De Everrati GT40 is heiligschennis. Maar wel heel mooi. En heel snel.
Op het internet zie je soms enorme pro-EV groepen en mensen die zeer anti-elektrisch zijn. Zoals je dat eigenlijk met alles hebt. Nu is het vaak wel zo gepast om te kijken naar het onderwerp in kwestie, in plaats van eerst automatisch je standpunt innemen.
De Hyundai Ioniq 5, Polestar 2 en Porsche Taycan zijn enorm goede auto’s, die ook de liefhebber kunnen aanspreken. Het is dus niet specifiek de aandrijving. Het dus afhankelijk wát voor auto elektrisch moet zijn. En een elektrische Ford GT40 slaat wat ons betreft helemaal nergens op. Collega @Loek behandelde de auto al eventjes, maar nu is de Everrati GT40 helemaal af!
Everrati GT40
Het is het laatste product van Everatti. Dat is een Brits bedrijf dat doet aan het populaire restomodden. In dit geval hebben ze samengewerkt met Superformance. Dat is een Zuid-Afrikaans bedrijf dat zich specialiseert in perfecte replica’s van Cobra’s en GT40‘s. Hun creaties zijn vaak mooier dan originele auto’s van Ford zelf.
Inplaats van een wild gorgelende V8, zijn er twee muisstille elektromotoren geplaatst. Dankzij een vermogen van 812 pk is de Everrati GT40 sneller dan het origineel. Van 0-100 km.u accelereren is in minder dan vier seconden achter de rug. De topsnelheid is ‘meer dan 200 km/u’. Eh, ja, daar ga je onwillekeurig toch vanuit met 800 pk.
De elektromotor haalt zijn energie uit een accupakket van 60 kWh. De accu’s zijn verwerkt onder de dorpels (die bij een GT40 enorm hoog zijn). Hierdoor kon Everrati het gewicht zo laag mogelijk plaatsen én tussen de assen in. Je kunt ermee – ahum – ‘snelladen’. De niet al te grote accu kan van 20 naar 80 procent in ‘slechts’ 45 minuten. De actieradius is slechts 201 km.
Laag gewicht
Dat is een bewuste keuze gewest van Everrati. Ten eerste is een Ford GT40 niet een auto waarmee je graag 1.000 km op een dag rijdt. Ten tweede om zo het gewicht een beetje laag te houden. En eerlijk is eerlijk, dat hebben ze uitstekend gedaan. De Everrati GT40 weegt namelijk slechts 1.340 kilogram. Volgens zijn makers is dat lichter dan een volgetankte GT40 die aan de start stond van Le Mans. Dat kan wel kloppen, die tanks waren enorm!
Dan het gimmick-gehalte van de Everrati GT40. Er zitten twee ‘sound generators’ in die 110 dB kunnen produceren. Er is – uiteraard – gekozen voor een V80geluid. Maar daar stopt de kunstmatige emotie niet. Je kan namelijk ook schakelen. Naast het geluid is de vermogensafgifte daarop afgestemd. Het doet verder niets en is hartstikke nep, maar wel veel beleving.
De kwaliteit van het product staat overigens buiten kijf. De auto is naast de EV-aandrijflijn opgebouwd uit originele of zo goed als originele onderdelen. Mede daardoor is de auto ook opgenomen in het Shelby GT40-register.
Prijzen zijn nog niet bekend, maar reken op een hoop. Bestellen kan vanaf nu!
jaribombarie zegt
Zo zeg, een V80 geluid. Dat moet wel spectaculair klinken. Maar ff serieus. Geinig project en ik gun ze er het beste mee.
e36thuglife zegt
K pot gruwelijk een v80 ik dacht dat die v16 van bugatti al maximale was.
Dutchdriftking zegt
Ik denk dat je deze een weekje moet rijden om er echt een goede mening over te vormen.
tjorque zegt
Ik zal er met plezier een weekje mee rijden en daarna een mooie review neerpennen.
Wie regelt dat Ff voor mij?
rwdftw zegt
Ik weet niet hoe lang je bent maar die 40 in GT40 staat voor de hoogte van het ding. Krap aan een meter. De Ford GT is 11 cm hoger om de moderne mens comfy te laten zitten. Dat wordt jezelf erin origamiën :D!
anthwan zegt
Wie zit hier op te wachten? Het geweldige van zulke race legendes is 25% uiterlijk en 75% geluid en deze “gt 40” is er 1 van. wat is het volgende een Mazda 787?
Frankypanky zegt
Ik snap de toename van diverse soorten EV’s.
Maar dit soort ‘resto’s’ werken louter op mijn lachspieren. Een elektrische versie van een historische raceauto?
En ik begrijp het artikel niet helemaal. Op het eind wordt gesteld dat de prijzen nog niet bekend zijn, maar in de titel staat een bedrag van 8 ton?
rwdftw zegt
“Ten eerste is een Ford GT40 niet een auto waarmee je graag 1.000 km op een dag rijdt” De heren van Le Mans reden er ongeveer 5000 km mee in 24 uur. Mwoah.
Ik vind het overigens niet kunnen. Dat je de magazijnen leeg trekt voor new old stock onderdelen om daarmee een GT40 te bouwen met een nieuw chassisnummer wat niet van Ford is, om daar dan een elektrische aandrijving in te zetten met een sound processor en een nep schakelhendel die je vroeger op een Raleigh Chopper kinderfiets had. En dat is allemaal goed genoeg om in het GT40 registry te komen…. nee. Beetje hetzelfde idee als Jaguar en Aston Martin die wat ongebruikte chassisnummers opduikelen om een continuation serie op te zetten. Aangezien die de weg niet op mogen is er een optie om ermee te racen tegen de andere oudjes. Dat werd ook niet goed ontvangen.
dondeboer zegt
Die continuation series zijn geheel nieuwe auto’s, in feite replica’s, maar gaat niet ten koste van originele onderdelen en ze zijn tenminste nog wel trouw aan t origineel. Het misbruiken van originele onderdelen zodat je je Frankenstein replica in het register kan krijgen, bah.
flyerbunch zegt
Het filmpje laat helemaal geen geluid van die v80 horen.. jammer! Was wel benieuwd.. PS: dit idee werd in 2011 al gebruikt in de komedie The Dilemma met Vince Vaugh en Kevin James ivm EV muscle cars!