Een plug-in hybride met een opgegeven rijbereik van 144 kilometer, de Golf doet het!
Het beste of het slechtste van twee werelden. Het is maar net in welk kamp jij je begeeft. Feit is dat een plug-in hybride met een serieuze actieradius echt wel interessant kan zijn. Op de meeste ritten heb je de verbrandingsmotor niet eens nodig. En moet je nu een keer ver rijden, dan kun je de plofmotor lekker aanslingeren.
Golf PHEV komt nu 144 km ver
100 kilometer actieradius in een PHEV is anno 2024 geen uitzondering meer. Er is echter een nieuwe koning van de plug-in hybride en dat is de Volkswagen Golf met 144 km opgegeven range. Dat is verder dan de Audi A3 (143 km), de voorgaande nummer één. Beetje flauw natuurlijk, want feitelijk is het dezelfde aandrijflijn. Voorheen was de Golf PHEV goed voor 142 km elektrische range, Volkswagen heeft er twee kilometer bij gevonden.
Met de Life Edition zet Volkswagen een nieuwe versie van het plug-in hybride model in de prijslijsten. De Golf Life Edition eHybrid heeft een WLTP actieradius van 144 kilometer en krijgt een (2025) prijs van 39.990 euro.
Een kleine opfrisbeurt van deze aandrijflijn. Een 1.5 liter viercilinder verbrandingsmotor is gekoppeld aan een elektromotor en 19,7 kWh accu. De batterij van 40 kW snelladen of 11 kW AC laden. Het systeemvermogen bedraagt 204 pk en het is altijd een automaat.
De Life Edition eHybrid beschikt over comfortstoelen, 17 inch velgen, metallic lak, Wireless Charging voor je smartphone, Keyless Access een achteruitrijcamera en diefstalalarm. Standaard op iedere Golf 8.5 is onder andere de Digital Cockpit Pro, parkeersensoren voor en achter en adaptieve cruise control.
Als je kijkt naar prijs plus actieradius is er geen betere plug-in hybride deal te vinden. Voor zijn luxere broer, de Audi A3 PHEV, betaal je bijna 44 mille. Mercedes-Benz, Land Rover en de Volkswagen-groep zijn drie topleveranciers op het gebied van PHEVS met een sterke actieradius. Daarmee geven ze Stellantis het nakijken.
Is het dan de deal van de eeuw? Het gaat wat te ver om dat te zeggen. Nieuwe auto’s zijn nog altijd verschrikkelijk duur in Nederland, bijna 40.000 euro voor een Volkswagen Golf is serieus geld. Maar wie op zoek is naar een plug-in hybride die je niet elke dag hoeft te stekkeren is zo’n Golf een goede kandidaat. Check ook de rest in onze Top 10: de PHEV modellen met de grootste actieradius.
Robert zegt
Even over die prijs, hè; 40.000 euro is voor velen natuurlijk geen kattenpis, maar als je de historie erop naslaat, heeft een Golf eigenlijk altijd een instapprijs gekend die gelijk stond aan ongeveer één bruto modaal jaarsalaris. En voor 2024 was dat laatste vastgesteld op 44.000 euro, dus in die zin is deze vanafprijs zelfs een soort van prijspakker geworden.
Overigens is dat accupakket al bijna net zo groot als dat wat in de eerste generaties Leaf zat, om eens de ontwikkeling in elektrische aandrijving te duiden.
PunicaOase zegt
Interessante vergelijking. En dan is deze Golf flink beter dan wat je 30 jaar geleden kreeg.. behoudens de kwaliteit misschien, maar dat is door de complexiteit en materiaalgebruik bij veel modellen een issue tegenwoordig..
Johanneke zegt
Ben het wel met je eens. Alles is duurder geworden, en duurder dan de salarisstijgingen (potje calve mayo in 4 jaar tijd 40% duurder, koekoek), maar sommige zaken gaan wel rustig mee met de inflatie, zoals dus de Golf. Het lijkt mij een bijzonder fijne auto voor 40k. Zuinig, snel, en waardevast.
Loek zegt
@Robert: en dat is de plug-in, de reguliere Golf (toegegeven, die is wat aan de kale kant) kost 34.990 euro.
Vergeet ook inflatie zeker niet. Mijn Golf GTI had een nieuwprijs van 35.700 euro, waarmee de 61.990 van een 8.5 GTI flink meer is. Maar een bedrag uit 2005 zonder correctie naast eentje uit 2025 leggen is appels met peren vergelijken. Met inflatie in het achterhoofd (als de calculator een beetje klopt) is het 35.000 euro van toen zo’n 55.000 euro nu. En een prijsstijging van 7.000 euro is niet niks, maar dat valt toch nog mee. Laat ik het zo zeggen, ik denk dat de doelgroep van de auto qua vermogen niet verandert.
mashell zegt
Eigenlijk is het gewoon een eGolf maar nu met gratis verbrandingsmotor voor noodgevallen
audirs3 zegt
De e-Golf had wel veel meer elektrisch vermogen, 140pk dacht ik. Deze PHEV haalt helaas het meeste vermogen uit zijn verbrandingsmotor… In EV modus is het behelpen.
Je kan beter de 272pk GTE versie nemen, die heeft een iets potentere electromotor. En met 130km range nog steeds best prima.
Thieuke zegt
144 km, dat is wel echt netjes voor een PHEV. Hoe krijgen ze dat verpakt in een compacte middenklasser?
Ik rij een Mazda CX-60 die de helft duurder is (ook de helft groter) met een bereik van hooguit 60 km (maar nu in de winter is dat meer 36 km)….
Kijken we even mee Mazda????
Johanneke zegt
Je rijdt een mega grote en zware auto en vraagt je af waarom je niet ver komt…. Misschien de volgende keer een aerodynamischere, lichtere auto pakken.
Flutterbear zegt
Frontaal oppervlakte…
akranoplan zegt
Wat voor zin heeft zo’n groot rijbereik in een PHEV? Ik doe 60 km woon-werkverkeer per dag wat al eerder aan de hoge kant is volgens mij. In theorie zou ik dan nooit de verbrandingsmotor nodig hebben. Uiteindelijk is dat gewoon extra gewicht dat je moet meezeulen voor die ene keer dat je wat verder zou moeten. Is hetzelfde principe als waarom een rijbereik van 1000 km in een EV zinloos is.
Ik zou dan eerder concluderen dat de PHEV nu echt wel voorbijgestreefd is t.o.v. de EV
Johanneke zegt
Lees het artikel. Het is het beste en slechtste van 2 werelden. Als het in jou wereld past is het top. Stel je rijdt vaak enkel naar de zaak, maar ook 1x per week het hele land door. Of zoals een maat van mij, die woont en werkt in Denemarken, maar rijdt meerdere malen per jaar naar Nederland. Dan is zo’n auto handig. Kan het met een EV? Ja. Is het makkelijker met zo’n auto? Ja.
Flutterbear zegt
Niet iedereen kan op kantoor én thuis laden. Verder vind ik het juist raar dat dit ding met 40 kW kan laden en 11 kW op wisselstroom. Beide hadden zo 1000 euro van de prijs af kunnen halen.
tommycooker zegt
Ik doe 142 km woon-werk, dus zou ideaal zijn. Ware het niet dat ik een hogere zit wil dan golf of a3
audirs3 zegt
@tommycooker Dat lijkt me dan vooral snelweg kilometers? De WLTP is nogal mixed use en met 20 graden buiten. Ik hou 3/5e aan als realistische range. Kortom, jij hebt dan wel een WLTP range van 250km nodig als je puur electrisch wilt gaan forensen en maar 1x per dag opladen.
audirs3 zegt
Het probleem is dat de electromotor veels te zwak is. Het systeem vermogen van 200pk komt grotendeels van de benzinemotor (150pk). Als je dus een beetje vlot wil rijden (en niet zoals ze doen bij de WLTP) dan slaat die benzinemotor al snel aan. Het doel (alleen voor de vakantieritten de benzinemotor aanslingeren) is dan al snel uit zicht.
In de A3 is deze ook als 272pk beschikbaar, met dezelfde benzinemotor maar veel sterkere electromotor. Daarmee heb je ook in de EV modus nog best wat pit.
Tot slot de vraag bij zulke potente PHEV’s: wat is het nut om altijd zulke complexe techniek mee te zeulen, terwijl de dagen dat de verbrandingsmotor bijspringt op 2 handen te tellen zijn?
Jetlag zegt
Het gezever altijd van voor- en tegenstanders of iets nu wel of geen zin heeft.
Waarom een broek kopen, als je een jurk wenst, waarom bier drinken, als je melk voor het ontbijt wilt, waarom een bal kopen als je wilt ijshockeyen, waarom een Coupé, als je verhuizer bent?
Feit is, dat voor degenen die in is voor een PHEV, de prestaties (zeker qua e-actieradius) toch eigenlijk best uniek is, zeker in dit segment.
Als het niets voor jou is, LAAT HEM STAAN EN LOOP DOOR (naar de ID3 / Golf GTI / oid)!
audirs3 zegt
@Jetlag dus niemand mag een mening hebben? Moet je eens naar al dat gezever kijken onderaan een willekeurig artikel over EV’s, elke keer hetzelfde geklaag van mensen die geen EV hebben :D
SanderB zegt
Het probleem met die meningen is dat ze meestal niet heel genuanceerd zijn en de mening gevers veelal enkel naar hun eigen situatie kijken en zich niet in kunnen leven in de wensen/behoeften van anderen. Dat maakt de meningen nogal zinloos en kunnen ze deze beter achterwege laten
werf76 zegt
Dit vooral. Op Autoblog en Autoweek wordt je er schijtziek van
werf76 zegt
Is het tegenwoordig nog een mening? Of wordt het door je strot heen geduwd, onderbouwd met discutabele kennis.
mashell zegt
Yep, het is 2024 als je het er niet mee eens bent dan noem je het gewoon “discutabele kennis”. Goed geleerd van ome Donald.
Jetlag zegt
SanderB geeft eigenlijk al het antwoord.
Je begint je relaas met “Het probleem is dat de electromotor veels te zwak is.” Het woord “is” die je dubbel gebruikt, maakt van je zogenaamde mening een feit.
Als je de elektromotor te zwak VINDT, is er speciaal voor jou nog een 272pk sterke GTE, er is dus geen probleem, er is keuze.
Voor zat mensen IS de 204pk-versie vlot zat.
mashell zegt
Rare poging om met hoofdletters een discussie dood te slaan.
Vragen zoals wat is de optimale range voor een PHEV? Als je met een PHEV van 144km 90% van je kilometers elektrisch rijdt of je dan niet beter af bent met een echte EV? Mogen of eigenlijk moeten echt wel bediscussieerd worden. Het is een uniek aanbod dat zeker maar of het een zinvol aanbod is, dat betwijfel ik.
Loek zegt
@mashell: het is m.i. enkel een gemakskwestie.
Laden is eng. Stekkeren kennen we niet. Allemaal eng. Dus dat is even flink wennen.
Benzine kennen we wel. Tanken ook. Dus dan is die benzinemotor een mooie backup voor als je toch niet genoeg hebt kunnen stekkeren.
Ik zie dan ook persoonlijk meer brood in een benzinemotor als range-extender dan een dergelijke PHEV-setup.
Maar als zo’n PHEV een mooie eerste dip in het water is voor de twijfelaars, kan je daarna kijken of je een echte EV aandurft.
Ik denk dat het rationele verkooppraatje inderdaad niet zo sterk is, maar voor mensen die net wel/net niet willen min of meer perfect is.
mashell zegt
Goed punt. Sprak laatst iemand met een Passat PHEV, die vond een ID.7 nog een te grote stap en zag PHEV inderdaad als iets om te wennen.
kniesoor zegt
Hoeveel is 144 km WLTP in de praktijk in de winter als je er vanuit gaat, dat de route voor 95% met 80-90 km/u gereden wordt en er onderweg weinig verkeerslichten of andere verkeersremmende verschijnselen zijn ?
mashell zegt
PHEVs zijn vaak wat onzuiniger dan echte EV’s, hebben geen warmtepomp en regenereren ook wat minder sterk dus het zal nog iets minder zijn dan de pakweg 60% die voor een gewone EV geldt.