
Dat de Range Rover Evoque als eerste auto ter wereld zou worden voorzien van de nieuwe negentraps automaat van ZF wisten we al, maar hoe groot de brandstofbesparing zou zijn wisten we nog niet.
Volgens Land Rover zorgt deze nieuwe transmissie met negen in plaats van zes versnellingen er voor dat het gebruik, afhankelijk van de uitvoering, daalt met 11,4% tot 9,5%. Die daling is niet volledig toe te schrijven aan de nieuwe automaat, want ook het nieuwe Active Driveline systeem zorgt voor een extra besparing. Dit systeem schakelt de vierwielaandrijving uit bij snelheden boven de 35 km/u en komt daarna alleen in actie als dat echt nodig is.
De 9HP versnellingsbak van ZF is 7,5 kilo lichter dan de 6-trapsautomaat die ZF voorheen bouwde en ondanks de drie extra versnellingen is de bak slechts 6 millimeter langer. Volgens ZF ligt de ultra-korte responstijd onder de drempelwaarde van het menselijke waarnemingsvermogen. Deze bak komt ook in de nieuwe Jeep Cherokee en waarschijnlijk nog veel meer modellen van Fiat-Chrysler. Ook de nieuwe MINI en voorwielaangedreven BMW’s zouden deze bak krijgen.
Wist je overigens dat Land Rover in slechts 18 maanden 170.000 stuks van de Evoque heeft weten te verkopen? Modeljaar 2014-uitvoeringen zijn vanaf november in Nederland beschikbaar. Mocht je het toevallig willen weten, de kleur waarin deze Evoque gespoten is heet Zanzibar Bronze.
Geweldige auto! Zeker in deze kleurstelling!
Vin Diesel zit nu al bij Range Rover aan tafel.
@E34M5Touring:
Badum Tsss
@E34M5Touring: ik moest lachen.. Mooie techniek, fantastische opmerking.
Het is met versnellingsbakken niet als met cilinders. Rijdt deze auto uberhaupt wel eens langer dan 3 seconden in een versnelling ( behalve dan 8 en 9 )?
Idealiter zou ik 12 versnellingen willen. Kan ik steeds een stapje over slaan en net doen alsof het een 6 bak is……
die kleur staat hem goed is tenminste iets anders dan zwart of grijs op je auto.
*Gaat snel een vrachtwagenversnellingsbak installeren*
Mooi staaltje techniek van ZF. Maakt natuurlijk niks uit hoeveel versnellingen een auto heeft, schakelen merk je toch vrijwel niet meer en een lager verbruik is altijd goed. Desnoods voor een sportmodus gewoon een aantal versnellingen overslaan.
leuke velgen, en dit is een zeer mooie auto qua design
De Evoque is helemaal niet de eerste met een 9-bak. Dat is de Mercedes E350 BlueTec, die is al vanaf eind juli verkrijgbaar met een 9G-Tronic.
@tdu2zonda: ja dat dacht ik ook al
@tdu2zonda: Eerste auto met de 9-bak van ZF. Mercedes heeft zijn eigen 9-bak geloof ik. (Kan zijn dat ik fout ben)
@stanny: ahzo! Dan is het goed. En ja Mercedes maakt idd zijn eigen versnellingsbakken. :)
@stanny:
De bak van Mercedes is ook een ZF, het verschil zit hem het model.
De bak in de Mercedes kan alleen in de lengterichting gemonteerd worden en deze (compactere) versie is speciaal voor transversale FWD toepassingen.
JLR monteert daar zelf een aftakking voor AWD op. Op de foto’s staat alleen de FWD versie van de bak.
@jrk68: Ben je zeker? Aangezien ik een hele tijd geleden een artikel had gelezen dat Mercedes haasje over deed met ZF. Kleine quote uit een soortgelijk artikel:
“Nu lijkt het toch wel een soort haasje-over met ZF. Komt die met zes trappen, doet Mercedes er zeven. Waar ZF alweer een tijdje geleden overheen ging met acht. En nu is Mercedes weer aan zet, met negen.
En spreken van een wereldprimeur, hoewel ZF eerder dit jaar al een negentraps automaat onthulde.”
Kan zijn dat je gelijk hebt, maar ik dacht altijd dat Mercedes eigen koppelingen ontwikkelden.
@stanny: koppelingen moet versnellingsbakken zijn neem ik aan? ;-)
@jrk68: Klopt niet helemaal: Mercedes bouwt en ontwikkelt de versnellingsbakken zelf in “Getriebewerk Hedelfingen”. Daar worden/werden ook de automaten voor Porsche gebouwd (NIET de PDK getriebe), te weten de Tiptronic. Dit was een aangepaste 5 versnellings automaat met speciale besturing voor Porsche.
@406_v6:
Toch raar dat ze die bak dan bij ZF in Friedrichshafen geïntroduceerd hebben.
http://www.autofans.be/nieuws/officieel/26185-mercedes-9g-tronic...
Bedankt voor de overige info, zover was ik niet gegaan met mijn research.
@jrk68: Iemand van jouw/onze leeftijd heeft toch goed lezen geleerd?? ;-)
Ik lees alleen maar dat de 9G-tronic in Friedrichshafen is geintroduceerd; niets over “bij ZF”.
Overigens heeft Daimler óók in Friedrichshafen het nodige in bezit, dus best kans dat het op een “eigen” stek in Friedrichshafen is gebeurt.
En onder de neus van je concurrent iets voorstellen is ook helemaal van deze tijd.
@406_v6:
Ere wie ere toekomt, het Friedrichshafen en te snel lezen van deze zin ” Na de Evoque met negen verzetten en de versnellingsbak die ZF heeft gemaakt met negen trappen is het dus nu de beurt aan Mercedes om automaten naar het volgende niveau te brengen” heeft mij op het verkeerde been gezet.
Je hebt dus volledig gelijk.
@jrk68: Andere verschillen tussen de Mercedes 9-bak en de ZF 9-bak:
ZF heeft 2 bouwgroottes:
De 9HP28, 78 kg, maximaal 128 kW en 280 Nm
De 9HP48, 86 kg, maximaal 185 kW en 480 Nm
Beide modellen voor dwarsgeplaatse motoren en voorwielaandrijving als hoofdmoot.
Mercedes bouwt daarentegen maar 1 grootte, die gewoon tot 1000 Nm aankan. Voor de verschillende types wordt “simpelweg” het besturingsprogramma aangepast.
Deze bak is er -voorlopig- alleen voor achterwiel aangedreven voertuigen, de 4-Matic moet het voorlopig stellen met de oude vertrouwde 5-traps automaat.
Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=yYXuT2rKjLk
Een ZF-bak is altijd top!
We hebben hier een Deutz D5505 met een ZF-bak en dat ding is niet kapot te krijgen en dat ding heeft al meer dan 10000 uren!
Mijn hemel. 9-traps! D’r was ooit nog een tijd van drie, zelfs 2 (2!) traps-automatenn…. Zal volgens mij echt niet lekker zijn….
Zanzibar Bronze, ben je zeker dat het niet Zanbizar heet?
Prachtige kleur, zeker met de zwarte details. Staat nog stoerder dan wit/zwart.
En tja, was Lexus niet bezig met een 10?
Automotive in 2015:De nieuwe …… nu nog zuiniger door zijn 23-traps automaat!
Als het zo door gaat gaat de handbak wel komen te vervallen…
Nog even en auto’s heb meer versnellingen dan vrachtwagens…
Geslaagde nieuwe kleurstelling, alleen zal het veercomfort fors lijden onder die grote wielen schat ik zo (Een CVT heeft één versnelling! :-)