De EV-verkopen dalen flink in Noorwegen. Wat is er aan de hand?
De elektrische auto is een verkoopwonder. In relatief korte tijd omarmt men de nieuwe techniek. We weten dat de dagen van de verbrandingsmotor geteld zijn, dus moet er wel een alternatief komen. Een elektrische auto heeft geen directe uitstoot en is dus iets minder vervuilend. Ergo: een logische ontwikkeling. Maar wat blijkt, er schijnen mensen elektrische te rijden vanwege de fiscale voordelen. Nee, toch?
Dat blijkt wel uit de verkoopcijfers van afgelopen maand in Noorwegen. Zoals jullie wellicht al weten: in Noorwegen zijn ze nog veel verder als het gaat om elektrische auto’s. De top 10 bestverkochte modellen bestaat louter uit EV’s. Maar de elektrische autoverkopen daalde in Noorwegen met maar liefst 77%, dat meldt InsideEVs. Wat is er gebeurd? De OFV (vrij vertaald, Noorse Weg Federatie) zegt dat de oorlog en chiptekorten een rol spelen. Maar dat was in januari 2022 ook al het geval.
EV-verkopen dalen flink: met 77%!
Daar gaan we met de broodnodige nuance naar kijken. De verkopen daalde met 77% ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor. Er werden in januari slechts 1.860 elektrische auto’s verkocht in Noorwegen. Maar voor een beter beeld moeten we kijken naar de vergelijking met december 2022. Toen verkocht men in 95% meer.
Belasting Toegevoegde Waarde
Nee, wat er echt gebeurd is, is verandering in de regelgeving. Er zijn twee dingen aangepast die het kopen van een EV minder interessant maken. Als je een elektrische auto koopt die meer kost dan 500.000 Kronen, dan moet je ineens BTW gaan betalen! Dus auto’s worden in een klap duurder om aan te schaffen. En 500.000 Kronen is iets meer dan 46.000 euro. Daar koop je nauwelijks een EV voor.
Wegenbelasting op basis van gewicht!
Dat niet alleen, ook om te rijden zijn elektrische auto’s in Noorwegen duurder. Als je na 1 januari 2023 een elektrische auto in Noorwegen op kenteken zet, dien je het Noorse equivalent van Motorrijtuigenbelasting te gaan betalen. Net als in Nederland gaan ze dat doen op basis van gewicht! Ja, gewicht. Ondanks dat een elektromotor relatief compact en licht is, geldt dat niet voor de loodzware accu’s die je nog hebt.
Nog snel in 2022 registreren
Wat we nu zien in Noorwegen, kennen wij natuurlijk ook met de wijzigingen qua bijtelling bijvoorbeeld. Iedereen ging zijn auto nog vóór de jaarwisseling registreren, waar mogelijk. Dat zorgt altijd voor enorm grote verschillen in dit soort overzichten
Dit zorgt er tevens voor dat in Noorwegen het aantal dieselauto’s nog nooit zo hoog is geweest. Dat was in januari 2023 namelijk 7,6%! 1,9% van alle nieuwe auto’s in Noorwegen hebben enkel en alleen een benzinemotor en 14,2% is een hybride. Overigens is deze trendbreuk hoogstwaarschijnlijk gewoon een tijdelijke. Ondanks dat EV’s fiscaal interessant zijn geworden, zijn ze nog altijd interessanter dan een benzine-auto. Zie het zo: iedereen die normaal gesproken in januari een auto zou kopen, deed dat nog even snel in december 2022.
Fotocredits: AMG’s in Noorwegen, door @GijsSpierings.
dolledries zegt
Om aan te schadden? Kleine typo
petroldrinker zegt
Tja, je ziet wel weer waarom mensen ze kopen he, gaat echt omdat ze goed zijn voor het millieu, onee gaat alleen maar om financien, word weer bewezen, inferieure techniek blijft het gewoon, en mensen weten en realiseren het, en laten het links liggen als het financieel kan
Richmond zegt
Natuurlijk is het financieel. De meerderheid is niet geïnteresseerd in de techniek of het milieu. Maar dat zegt niks over superieure of inferieure techniek. Alleen dat nieuwe (zakelijke) auto’s met de portemonnee gekocht worden.
fransananas zegt
Deels onzin. Techniek is zeker niet inferieur. Dat iedereen koopt met zijn portemonnee in gedachten is niks nieuws toch?
fanboy zegt
@petroldrinker: Inferieure techniek? Dan heb je er geen verstand van.
Een elektromotor presteert sowieso op alle vlakken beter dan een benzine of diesel motor en het rijdt ook beter. Als je geluid mist, prima, maar heb het niet over inferieure techniek.
cloverleaf zegt
Op alle stukken? Ook op range? Ik wil niet om hoeven te rijden als ik een keertje spontaan bij iemand langs ben gereden om nog ff aan de supercharger te hangen, die het vervolgens niet doet, om thuis te komen. Geef gewoon toe: voor mensen die vaak langere afstanden rijden is het gewoon nog altijd inferieur!
Frankypanky zegt
Op alle vlakken beter dan een ICE.
Alleen best jammer dat je aardig wat tijd kwijt bent met …opladen. En het is geen inferieure techniek inderdaad, maar ik mis echte innovatie. Bewijs? Kijk maar naar de aanschafprijzen. Het is natuurlijk makkelijk ‘hip’ doen met een EV die 80k of meer kost. Maar ik moet eerst maar eens een EV zien die 500 kilometer dan rijden op een lading, wat niet meer dan 15 minuten kost.
En dat voor een gangbare aanschafprijs van pakweg 20 a 25k.
Tot die tijd zeg ik…Leuk, maar niet echt bruikbaar voor Jan-met-de-Pet…
cloverleaf zegt
Precies juist verwoord. Vorige week lekker zonder te tanken onder de 8u vanuit Oostenrijk naar huis getuft. Inclusief plassen en koffiestops
Richmond zegt
Mensen willen zich niet aanpassen aan de techniek dat is het probleem. Men is verwend met het gemak van brandstof auto.
O plaat zegt
Als vooruitgang minder comfort en een aanpassing betekent is het geen vooruitgang en willen mensen het niet. Techniek moet innoveren niet terug gaan.
herve11f zegt
@fanboy
Het gaat niet om de motor maar om het ganse voertuig.
Zolang het om rond de kerktoren te rijden gaat, zijn er veel voordelen aan een EV, maar de prijs, het capaciteitsverlies van de batterijen, de afschrijfwaarde, het reële risico op torenhoge reparatiekosten, en het zwak aanbod aan (vrije en/ of werkende) laadpalen is de dooddoener op termijn.
Het duurt echter nog even voordat mensen daarachter komen.
maotje zegt
@ herve11f hoeveel km rijd jij dan op jaarbasis?
Hoe groot is het capaciteitsverlies?
Waarom zou je torenhoge reparatiekosten hebben terwijl de techniek juist eenvoudiger is?
Afschrijfwaarde heb je altijd bij iedere auto.
Zwak aanbod van laadpalen? Bij de opkomst van de verbrandingsmotor was er ook een zwak aanbod aan tankstations. Is allemaal goed gekomen.
maotje zegt
Waarom kopen mensen ee. 1.0 3 cilinder? Omdat het beter is voor milieu? Of vanwege de financien? Daar zeikt niemand over.
kas_par zegt
Artikel maar half gelezen? Alleen wat je wilde lezen? De afname is omdat iedereen nog even in december geregistreerd heeft. Logisch. Want natuurlijk speelt geld een belangrijke rol.
De techniek is prima op orde, en een ieder die geen haat heeft richting de EV weet dat. Bij nieuwe technologie is er altijd een groep mensen die achterblijft. Geeft niks, niet iedereen kan (en hoeft) met de tijd mee.
Ikzelf rijd nu een EV vanwege vooral de fiscale voordelen, maar het rijdt wel zo verschrikkelijk veel fijner dan brandstof dat ik niet meer terug wil, ook al is het nu fiscaal niet interessant meer. Betaal straks wel wat meer, is het waard.
waterisnat zegt
Tuurlijk koopt men het enkel voor de belastingvoordeeltjes, en wellicht om te deugen onder de dunning-krugertjes die echt geloven in het kolderieke sprookje dat het beter is voor het milieu/natuur.
En ja, het rijdt best lekker. Dat is echter niet het storende argument.
Richmond zegt
En als je belastingvoordeel geeft op een V12 rijdt iedereen opeens in een Ferrari. Hypothetisch. men denkt altijd dat de hele wereld auto rijdt omdat men van auto’s houdt. Maar voor de meerderheid is het gewoon vervoer, ruimte, gemak en vrijheid en nodig voor het werk. Dus dan kies je wat het beste past binnen de kaders die je krijgt en je portemonnee niet leeg trekt
Habanero zegt
Vooral gezinnen gaan erg vaak stijl Berlingo. Sommigen zetten zelf definitief een punt achter autorijden. De huidige prioriteit om de maand door te komen ligt op de afbetaling van de woning, de gestegen energie- en levenskost en de te grote overheidsdruk op alle financiën (terwijl lenen ook veel duurder gaat worden). Dat deze ruime bevolkingslaag nu snel elektrisch gaat rijden is een van de pot gerukt fantasme en nog meer als de overheden met absurde bouwnormen woningen jaar na jaar nog wat duurder blijft maken.
steephh zegt
@waterisnat
Kolderieke sprookjes? Ik neem aan dat je voor deze uitspraak hiervoor uitgebreide wetenschappelijke onderbouwing ter hand hebt? ;-) Want hoog van de toren blazen met je dunning-kruger uitspraak is één ding, laat het dan maar zien ook!
kas_par zegt
Is uitgebreid onderzocht. Vaak. Door onafhankelijke partijen. Het IS milieuvriendelijker…. productie, onderhoud en recycling meegerekend.
simonbv zegt
Beetje clickbait artikel
fanboy zegt
Er zijn überhaupt maar 2000 auto’s verkocht, dus ook benzine en diesel werd nauwelijks verkocht.
Habanero zegt
Noch overheden, noch energieproducenten kunnen hun adem inhouden om de introductie van de EV te gaan plukken. In Belgie werd het capaciteitstarief ingevoerd waarbij zelfs droogkast of koken een dure hobby wordt, ik ben benieuwd hoe de verkoop van EV’s daar gaat evolueren.
wessel94 zegt
Gaat altijd om geld. Dan gaan alle principes vaak snel overboord.
audirs3 zegt
Echt weer zo’n slecht clickbait anti-EV artikel… Gaan we nou elke keer als er in een willekeurig land in de wereld in 1 maand want minder EV’s worden verkocht daar een artikel aan wijden?
mrB zegt
@wessel94: Grappig dat je dat zegt. Vanwege geld staat er nu een benzine auto voor de deur. Prima, het is een fijne en nette wagen. Maar voor onder de 10k kun je nu simpelweg nog geen 2e hands electrische auto die voldoet aan onze eisen (formaat, uitrusting etc). Als over een jaar of 7 deze auto op is en de portemonnee kan het aan, dan komt er uit principe een electrische auto. Tegen die tijd is er voldoende ex lease aanbod gok ik zo.