Een Ferrari die uitbrandt, is dat nieuws? Nee, natuurlijk niet, dat is de dagelijkse realiteit. Het is de eigenaar die het verhaal sappig maakt: dit is Ever Banega, de automutilerende voetballer die nog steeds bij Valencia onder contract staat.
2012 is geen geweldig jaar voor Banega. In februari reed het Argentijnse grote licht met zijn Audi R8 over zijn eigen voet, hetgeen hem een beetje au aan de enkel opleverde, en hem bovendien ongeveer een half jaar aan de zijlijn zette. Inmiddels is hij weer wat beter te pas, en kan hij in ieder geval weer rijden.
Banega besloot naar de voetbaltraining van vandaag geen Audi, maar een Ferrari 360 Modena Challenge Stradale (?) (en dus geen 458 Italia, alle Spaanse media!) mee te nemen. Domdomdom, tenzij je van een BBQ houdt (maar er is niets aan de hand hoor!). Het brandgevaar op 4 wielen uit Modena stelde niet teleur en ging vlakbij het trainingscomplex in vlammen op.
Er waren genoeg personen in de buurt om een paar foto’s te nemen, en deze te twitteren, zodat de wereld direct kennis kan nemen van de nieuwe tegenslag voor de Argentijn, die er zelf dit keer zonder verwondingen af kwam. Zonde, kerel!
Met dank aan Nelis voor de tip!
Foto credit: @sergiomorro
dennisr zegt
Wie maakt em?
jrk68 zegt
Dat je als fabrikant auto’s wil verkopen oke maar is het dan echt nodig om ze zo lichtontvlambaar te maken.
Burdy zegt
Het is een 360 CS (en dus geen 360 modena, Nederlandse media!). Of heet dit mierenneuken??
Blijft triest om te zien dat dit met de gaafste Ferrari, in mijn ogen, gebeurt.
sir_smokalot zegt
@Burdy: Een 360 van een 458 onderscheiden kan ik nog wel. Moeilijker wordt het met varianten binnen de 360.
Waar zie je aan af dat het een CS is?
dennisr zegt
@sir_smokalot: Crying Soccer player… DUH!!
robbie zegt
@sir_smokalot: bumper? Velgen? Al zegt dat ook niet alles.
Burdy zegt
@robbie: Zo had ik het in ieder geval ook gezien, maar die kan je er natuurlijk ook later opzetten.
Nv zegt
@sir_smokalot: Makkelijkste om die te onderscheiden (hetzelfde voor de f430 vs 430 scuderia) is via de carbonnen spiegels die de scud en de CS hebben. Ook hebben zij een iets agressievere voorbumper langs de onderkant (moeilijk voor (mij) uit te leggen, makkelijk te zien via foto’s). De velgen zijn idd ook een indicator, maar die zijn makkelijk vervangbaar en bij deze ook ‘gevaarlijker’ om daaruit een conclusie te trekken.
robbie zegt
@Nv: er zitten geen spiegels meer op. En die velgen en bumpers zijn sowieso makkelijk te vervangen (net als die spiegels trouwens).
smotsholle zegt
@sir_smokalot: gat in bumper vlak voor het voorwiel, velgen (is ntlrk nooit zeker) en de voorbumper is strakker. Bij een Modena is alles in de voorbumper ronder (zeg maar een beetje)
Nv zegt
@Burdy: Jup, een gewone 360 die in brand vliegt is niet zo’n zonde, een cs daarentegen…
tarquesh zegt
Het zijn meestal wel de bekende internationale mensen waarbij de ene na de andere supersportwagen een kort leven beschoren is. Eerst even een paar jaar rijden in een Golf of een Auris totdat het rijvaardigheidsniveau op pijl is is er niet meer bij.
darrock zegt
Das nou nog eens explosief snel
Frederic1983 zegt
@ burdy
Idd een CS jammer maar zo worden toch weer zeldzamer
robinio zegt
Hebben ze bij Ferrari nou nooit eens nagedacht over een thermometer die aan een begrenzer zit gekoppeld?
bsxc2 zegt
Een auto met een heet temprament.
robbie zegt
Naast de pot gepist met tanken?
bmwpowerm5 zegt
was toch al een waardeloze auto
http://jalopnik.com/5611548/-juan-pablo-montoya
civicfk3 zegt
wtf hoezo heeft nog niemand Ferarri aangeklaagt wegens het spontaan ontbranden van hun troep?
Hupke zegt
@civicfk3:
Wie zegt dat dat nog nooit gebeurt is.
Daarbij vermoed ik dat het niet helemaal alleen aan Ferrari ligt.
Een supercar die in superheet weer door een heethoofd afgetrapt word loopt iets meer risico dan wanneer diezelfde wagen hier in de Benelux gereden zou worden door een liefhebber.
jzaero zegt
@Hupke: Hoezo? Auto’s worden getest in ijskoude en hete omstandigheden. In geen geval mag een auto ontbranden bij een snelle rijstijl, zeker een auto die daarvoor gebouwd is moet daar toch tegen kunnen.
Hupke zegt
@jzaero:
In principe zou je je product zo moeten maken dat het binnen de grenzen valt die jij bij het ontwerp gebruikt hebt. Ofdat het product zo begrensd is.
Maar misschien heeft ferrari dit niet gedaan.
Of misschien zijn ze ervanuit gegaan (en ik zeg nu ook maar wat) dat hun wagens niet gebruikt zouden worden om 50kmh te rijden in in 40 graden en dat aan 8000rpm bvb.
jzaero zegt
@Hupke: Van aannames kunnen we denk ik niet Ferrari beoordelen. Vrijwel elke fabrikant test hun autos weleens op hun limiet, zelfs een Skoda Rapid zie je al over de Nürburgring knallen. Nu moet de fan de hitte afvoeren bij lage snelheden als je 8000rpm draait, maar dat zou eigenlijk geen verschil moeten hebben of die nou ontbrandt of niet. Met andere woorden, ik geloof niet dat Ferrari bewust zulke beperkte grenzen heeft getrokken in hun ontwerpkeuzes, eerder dat het gewoon ontwerpfouten zijn in de krappe motorruimte. In Italië wordt het zomers ook goed warm, dus daar zijn ze echt wel bewust van als ze ermee over hun Fiorano circuit gaan ;) Bovendien is de buitentemperatuur toch relatief laag ten opzichte van wat een auto te verduren krijgt bij racesnelheden?
bmwpowerm5 zegt
als je met een nieuwe E klasse op een taxi standplaats gaat staan dan is het ook schrijven met de riek
bmwpowerm5 zegt
effe wissen aub ^^^^
splitsecond zegt
Is het echt zo dat er meer Ferrari’s en Lamborghini’s verbranden dan bijvoorbeeld Porsches of Aston Martins?
Ik vind dit wel erg raar.. Het betekend dat je onderhand niet meer met een gerust gevoel een Ferrari kunt kopen, ik heb er al ontelbare voorbij zien komen… Zoiets is toch vaag? Kijk wat voor een state-of-the-art fabriek ze hebben in Italia.. die gasten zijn echt wel serieus bezig… hmmm raar
topless zegt
Er vliegen wel meer auto’s in brand, ook Duitse. En wanneer het een Ferrari is, zal het eerder in de krant staan. Maar relatief gezien moet het haast wel meer bij Ferrari gebeuren. Waarom Ferrari hier niet effectief aan doet, begrijp ik ook niet.
Nieuwe, lichtgewicht accu in de gt3:
jrk68 zegt
@topless:
Ja, maar dit is een blunder van de eigenaar.
Litium accu’s vergen een speciaal laadapparaat en aan de kabels te zien is dat hier niet gebruikt.
Tijdens de Canam races zijn dit jaar wel twee fikkies in het dashboard van 911jes geweest maar of de oorzaak daar ook bij die accu gezocht moet worden durf ik niet te zeggen.
topless zegt
@jrk68:
Volgens het artikel (Autobild) heeft Porsche een regeling getroffen met de eigenaar. Dan lijkt het me niet zijn fout.
Hupke zegt
@topless:
Pas op, soms is de klant een idioot die je product zelf vernield heeft maar hij kan zeggen wat hij wil.
Dus misschien is het gemakkelijker om ‘schuld’ te bekennen en te vragen dat hij er z’n klep over houd dan te zeggen dat hij een idioot is en zelf z’n plan moet trekken.
JaxDryke zegt
@topless: gelukkig zijn de velgen nog intact.
JvT zegt
Binnenkort te koop op Mobile.de voor een schandalig hoog bedrag…
AscariGT zegt
Gezellig zo’n italiaanse barbecue.
Sonnyvd zegt
Zonde van de Ferrari! Het is inderdaad een Challenge Stradale, te zien aan de velgen, voorbumper en zijskirt. Ferrari komt trouwens uit Maranello, niet uit Modena zoals in de tekst staat.
robbie zegt
@Sonnyvd: die velgen, voorbumper en zijskirt kan je gemakkelijk op een reguliere 360 plakken.
Er zijn genoeg mensen die dat doen. En als je als voetballer nu nog in een 360 rijdt dan is de kans groot dat je zo sneu bent dat je een normale 360 voorziet van CS looks.
topless zegt
@robbie:
De challenge stradale is een van de meest gewilde moderne Ferrari’s, niet bepaald sneu.
@JaxDryke
Ik koop alleen klassieke Ferrari’s van >1 mln. Als eigenaar van meerdere goedlopende bedrijven zeg je natuurlijk nee tegen een ordinaire, goedkope Ferrari.
robbie zegt
@topless: jij vind het niet sneu als iemand een reguliere 360 Modena voorziet van CS details? Ik noem dat sneu.
Dat is net zo sneu als een M3 badge plakken op de 316d.
E34M5Touring zegt
@robbie: Jij noemt het sneu en jij stapt straks weer op de bedrijfsgazelle naar huis…..
Nv zegt
@robbie: Ik denk niet dat er veel mensen de voorbumper veranderen met de originele van een 360cs. Ik heb er allesinds nog geen tegengekomen op het internet (en de 360cs is iets waar ik al veel over gezocht heb). Als ze er dan toch een nieuwe bumper opzetten is het duidelijk een die niet op diegene van de 360cs lijkt. Tenzij je natuurlijk met een voorbeeld afkomt (wat niet zo moeilijk kan zijn aangezien volgens jou genoeg mensen dit doen) moet ik bij m’n mening blijven dat dit weinig tot niet gebeurd.
JaxDryke zegt
Bosbrand ‘in the making’ ;)
Zonde .. Ik vind de 360 Modena nog áltijd mooier dan de F430.
Heeft gewoon veel meer allure, meer stijl, meer passie.
De F430 rijdt ongelooflijk lekker, maar de 360 heeft een plekje in mijn hart veroverd, de F430 (nog) niet.
Ik heb een Ferrari 360 Modena GT gehad, maar kon via familie een Koenig Testarossa BiTurbo voor weinig geld (minder dan 40K) overnemen. Heb de Modena GT verkocht voor 50K en de Koenig overgekocht ;) en 10K in een nieuwe BMW fiets (geproduceerd door accel) gestoken :)
Als eigenaar van een goedlopend bedrijf zeg je daar natuurlijk geen nee tegen ;)
Helaas zat een ongelukje in een klein hoekje (als je geen voorrang krijgt van een vrachtwagen, dan tjah ..) en moest ik wat dingen aanpassen en de achtervleugel veranderen, maar voor de rest is ie nog in op en top originele staat.
Maar als ik er zo op terugkijk, had ik de Modena moeten houden.
camber24 zegt
@JaxDryke: Dank je wel. Ik had deze info echt voor geen goud willen missen.
ericc zegt
@JaxDryke: Kunnen we foto’s krijgen van die Koënig TR? Deze firma is toch al lang gestopt,niet?
autobart zegt
@JaxDryke:
autobart zegt
@JaxDryke: