• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

EV’s helemaal niet duurzaam vanwege het hoge gewicht

Auteur: willeme, gepost 1 augustus 2023 om 14:58 – 32 Reacties

EV's niet duurzaam

Denk je net zo goed bezig te zijn om de planeet te redden met je Mercedes-Benz EQS SUV, blijk je helemaal verkeerd bezig te zijn. EV’s zijn helemaal niet duurzaam.

Elektrische auto’s zijn de toekomst. Of beter gezegd, ze zijn er al. Ten opzichte van de auto met de traditionele verbrandingsmotor zijn er enorm veel voordelen. Maar het is niet allemaal hosanna.

Elektrische auto’s hebben namelijk helaas een accu en zoals iedereen weet, zijn dat ondingen. Ze zijn groot, degraderen vrij snel en hebben een lage energiedichtheid. Je hebt dus een enorme accu nodig om een beetje acteiradius te hebben.

EV's niet duurzaam

EV’s helemaal niet duurzaam

Bij Stellantis zijn ze er een beetje klaar mee. Dat laat Ned Curic weten. Dat is de CTO van het concern, dus hij heeft er wel een beetje verstand van:

Het is frustrerend om te zien hoe zwaar auto’s zijn geworden. Het is niet goed voor het milieu, het is niet goed voor de grondstoffen en het is niet goed voor de efficiency. Als we écht om duurzaamheid geven, dan móet het gewicht naar beneden. ‘We’ zeggen wel dat we de planeet beter willen achterlaten, maar als industrie maken we auto’s alsnog veel te zwaar.

Ted Nuric, vindt EV’s helemaal niet duurzaam.

Gelukkig, Ned Curic zegt wel ‘we’. Ze hebben bij Stellantis hier in Europa heel verstandige elektrische auto’s als de Peugeot e-2008, Opel Corsa-e en Fiat 500e. In de VS staan ze op het punt de RAM 1500 REV op de markt te brengen.

Ram 1500 REV front three-quarters

Dat gaat ongetwijfeld een van de zwaarste auto’s ter wereld worden, gezien het feit dat de concurrentie (Hummer EV en Ford F-150 Lighting) ook al moeilijk zwaar zijn.

Speciale maatregelen

Uiteraard gaan de fabrikanten er niet direct wat aan doen. Ze kunnen op deze manier nu nog goed geld eraan verdienen. Wellicht dat ze van buitenaf worden aangestuurd om toch iets aan het gewicht te doen. Zo weegt de Hummer EV bijvoorbeeld 4.100 kilogram. De Amerikaanse veiligheidswaakhond, de NHTSA, is dit ook opgevallen. Op dit moment zijn ze aan het kijken of ze de regels kunnen verscherpen voor deze zware monsters. Denk aan een lagere maximumsnelheid, net zoals dat voor vrachtwagens geldt.

Nodeloos complex

Maar is meer dat Ned wil aanpakken. Hij vindt auto’s ook nodeloos complex en gecompliceerd. Volgens hem zorgt het er alleen maar voor dat mensen juist meer afgeleid zijn en zich minder richten op het rijden zelf.

EV's niet duurzaam

Dankzij vele rij-assistenten (lane-assist, stuur assistent, actieve cruise control) heb je daar ook meer tijd voor dan vroeger. Echter, een goede oplossing is dat niet. Volgens Curic komt de goede oplossing eraan in de vorm van de ‘SmartCockpit’.

Via: Automotive News Europe

Ook interessant!

  • Vakantieparken helemaal klaar met gratis ladende EV toerist
    Vakantieparken helemaal klaar met gratis ladende EV toerist
  • grote actieradius niet duurzaam
    Grote actieradius niet duurzaam bij EV's
  • EV 10 Daagse 2022
  • Verzekeren EV's duurder dan met plofmotor

Nieuwste artikelen

  • Deze twee BMW 7-Serie’s luidden het einde in van een land…en het afscheid van uw trouwe verslaggever
  • Hot Take: Max Verstappen kan nog de nieuwe Sebastian Vettel worden
  • Is de BMW 5-Serie beter te pruimen met deze nieuwe neus?
  • Hamilton kan voor spoedige komst van Verstappen bij Ferrari gaan liggen
FacebookTweetPinLinkedIn

Dodge, Elektrisch, ned-curic, ram, Stellantis

Vorig bericht: « Zou jij een zeldzame supercar gaan chiptunen?
Volgend bericht: Video: 1 van hen is dronken, maar wie? »

Lees Interacties

Reacties

  1. rollingstoned zegt

    1 augustus 2023 om 15:10

    Stond laatst ook een stuk over op nu.nl:

    “Ongeveer de helft van alle nieuwe auto’s die in Nederland worden verkocht, zijn SUV’s. Gemiddeld rijden Nederlanders in steeds grotere auto’s. Dat leidt tot extra gebruik van energie en grondstoffen, waardoor de klimaatdoelen lastiger haalbaar worden. Ook voor de verkeersveiligheid pakken de grotere wagens slecht uit.”

    https://www.nu.nl/klimaat/6263013/opkomst-van-de-suv-bedreigt-klimaatdoelen-en-verkeersveiligheid.html

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      1 augustus 2023 om 17:25

      Toen.nl zou de lading beter dekken…

      Dat nog als nieuws publiceren is wel een beetje knullig, zeker wanneer je tot hetzelfde concern behoort als Autoweek.

      Login om te reageren
      • rollingstoned zegt

        1 augustus 2023 om 18:00

        Het artikel is dan ook al 3 maanden oud ofzo ;-)

        Verder staan er nog een zooi links (met andere bronnen) verder naar beneden.

        Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    1 augustus 2023 om 15:25

    Ja maar hoge zit en bodemvrijheid om mee door een moeras te kunnen met je 2wd.

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    1 augustus 2023 om 15:46

    En daarom heb ik een extra lage relatief lichte en zeer gestroomlijnde Italiaanse diesel.

    Login om te reageren
    • MarcoM zegt

      1 augustus 2023 om 17:23

      En ik een Manta van 960 kilo, haha.

      Login om te reageren
  4. mashell zegt

    1 augustus 2023 om 16:01

    Tja, als zo’n EV die twee keer zo zwaar is als een vergelijkbare benzinewagen als nog maar een derde van de hoeveelheid energie nodig per kilometer dan kan die nog steeds heel duurzaam zijn. Als een BMW i4 zo’n 200 kilo zwaarder is dan een 3 serie, waar hebben we het dan eigenlijk over?
    Een CTO die schreeuwt om minder techniek in de auto? Wat is zijn doel? Ontslagen te worden?

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      1 augustus 2023 om 16:20

      Het zijn niet alleen CTO’s die dit roepen, er wordt genoeg onafhankelijk onderzoek naar gedaan:

      https://nos.nl/artikel/2300999-de-suv-is-populair-en-daardoor-blijft-de-co2-uitstoot-van-auto-s-stijgen

      https://www.trouw.nl/verdieping/ondanks-het-klimaatprobleem-gaan-nederlanders-in-steeds-dikkere-auto-s-rijden-waarom-toch~b2d5d7aa/

      https://www.vn.nl/suv-ramkoers-klimaat/

      https://www.hln.be/mobiliteit/ze-verbruiken-meer-zijn-minder-verkeersveilig-en-toch-is-meer-dan-de-helft-van-de-nieuwe-autos-een-suv~af7f5ef4/

      Enzovoorts enzovoorts…

      Overigens gaat het niet alleen om EV’s, dit geldt net zo goed voor ICE’s.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        1 augustus 2023 om 18:49

        Als een SUV 20% meer verbruikt dan een vergelijkbaar stationwagen model dan valt dat nog wel mee. Zeker als je daardoor een praktischere (lekkerder instappen, handiger kinderzitjes vastmaken, beter over verkeersdrempels, meer uitzicht) wagen krijgt. Als je dan een elektrische SUV rijdt is het efficiëntie voordeel nog steeds zo groot dat we niet moeten doen dat we wereld vergaat omdat we SUV’s rijden. De wereld vergaat omdat verbrandingsmotoren giftige gassen uitstoten en meer de helft van de energie uit de brandstof in geluid, hitte en vibraties omzetten (door petrolheads ook wel “beleving” genoemd).

        Login om te reageren
        • DeWitteCondor zegt

          1 augustus 2023 om 22:26

          Soms vraag ik me wel eens af wat jij op deze website doet. Het enige wat je doet is EVs en crossovers promoten en ICE rijders als een soort onwetenden wegzetten. Als je hoog wil zitten, koop dan een Agila. Kost je niks, keurig verbruik en weegt de helft van zo’n crossover. En waarom heb je een crossover nodig voor verkeersdrempels? Hoe hard wil je door de Vinexwijk? Dat zijn gewoon flauwekul argumenten.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            2 augustus 2023 om 06:51

            Eigenlijk is het heel simpel, ik houd van auto’s, van autorijden en van de techniek. Spoilersplakken, autowassen, sleutelen, racen, driften, niet mijn ding. Een vlotte auto vind ik fijn, maar een sportieve auto niet prettig vanwege het gebrek aan comfort, comfort maakt reizen met de auto prettig. Rijdt met een sportieve auto over een verkeersdrempel in een vinex wijk en je voelt jezelf een wodka martini. In een SUV merk je daar bijna niks van, dat is gewoon beter.
            We vinden een zesclinder beter dan een viercilinder vanwege de betere loopeigenschappen en de betere prestaties en accepteren het meer verbruik door de hogere (wrijvings)verliezen. Op die manier is een 8 cilinder beter dan een 6 cilinder. een 10 cilinder beter dan een 8 cilinder. Een 12 cilinder beter dan een 10 cilinder en als we eerlijk zijn is een elektromotor dan ook beter dan een 12 cilinder. Betere loopeigenschappen en verbruikt minder energie per kilometer. Technisch superieur. Vasthouden aan het oude is conservatisme. Ik heb een gruwelijke hekel aan conservatisme, dat zet een rem op voortuitgang en zorgt voor onverdraagzaamheid.
            En tja, als je comfort over verkeersdrempels belangrijk vindt dan koop je natuurlijk geen Agila, die heeft een veel te korte wielbasis. Dat snap je toch wel?

            Login om te reageren
      • grrrrrene zegt

        1 augustus 2023 om 20:52

        Al je voorbeelden gaan over SUV’s en ik denk niet dat er iemand is die serieus beweert dat die zuiniger zijn dan min of meer iedere andere carrosserievorm.

        Het punt is nu juist dat EV’s, ondanks hun hogere gewicht, efficiënter zijn dan auto’s met verbrandingsmotor. Veel autofabrikanten maken echter geen winst op hun EV’s en qua onderhoud heeft hun dealernetwerk ook verminderde inkomsten. Niet zo gek dus dat ze het het nog wat willen rekken en laat het dan maar aan Autoblog over om een kritisch artikel over EV’s te schrijven.

        Login om te reageren
    • p993 zegt

      1 augustus 2023 om 21:38

      Het gaat juist niet alleen om energie per km.
      Het gaat ook om energie en grondstoffen die nodig waren/zijn om het ding te maken en op de weg te houden (bandjes bijv) Deze zijn iha ook direct gerelateerd aan massa!

      Login om te reageren
  5. El_Bastardo zegt

    1 augustus 2023 om 16:17

    Ik vond dit wel een relevant filmpje over precies dit issue;

    https://www.youtube.com/watch?v=Yiga3atlTRs

    Login om te reageren
  6. pramm zegt

    1 augustus 2023 om 16:23

    Misschien dat het aan mij ligt, maar een BMW 3 serie (320i) weegt ongeveer 1600 kg (handbak) een Tesla model 3 weegt tussen 1725 – 1819 kg. Dat verschil vind ik nog best beperkt en m.i. geen enkele reden om een EV niet duurzaam te noemen. Volgens mij wordt hier door de beste man enkel de beperkingen van Stellantis zelf benoemd.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      1 augustus 2023 om 17:27

      Klopt. Dat is ook gewoon een inherent nadeel van niet-dedicated EV platformen en het willen prakken van oneindige opties in wat gewoon vervoer moet zijn.

      Sowieso is het gewoon een enorm vreemde uitspraak van een fabrikant die geen OV- of fietsafdeling heeft. Alle auto’s zijn namelijk niet duurzaam, maar luxe.

      Login om te reageren
  7. stefan82 zegt

    1 augustus 2023 om 16:26

    Het gewicht moet absoluut naar beneden, voor alle auto’s en de voorbeelden die gegeven worden zoals de Hummer zijn terecht.

    Echter dit is niet enkel een EV aangelegenheid. Als je weet dat een 2023 M5 een massa rijklaar gewicht (~1980 kg)heeft van een zeker zo veilige Tesla Model Y Performance vraag je je toch echt af waarom BMW de optimalisatie achterwege laat. Zeker wanneer je in ogenschouw neemt dat dit het hier een sportieve auto zou moeten betreffen.

    Het is een luiheid trend die beter eerder dan later doorbroken moet worden.

    Login om te reageren
  8. Flutterbear zegt

    1 augustus 2023 om 16:59

    Oh daarom verkoopt Stellantis zo weinig auto’s, dat is slecht voor het milieu. Echter om nu voor het milieu je eigen bedrijf de afgrond in te helpen is een beetje overdreven.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      1 augustus 2023 om 17:53

      Vandaar dat Stellantis een recordwinst heeft geboekt zeker?

      https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/stellantis-boekt-recordwinst-in-eerste-halfjaar-2023/

      Login om te reageren
  9. MarcoM zegt

    1 augustus 2023 om 17:22

    Ruim 10 jaar zijn we al met EV bezig en nu deze uitspraak? Wat een verstand zeg. Heel Europa zet vol in op EV en geen weg terug, waterstof en E-fuel staan nog teveel in de kinderschoenen en voordat we daarmee echt iets beginnen zijn we minstens 15 jaar verder.

    Login om te reageren
    • p993 zegt

      1 augustus 2023 om 21:40

      Hmmm…als we echt zouden willen is er geen 15 jr meer nodig voor H2

      Login om te reageren
  10. beetec zegt

    1 augustus 2023 om 17:24

    En daarom rij ik naast mijn EV een benzineauto van net 1000kg met een 6-bak die de achterwielen aandrijft. Zoals het heurt.

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      2 augustus 2023 om 00:47

      Probleempje: tijdens zijn levensduur verbrand die 15 000 – 20 000 kg vloeibaar aardmateriaal en duwt dan 35 000 – 45 000 kg broeikastgas in de atmosfeer. Dat is pas een gewicht! Dan is die, effectief, paar 100kg extra autogewicht voor een EV niks in vergelijking…

      Login om te reageren
  11. pomoek zegt

    1 augustus 2023 om 17:39

    Bouw lichtere ev’s stelantis. Probleem opgelost.

    Login om te reageren
  12. Batterijlikker zegt

    1 augustus 2023 om 18:08

    Geen enkele auto is duurzaam.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      1 augustus 2023 om 20:06

      Dat is kapitalisme, oftewel de consumptiemaatschappij waar we in leven, überhaupt niet 😂👍

      @mashell Kom er maar in 😁

      Login om te reageren
  13. Griffin zegt

    1 augustus 2023 om 22:23

    Hyundai ioniq was er in 3 smaken en leende zich heel goed voor een vergelijk:
    * Benzine: 1361 kg (excl. brandstof)
    * PHEV: 1495 kg (excl. brandstof)
    * Electric: 1502 kg

    Dus, hoe veel zwaarder is een EV nou eigenlijk? zo’n 100 kg t.o.v. een “echte” ICE, maar lichter dan een PHEV.
    Slechte kop dus weer boven dit artikel – die PHEV is (incl. brandstof) zwaarder dan de EV!

    Login om te reageren
  14. Onehp zegt

    2 augustus 2023 om 00:40

    Eens. Maar het is een probleem voor alle types, ook niet enkel SUVs of EV.
    Een kleine krappe M2 is 1700-1800kg
    Een RS6 met opties is tot 2300kg

    Belasting op gewicht terugbrengen icm (nu redelijk gelijklopende) emissies …

    Login om te reageren
  15. Willy500E zegt

    2 augustus 2023 om 08:03

    Terug naar de jaren ‘90. Beste bouwkwaliteit waardoor auto’s tientallen jaren meegaan en geen poespas die je niet nodig hebt. Dat is pas duurzaam (maar niet economisch interessant). De consument moet getriggerd blijven worden om te kopen, kopen, kopen

    Login om te reageren
  16. kas_par zegt

    2 augustus 2023 om 14:28

    Het probleem is dus niet EV, maar dat we steeds grotere auto’s willen… Daarnaast is het gewicht van de EV uiteraard een issue, dat moet echt omlaag. Maar alsnog is een EV wel degelijk veel duurzamer dan eenzelfde auto op brandstof. Menigmaal onderzocht, altijd de conclusie geweest.

    Login om te reageren
  17. Jopie zegt

    3 augustus 2023 om 10:38

    Een tweede klasse autos zou ook een optie zijn. Zoiets als een twee persoons Twizy, maar dan iets comfortabeler.
    80 procent van mijn autoverbruik is woon werk verkeer en heb ik ruimte en lange afstanden niet nodig.
    Maar ja, die boodschappen, vakanties, af en toe meer mensen vervoeren, daar baseer ik mijn vervoer voor 100 procent op.

    Login om te reageren
  18. audirs3 zegt

    3 augustus 2023 om 11:53

    Wat een stemming makerij artikel. De CTO had het in het algemeen over het gewicht, ongeacht aandrijving. Een Golf VIII is ook 2x zo zwaar als een Golf I.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North