Duitsland heeft echt geen trek meer in een EV.
Er klinken hier en daar wat negatieve geluiden over de vraag naar EV’s, maar in Nederland valt het allemaal nog wel mee. Het aandeel van EV’s in het eerste half jaar is gewoon gestegen. Uiteraard wel nog steeds met de nodige subsidies. Bij onze Oosterburen zien we echter een heel ander beeld.
We schreven eerder dit jaar al over de cijfers van het eerste kwartaal in Duitsland. Die waren niet om over naar huis te schrijven. We hebben nu echter nog slechtere cijfers. Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe onderzocht hoe het zat met de particuliere verkoop van EV’s in in het afgelopen half jaar.
Je denkt misschien dat we overdrijven met de titel, maar de vraag naar EV’s is echt serieus gekelderd in Duitsland. De orders van particulieren namen af met 47% (!) in het eerste half jaar van 2024. Oftewel: bijna een halvering ten opzichte van vorig jaar.
Waarom hebben Duitse particulieren niet zo’n trek in een EV? Dat is ook onderzocht. De voornaamste reden is toch het prijskaartje. Ook de onzekere (of simpelweg lage) restwaarde is een dingetje voor klanten. Verder wordt het gebrek aan een laadmogelijkheid thuis genoemd als reden om lekker een benzine- of dieselauto te kopen.
Met name voor de Duitse merken moet het feit dat de vraag naar EV’s op de thuismarkt zo duidelijk afneemt toch wel een klap zijn. Daarom is het ook niet gek dat veel fabrikanten hun EV-doelstellingen wat minder ambitieus beginnen te maken.
Bron: KFZgewerbe
Foto: Audi RS e-tron GT in Frankfurt, gespot door @Maurice16
petroldrinker zegt
Duitser blijven dus gewoon verstandig :)
vondick zegt
Zeg sorry
Diesel Rocks zegt
Tegenwoordig dan, vroeger niet hè.
Trojan zegt
Tsja, alle genoemde redenen zijn gewoon waar. De afstanden in Duitsland zijn ook nog eens groter dan hier waardoor range sneller een probleem is. Met dat totaalplaatje kan ik me best voorstellen dat de gemiddelde Duitsert denkt: Die EV’s kunnen me voorlopig gestolen worden, ik haal nog wel ff een ICE.
Hubert zegt
Hopelijk dat de tweedehands markt eindelijk betaalbare EV’s oplevert
CL65 zegt
Zal nooit begrijpen hoe bijna alle grootmachten zo makkelijk overstag zijn gegaan en zo weinig tegengas hebben gegeven. De orakels van Toyota hebben het toch bij het juiste eind gehad. Veel te snel, veel te geforceerd en gesubsidieerd, Is niet organisch en dus niet reëel,
Robert zegt
Gevoed door de vele sjoemeldiesel schandalen en de daaropvolgende politieke en maatschappelijke hetze tegen diezelfde aandrijflijnen, is de overhaaste keuze voor EV’s wel verklaarbaar, hoor.
Het probleem zit hem vooral in het woordje ‘overhaast’; iedereen met meer verstand en pragmatisch inzicht dan onderbuikgevoelens wist al, dat onze infrastructuur er niet op is berekend (en dan zijn we in Nederland nog zo’n beetje koploper…), dat de kosten nog niet dekkend zijn (auto’s worden én gesubsidieerd én meestal met verlies verkocht) én de afhankelijkheid van olie en gas wordt ingeruild voor de afhankelijkheid van een wereldwijde monopolist op het gebied van delving en raffinage van de benodigde grondstoffen voor de productie van accu’s.
pomoek zegt
Zucht okay. Vorig jaar zijn de subsidies op ev’s geschrapt in Duitsland. Dus wordt het kopen van een ev minder aantrekkelijk.
Voor petrolheads zoals wij wellicht wel iets om te beseffen: voor 75% van de mensen maakt het geen zak tot weinig uit wat ze rijden. Natuurlijk wordt er wel naar merk en afmetingen gekeken maar vooral naar de portefeuille. Dus als fossiel rijden goedkoper is: dan doen “gewone” mensen dat. Als de werkelijke kosten van fossiel rijden zouden worden doorbelast in de brandstof dan zal het hele verhaal omslaan. Dat is op dit moment, in heel Europa, niet een verhaal waar je als politicus populair van wordt. Zoals een Belgische politicus zei: iedere politicus weet wat ze tegen klimaatverandering moeten doen. Geen een politicus weet hoe die moet worden herkozen nadat hij dit gedaan heeft.
kareljansen zegt
Wat bedoel je met “werkelijke kosten van fossiel rijden”? Dan zou de brandstof toch vele malen goedkoper worden en werkelijk niemand meer elektrisch gaan rijden?
Hubert zegt
Er zit verschrikkelijk veel subsidie op de aanvoerlijnen van fossiele brandstoffen
mrbowser zegt
Ik wou net zeggen, je kan het beter omdraaien; wanneer je de werkelijke kosten van elektrisch rijden doorberekend rijd werkelijk niemand meer elektrisch. Zonder subsidies is het één pot nat.
Er wordt vaak gezegd dat we teruggaan naar benzine/diesel voor de mindere kosten, echter ben ik van mening dat het gemak wat eraan vast kleeft juist de reden is.
audirs3 zegt
@kareljansen je vergeet de kosten van klimaatverandering. Die zijn vele malen hoger dan die paar duizend eurotjes extra voor die EV
pomoek zegt
Co2 uit de lucht halen kost 20ct per kilo. Benzine verbranden levert 2,4 kg co2 per liter op. Dus tel 48 cent ff op bij een liter benzine. Om te beginnen. Moet je zien hoe snel die transitie opeens gaat.
mpc007 zegt
Dat kan in NL dus prima uit de belasting die toch al per liter geheven wordt.
pomoek zegt
Nee hoor, die gaat naar de zogenaamde ” algemene middelen”. Zouden we uiteraard kunnen aanpassen, maar dan moet er ergens anders ook belasting worden gegeven om dat tekort op te lossen.
Trojan zegt
Een tekort oplossen kan ook (deels) door eens wat te besparen op ons immer uitdijend overheidsapparaat en te kijken naar bepaalde dossiers waar toch echt bijzonder kwistig met geld gestrooid wordt. We moeten vooral niet steeds in de reflex schieten dat NOG meer belasting heffen de enige oplossing is.
pomoek zegt
Sure, maar daar gaat het ff niet om. Het gaat om de kosten doorbelasten van het rijden op fossiele brandstoffen. De accijns wordt nu niet gebruikt om co2 uit de lucht te halen. Dat is mijn punt.
harrie zegt
Ipv een dure gemechaniseerde oplossing om Co2 af te vangen kunnen we ook wereldwijd flink bomen bijplanten, die gaan daar heel goed op, en heeft nog meer voordelen voor flora en fauna en de oppervlakte temperatuur.
Kunnen wij ondertussen op een redelijker en humaner tempo de transitie doorvoeren, want als je 85% van het wereldwijde energieverbruik (fossiel) op een dergelijke manier gaat belasten wordt alles, maar dan ook alles direct extreem duur. Alles is energie, en energie is alles.
Kunnen wij in ons luxe bubbeltje wel beslissen dat we dat ‘offer’ dan maar moeten brengen, maar met verdubbelde voedselprijzen zie ik het bijvoorbeeld heel somber in voor half Afrika etc. Maar goed, een gehalveerde wereldbevolking is dan wel weer goed voor het klimaat ofzo.
marcomanta zegt
Dit was te verwachten. EV is alleen handig voor ritten in je regio en thuis kunnen laden. Een gezin met caravan of aanhanger wordt al lastig en uiteraard de prijs.
Nee, Heinz und Ulla fahren lieber in dem VorWee mit eins komma vier machine.
mpc007 zegt
Kletskoek, de Duitser kijkt net als de gemiddelde Nederlander gewoon naar de portemonnee. En zonder subsidies en zonder BPM is een ICE wagen gewoon veel goedkoper in DE..
harrie zegt
Nou, ik kan me goed voorstellen dat range in Duitsland wel iets meer een dingetje is dan hier in ons postzegellandje. Heb niks tegen EV’s, maar af en toe uit ons bubbeltje komen is ook wel handig.
THSD zegt
@mpc007
Uhhh wat is kletskoek aan als je naar de prijs kijkt…en vervolgens noem je zelf de portemonnee?
Roskampies zegt
Rustg allemaal. Is gewoon uitstel geen afstel. Dus alle ev-galisten een zakje op de mond plaatsen en rustig ademen. Het gaat alleen langzamer. Het ev drammen kan wat relaxter. Het komt eraan echt, alleen wat langzamer zonder subsidie, maar het onvermijdelijke komt.
schuimbekje3 zegt
klimaatverandering, wat een ozon eh onzin…
klimaat is het gemiddelde weer van bijvoorbeeld, de afgelopen 30 jaar…
elk jaar is het weer anders, dus het klimaat ook, want het gemiddelde verandert mee bij een nieuw jaar.. het klimaat verandert dus altijd, klimaat verandering is als optelefoneren, grasgazon, corrupte. politici en wetenschap op verzoek meer een contaminatie of dubbelopper…
zo was toen ik jong was de knmi overtuigd dat we een nieuwe ijstijd kregen, ik heb de boekjes nog van school van vroeger.. maar nu is het global warming ipv ice age5… the curse of the acorn…
anyway, er zijn maar 2 dingen heel belangrijk voor weer op deze planeet, en dat is de zon, en de draaing van de aarde… de zon is nog even harder aan het schijnen, want ondanks dat mijn zonnepanelen degeaderen detecteren ze nu meer dan 1000w/m2 terwijl die 10 jaar geleden 800w/m2 bedroeg.. de zon is even tijdelijk warmer, want met zoveel uitbarstingen (solar flares) zou die juist kouder moeten gaan worden… de draaing is ook erg belangrijk, want iedereen die met zijn vingers ooit boven een kaars hebben gehouddn is de duur van boven de kaars erg belangrijk in het verschil van roet op vingers en roetende vingers… kan me voorstellen dat als je zon en kaars en aarde en vingers vergelijkt de tilt van de aarde en de snelheid bepalend is voor hoe hard de zon de aarde brandt.. hoe minder tilt, hoe meer de polen zon krijgen en zon en ijs werken niet goed samen… en als je dan bedenkt dat we als mensen inmiddels 2000 gigaton drinkwater gebruiken en dit mogelijk al een verschuiving van de tilt van meer dan 80cm oplevert, dan is de uitstoot van mijn v8 biturbo imnipotent…
mensen hebben de hersenafwijking om te denken dat zij iets bereiken of verantwoordelijk zijn voor iets, gewoon omdat mensen te dom zijn om hun eigen kunnen te bevatten. daarom is (bij)geloof zo’n rare manifestatie voor slimme mensen… alsof altijd je linkerschoen eerst aan doen je geluk brengt, of een konijnenvoetje, of een kaars aansteken… bidden tot een onzichtbare persoon.. het idee alleen al dat een schoen invloed zou kunnen hebben op je dagverloop..
papa zegt
Heb je je al eens verdiept in het afremmen cq stilvallen van de AMOC (golfstroom) een de potentiële gevolgen daarvan
hardleersbv zegt
Mijn god man. Lees je je eigen shit wel eens terug?
pomoek zegt
Zucht. Dat is echt zon 1999 verhaal….wist niet dat er nog mensen waren die dit echt denken. Overigens : je geeft zelf exact het probleem aan: ja er zou een koudere periode aankomen. Door co2 in de atmosfeer te pompen is dat dus niet door gegaan. En ja, de klimaatwetenschap houdt rekening met de zon.
PunicaOase zegt
Afstanden zijn daar groter, geen fiscale voordelen en de laadinfrastructuur is er minder. Daarnaast zijn zowel de brandstof als de brandstofauto’s zelf er veel goedkoper dan in NL. Ik snap de daling wel..
In NL vind ik de EV interessanter voor sommige groepen. Zeker als je niet hele grote stukken hoeft te rijden. En het verschil in kosten is hier door de bizarre BPM, etc. niet zo groot meer met een brandstofauto.. elektra is goedkoper net als onderhoud en MRB..
gezondverstand zegt
Het milieu geneuzel houdt ik me verre van, maar dat je voor een fractie van de prijs supercar performance kunt rijden is toch wel heel aantrekkelijk.
EV instant torque is verslavend.
Diesel Rocks zegt
Ja, eerst een beetje warm rijden, zorgen dat je tenminste 80% lading hebt, in het menu aangeven dat je snel wilt doen, en dan drie keer optrekken totdat de batterij en motor oververhit zijn en het vermogen geknepen wordt. Dat is geen supercar performance, verre van dat. Boven de 120 km/u is een EV ook niet snel, het is echt een 0 to 100-trick temporary pony.
Trojan zegt
Je blijft maar onzin verkondigen he? Warmrijden lijkt me vooral verstandig voor je diesel, als ik de garage uitrij heb ik het gewoon het volle vermogen direct beschikbaar. Daarvoor hoef ik ook geen 80% lading te hebben, pas als de accu onder 15 a 20% zakt voel ik dat het vermogen wat begint te knijpen. 3x optrekken en oververhit zeg je? Ik heb de auto in een snikheet Italie urenlang rond de 140 gehad omdat ik de veerboot moest halen en alsnog niets te merken van minder vermogen of maar 1 melding op m’n display gezien. En dan tot slot het ‘niet snel zijn van EV’s’ boven de 120km/u. Ik vertelde eerder al deze week dat in de prijsklasse waarin jij rijdt een Porsche Taycan 4S zit, die een snellere 100-200 doet dan een M550i XDrive of een M3 F80 Competition. Het is dus gewoon niet waar wat je zegt.
Dus hierbij nogmaals: Geniet vooral lekker van je diesel en als we op de Autobahn gaan boenderen dan trek je ongetwijfeld direct van me weg. Maar laat die andere onzin nou toch eens achterwege, die is helemaal nergens voor nodig.
pomoek zegt
Tja en dus?
Gulli zegt
Ik heb ook nog steeds het idee dat de eerste golf van EV rijders allemaal net aan hun tweede toe is en dat het inmiddels een stuk duurder is geworden en de tweede golf blijft een beetje uit. Dus je hebt een soort vacuüm tussen de mensen die net een nieuwe hebben en mensen die geen nieuwe kunnen of willen betalen.
alloallo zegt
Thuislader is een probleem in Duitsland, omdat de meerderheid een huurwoning heeft.
Hawkeye72 zegt
De gedachte dat de EV het klimaat redt is een onzinnig dogma. Fabricage is extreem belastend voor het milieu. De stroom die er in gaat vooralsnog ook, zolang dit niet zuiver uit wind-, zonne- en (vooruit) kernenergie komt. Daarnaast is de electrische auto per definitie heel inefficiënt. De hoeveelheid gewicht die nodig is om een bepaalde hoeveelheid energie op te slaan is heel erg veel groter dan bij alternatieven. Zo blijkt dat je mensen geen bullshit kunt verkopen, zelfs als je het door de strot probeert te rammen…
Trojan zegt
Met EV’s gaan wij het klimaat inderdaad niet redden, maar verdiep jij je weleens in feiten voordat je iets roept? De extra vervuiling bij de bouw van een EV is na 30k kilometers al terugverdiend. Daarna gaat bij een EV meer dan 90% van de energie naar de aandrijving van de wielen, een brandstofauto komt niet verder dan 30% dus hoe kom je erbij dat een EV minder efficient is? Feit: Zelfs als je een EV voor de volle 100% op kolenstroom laat rijden is die vanwege de efficiency nog steeds oneindig veel schoner dan een ICE. En dan is er inderdaad nog de bonus dat EV’s ook op groene stroom kunnen rijden en dat in Nederland al voor gemiddeld 40% doen.
De enige die hier bullshit liep te verkopen was jij, hopelijk is het nu duidelijk voor je.
Hawkeye72 zegt
Klaarblijkelijk wouwel jij vooral na wat je leest en heb je niet opgelet bij natuurkunde…..
Als je er vanuit gaat dat je kolencentrale en de opslag en het transport van elektriciteit allemaal met 100% efficiency gaat, dan zou je gelijk kunnen hebben. Maar dat is niet zo hè. En je laat buiten beschouwing hoe vervuilend de mijnbouw is die noodzakelijk is voor de productie van accu’s. Dus misschien moet jij eerst denken en je informeren voordat je de propaganda van de groene gemeenschap (bullshit) napraat…
Elektrisch rijden lijkt wel een religie, als je eenmaal besmet bent, wordt het heilig en kan men de valide tegenargumenten van anderen niet meer op de merites beoordelen.
Ps.
Wel eens iets over fijnstof uitstoot gelezen, meneer de belerende professor?
Trojan zegt
Klopt ik wauwel inderdaad na wat ik lees, zolang ik maar heb gecheckt dat het uit betrouwbare bron komt. Ik benoem dus wel dat EV’s (o.a. vanwege mijnbouw) tijdens productie vervuilender zijn en de eerste 30k km’s nodig hebben om dat goed te maken. Je hamert er nogal op dat de energieproductie voor EV’s voor de volle 100% efficient moet zijn, houd jij op jouw beurt dan ook rekening met de milieubelasting van de raffinage, het ontzwavelen en het transport van brandstof voordat het eindelijk in je tank aankomt, waarna jouw auto 70% van de energie alsnog compleet verspilt aan warmte en wrijving? Ik hoorde je daar nog niet over.
Samenvatting: Natuurlijk zijn EV’s ook gewoon kut voor het milieu, ze zijn onder aan de streep alleen maar veel minder slecht dan ICE’s, vanwege hun efficiency en mogelijkheid om (deels of geheel) op hernieuwbare energie te rijden. Ik nodig je uit, kom eens met een echt valide tegenargument die ik kan checken in plaats van deze onderbuik-borrelpraat van niveautje De Telegraaf, dan laat ik me graag verrassen hoor.
Ps; ik heb zeker weleens iets over fijnstof gelezen, bijvoorbeeld hier: https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/elektrische-autos-en-fijnstof-hoe-zit-het, ik quote: “TNO gaat er in een van haar onderzoeken vanuit dat de gemiddelde fijnstofuitstoot als gevolg van slijtage bij een elektrische auto circa 25 procent lager ligt dan bij een conventionele auto. Met name de remblokken en -schijven lijken door het regeneratief remmen daadwerkelijk veel minder te slijten.”
pomoek zegt
Ja mijnbouw voor accus is vervuilend. Gelukkig gaat het maken van benzine volledig klimaatneutraal en wordt olie opgepompt in landen die mensenrechten hoog in het vaandel hebben staan.
Toch?
harrie zegt
Misschien willen de Duitsers geen EV meer omdat ze weten dat ze dan op kolenstroom rijden, omdat de Energiewende daar zo’n groot succes was dat ze de kerncentrales maar uitgezet hebben.
tweetyv6 zegt
Ik woon in Duitsland en mijn vrouw rijdt particulier een Fiat 500e
Die hebben we in juli 2020 besteld en werd december 2020 geleverd.
Een Fiat 500e La Prima Cabrio ‘Edition 1 of 500’ – Nieuwprijs toen: €38.500
Maaaarrrrr er zat in totaal €9.000 subsidie bij. Dus ons kosste de auto ‘maar’ €29.500
Door een enorm gat (door illegaal gegoochel met coronafondsgelden) in de staatsbegroting heeft de Duitse overheid eerder dit jaar – van de ene op de andere dag – besloten de subsidies af te schaffen. Zonder transitieperiode o.i.d., echt van de een op andere dag.
Sinds dien worden er amper nog elektrowaggies verkocht want idd veuls te duur.
Fijn hé, die groene bubbel
Hubert zegt
Misschien dit eerst maar eens afschaffen : “Nederland geeft veel meer belastingvoordelen aan bedrijven voor het gebruik van olie, gas en kolen dan gedacht. Het gaat bij die zogenoemde fossiele subsidies om een jaarlijks bedrag tussen de 39,7 tot 46,4 miljard euro”
Hiermee kun je 4miljoen mensen 10.000 euro geven als bijdrage voor een electrische auto.
Ieder jaar weer
herve11f zegt
En wat draagt die fossiele brandstof bij aan de schatkist? Zullen we ze eens van de ene op de andere dag afschaffen? Eens kijken waarmee ze dan allerlei staatsuitgaven gaan dekken, of hoe ze dat geslagen gat gaan dichten?
Hubert zegt
Hetzelfde willen ze toch ook met subsidie voor EV.
Hawkeye72 zegt
De hele groene/ectrische parochie kan vloeken en tieren wat ze willen. Hun grote gelijk van de hoogste toren gillen (zie comments) maar onderaan de streep heeft de klant gesproken en die zien de dingen voor hoe ze zijn.
Trojan zegt
Dat je hierboven op mij niet inhoudelijk reageert snap ik heel goed, dat zou immers alleen maar bevestigen dat het niet waar is wat je roept en da’s natuurlijk niet fijn. Dat de Duitse klanten geen EV’s kopen wil uiteraard niet zeggen dat ze het eens zijn met je (onjuiste) milieu-claims en gelukkig maar, ik schat ze hoger in. De (Duitse) consument kijkt geheel terecht ook goed naar andere factoren die veel meer economisch en praktisch gedreven zijn, precies zoals het artikel ook beschrijft (wat kost het, hoe ver kom ik, kan ik wel laden, wat is de restwaarde, etc.). Op basis van DIE factoren is het heus wel begrijpelijk dat mensen er (nog) geen trek in hebben.
pomoek zegt
De klant bestaat niet. Er zijn genoeg klanten die met veel plezier ev rijden. En sure, er zijn er ook die dat niet doen. En dat geld ook voor klanten van ice auto’s.
En laat het duidelijk zijn: kosten gaan voor alles.
pomoek zegt
15 jaar geleden was het rijden in een EV puur voor hobbyisten. Autos hadden een bereik van 200km, en het laden ging zo traag als stront. Nu is het gewoon mogelijk om naar zuid Frankrijk te rijden in je EV. En doe je er een uurtje langer over dan mensen die met een keer stoppen over de autoroute jagen. Natuurlijk. Een ice auto is nog steeds makkelijker in gebruik als het gaat om lange afstand rijden. Maar binnen NL is dat verschil echt verwaarloosbaar. Helemaal in combinatie met thuis laden. Over 15 jaar is er echt geen practische reden meer om een ice auto te rijden.
herve11f zegt
Een uurtje langer slechts? Echt?