Een snelheidslimiet op de Duitse Autobahn is helemaal niet nodig, omdat er meer elektrische auto’s zijn.
De discussie speelt al lang: moet er nou een snelheidslimiet komen op de Duitse snelwegen of niet? Het is een gevoelig onderwerp omdat de Duitsers deze vrijheid, deze identiteit, willen behouden. Duitsland is het enige land in Europa waar er een autobahn is zonder limiet.
Op grote delen van de Autobahn geldt alleen een adviessnelheid van 130 kilometer per uur. Echter, er gebeuren teveel (dodelijke) ongelukken doordat mensen simpelweg te hard over de wegen scheuren. In Duitsland speelt ook de discussie dat hardrijden veel uitstoot oplevert en dat wordt steeds meer een punt. De Duitse minister van Transport heet Volker Wissing en hij is er wel uit: het is niet nodig!
Snelheidslimiet Autobahn en elektrische auto’s
De echte petrolheads rijden in brandstofauto’s. En gruwelen wellicht bij denken aan een elektrische auto. Maar toch, nu heeft het ontstaan van de EV wellicht een voordeel. De Duitse minister acht het onzin om een limiet in te voeren, omdat elektrische auto’s door hard rijden een dramatisch rijbereik hebben. Daarom zullen mensen zelf langzamer gaan rijden. Briljant!
Dit zegt hij tegen het Bild am Sonntag. EV-rijders zijn gebaat met langzamer rijden, omdat hun batterijen aanzienlijk sneller op zijn bij hoge snelheden. Hiernaast wijst de liberale minister erop dat de energieprijzen afgelopen tijd flink zijn gestegen (joh) en daarom rijden automobilisten al langzamer. Dit om brandstof te besparen.
Eigen verantwoordelijkheid
Als een echte liberaal wijst Wissing erop dat het rijden met een gepaste snelheid de verantwoordelijk van de automobilist zelf is. De staat moet zich daar niet teveel mee bemoeien. En als de staat dat wel doet, dan moet dan in de vorm zijn van het aanleggen van meer asfalt. Dan zijn er minder files en kan je (harder) doorrijden.
Kunnen wij deze minister niet importeren?
scrmeagle zegt
Eindelijk een verstandige minister, omdat die EV toch al langzaam rijden zou een inhaalverbod voor EV ook wel handig zijn.
cloverleaf zegt
Precies. Enkel op de rechterflank tussen de vrachtwaggels. Halen ze misschien ook een keer de wltp.
flatsix010 zegt
Advocaat van de duivel: Anderzijds zorgt dit voor grote gevaarlijke snelheidsverschillen totdat de EV transitie compleet is. Tot die tijd dus toch een snelheidslimiet? En laten we eerlijk zijn, er is geen valide argument voor onbegrensd rijden behalve dat het enorm leuk is.
petroldrinker zegt
Uhm, en dat zeg jij met een avatar van Clarkson, wat zij die ook alweer in Baku in zn Aston DBS? hoe sneller je thuis komt hoe meer tijd voor met je kinders, dus minder kans dat ze gluesniffers worden 😉 zeker een valide reden om.het nog meer in te voeren
christia610 zegt
@flatsix010 ,
Dat jij het niet valide vindt wil niet zeggen dat de gemiddelde duitse vertegenwoordiger dat heel anders ziet. Nederland is relatief gezien druk en vol tov van sommige stukken snelweg in duitsland. Als je als vertegenwoordiger tussen München en Berlijn heen en weer moet , dan kan een cruisesnelheid buiten de spits in een goede auto best wel eens gemiddeld 170+ zijn.
Onbegrensd in Duitsland is niet zonder regels, je dient je aan te passen aan het verkeersbeeld en het veilig te doen. Evenals dat je altijd een goede discussie gaat krijgen met je verzekering omdat de schuld gelijk bij diegene boven de adviessnelheid ligt.
Als er dus veel EV;s op de weg zijn , zullen de EV’s goed moeten spiegelen, maar de hardrijder op benzine zal ook zijn tempo moeten aanpassen.
flatsix010 zegt
Precies, geen valide argument dus aangezien regels er voor de gemiddelde persoon is en niet voor de ‘Duitse vertegenwoordiger’. Daarbij zeg ik nergens dat ik het ermee eens ben, enkel dat er voldoende valide tegenargumenten zijn.
Richmond zegt
Dat is een non argument, er zijn ook zat vertegenwoordigers in Frankrijk en Spanje die tussen grote steden pendelen en die rijden de toegestane snelheid van 130. Anders zou in elk land dat groter is dan de Benelux er een onbegrensde snelheid zijn. Er is geen rationeel argument ervoor. Dat mensen beter opletten bij hogere snelheden? Kun je niet wetenschappelijk onderbouwen. Dat wordt in Nederland steeds aangehaald als argument om geen 100 te rijden. Je bent sneller bij je eindbestemming? Op hele grote afstanden wel, maar dat als dat het argument is moet je gewoon je timemanagement beter inrichten en anders praten met je baas dan wel klanten. Is het leuk? zeker. Het is emotie, het is het concept in je hoofd dat als je wilt je harder kan dan de standaard conventie van 100 / 120 / 130. Net als de mensen die het schandalig vinden dat Volvo de auto’s begrenst op 170, maar niemand klaagt over de duitsers die het begrenzen op 250. Men wil niet altijd hard rijden, maar willen niet het idee hebben dat de auto (of overheid) beperkingen oplegt voor als jij harder wil. En die behoefte zit tussen de oren. En ik zeg niet dat het afgeschaft moet worden, prima als het er is. Maar er moet ook geen drama gemaakt worden als het er niet meer is of auto’s begrensd worden op 170 en dan allemaal argumenten aanhalen om te verdedigen waarom het nodig is om toch harder te kunnen.
willemvdberg zegt
Ok oma
launchcontrol zegt
Advocaat van de duivel? Meer advocaat van de goede lieve heer!
Stefje zegt
U hoeft geen advocaat van de duivel te zijn. In Duitsland geldt de regel; reed je harder dan 130 en is aantoonbaar dat het ongeluk waarschijnlijk niet gebeurd was als u max 130 had gereden dan ben je altijd schuldig.
Zijn hierdoor bizar weinig ongelukken. Alleen wat Nederlanders die deze regel niet kennen en/of snappen en boos zijn als ze met 220 aankomen en er iemand plotseling naar links komt. Nederland is met zijn max 100 veel gevaarlijker dan Duitsland, getuige aan de surplus aan verkeersdoden tov laatsgenoemde.
Een snelheidslimiet invoeren is niks meer dan een ander een pleziertje afpakken. En daar mag je best op tegen zijn.
petroldrinker zegt
Kijk zo een minister hebben we hier nodig, niet ingeven aan al dat linkse gejank, gewoon zo spinnen in hun voordeel zoals die lui zelf overal bij proberen
Johanneke zegt
Ik heb absoluut niet alle cijfers e.d. maar ik denk dat het probleem opzich wel meevalt. Ben vorig jaar naar Denemarken gereden, hele stukken 180-190 gedaan. Ik had verwacht dat ik mensen tegen zou komen die mij in zouden halen omdat ze 200+ gingen, maar dit is gewoon niet gebeurt. Zowel heen als terug ben ik gewoon niet ingehaald op stukken waar je snel mag. Wel reden we op de linkerbaan in een soort treintje op flinke afstand, met anderen die ongeveer dezelfde snelheid reden.
Volgensmij wordt er helemaal niet veel +-230 gereden in Duitsland, maar is 170 – 190 wel een fijne cruise snelheid voor lange afstanden. En als je auto in orde is, en het is rustig genoeg op de weg, waarom niet.
karhengst zegt
Een limiet op 180 om de excessen er uit te halen, had al lang door een meerderheid geaccepteerd geweest. Maar voor de groenen is het niet / nooit genoeg, en de liberalen/conservatieven willen principieel geen verandering. Typisch een gevalletje dus waar de praktijk lijdt onder de principes van politici.
200+ zie ik hooguit nog op de rustige momenten in Beieren en dan nog in dergelijk kleine getalen dat het voor het milieu irrelevant is.
Stefje zegt
Als je 180km/h invoert is eerst 150 en daarna 130 de volgende stap. Voor je het weet rijdt je 100 zoals hier in NL. Alles onder het mom van milieu en veiligheid, terwijl van beiden al bewezen is dat langzamer niet veiliger of groener is. Daarom willen de liberalen niet bukken voor de groenen. En terecht.
faalhaas zegt
In 2022 ook 8x door Duitsland gereden(Noord-Zuid, West-Oost grens), de Prius+ is begrensd op 170, maar per rit kon ik de auto’s die mij inhaalden op 1 hand tellen.
karhengst zegt
De meeste doden vallen op hun Landstrassen, de Duitse N-wegen dus. De Autobahn is wellicht niet dusdanig veilig als de Nederlandse snelwegen, maar alles is relatief.
Het is wel een opvallend statement, praktisch ben ik voor, maar omgekeerd zou een snelheidslimiet de acceptatie van EV’s ook flink kunnen verhogen, omdat door kunnen rijden dan toch al geen optie meer is.
Dat er reeds langzamer wordt gereden is ook mijn ervaring, al was het echt vlotte rijden sowieso al voorbehouden aan de gegoede leaserijder. Maar aan die constructies zal de liberaal wel niet willen tornen. Precies degenen die men eigenlijk ook aan de EV wil hebben middels flinke belastingkortingen. Ook hier zou je kunnen zeggen dat een snelheidslimiet een deel van de extra belastingvoordelen die zakelijk rijders genieten, overbodig zou maken.
Ik sta achter deze liberaal.
cloverleaf zegt
Als iemand die redelijk wat km’s maak in de heimat kan ik dat beamen. Al is het wel erg afhankelijk waar je rijdt in Duitsland. Ondanks dat ik zelf ook wel eens de 200 ruim passeer zou ik een limiet van 180 helemaal niet eens zo heel erg gek vinden. Dat is 3 km per minuut, of een voetbalveld elke 2 sec.
pomoek zegt
Het is wat mij betreft prima als je, als land de enige bent die iets wel doet of juist niet. In de wereld. Maar soms mag je jezelf, als inwoners van dat land, ook eens even afvragen waarom je de enige bent die iets juist wel, of juist niet doet.
Johanneke zegt
Het is wel 1 van de weinige landen waar het kan. Wegen zijn goed genoeg en de aftstanden lang genoeg. In Nederland bijvoorbeeld zou je er te weinig aan hebben. Enkel al is ten noorden van Zwolle kom is 130 echt te langzaam.
Richmond zegt
Zoals pomoek zegt, alleen omdat het kan is geen reden om het aan te houden. Als je de enige (Duitsland) bent die zo denkt, terwijl er genoeg landen zijn die net zo grote afstanden hebben om te reizen en ook zouden kunnen invoeren (maar dus bewust niet doen). Waarom dan doen? Eigenwijs zijn om eigenwijs te zijn heeft geen meerwaarde. Doen omdat het al heel lang zo is en veel mensen het leuk vinden is ook geen reden om het te blijven doen. Anderen hadden het dan ook gedaan.
karhengst zegt
Dan moet er gekeken worden naar wat de winst is. Als snelwegen daardoor goedkoper en vooral sneller kunnen worden aangelegd, is er een duidelijk voordeel te behalen. Qua veiligheid valt er voor de meesten te weinig winst te halen omdat de pijnpunten elders liggen. Ondertussen is het gewoon een stuk prestige en tevens een belangrijk aandeel in de marges van de eigen fabrikanten om de status quo te behouden.
Een cultuursverandering krijg je er dus niet zomaar door. Je krijgt Amerikanen ook niet van de ene op de andere dag in een C-segment 1.4L hatchback. Die overigens makkelijk 180+ rijdt met hetzelfde verbruik als hun V8 pickup op weg naar de supermarkt 500 meter verderop, maar dat terzijde.
Zoals hierboven ook gezegd, als men écht verandering wil, moet men het op een compromis gooien tussen acceptabele reistijd, rijplezier en gematigde snelheid. 130 km/h is daarop als de 1.4 voor de Amerikanen, terwijl een V6 of 2.0 ook winst zou betekenen.
Richmond zegt
Hoe zie jij een verband tussen de snellere/ goedkopere aanleg van snelwegen en de onbegrensde snelheid? Dat het onderdeel is van cultuur dat is waar, maar vind een sinterklaas feest of oktober fest dan belangrijke cultuur om te behouden dan onbeperkte snelheid waar de economie niks aan heeft. Ik denk echt niet dat Mercedes, Audi of bmw minder auto’s gaan verkopen als er overal een begrensde snelheid is. Nogmaals ik ben er niet op tegen. Het maakt mij niks uit. Alleen ben ik nog geen steekhoudend argument tegenkomen.
Stefje zegt
Wat een onzin. Bijna overal buiten de ring Amsterdam zou je prima 170+ kunnen rijden. De wegen zijn aanzienlijk beter dan in de rest van de wereld. Er zijn weinig plekke. Waar het niet kan. En waar het niet kan laat je het 100 of 130. Ik moest vaak van Groningen naar Brabant. Nadat de limiet van 130 naar 100 ging ben ik maar weggegaan. Het kostte mij ineens bijna een uur extra per retour die ik vaak tweewekelijks had. Reken maar eens uit hoeveel tijd weg dat van je geliefden is.
V8Vantage zegt
Lees ik nu hier typisch Hollandsche reacties? Wel vinden dat andere zich aan de regels moeten houden maar voor zichzelf is het niet nodig? Auto’s die moet je toch af en toe flink op de staart kunnen trappen? Rekening houdend met alle omstandigheden natuurlijk. Volgens mij is het veel beter om iedereen na zijn rijbewijs te verplichten een vervolg cursus te nemen in rijvaardigheid. Heb je dat gehaald dan mag je een auto hebben met meer dan 100 pk per 1000 kg. Het rijbewijs zelf halen mag ook wel wat moeilijker worden. Dat scheelt een hoop onkunde op de weg.
Richmond zegt
Waarom moet dat? Welke onderbouwing ligt daar aan ten grondslag? Om te ontstressen?
Homer55 zegt
Een keer wanneer het kan even naar de top jagen is leuk. Continu rond 140-160 op lange rechte stukken rijdt ook lekker. Ik doe dat niet voor de tijdswinst. Het rijdt gewoon lekker door. Als mijn auto dat ook stabiel en comfortabel doet haal ik meer plezier uit mijn auto. Ikke grote trots op auto!
Nederland is in vergelijking een drama op de snelwegen.
audirs3 zegt
Tenzij je op doorreis bent kan je prima >200km/h rijden met een EV. Het bereik wordt dan gehalveerd, maar 200km is nog steeds meer dan voldoende voor woon-werk verkeer. Ik vind dit dus een kul argument.
kennone zegt
Niets is kul als er daarmee geen limiet komt!
boomhauwer zegt
Ik rij regelmatig naar Denemarken vanuit België en in Duitsland ga ik gewoon los waar het mag. Het verbaast mij dat mijn gemiddelde snelheid hetzelfde blijft op de snelweg in België, Nederland en Duitsland. Enkel in Denemarken lag die iets hoger vanwege het weinige verkeer.
haroldv zegt
Precies, waar moet je anders heen om in 2 uur je tank vrijwel leeg te rijden😂