Fastned heeft sinds gisteren de prijzen voor snelladen verhoogd.
De meeste mensen met een elektrische auto zullen thuis of op het werk laden. Ze komen sporadisch bij snelladers langs de snelweg. Bijvoorbeeld bij een aanbieder zoals Fastned. Als je het zelf moet betalen wil je er ook niet te vaak komen, want goedkoop is het niet.
Duurder, goedkoper, toch weer duurder
Voor snelladen betaal je een prijs. En door stijgende energieprijzen in Europa voelt Fastned zich genoodzaakt ook de prijzen aan te passen. Vanaf maandag 1 augustus 12:00 betaal je 0,68 eurocent per kWh bij een snellader in Nederland. Wie de prijzen van het snellaadbedrijf in de gaten heeft gehouden de afgelopen tijd weet echter dat het nog duurder kan.
In november 2021 werden de prijzen al eens verhoogd naar 0,69 eurocent per kWh. Echter door de verlaging van het btw-tarief konden de prijzen weer omlaag. Van 1 juli 2022 tot 1 januari 2023 geldt in Nederland het lage btw-tarief van 9% op de verkoop van elektriciteit. Fastned communiceerde destijds dat de laadtarieven dan ook tot 1 januari 2023 zou uitkomen op 0,62 per kWh. Daar komt het bedrijf nu toch op terug.
En nu is Fastned weer duurder. Het laadtarief ligt nu dus op 0,68 eurocent per kWh. Met nog een extra stukje info over toekomstige prijswijzigingen.
Fastned gaat prijzen actief herzien
Door de volatiele energiemarkt heeft Fastned besloten mee te bewegen met de laadtarieven. Van maand tot maand kijkt de aanbieder van snelladers naar de Europese energieprijzen en past indien nodig de tarieven aan. Mocht de prijs aangepast worden dan doet het bedrijf dit altijd op de eerste van de maand.
Irritant voor klanten, want je weet zo van tevoren niet honderd procent waar je aan toe bent. Het is nu 0,68 cent, maar het kan over een paar maanden bijvoorbeeld 0,70 of 0,72 eurocent per kWh worden. Het volladen van een elektrische auto kan nog een prijzig grapje worden zo.
Goldmembers
De genoemde tarieven in dit artikel is voor pay-as-you-go. Goldmembers in Nederland betalen € 0.45 per kWh. Het lidmaatschap kost 11,99 euro per maand. Hieronder nog even opgesomd wat alle prijzen van Fastned zijn in binnen- en buitenland.
Standaardtarieven (Pay-as-you-go) per 1 augustus 2022
- Nederland € 0.68 per kWh
- Duitsland € 0.74 per kWh
- België € 0.75 per kWh
- Frankrijk € 0.59 per kWh (ongewijzigd)
- Zwitserland CHF 0.75 per kWh
- Verenigd Koninkrijk £ 0.54 per kWh
Gold membership tarieven per 1 augustus 2022
- Nederland € 0.45 per kWh plus € 11.99 per maand
- Duitsland € 0.50 per kWh plus € 11.99 per maand
- Belgie € 0.50 per kWh plus € 11.99 per maand
- Frankrijk € 0.45 per kWh plus € 11.99 per maand
- Zwitserland CHF 0.50 per kWh plus CHF 11.99 per maand
- Verenigd Koninkrijk £ 0.35 per kWh plus £ 9.99
krisp zegt
De eerste alinea is de belangrijkste. En als je het wel nodig hebt, is het erg fijn dat je in Nederland snel kunt bijladen, en boeit de prijs iets minder. Inmiddels kan dat bij de meeste tankstations langs de snelweg, dus als je nog 20-30km over hebt rij je gewoon naar het eerstvolgende tankstation. Heerlijk.
racerx zegt
Dus zo’n 5 tientjes om een Kia EV6 long range van leeg naar vol te laden. Mwah, is inderdaad niet goedkoop vergeleken bij thuis laden maar alsnog betrekkelijk voordelig vergeleken bij het vol gooien van een benzine auto.
RubenPriest zegt
Voor die 5 tientjes kom je 350-400 kilometer ver met een Kia EV6. Voor 5 tientjes tanken kun je met een zuinige auto wellicht verder komen dan dat. In dat geval kan benzine weer aantrekkelijk zijn.
Donstil zegt
Nah dat red je in een benzine auto van het formaat KIA EV6 ook niet waarschijnlijk.
HelldogBE zegt
Dacia Jogger op LPG moet wel lukken. Komt ietsjes duurder uit dan thuisladen!
rutgerg zegt
Dan moet je met een brandstofprijs van 2,10 een auto hebben die 1 op 17/ 1 op 18. Dat ga je in een auto formaat kia EV6 niet vinden.
bernoulli zegt
En aangezien de snelladers langs de snelweg te vinden zijn, reken je dan met € 2,10 nog gunstig ook aangezien een litertje E10 langs de snelweg op dit moment zo’n € 2,27 is.
HelldogBE zegt
Dat is toch een verkeerde hypothese. Met het rijbereik van een ICE auto tank je waar het goedkoop is.
Als je moet snelladen met een EV is langs de snelweg vaak de enige optie. Het is niet zo dat een snellader langs een provincieweg ook goedkoper is.
Arno's zegt
Met v90 t8 wel hoor
AlbertW zegt
Sterker nog, stroom is nu 9% btw en benzine 21%. De zakelijke rijder (en dat is vrijwel elke EV) is dan nog duurder uit met z’n EV
berlinetta zegt
Voor 5 tientjes kan ik mijn Ford Focus hatchback voor net iets meer dan de helft volgooien. Kom ik ongeveer 350 km ver mee.
bernoulli zegt
Voor 5 tientjes kan ik met Flixbus naar Parijs en dat is ruim 500 km. En nu?
faalhaas zegt
Voor 5 tientjes crepeer ik 850km in een Prius.
berlinetta zegt
Ja veel plezier in Parijs dan denk ik?
Jantje_555 zegt
als je echt goedkoop wil zitten zal je moeten LPG’en of dieselen.
dijan zegt
RubenPriest ; Denk dat als je 120 rijdt in een benzineauto dat je het wel red . Ik rij met een A5 sportback met 120 en 1700 rpm in z n 7 een verbruik van 6,2 l per 100 km . Als je harder gaat is het hetzelfde als bij electrisch een hoger verbruik . . Misschien bij een benzine nog wel zuiniger als bij electrisch.
DeWitteCondor zegt
Inderdaad. En dan hoef je tenminste ook niet in zo’n onooglijke EV6 te zitten. Lijkt wel een voertuig op de kermisdraaimolen. Ik vond het eerst nog wel wat op de foto’s maar nu ik m in het echt vaak zie vind ik m spuuglelijk. Zo, dat is er ook weer uit.
minimoke1984 zegt
IDD laad je die ene keer voor vakantie een keer bij FastNed ben je dus 1/3 van de prijs kwijt tov benzine.. de rest van t jaar op zonnepanelen voor nihil(of bij lidl of IKEA) en je rijdt nog steeds met een lach op je gezicht. Maar ok al die haters van electra die denken nu dat iedereen vaak bij FastNed komt…ben er zelf nog nooit geweest en ik zie er ook bijna nooit iemand. Daarbij zou ik van FastNed wel is willen weten waarom wind en zon duurder zijn geworden.. zij zeggen toch 100% wind en zonne-energie te leveren??
rutgerg zegt
Dat is niet helemaal waar. Fastned staat steeds vaker behoorlijk vol. Ik rij zelf zo’n 25-30 duizend per jaar en sta zo’n 2 keer per maand aan de snellader. Natuurlijk nog heel weinig.
mashell zegt
Zucht. De elektriciteitsprijs is universeel en aan de die van aardgas gekoppeld. Als je dat een vreemde gang van zaken vindt moet je bij de bemoeials in in Den Haag.
Het is op zaterdag- en zondagmiddag vaak zo druk bij Fastned dat ik probeer te voorkomen dat ik er moet laden. En tja of wel eens snellaad of niet, dat ligt aan hoe groot je “territorium” is. Bij mij komt dat met enige regelmaat voor. Soms weken niet, soms meerdere malen per dag.
rutgerg zegt
@mashell doe je dan ook altijd een plasje tegen de snellandpaal om je territorium af te bakenen?
wimof zegt
En wat wanneer er evenveel accijnzen op elektrisch tanken geheven gaan/zouden worden?
Wouter verbruikte tijdens zijn test tussen de 17 en 53!kw per 100 km
Donstil zegt
De prijs rekenen voor een volle lading gaat altijd wat scheef. Je komt er immers nooit helemaal leeg aan en vrijwel niemand laad daar helemaal vol.
FastNed is bedoeld (en zo ook de Tesla Super chargers, snellaadstations van de Shell, enz) om even dat stukje bij te laden wat je nodig hebt om thuis te komen.
flyerbunch zegt
De vraag is gaan ze ooit nog dalen? Normaal moet je wanneer je met de EV op reis gaat alles goed uitstippelen, maar soms wil je gewoon ff doorkachelen zoals vroeger met de benzineauto. Helaas als je die filosofie teveel volgt zal het idd niet veel goedkoper uitkomen met snelladen.
mashell zegt
Ben met de e-tron naar Spanje en weer terug gekacheld en heb natuurlijk ook even uitgerekend wat dat nou kostte. En ter vergelijk ook even uitgerekend wat met met een diesel Q5 zou kosten. Ontluisterend: het is namelijk hetzelfde, verschil is minder dan een tientje. Hier in Nederland bij langzaam laden dan rijdt je goedkoop maar op de lange afstand maakt het niet uit.
reactief zegt
Diesel heeft natuurlijk erg lage directe kilometerkosten, maar vaste lasten liggen een heel stuk hoger.
dolledries zegt
Kan je berekening delen? Ben zeer geïnteresseerd!
flyerbunch zegt
Klopt, had hetzelfde 2 weken geleden voor met trip naar Italië. Als je ABRP volgt en aan een snellader komt ga je niet volgens dat schema 72% laden ofzo, maar stop je gewoon op 80% voor de zekerheid. Al die extraatjes die je telkens als marge neemt komen er ook nog telkens bij. En een keertje in Duitsland de teugels laten vieren is weer een extra stop dus..
HelldogBE zegt
Puur op brandstof-/elektriciteitskost doe je met snelladen idd geen voordeel. Je bent ook nog eens heel wat tijd kwijt, of toch tenminste de vrijheid om je rustpauze in een restaurant naar keuze door te brengen ipv aan een snelwegketen waar snelladers staan. Onze I3 heeft een REX aan boord die redelijk gulzig met benzine is gezien het type auto (7L/100km) en dan nog houdt het weinig steek om tijd te verliezen aan een snellader voor hetgeen je kan besparen. Maar qua fiscaliteit en dagdagelijkse kosten met thuisladen is het toch de moeite tov een diesel!
Janus zegt
Dan vergeet je voor het gemak maar even dat je voor een EV geen wegenbelasting betaald. En met een Q5 diesel met je mooie leren schoenen of je nieuwe gympies in de dieselplas van je voorganger aan de pomp staat….
En dan die herrie in zo’n Audi en dat trillen van die dieselmotor.
flatsix010 zegt
Wat is eigenlijk de verhouding particulier/lease bij EV’s in Nederland? Volgens mij kunnen FastNed en co behoorlijk gebruik maken van de laatste prijsinelastische groep.
koeberg zegt
Er is een derde groep die niet particulier en niet lease is: de taxichauffeur. Vooral rond Schiphol is deze dominant aanwezig. Deze groep is waarschijnlijk voor FastNed heel interessant omdat het gros van de kWh bij de snellader geladen wordt. Een particulier laadt vrijwel alleen thuis of bij het werk, de taxichauffeur staat dagelijks (meermaals) bij de snellader.
reactief zegt
‘Irritant voor klanten, want je weet zo van tevoren niet honderd procent waar je aan toe bent.’
Haha… ja.. de prijs aan de benzinepomp is ook altijd zeer ruim van tevoren bekend!
Even een rekensom voor mijn auto, niet de meest zuinige EV:
19,3Kw / 100km = €13,12 per 100km
Hiervoor de benzineversie van dezelfde auto gehad en die deed
6,9l / 100km = €14,06 per 100km en dan ga ik uit van een goedkoper pomp i.p.v. snelweg prijs.
Dus nog steeds goedkoper, terwijl je dus grotendeels thuis of op de zaak laadt tegen een veel voordeliger tarief waar je met de benzineversie geen goedkopere optie hebt en ook nog MRB moet betalen.
AlbertW zegt
EV rijders zijn hoofdzakelijk’auto van de zaak’ rijders. Waarom anders zo’n ding ware het niet vanwege de bijtelling. De zakelijke kosten moet je dan ook eerlijk vergelijken. Laden is 9% btw tarief en tanken 21%.
Neem dat eens mee in het vergelijk en dan zie je snel eem ander beeld.
rutgerg zegt
Zo moet je dat 5x zeggen…
AlbertW zegt
Klote app. Druk op verzenden en niks. En weer niks. Kan t ook niet verwijderen helaas.
reactief zegt
Op die manier moet je alle (zakelijke) kosten van de auto ook daadwerkelijk doorrekenen. Dus ook met de voordelen van een EV in je boekhouding. Bijna onmogelijk dat een ICE goedkoper uitkomt over de totale kosten van bezit en gebruik.
Maar zelfs als je dat niet doet en de prijs excl. BTW berekent voor bijladen / tanken aan de snelweg met mijn auto als voorbeeld:
19,3Kw / 100km = €12,04 per 100km excl. BTW
6,9l / 100km = €12,93 per 100km excl. BTW (op basis van adviesprijs euro95)
dijan zegt
Albert ; Klopt ,maar als particulier moet je ook nog eens de kosten van de laadpaal betalen . En evt nog zonnepanelen .
AlbertW zegt
Er is toch geen particuliere autoliefhebber die zo’n ding koopt zeker? Denk dat >90% zo’n EV rijdt vanwege bijtelling en/of zakelijke ‘verplichte’ keuze.
pyrat zegt
Hij heeft wel een punt..
Jantje_555 zegt
spijtig voor de mensen die in een appartementje of rijhuisje wonen en niet kunnen thuisladen. zij zijn de grootste dupe. De mensen met grote villa’s kunnen bijna gratis rijden
arthur75 zegt
In drie jaar tijd hooguit 5x even kort bijgeladen bij fastned. Maximaal een kwartiertje voor de laatste km’s. Dan maakt me de prijs niet zoveel uit, de rest van de tijd laad ik gratis, de panelen zijn inmiddels wel terugverdiend.
rutgerg zegt
Gratis is natuurlijk niet helemaal waar, anders zou je die stroom kunnen gebruiken voor je huishouden of terugleveren aan t net voor een vergoeding.