in zijn algemeen. Als dit de trend wordt, zal het immers ook een argument zijn voor kopers van ‘nieuw’ om niet voor die stekker te gaan. En ook leaserts zullen merken dat de bedragen omhoog gaan als restwaardes lager worden ingeschat. Precies wat alle overheden in de Westerse wereld nu niet graag zien.
Kortom, EV’s zitten een beetje in een neerwaartse spiraal. Wellicht was dat ook te verwachten. Maar het is wel zaak voor Tesla en co om er weer uit te komen, voordat ‘iedereen’ gaat denken dat je zo’n stroomding niet moet hebben.
Robert zegt
Ik zou graag vergelijkende cijfers uit Nederland zien, want de automotive markt in de VS is, laten we het eufemistisch stellen, ‘een tikkeltje afwijkend’ qua voorkeuren, prijzen, belastingen en sentimenten.
ghost zegt
Wilde dit dus net ook gaan zeggen..
wza1979 zegt
Dit is in Duitsland ook zo.
GJZ zegt
De Porsche Taycan schrijft ook af als baksteen…. Bekijk de laatste video van Schmee150 maar eens op jijkijk😊
okdoei zegt
Jijkijk? Jouwbuis bedoel denk ik?
jaapiyo zegt
Ik denk Jijbuis
hotze zegt
En dan je dag laten vergallen door die kwal…
Dan mis ik dat stukje info maar.
pomoek zegt
De vraag naar nieuwe EV’s groeit.
Jadajadajada…
Conclusie: EV’s zitten een beetje in een neerwaartse spiraal.
Okay dan.
jaapiyo zegt
De groei is (lang en lang en lang) niet wat men gehoopt en verwacht had. Ondanks bakken subsidie die langzaam afgeschaald wordt. Als EV’s een beurskoers zouden zijn, zou de koers nu dus in de kelder liggen. Daarnaast stelt fabrikant na fabrikant investeringen uit omdat ze de auto’s niet winstgevend weg kunnen zetten. Deze afschrijving is er ook gewoon simpelweg omdat er geen vraag is (uiteraard). Dus ja, EV’s zitten in de hoek waar klappen vallen, IMO.
RiKe zegt
Wacht even, eerst wordt geschreven dat de vraag naar EV’s groeit, en nu zeg je dat deze afschrijving er is omdat een geen vraag naar is?
jaapiyo zegt
Gaat over okkazies, hoewel de groei voor nieuw ook ver achterblijft bij de verwachting.
audirs3 zegt
@jaapiyo Je groei is lager dan voorheen, maar het blijft groei. Dat kan je van de pure diesel of benzine auto’s niet zeggen, die zitten pas echt in de hoek waar de klappen vallen.
THSD zegt
@audirs3
De wereldwijde verkopen zeggen wat anders dus zet die ev bril eens af.
JelmerS zegt
Er schijnen al 14.000 van de 30.000 model 3’s in NL een nieuw baasje te hebben. Ik had verwacht dat AB ook wel aandacht aan dit bericht zou besteden met een ronkende titel. Als de occasion bezitter eenmaal doorkrijgt dat lasten aan onderhoud etc. Meevallen dan kan er mijn ziens wel meer vraag ontstaan
mrbakerfield83 zegt
Tja, totdat het accupakket vervangen moet worden. Dan is het onderhoud ineens erg duur, want voor zo’n accupakket betaal je al snel 15.000 euro. Kortom, ik moet het allemaal nog maar zien.
pomoek zegt
Je punt is duidelijk. En in je reactie aan mij geef je ook aan waar het probleem ‘m in zit. Kosten. Dat is nu eenmaal, ook in 2024, voor mensen de belangrijkste reden als het gaat om de autokeuze. De kosten van het gebruiken van fossiele brandstoffen moeten gewoon omhoog. Dat weet iedereen. Dat als politicus voor elkaar krijgen, en je baan te houden, is een kunstje dat moeilijk is uit te voeren.
herve11f zegt
Waarom zou de fossiele brandstof duurder moeten worden? Wil je iedereen zonder auto zetten dan? Dan wordt de appel en de peer ook duurder. Alles om een EV dogma erdoor te duwen dat slechts een minderheid van de bevolking wil.
Stop toch met die onzin en laat de vrije markt spelen. Als de EV evolueert naar interesanter dan een EV zullen de mensen hem wel vanzelf kopen.
Fernando zegt
Dat zijn Amerikaanse cijfers. Ik denk dat de Europese cijfers nog dramatischer zijn.
Porsche Taycan Sport Turismo 2023 (14.000km) + hele waslijst opties word aangeboden via Porsche dealer aan 64,450€.
Dat is 38K minder dan de nieuwprijs en dan hebben we de opties nog niet verrekend.
Dat is 41% afschrijving op 1 jaar. Dik 3.200€ per maand of 2,7€/km om met een stroomding van Porsche te rijden.
Denk dat het goedkoper is om een Rolls of Bentley met chauffeur te nemen.
kareljansen zegt
Dat zal een ex btw prijs geweest zijn. Zo’n auto schat ik op 80k.
panam1 zegt
Nu is afschrijving onderdeel van auto rijden, maar als je een nieuwe sportwagen koopt heb je emotie / plezier / en mss iets om aan de bar mee te pochen, en dat is t verlies ergens waard. Electrisch rijden heeft dit allemaal niet, ook omdat je electrisch wagen van 200k (Porsche) dezelfde eigenschappen heeft als je Tesla. Als je dan ook nog 50% van je geld kwijt bent na een kleine 2 jaar wordt t allemaal wel heel vervelend om electrisch te rijden. De overheid kan wel
‘eisen’ dat je electrisch rijdt – als niemand die dingen wil kopen houdt t snel op. Het enige land waar het schijnt te werken is Noorwegen. Maar dat land heeft een staatsfonds van bijna 1.5 triljard (geen typefout) dus de kunnen blijven subsidiëren tot t einde der tijden.
jaapiyo zegt
Een staatsfonds opgebouwd uit olie en gasbaten, ironisch genoeg. Die hele economie en maatschappij die door wokelinks altijd als grote voorbeeld wordt gezien, drijft op een enorme bak olie. Equinor is veruit het grootste bedrijf van Noorwegen en in de rest van de top-10 is nog minimaal de helft olie en gas.
panam1 zegt
Als Nederland vanaf het ontdekken van de gasbel in Groningen alleen maar 15% in een staatsfonds had gestoken was dat fond nu ongeveer 3 triljard waard geweest. Het blijft toch fascinerend dat voor zo’n spaarzaam volkje we dit nooit hebben gedaan. De reden kan gezocht worden in ons links georiënteerd kabinet van de afgelopen 80 jaar, waar geld uitgeven meer waar was dan sparen en investeren….
burninrubber zegt
Waarom gooien die rechtse jongens niet die gaswinning weer aan en starten dat fonds?
racerx zegt
Omdat ze dan door verschillende organisaties kapot geprocedeerd gaan worden.
mashell zegt
Daar is de beleving nonsens weer… Als lawaai, vibraties en stank je doel dan gaat er inderdaad niks boven een brandstofauto. Een drie cilinder Polo is dan je beste optie. Zet die in de garage, doe een slang van de uitlaat in het interieur, zet de bak in vrij start de motor, geef volgas en je hebt de maximale beleving. Heerlijke geur, veel lawaai en lekker veel vibraties! Maar je gaat er wel dood aan… Brandstof motoren zijn daarom gewoon geen toekomst gerichte optie.
Is qua beleving de Rolls Royce Phantom je doel dan kom je daar met een BMW i4 veel dichter bij dan met een 320i. Want qua soepelheid en rijcomfort (yep, dat is ook beleving) is er niks zo goed als een EV. Daarom zullen er steeds meer mensen zijn die juist een EV willen, omdat het zo lekker rijdt.
Diesel Rocks zegt
Ga eens een weekje in een BMW M340d rijden, dan praat je wel anders.
supertrofeo zegt
Een ’trillion’ is een biljoen (12 nullen), geen triljoen (18 nullen) en (zeker) geen triljard (21 nullen).
DeWitteCondor zegt
Categorie ‘dit kan niet als een verrassing komen’
hotze zegt
Het wordt tijd om versneld door te schakelen naar waterstof-aangedreven auto’s. De achterlijke hoeveelheid benodigde batterijen + een overspannen stroomnet, kappen ermee en door.
DeWitteCondor zegt
Ja en nee. Daar is ook weer een hele infrastructuur voor nodig en ik meen dat distributie van dat spul nog niet zo eenvoudig is. En dat een pomp weer 20 min op druk moet komen voordat de volgende kan. Maar ik begrijp je punt.
panam1 zegt
Het blijft idd apart dat gepush. Verder is t er voor het eerst sinds 30 jaar sneeuw gevallen in de Oostenrijkse Alpen – dus mss kan iemand me nog eens uitleggen welke ‘klimaatcrisis’ we hebben……we hebben een bevolkingscrisis – teveel mensen op dat hele kleine stukje aarde –
Hawkeye72 zegt
Wij zijn het eens, maar roepende in de woestijn.
utregcity zegt
Lees dit eens: https://www.weer.nl/nieuws/2024/het-verschil-tussen-weer-en-klimaat 🙄
mashell zegt
Peter Timofeef heeft dat tot in den treure uitgelegd in vele reclame spotjes. We krijgen steeds extremer weer. Vandaar de vroege sneeuw in de Alpen, de moesson regen in midden Europa en toch nog twintig graden bij ons midden September.
Aan de bevolkingscrisis is alleen maar met minder mensen wat te doen. Dat kan alleen met heel nare maatregelen, het beste lijkt me dat we de mensen die de wetenschappelijke consensus niet erkennen (klimaat ontkenners, flat earthers, lizard people aanhangers, etc.) als eerste Middel X geven want met die mensen kom je toch niet vooruit.
harrie zegt
Ah waterstof, de eeuwige belofte.
Niet voor niks nooit doorgebroken.
nineelevenheaven zegt
De stekkerbak gaat lekker, wou je zeggen?
harrie zegt
Mwah… ondanks dat ze de verkoop verwachtingen nu niet halen, is het in vergelijking met de waterstofauto verkopen een unanieum belachelijk succes.
Diesel Rocks zegt
Als een of andere gek miljarden gaat pompen in een waterstof auto en de overheden zo gek weet te krijgen dat die gigantische subsidies daarvoor gaan geven dan moet je eens opletten hoe snel de waterstof auto populair wordt. Tijdelijk dan.
Roskampies zegt
EV heeft ook 100 jaar stil gestaan na eerste verkopen. Nu weer een revival. Wellicht is waterstof o gek nig niet. Geeft t nog 100jaar. :p
O plaat zegt
Ik zou het ook niet durven een batterij die enkele jaren oud is kopen voor tienduizenden euro’s en als hij het begeeft kost het jou nog eens zo veel, indien je een wagen hebt waarbij je de batterij überhaupt KAN vervangen. Want dat is bij sommige chinezen niet het geval.
jaapiyo zegt
En bij sommige Tesla’s met nieuwe cellen ook niet, want de batterij is net als bij een macbook versmolten met/onderdeel van de dragende delen van de carrosserie.
Bert zegt
Geen verrassing. De 1e Tesla was ca 50K, nu zijn ze al ca 20% goedkoper.
Die eerste Tesla’s hebben hard afgeschreven, degen die nu verkocht worden schrijven minder af.
Nog een probleem zijn de kosten voor een grote reparatie. Bij de EV zal dat de accu zijn en dan ga je al naar de 10K. Een motor voor een middenklasse is er voor de helft.
De accu’s zijn nog te duur.
Het komt uiteindelijk goed, maar kost tijd, gewoon tijd.
En de fabrikanten moeten gaan voor bulk en betaalbaar en niet voor exclusief voor de happy few.
Hubert zegt
Heerlijke tendens.
Een fatsoenlijk 2e hands BEV wordt steeds meer bereikbaar.
550maranello zegt
Dat Tesla op één staat is niet zo verwonderlijk. Zij konden als pioniers immers de markt afromen en hebben snel geanticipeerd op de competitievere markt. Door hun prijsverlagingen zijn de restwaarden logischerwijs ook mee naar beneden gekomen. Geldt eigenlijk voor alle EV´s. Tijdens corona en direct na corona waren er te weinig EVˋs om aan de vraag te voldoen en gingen de prijzen sky high. Toen kwam alles tegelijk: subsidies werden afgebouwd, de productie kwam op gang zodat de schaarste omsloeg in overschot. Daarnaast zorgde hogere energieprijzen voor dure elektriciteit. De vraag nam verder af omdat de early adopters allemaal al een EV hadden. Oftewel het sentiment sloeg om. Nu zijn, dankzij Tesla en de Chineze nieuwkomers de nieuwprijzen flink lager dan in 2022 en 2023. Afschrijven geblazen dus voor gebruikte EVˋs.
p993 zegt
Ik vind de vergelijking met een baksteen flink mank gaan. Nog nooit een baksteen gezien die zoveel in een jaar afschrijft.
jaapiyo zegt
Dat is wel waar de meeste bakstenen worden jaar op jaar alleen maar meer waard…
cookies zegt
Ik heb wel een idee over waarom de Model 3 zo snel afschrijft. In de VS schommelen de prijzen van Tesla’s nog meer dan hier. Met name die van de Model 3. De prijzen veranderen daar zo een beetje zoals het weer, de ene dag $0 korting en de dag erna is het ding ineens duizenden dollars goedkoper. Relevantere cijfers over Europa/Nederland waren natuurlijk interessanter geweest…
Niet echt het einde van de wereld, die afschrijving. Zo worden elektrische auto’s toegankelijker voor een breder publiek. En ergens snap ik het ook wel. Ev’s zijn nog steeds vrij nieuw, men moet eraan wennen en velen zullen ook wel even willen afwachten hoe lang ze meegaan. Mijn Model 3 blijft tot ‘ie op is, dus de afschrijving zal me verder een zorg zijn…
arta zegt
Ik wacht even 4 jaar.
4×25% afschrijving……
😜
harrie zegt
Is een restwaarde van 31,6%
Goeie deal voor de tweedehands koper, maar niet gratis
tuutertuuter zegt
Ik weet dat je een grapje maakt, maar helaas is het steeds 25% opvolgend op de oorspronkelijke prijs. Voor de geïnteresseerden:
Nieuwprijs*0.75^aantal jaren = prijs na aantal jaren ;)
MarcoM zegt
Vertrouwen heeft o.a. te maken met de overheid, nu de subsidies vervallen, BPM erbij komt plus MRB en dure energie, tja dan is het logisch dag het als een kaartenhuis inzakt.
Men wil lange termijn visie.
exclusivecarspotter zegt
De situatie in de States is heel anders dan hier. In de States krijgen ze $7.500 tax subsidie. Logisch dat de M3 minder waard wordt. De premie wordt alleen verstrekt aan in de US gebouwde EV’s. Is hetzelfde als destijds bij onze Noorderburen de Bafa premie van €6.000 & €3.000 fabrieks premie.
racerx zegt
Ik kan prima een mooie tweedehands EV betalen van een jaar of 2 oud, maar zolang ik in een huis zonder oprit woon en een EV niet binnen 5 min 400km kan rijden sla ik even over.
De enige reden dat verkoop van nieuwe ICE auto’s afvlakt is omdat bedrijven veelal een EV verplichting opleggen voor hun leasevloot, of dat EV’s door stimuleringsmaatregelen meer waar voor hun geld bieden voor de leaserijder. Op de occasionmarkt zie je een omgekeerde beweging, ICE wagens blijven flink duur itt EV’s.
Jantje_555 zegt
een stroomding bezitten of niet is niet de keuze. De bedrijven geven enkel full EV aan hun werknemers. slechte afschrijving of niet. Puur omdat dat het interessantste is voor dat bedrijf.
kromatic zegt
Heerlijk! Kom maar door met die afschrijving. Taycan <50k en ik ga overstag. Lijkt me toch wel lekker rijden.
cossiekiller zegt
24.8 procent per jaar… Ik ga eens kijken naar een Model 3 van 4 jaar oud denk ik 🤔