Tweehonderd elektro-pk’s en slechts 950 kg schoon aan de haak, Colin Chapman zou trots zijn geweest. Denken we.
Nu de Tesla Roadster, na ruim 2.500 gebouwde exemplaren, uit productie is, blijft er voor de EV-heads weinig meer over indien ze een sportwagen met serieuze acceleratiesnelheid blieven. De PG Elektrus is een optie, maar met drie euroton als aanschafprijs niet de meest voordelige. Chemieconcern Evonik Industries doet ook een gooi naar een volwaardige Roadster-opvolger, en komt met de Elise-E. Vernoemd naar de Lotus waar ‘ie op gebaseerd is. Duh.
Door gebruik te maken van een koolstofvezel sandwich-constructie, lichtgewicht banden (we kid you not), plexiglas en aanverwante zaken is het gewicht voor een rijdende laptopbatterij niet erg hoog. Een Tesla Roadster weegt bijna 300 kg meer, om het enigszins in perspectief te zetten. Ook claimt Evonik een zelfontworpen accutechnologie te hebben gebruikt, waarbij de accucellen zijn voorzien van een kereamisch membraan. Kortgezegd, de accu kan kleiner worden gehouden, waardoor het gewicht binnen de perken blijft. (Check een uitgebreidere uitleg op Groen7).
In 4,4 tellen zoemt het bouwpakket van Evonik naar de honderd en de topsnelheid ligt op 200 km/u. Hoeveel kilometers je kan afleggen is niet verklapt, maar van enorm belang is dat ook niet. De Elise-E is meer een demonstratiemodel dan een auto waar serieuze productieplannen van zijn. een gevalletje “kijk ons eens heel goed EV’s bouwen met onze in-house technologie”.
Voetnoot: Evonik Industries is het bedrijf dat samen met Daimler de joint-venture Deutsche Accumotive GmbH heeft opgericht. Een nieuwbakken accuboer die onder meer de derde generatie van de Smart electric drive van een aandrijflijn voorziet.
TimoBac zegt
Leuk! Blijf guitige auto die elise.
-edit: check!-
fortuna zegt
Evonik Elise-E is helemaal elektrisch… zonder -e!
meneersander zegt
Kijk dit is de toekomst voor de EV!
thowmas97 zegt
Awesome!!
robinio zegt
950kg? Dan moet je de accu’s zeker in een aanhanger erachter meenemen?
norge zegt
Lichtgewicht banden? Helium of gewoon een extra dun laagje rubber ?
jordy14 zegt
Mooie auto, en ook nog elektrisch ook!
speedlimit zegt
Dan doet de tesla roadster t toch beter.
coupe20vturbo zegt
Hier wil ik iedere dag wel mee naar werk rijden, bij ons op de parkeerplaats staan al van die laadpalen.. En 80km heen en weer moet geen probleem zijn voor de accu, benieuwd wat dit wagentje moet kosten…
six-trey zegt
Geef mij maar die van Hennessey die met een Chevy V8
Tonnie zegt
Prima, niks mis mee, maar ook niet zo extreem wauw als een fisker oid.