Ook in 2022 kun je bij de aanschaf van een EV weer rekenen op subsidie. Wat verandert er volgend jaar? En wat niet?
Heel zakelijk rijdend Nederland zoeft al jaren rond in een gesubsidieerde EV. De verkoop van EV’s aan particulieren stelde echter lange tijd weinig voor. Daarom introduceerde de overheid in een 2020 een nieuwe financiële prikkel om ook de particuliere rijder over de streep te trekken: een aanschafsubsidie. Dat was niet tegen dovemansoren gezegd. Het potje was vorig jaar en dit jaar in een mum van tijd leeg.
Gelukkig is er volgend jaar een nieuwe ronde met nieuwe kansen. Vorige maand werd bekend hoeveel geld er precies beschikbaar was. Daarvan hebben we jullie toen uiteraard meteen op de hoogte gebracht, maar nu gaan we hier nog wat uitgebreider op in.
Bedrag
Het bedrag waar het allemaal om draait (voor de koper in ieder geval) is de hoogte van de subsidie. Dit jaar ging het nog om een korting van €4.000 op de aanschaf van een gloednieuwe EV. Het was al bekend dat dit bedrag in 2022 omlaag zou gaan. De planning was dat het €3.700 zou worden. Het kabinet heeft dit echter naar beneden bijgesteld omdat de “prijs- en aanbodontwikkelingen sneller gaan dan gedacht.” Op Prinsjesdag werd bekend dat het bedrag nu uitkomt op €3.350.
Dat geldt dus voor nieuwe EV’s. Daarnaast is er wederom subsidie beschikbaar voor een elektrische occasion. Dit bedrag is wel gelijk gebleven. Het gaat opnieuw om €2.000.
Budget
Het bedrag is weliswaar gedaald, maar het goede nieuws is dat er volgend jaar meer mensen van kunnen profiteren. De overheid smijt er namelijk flink meer geld tegenaan. Dit jaar was er €14.400.000 beschikbaar, maar daarvan was nog maar €1.108.000 over. Vorig jaar was er namelijk ook al uit het potje van dit jaar geput. Het resultaat: de subsidie voor dit jaar was 5 januari al op.
Voor 2022 komt er daarom fors meer budget beschikbaar. Voor nieuwe auto’s is er nu €71 miljoen beschikbaar. Voor tweedehands EV’s is er een budget van €20,4 miljoen vrijgemaakt. Ook dat is meer dan dit jaar, want het budget voor occasions was nu €13.500.000. Dit potje ging overigens een stuk minder snel leeg dan het potje voor nieuwe auto’s. Dat duurde tot augustus.
Spelregels
Er zijn uiteraard ook in 2022 weer spelregels verbonden aan het aanvragen van de EV subsidie. Die blijven in 2022 ongewijzigd ten opzichte van dit jaar. Voor de volledigheid zullen we ze nog even met jullie doornemen. Wel zo makkelijk.
Cataloguswaarde
Om in aanmerking te komen voor de EV-subsidie moet de catalogusprijs van een auto tussen de €12.000 en €45.000 liggen. Die ondergrens is tamelijk overbodig, want de goedkoopste elektrische auto (de Dacia Spring) kost €17.890. De bovengrens is des te belangrijker, want daardoor vallen veel auto’s af. Denk bijvoorbeeld aan een Tesla Model 3, een Ford Mustang Mach-E en een Polestar 2. Uiteraard zijn er ook auto’s die net op het randje zitten, zoals de Volkswagen ID.4 en de Skoda Enyaq. Als je iets teveel opties aanvinkt kun je fluiten naar de subsidie.
In totaal bestaat de lijst met modellen die in aanmerking komen momenteel uit vijftig auto’s. Dat zijn er nog aardig wat, maar daar zitten ook bedrijfswagens bij en obscure EV’s die niemand koopt. Ook auto’s die niet meer leverbaar zijn staan op deze lijst.
Gebruikte EV’s
Dat laatste heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat er ook voor elektrische occasions subsidie beschikbaar is. Dit gaat om dezelfde auto’s die nieuw in aanmerking voor de subsidie zijn (of zouden zijn) gekomen. Ook hier moet de cataloguswaarde namelijk tussen de €12.000 en €45.000 zitten.
Daarnaast zijn er nog een aantal specifiek spelregels voor gebruikte auto’s. Als je bijvoorbeeld een EV bij een particulier koopt, kom je niet in aanmerking voor de subsidie. Daarvoor moet je een occasion bij een RDW-erkend autobedrijf hebben gekocht. Voor degenen die wat bijzonders willen kopen: de subsidie geldt niet voor auto’s die omgebouwd zijn naar EV. Elektrische oldtimers worden dus niet gesubsidieerd. Althans, niet op deze manier.
Na 2022
We kijken ook alvast even vooruit, hoe het er na 2022 aan toe zal gaan. Het plan was eerst om de subsidie af te bouwen tot en met 2025. Nu de subsidie voortijdig is verlaagd naar €3.350, wordt alles een jaar naar voren gehaald. De subsidie zou eigenlijk volgend jaar naar €3.700 gaan en pas in 2023 naar €3.350.
Volgens de nieuwe planning loopt de subsidie nu tot en met 2024. Dan kun je nog rekenen op €2.250. Het jaar daarop zul je als particulier een EV volledig uit eigen zak moeten betalen. De subsidie voor gebruikte EV’s blijft overigens tot het einde €2.000. Uiteraard is dit alles onder voorbehoud, want de overheid wil nog wel eens van gedachten veranderen.
marcomanta zegt
Waarom denkt onze overheid anders dan wij werkende mensen. Ik zal het nog 1 keer uitleggen: geef een riante sloop premie op sterk vervuilende auto’s zodat ook de gewone man met flinke subsidie aan overstappen kan gaan denken. Nu gaat de leaserijder cq werkgever weer aan de haal met fikse kortingen en na de leaseperiode, hup het land uit.
Richmond zegt
@marcomanta: precies dat. Je hebt er veel meer aan om de oude euro 3/4 modellen van de weg te halen en laten vervangen voor een euro 5/6 model dan sturen op ev vanuit nieuw verkoop. Lease rijdt sowieso al in schone auto’s. Alleen omdat zij het meest rijden zijn ze nog niet de Grootste vervuilers.
Reinier zegt
De euronormen gaan niet over CO2. Moderne auto’s zijn niet perse schoon qua CO2, zeker SUV’s niet. Daar heb je een EV voor nodig. Autofabrikanten kunnen alleen de CO2 normen behalen door een flink deel van hun auto’s als hybride of EV te verkopen.
flutterby zegt
@marcomanta: deze subsidie geld niet voor zakelijk auto’s.
Persoonlijk zie ik niet waarom we onderscheid maken tussen nieuw en gebruikt. Tenslotte hebben wij geen eigen industrie die we een hand boven het hoofd moeten houden zoals in Frankrijk en Duitsland.
Reinier zegt
Voor het klimaat maakt het niet uit of een EV in Duitsland of Nederland rijdt. Het maakt dus ook niet uit of een EV naar het buitenland wordt verkocht.
detroitv8 zegt
Nah, ik wacht nog even. Vanmiddag voor de lol online gekeken naar een 2020 Corsa-e. Voor minder dan €26.000 incl. BTW heb je er eigenlijk geen. Da’s de nieuwprijs van een geinig aangeklede 2022 Corsa automaat.
detroitv8 zegt
@detroitv8: daarbij heb ik het idee dat de bonus op occasies en nieuw de particuliere prijs juist omhoog drijft. Zeg nou eerlijk, de ontwikkeling van EV’s gaat best rap. Een paar jaar oude EV is eigenlijk technisch gezien al niet meer interessant, maar waarom zijn die krengen nog steeds zo mega prijzig.
Vroeger was alles beter, toen je de Renault Fluance (haha) voor een appel en een ei kon kopen.
Stellantis rules the sky zegt
Als je de lijst doorneemt, zie je dat er heel veel Stellantis modellen op staan. Benieuwd of dat het dumpen van VAG modellen nog gaat beïnvloeden.
Variomatic zegt
@Stellantis rules the sky: ik denk echt dat driekwart hier geen idee heeft wat je de hele tijd met ‘Stellantis’ bedoelt..
Jantje_555 zegt
ik hoop toch dat mensen op een autoblog dit wel hebben
dutchneon zegt
Mooi waardeloos, je krijgt de subsidie bij tweedehands alleen als je bij een autobedrijf koopt….
Als je handig particulier koopt is de basisprijs al 3000 lager….
dree16v zegt
Wat mij irriteert is dat je op elektrische auto’s en isolatiemateriaal nog steeds btw betaald. Als het allemaal zo belangrijk is gooi dan de btw eraf of gebruik het lage tarief van 9%. Waarom moet de overheid altijd verdienen als ik wat koop?