Maar wacht, EV-taxi’s zijn toch superieur? Wat is dit dan?
Elektrisch rijden is de toekomst, dames en heren! Dat is bij velen wel bekend, maar de hele overgang gaat nog niet van harte. Dat blijkt alleen vandaag al. Zo was de vooruitziende blik van het progressieve Utrecht niet vooruitziend genoeg, waardoor er nu een tekort is aan stroom in de Domstad. Ook zijn elektrische auto’s vreselijk duur om te ontwikkelen en produceren, waardoor Renault de volgende Clio nog eventjes een plofmotor geeft.
En nu zijn we aanbeland bij artikel nummertje drie. Het eveneens progressieve New York City (naar Amerikaanse maatstaven althans) heeft ook te kampen met te veel vooruitstrevende mensen en ondernemers die elektrisch zijn gaan rijden. Vanuit de gemeente NY werden Uber- en Lyft-ondernemers bedolven onder incentives om elektrisch te gaan rijden.
Niet voldoende stekkers voor EV-taxi’s
Net als in Utrecht realiseerde men vrij snel dat de infrastructuur niet berekend is op een groot aantal elektrische auto’s die constant stroom nodig hebben. Maar elektrische auto’s hebben toch een veel hoger rendement dan auto’s met een verbrandingsmotor? Ja, dat klopt helemaal, maar het probleem is dat de energiedichtheid – nog altijd – extreem slecht is in vergelijking met een druppel benzine, laat staan een druppel superieure diesel. Ergo: ondanks die enorme accu’s waardoor een EV extreem zwaar wordt, moet je constant dat ding aan de stekker hebben.
En het probleem in New York City is dat er simpelweg niet voldoende stekkers zijn. Ja, het aantal laadpalen groeit gestaag in The City That Never Sleeps, maar het valt in het net met de explosieve groei van elektrische auto’s. En veel van de EV’s worden gebruikt als taxi voor Uber en Lyft. Het resultaat? Ellenlange rijen bij de laadplaatsen. Via Twitter laat Giorgi Avaliani zien hoe dat issues eruit ziet:
Na het wachten weer wachten
Het probleem is nog best vreselijk. Niet alleen moet je namelijk 40-50 minuten wachten voordat je weer een beetje acceptabele range hebt. Nee, je moet eerst anderhalf uur wachten voordat je überhaupt kunt gaan laden! Het is ook niet zo dat je op zoek kan naar andere laadplaatsen, want die staan ook vol, veelal met EV-taxi’s. Oplossingen zijn er nog niet direct. In New York is het bijzonder lastig om thuis te laden, dus ben je aangewezen op laadstations en daarvan zijn er nu (nog) te weinig.
Nou, het elektrobashen is lekker begonnen! Links en rechts druppelen de berichten binnen dat elektrisch rijden helemaal niet zo zaligmakend is als we hadden gehoopt! Nu schetst voorgaande zin een bijzonder ongenuanceerd beeld. Dit zijn natuurlijk typische groeipijnen. In principe is het nooit verkeerd om te veel te investeren in infrastructuur. Maar ja, je moet je maar afvragen of je nu al wil instappen of toch liever wil wachten totdat je echt 600 km op een accu kan rijden en laden in 10 minuten gefixt is. Tot die tijd is het smoezen bedenken waarom het zo lekker is om te mogen wachten.
Via: InsideEVs
Imagecredit: Giorgi Avaliani via Twitter dat nu X heet.
petroldrinker zegt
“Elektrisch rijden is de toekomst, dames en heren! Dat is bij velen wel bekend”
Uhm absoluut niet, het word ons door de strot geramd als zijnde de toekomst, maar is gewoon inferieur tegenover een ICE..
Kan je 90min wachten om daarna nog is 90min er aan te staan, ben je gewoon 3 uur kwijt voor iets wat met een vloeibaar goedje binnen 5 min kan, laat het eens heel overdreven druk zijn en 15min worden als je moet wachten…. dan kan je dus 12x tanken in de tijd van 1x je ev vol gooien, wat een geweldig toekomst word dat zeg…
str8six zegt
Haha, wat een armoe hè.
hotze zegt
Waterstof is de (iets verdere) toekomst, maar eerst allemaal een elektrische auto, al dan niet door de strot geduwd.
Itso zegt
Waterstof voor particulier vervoer is sience fiction. Het totale energie-rendement is ruw geschat even slecht als dat van een ICE, tussen 30% en de 40% ongeveer en de rek is er al uit.
Het rendement van BEV’s ligt op ongeveer 80% en loopt nog op.
no brainer dus.
V8Vantage zegt
Je vergeet dat ontwikkelingen nooit stilstaan. Dus er zit nog wel wat rek in hoor. Daarbij, één oplossing heeft nog nooit gewerkt. Je hebt altijd meerdere oplossingen nodig om het voor iedereen werkbaar/leuk te houden.
2scan zegt
Wat een beperkte blik op EV’s zeg. Kijk gewoon eens naar het rendement / de efficiency van het uit de grond halen van de brandstof tot het omzetten in beweging in een ICE en vergelijk dat met die van een EV. Als je dat begrijpt, snap je dat het eigenlijk belachelijk is dat je nog in een brandstof aangedreven auto stapt…
b00st zegt
Tenzij je een oprit hebt, dan wordt het ineens een actie van 10s, oftewel 90x minder dan tanken. Handig he, random cijfers kiezen.
Johanneke zegt
Jij hebt zo’n beperkte blik eh. Het is een transitie, die gaat niet in een dag of 2.
Als je er over 20 jaar nog bent, kijk dan eens waar het staat. Wedden dat je met een EV dan een grotere range hebt dan de ICE auto’s van nu, en loeisnel kan laden?
Ga jij lekker door met de rest van je leven fossiele brandstoffen (welke ooit op / niet meer rendabel zullen zijn) verbranden. Gelukkig zijn er mensen die wel mogelijkheden tot verbetering zien. Als je ziet hoe ontzettend ver technologie an sich de afgelopen 30 jaar is gekomen, dat gaat niet stoppen.
gezondverstand zegt
Alleen zodra ik een eigen laadpunt en zonnepanelen heb zal ik een EV kopen. Maar ik vrees dat ik voor die tijd al gedwongen zal worden over te stappen omdat fossiel onbetaalbaar gemaakt wordt of weggepest door beperkingen waar en wanneer je mag rijden.
faalhaas zegt
Ik ben geen EV rijder, maar als ik vandaag een auto moet kopen dan kan ik gewoon een niet-EV kopen. Door de strot duwen valt dus wel mee Karen.
stekkerkoning zegt
Je hoeft dus meestal niet te wachten tijdens het opladen he, want dat kan als je de auto niet gebruikt!
Dat NY te weinig palen heeft en dat de chauffeurs individueel ondernemertje spelen, is ergens wel spijtig. Met een fatsoenlijk contract is het snelladen onder werktijd en weet de baas niet hoe snel die moet zijn om het opladen goed geregeld te hebben.
dawwg zegt
-edit: jazeker! Dankjewel! –
potjak zegt
Eat, work, charge, sleep and repeat.
minimoke1984 zegt
Gelukkig wonen we ook allemaal in NY.
Buiten dat.. heb nog nooit (inmiddels alweer bijna 200.000 ev kms achter de kiezen staan wachten op een beschikbare lader. Wel in t begin niet werkende laders(Ionity oa.) gehad in Spanje, maar werken tegenwoordig helemaal top. Heb op benzine/diesel vaker staan wachten omdat er gestaakt werd of op was. Dus wat een geweldig artikel dit. Pfff. Al dat anti Elektra enz. Laat mensen lekker vrij om te kiezen. Milieu? Ja er zal misschien 5% ev rijden om t milieu maar die anderen doen t, net als ik, om de prijs
anthwan zegt
Gestaakt? In welk continent? Heb daar met met 500.000km nog nooit last van gehad, dat ik niet kon tanken in dit deel van de EU.
V8Vantage zegt
Lees het artikel nog eens.
Itso zegt
Beetje triestig, er staan ergens ter wereld een paar auto’s in een file en het is weeral een artikel waard.
De tankfiles in Luxemburg al vergeten tijdens de jaarlijkse vakantie richting zuiden?
Roskampies zegt
Ja dat is zo een vreemd fenomeen. Voor die paar centen op je vakantie rit vrijwillig kiezen om in een file gaan staan om te tanken.
Flutterbear zegt
Het scheelt wel iets meer en vaak gecombineerd met tabak. Zelf in Frankrijk ook regelmatig bij de pomp moeten wachten terwijl de snelladers vrij waren.
thearchitect zegt
Ik merk vooral dat de ‘klassieke’ automobilisten denken dat EV-rijders elektrisch rijden als zaligmakend zien, maar ik geloof dat het merendeel van de dagelijkse EV-rijders (mijzelf incluis) dit helemaal niet als zodanig beschouwen.
Net zoals fossiele brandstoffen heef elektriciteit als ‘brandstof’ ook zijn voor -en nadelen.
Ik rijd nu een jaar zeer tevreden in een Tesla S, maar zaligmakend of iets in die trant is het zeker niet.
mashell zegt
Laat wachten nou net de kernactiviteit van een taxichauffeur zijn.
tazmania zegt
In 25 jaar tijd nog nooit meegemaakt dat de benzine of diesel op was. Ben geen EV tegenstander, integendeel;-)
rollingstoned zegt
Ik kan me de autoloze zondagen nog wel herinneren, was in 1973-74 ;-)
MarcoM zegt
En zo valt weer en droom in duigen. Nee geen EV zolang dit circus doorgaat. Ook in ons land nog lang niet op orde met de 11kw paaltjes die amper 4 afgeven in de wijk.
arta zegt
Ik heb wel eens gehad dat er een laadklepje vast zat en ik daarom niet kon laden. Wellicht ook leuk voor een item over EV’s?
Kijk ook maar naar Noorwegen; daar is na de adoptie van EV’s het land ook tot stilstand gekomen.
Non stop zijn daar autobranden en men kan nauwelijks nog op het werk komen.
#sarcasme uit
papa zegt
Kijk eens op YouTube en zoek dan op “ev market crash.”
V8Vantage zegt
Wel oppassen voor de ‘fuik’ ;-)
Robin zegt
Hahaha. Mainstream media achterna lopen en spectaculaire titels gebruiken om kijkers te lokken 🤣.
In 2023 groeide het marktaandeel EV’s wereldwijd. Het is vooral een crash voor legacy auto 🤔
stekkerkoning zegt
Eeuhm willeme de toekomst is nu! Hyundai Ioniq 6 heeft 400+ km reëel rijbereik en zit echt met een kwartiertje weer op 80 %. Tesla schijnt ook een aardig deuntje mee te fluiten.
Artikel leest alsof jullie net een sponsordeal met Shell hebben binnengeharkt, waarbij ieder punt van kritiek op een ev goed is voor een paar liter peut voor de redacteur van dienst. Hoop vurig dat nicolasr voor elektroautopropaganda mag gaan zorgen in ruil voor gratis snelladergebruik.
willeme zegt
@stekkerkoning:
Realistisch mag je blij zijn dat je 350 haalt. Dat is relatief gezien erg goed hoor, maar voor een tripje naar Weil Am Rhein moet ik dan 3-4 keer laden met een beetje doorrijden, terwijl mijn superieure 330d dat OP 1 TANK doet ;-).
Betreft het artikel: we hebben geen sponsordeal binnengehaald en ik betaal mijn diesel zelf. Net zoals jij bij Groen7 vrij was om te schrijven wat je wilde, mag ik dat natuurlijk ook ;-).