De elektrische motorfiets, een nieuwe markt, kent nog wat kinderziektes.
Harley Davidson is zo’n naam die geen uitleg nodig heeft. Al decennialang voorziet dit Amerikaanse merk de wereld van authentieke motorfietsen ‘volgens traditioneel recept’. Daarom is het ietwat verrassend dat er nu ook een moderne elektrische Harley te koop is. De LiveWire werd vorig jaar onthuld en is sinds september dit jaar te verkrijgen. Elektrische motorfietsen zijn er nog niet zo veel en dat maakt van de LW een pionier.
Natuurlijk is het mooi dat je je naam kunt zetten op het eerste product in een belangrijke nieuwe markt. Toch gaat zoiets hier en daar gepaard met wat kinderziektes. Zo heeft Harley Davidson op het laatste moment, tijdens de productie van de huidige exemplaren, een ‘afwijking gevonden in de kwaliteitscontrole’. Het zou gaan om een klein probleem bij het opladen. Het is niet gevaarlijk om plaats te nemen of te rijden op de LiveWire, maar toch staakt het merk de productie tijdelijk om de controles grondiger door te voeren en na het hervatten van de productie een perfect product af te leveren. Daarom gaat het alleen om een productiestaking, niet om een terugroepactie van mensen die de LiveWire al hebben gekocht. Wel wordt afgeraden om de motor thuis op te laden.
Zoals we al zeiden, ook voor Harley is het nieuw, de elektrische motorfiets. Even in het algemeen over de LiveWire: het is dus een volledig elektrische motorfiets met het accupakket waar bij een normale fiets de motor zou zitten. De accu is voorbereid op snelladen en met een volle batterij kom je rond de 160 km ver. De motor zet 78 kW (105 pk) op de weg. In combinatie met een leeggewicht van 249 kg sprint de Harley van nul naar honderd in drie seconden. Je kunt hem nu bestellen voor 34.000 euro, maar reken erop dat er momenteel wat vertraging zit in de levering van de LiveWire. Wanneer de productie hervat wordt, is niet bekend. (via Wall Street Journal)
breakingpoint zegt
Leeggewicht ja?
rob5nismo zegt
@breakingpoint: remvloeistof niet mee gewogen
JanJansen zegt
@breakingpoint: met een volle accu moet je €300 meer wegenbelasting betalen zo zwaar.
Mijn laptop met een volle harddisk is ook al niet te tillen.
jagftype zegt
Werkt niet. Wil je een keer een ritje naar de Eifel, sta je bij de grens al stil.
Geef maar een seintje als de range minimaal 300 is, dan kijken we verder.
fanboy zegt
@jagftype: Die Zero van laatst kan dat en snelladen.
En die maken al sinds 2010 elektrische motoren dus ik verwacht geen vertraging in productie :P
sbk74 zegt
@fanboy: de Zero kan wat sneller AC laden tegen een stevige meerprijs. Een Energica kan 25kW DC laden, dat is snelladen.
fanboy zegt
@sbk74: 25KW DC is best netjes op zo een kleine accu. Goed om te weten.
Maar als je op 4KW kan laden dan is een lunchpauze meestel al voldoende.
rolov zegt
@jagftype: mijn motor red ook maar 200 km. En ik tank rond de 150km dan.
bpc zegt
@rolov: tanken duurt dan ook maar 2min ;)
vroaaaaaaaaaar zegt
@jagftype: deze motor is dan ook niet bedoelt voor “een keertje naar de Eiffel”. Met de 180 km range is ie prima voor woon-werk reizen.
boomhauwer zegt
@vroaaaaaaaaaar: dan zijn er betere en goedkopere alternatieven als je enkel en alleen woon-werk bekijkt.
kennone zegt
Ik houd het mooi bij mijn 92er 900SS
johnhert zegt
Wel fijn, een stille Harley. Maken altijd véél te veel kabaal. En ze klinken ook nergens naar…
bierbuik zegt
Het is geen terugroepactie, maar het wordt wel afgeraden de motor thuis op te laden. Bij het grofvuil dan maar?
emping zegt
@bierbuik: precies mijn gedachte.
lithiumion zegt
Ik vind ‘t een magnifiek apparaat met een passend geluid, een soort toenemende fluittoon. En ach vwb het bereik… de eerste auto’s reden amper 15 km/u en kwamen minder ver dan een paard op een baal hooi. Als ze uberhaupt al ver kwamen op de wegen toendertijd…Dat gaat in de toekomst alleen maar beter worden.
rammillius zegt
Misschien toch eens een motorrijbewijs halen ? toeren met de motor lijkt me soms leuker dan met een auto ?
JanJansen zegt
@rammillius: als je in de stad woont zeker. Je staat altijd vooraan bij het stoplicht. Nooit meer files.
Je bent wel een rijdende donor, maar die moeten er ook zijn.
Volvo_440_turbo zegt
Eindelijk eens goed EV-nieuws! :D
tttijn zegt
Lijkt me.wel gaaf een elektrische fiets, in tegenstelling tot een wat ik vind van zo’n auto.
tjorque zegt
Elektro moto zou ik voor werkverplaatsingen nog overwegen maar niet voor de fun. Daar hoort immers echt wel het rauwe kantje van gecontroleerde explosies enz bij ?
Dizono zegt
@tjorque: als je van een potje stevig sturen houdt is dit de leukste Harley ooit. Ding klopt echt aan alle kanten, looks, rijden, geluid. Als dit de toekomst van elektrisch motorrijden ja, dan zie ik die met vertrouwen tegemoet.
vetnek zegt
Jammer dat ze de stekker er uit getrokken hebben.
erce zegt
€34.000,- dan vallen de prijzen van elektrische auto’s nog best mee…