De Everrati Mercedes Pagode is een opgekalefaterde SL met een EV-aandrijflijn.
Dat elektrische auto’s de toekomst zijn, is echt niet een reden om je zorgen te maken. Natuurlijk, er zitten wat misperen bij of toffe EV’s met een paar extreme nadelen, maar er komen telkens betere elektrische auto’s aan. Hyundai Ioniq 5, Audi e-Tron GT (en die nieuwe A6 Avant e-tron), de EQS: sommige EV’s zijn gewoon heel erg goede auto’s.
Dat gezegd hebbende, het restomodden van oldtimers en deze voorzien van een elektromotor met accu is gewoon blasfemie. Natuurlijk zitten wij er compleet naast, want bedrijven als Everrati doen het om geld te verdienen. We kennen het bedrijf al van diverse Porsche 911‘s, vandaag is de Mercedes-Benz SL van de W116-generatie aan de beurt.
Everrati Mercedes Pagode
Ze doen bij Everrati twee dingen. In eerste instantie worden hun auto’s helemaal vanaf de wielen gerestaureerd. Dat doen ze overigens niet zelf, maar ze besteden het uit aan Hilton & Moss. Dat doet het bedrijf met de zegen van Mercedes-Benz. We durven het bijna niet te zeggen, maar deze toko maakt oude auto’s echt fabrieksnieuw.
Over de techniek zegt Everrati dan weer heel erg weinig. Ja, de Everatti Mercedes Pagode is geheel elektrisch. Maar welke motor en wat voor accupakket erin ligt, geen idee. Nu is het niet direct heel erg relevant natuurlijk. Zo’n Pagode is de ideale auto om stijlvol te cruisen.
Is het heiligschennis?
Sterker nog, waarbij de zescilindermotor een essentieel onderdeel van de beleving is van een klassieke Porsche, maakt dat bij een zo’n oude SL minder uit natuurlijk. De zes-lijn-motoren van die generatie (M127, M129 en M130) zijn op zich prima, maar domineren niet het karakter van de auto.
Prijzen zijn niet bekend, maar reken erop dat het heel erg duur is. Wil je ook je Everrati Mercedes Pagode samenstellen? Dat kan nu in de configurator! Vind je het heiligschennis, laat het weten in de comments!
Meer lezen? Deze 12 briljante auto’s zijn beter als EV!
Bella Macchina zegt
Leuk om in gezien te worden en zal wel prima rijden maar de beleving zal nooit zijn wat men van een classic verwacht en daar gaat voor de liefhebber toch om.
Edge zegt
Bij auto’s die een zeer gelimiteerde productierun hebben/hadden vind ik elke aanpassing die niet onder de optielijst van de fabrikant valt heiligschennis. Iemand die zijn F40 laat voorzien van elektrische aandrijflijn verdient het om elke ochtend op een blokje Lego te stappen. Iemand die zijn Alfa 8C door Carrozzeria Touring heeft laten ombouwen tot een Disco Volante ook. Maar dit? Dit vind ik echt geen probleem. Als dit de manier is om dit soort auto’s in leven te houden in een wereld waarin er steeds meer milieuzones komen, be my guest.
ttr6 zegt
Blasfemie….dat is ook het woord wat ik in dit soort gevallen gebruik. Verder commentaar onnodig.
Wolflow zegt
@ttr6: 👍🏻
Jens zegt
Blijf toch is van die oude auto’s af, verdorie.
coupedriver zegt
Waarom ook?? Een oldtimer rijdt gemiddeld nog geen 1500 km per jaar… Een perfect bruikbare 6 cilinder verwijderen om dan een hoop nieuw geproduceerde onderdelen in te bouwen met een heel beperkte levensduur (batterij) is dus volstrekt belachelijk en juist heel vervuilend. Klassiekers binnen afzienbare tijd op synthetische benzine en gewoon genieten van die mooi klinkende 6 cilinder. En steek die centen voor de ombouw in een extra bos: win-win. Trouwens in verschillende landen is dit zelfs niet toegestaan om de motor te vervangen.
Variomatic zegt
Ontzettend stomme actie. Kut milieu hippies!!
O plaat zegt
Ongeschikt als klassieker, ongeschikt als dagelijks voertuig. Het slechtste van 2 werelden. Bah!