Wat komt er binnen? Wat gaat het land uit? De EV import en export 2022 cijfers!
Het interessante aan de import- en exportcijfers vind ik het altijd dat je het om je heen ziet gebeuren. Vaak heb je de cijfers niet eens nodig om te weten wat er is verdwenen uit het Nederlandse wagenpark. In het geval van elektrische auto’s heeft het vaak met fiscale voordeeltjes te maken. Verdwijnen deze, dan is het ook niet meer interessant om een dergelijke auto te rijden. En dan gaan ze hup, het land uit.
Het is aan het kabinet om daar een goede oplossing voor te verzinnen, want al jaren speelt dit issue en is het door meerdere kamerleden aan de kaak gesteld. Het romantische idee was altijd dat gebruikte elektrische auto’s op de occasionmarkt terecht kwamen nadat bijvoorbeeld de leaserijder na vijf jaar afscheid nam van het ding. De praktijk is echter dat een flink deel van die EV’s de grens overgaan.
In dit artikel pakken we aan de hand van cijfers van VWE Automotive de actuele situatie erbij. Wat komt er het land in qua EV’s? En wat verdwijnt over de grens? Dit zijn De EV import en export cijfers van januari tot en met augustus 2022.
Export
In 2021 was de Tesla Model S de meest geëxporteerde elektrische auto in de eerste drie kwartalen. Ook dit jaar zwaait dit model met de export-scepter. Sowieso is het merk goed vertegenwoordigd. Ook de Model X en de Model 3 zien we terug in het lijstje. Er gaan dus een hoop Tesla’s de grens over. Verder laat de top 10 zien dat de Nissan Leaf met pensioen mag, wat Nederlanders betreft. Daarnaast zijn er kapers op de kust voor relatief jonge EV’s, zoals de Skoda Enyaq iV. Het volledige exportoverzicht zie je hieronder.
Merk + Model | export jan t/m aug 2022 | |
1 | Tesla Model S | 625 |
2 | Nissan Leaf | 333 |
3 | Tesla Model X | 265 |
4 | Tesla Model 3 | 184 |
5 | Kia e-Niro | 178 |
6 | Volkswagen e-Golf | 170 |
7 | Skoda Enyaq iV | 137 |
8 | Hyundai IONIQ | 132 |
9 | BMW i3 | 127 |
10 | Jaguar I-PACE | 86 |
Bron: VWE Automotive
Import
Goed, dat is dat ons land verlaat. Maar wat komt er zoal binnen? Ook die cijfers hebben we voor je. Een flink aantal Renault ZOE’s hebben de weg naar ons land gevonden. In de periode januari tot en met augustus 2022 kwamen er 1.220 naar Nederland. Het is sowieso gezellig met de Fransen, op plek twee en drie staan de Peugeot e-2008 en e-208. We hadden het er al even over dat de Model 3 in het lijstje van de export staat, maar de elektrische auto komt ook voor in het importlijstje. Er worden er meer geïmporteerd dan geëxporteerd. Idem dito voor de Skoda Enyaq iV. Het volledige overzicht hieronder.
Merk + Model | import jan t/m aug 2022 | |
1 | Renault Zoe | 1220 |
2 | Peugeot e-2008 | 833 |
3 | Peugeot e-208 | 820 |
4 | Volkswagen e-Up! | 784 |
5 | Volkswagen ID.3 | 760 |
6 | Tesla Model 3 | 649 |
7 | Hyundai Kona | 587 |
8 | Skoda Enyaq iV | 492 |
9 | Audi e-tron | 491 |
10 | Volkswagen ID.4 | 485 |
Bron: VWE Automotive
DeWitteCondor zegt
Dat men toch ooit dacht dat de EV occasions na afloop van de gesubsidieerde leasetermijn wel in ons land zouden blijven is onbegrijpelijk. Volgens mij hadden we het hier op AB een aantal jaren geleden ook al over. Alle gesubsidieerde leasegebakjes verdwijnen linea recta naar het buitenland. Welke particulier koopt er nog een Model S van inmiddels bijna 10 jaar oud waar nog >36k voor gevraagd wordt? Ik ken ze niet. Als je dat effect niet voorzien had zou je niet de bevoegdheid moeten hebben om subsidies uit te delen. De enige manier om dat te keren is om ook de occasion koper een goede, en niet op leeftijd of vermogen of beperkt potje gelimiteerde, subsidieregeling voor aankoop EV te bieden.
Dat van die Model 3 is wel opmerkelijk. Zijn dat dan schadeauto’s die hierheen komen? Of liggen de prijzen in sommige landen dermate laag dat het de moeite waard is om ze hierheen te halen? Dan begrijp ik de export eigenlijk weer niet (want die zouden daar dan vrij duur zijn). Bijzonder fenomeen.
mashell zegt
“Alle gesubsidieerde leasegebakjes verdwijnen linea recta naar het buitenland.”
Zullen we het even bij de feiten houden? Ik zie dat vooral veel grote wagens en dan vooral Tesla’s (en shitty EV’s zoals de Leaf) op de export gaan en dat er heel veel meer geïmporteerd wordt.
griffendahl zegt
Die Model 3 is wel te verklaren, Duitsers krijgen flinke subsidie op een Model 3. Strijken de subsidie op, rijden er in een half jaar (om aanspraak te maken op de subsidie van 6000 euro) 10.000km (om in te kunnen voeren als tweedehands) op, de auto gaat dan terug naar de dealer voor de aankoopsom – 6000 euro en dan wordt de auto naar Nederland geëxporteerd (BPM vrij) en daar wordt die ingezet in de zakelijke markt. Die Duitser rijdt zo een half jaar voor niks in een Tesla, en in Nederland heb je een Tesla met de kop eraf voor 6000 euro onder de aanschafprijs, vaak nog met de gunstigere bijtellingsregels van een jaar eerder.
Zo bieden ze in Duitsland dus een half jaar gratis Tesla rijden aan, je moet het aanschaf bedrag alleen wel hebben liggen…
louisvdd76 zegt
En het leuke is…. je mag in Duitsland gewoon na dat half jaar weer een nieuwe Tesla kopen en weer die 6.000 euro subsidie aanvragen. Dus als je hem geleverd krijgt gelijk weer een nieuwe bestellen….. Zo rij je eigenlijk continue gratis met 20.000 km per jaar….. Alleen het laden betaal je zelf en dat kun je weer leuk doen met een aantal panelen op je dak.
Lijkt een domme maas in de (Duitse) wet!
Flutterbear zegt
Ik wacht nog even geduldig tot volgend jaar de prijs van de Model X instort om hem daarna privé op te pakken. Tesla’s zijn toch wel bizar waarde vast.
rulefollower zegt
Even het kopje veranderen, er staat nu 2x export boven de tabel.
RubenPriest zegt
check!
Robert zegt
Wat export betreft, zou het uitermate zinvol zijn om naast de absolute aantallen ook het percentage van de hier verkochte auto’s te vermelden.
Jochen zegt
Blijft geen enkele Model X over in NL (helemaal prima)
CYBRTRK zegt
Er zijn nog 4038 Model X in Nederland, en eind van het jaar komt de facelift naar Nederland dus het is kijken hoeveel er daar van verkocht worden
Flutterbear zegt
Vanaf 143k en zonder belastingvoordeel acht ik die kans klein.