Deze Mitsubishi heeft bijna geen stap gezet.
Tot en met de negende generatie vind ik de Lancer Evolution een fraaie verschijning. De tiende generatie Evo is in mijn ogen iets té modern gestyled. Zoals gebruikelijk met populaire Japanse auto’s is een onaangetast exemplaar vinden geen gemakkelijke taak. Dit geldt ook voor de Evolution. Een origineel exemplaar vinden waar bijna niet mee is gereden is helemaal onmogelijk, toch?
Fout! Er is tenminste één Evo op deze aardkloot die nog geen 15 kilometer heeft gereden. Het exemplaar wordt momenteel te veil aangeboden op eBay en er wordt gretig op geboden. Het betreft een Evolution IX GSR MR uit 2006 met slechts negen mijl op de klok. Nu hoor ik u denken: wat is er nu speciaal aan deze auto? Allereerst de uitvoering. Het is de MR (Mitsubishi Racing) uitvoering van de GSR (Grand Sport Rally), dus met aluminium dak, lichtgewicht BBS velgen, de ‘Vortex Generator’ (de aparte gleufjes op het dak), Xenon koplampen en Bilstein dempers. Dit is dus de ultieme variant van de Evolution IX. Daarbij is de Evolution IX de laatste Evo met de 4G63 viercilinder. Dit blok staat bekend als bulletproof en is zeer geschikt om meer vermogen uit te halen. Het is in principe het blok dat alle Lancer Evolutions voortstuwt. Zowel de rally- als straatuitvoeringen. De auto staat in Detroit en bevindt zich, hoe kan het ook anders met zo’n stand, in nieuwstaat.
Er zijn al meer dan 50 biedingen uitgebracht. Liefhebbers met een serieuze portemonnee willen de Evo hebben, want de teller is inmiddels de 100.000 dollar gepasseerd. Het 59ste bod was goed voor een bedrag van 107.955 dollar. De veiling loopt nog tot dinsdag. Een bod uitbrengen doe je hier.
alcantara zegt
Leuk wagentje, maar voor dat geld is er leuker spul te verkrijgen.
Nieuw zelfs, want van 11 jaar stilstaan heeft een auto ook te verduren.
Loek zegt
Maar is het een Evolution 9?
suheyl zegt
@720s: volgens de advertentie wel. En aangezien die bij de dealer staat, lijkt me dat zeer zeker aannemelijk
kennone zegt
@suheyl: ja!! Te herkennen aan de 2 gaatjes in de voor bumper en de achterbumper met een zwart stuk er in??
kennone zegt
@suheyl: na het scrollen door de foto’s blijkt er toch een EVO 8 bumper aan de achterkant te zitten. Dit zaakje stinkt!!
suheyl zegt
@kennone: US spec?
kennone zegt
@suheyl: kan maar ik denk toch echt een Evo 8 spec?
willeme zegt
@kennone: Nee hoor, stinkt niet. Is gewoon een IX. De US-Spec Evo IX had de achterbumper van de VIII. Er waren nog wel meer kleine afwijkingen bij de VS uitvoeringen, net als de Europese, Britse of JDM modellen het geval is.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Kost dus gewoon 11 jaar om zo’n hok te verkopen… Lol
grandmasterb zegt
Je moet wel een echte liefhebber ervan zijn om zoveel geld voor zo’n lelijke auto met taartschep te betalen.
desjonnies zegt
@grandmasterb:
Nee, dan ben je een kenner.
Niets is toffer dan de straatuitvoering van een rally-kanon.
En de markt bepaalt de prijs, is met alles zo eigenlijk.
thomasthomas zegt
Tip! voor alle Outlander eigenaren, 11 jaar in de garage en wachten maar. Minimaal een miljoen waard!
En wij zijn een tijdje van al die hokken af op de weg.
justsomebody zegt
@thomasthomas: ha ha , dan heeft het zuur uit de accus de halve auto al weggevreten
snorrewietskie zegt
Dat ding was nieuwt toch al stikduur? Geen enorme waardestijging dan…
boxergt zegt
@snorrewietskie: ligt er meer aan in welk land je hem koopt ivm de daar geldende belastingen..
E34M5Touring zegt
Ik zag laatst een video op YT van een Japanse Subaru dealer die de eerste Impreza 22B heeft staan. Zou ik toch eerder daar gaan vragen denk ik. Al zijn beide echte kanonnen!
https://www.youtube.com/watch?v=iIsEcPGdMZk
rolov zegt
@E34M5Touring: zo een 22b is ook erg lekker. Maar een evo 9 doet mij niet zo heel veel. Een evo 6 daarin tegen zou ik wel vreselijk gaaf vinden .
desjonnies zegt
@e34m5touring:
De meeste 22B’s zijn in opslag verdwenen, terwijl het een onding is, een heleboel onderdelen zijn tailor made en nauwelijks verkrijgbaar.
Verder heeft de 22B de looks van een WRC maar niets maar dan ook niets met een WRC te maken.
E34M5Touring zegt
@desjonnies: Dat zal inderdaad wel ja. Toch vind ik het model veruit het mooist van allemaal. En is toch een icoon, als ik toch zulks mag stukslaan op zo’n ding, dan deze maar!
Arnoud zegt
Logisch, met een lege tank kom je ook niet ver…
vondick zegt
Mijl bestaat niet
potver7 zegt
Ik wil de NAP-registratie van ’t ding wel eens zien… ;)
ghost zegt
En dan koop je dit ding en dan kan je er eigenlijk niets mee, want dikke waarde vermindering.
peug206 zegt
@ghost: niet want import.
mrB zegt
Man man, dan heb je deze auto 11 jaar lang verkeerd gebruikt…
En wat gaat de volgende eigenaar doen dan? Vast ook niet er mee rijden, want dan zakt de waarde.
berlinetta zegt
Niet mijn ding deze auto. Nooit mooi gevonden.
fromtheg zegt
Ontzettend gaaf maar wat moet je er mee? Iedere km rijden is € weg knikkeren.
phevtreb zegt
“De auto staat in Detroit”
Laatste keer dat ik in Detroit was, stonden er geen palmbomen…
desjonnies zegt
@phevtreb:
Global warming……
phevtreb zegt
@desjonnies: Ahh, dat verklaart ook dat er op het dealerpand “south coast” staat!
suheyl zegt
@desjonnies: fake news! Global warming bestaat niet…
st33fie zegt
@phevtreb: toen stonden er alleen maar tekoop of foreclosure borden in de tuin
phevtreb zegt
@st33fie: zelfs daar was geen geld voor..!
Bartholomeo zegt
Kopen en onderweg naar huis een rally stage meepikken a la tax the rich. En dan een sleepwagen bellen omdat de boel aan gort is gedraaid door het lange stilstaan.
evo4g63t zegt
Specs zijn exact als de NL geleverde versie, niets bijzonders. Zonde dat het hok nooit gebruikt is waarvoor ie ooit gebouwd is….
willeme zegt
@evo4g63t: Correct me if I’m wrong, maar volgens mij hadden de US modellen geen Active Yaw Control (maar een mechanisch sper).