De EV rijders gaan terug naareen auto met verbrandingsmotor als er geen fiscale prikkels zijn.
De hele wereld gaat binnenkort naar de Filistijnen. We verbruiken allemaal veel te veel energie en stoten daarbij te veel CO2. Boeren moeten wieberen, we moeten op zo’n maffe inductieplaat koken en de auto moet elektrisch aangedreven zijn. Boeren krijgen een oprotpremie om ze te ontmoedigen. En om de plofmotor vaarwel te zeggen, zijn er vele fiscale voordelen om de automobilist in de EV te krijgen.
Bijtellingsvoordeel, geen motorrijtuigenbelasting, geen accijnzen op stroom en ga zo maar door. Ook al ben je niet enorm begaan met het milieu, dan nog zijn er zat redenen om elektrisch te gaan rijden. Daarbij bieden EV’s ook de nodige voordelen. Ze zijn stil, krachtig, comfortabel en je hoeft ze niet warm te rijden.
Helft EV rijders terug naar auto met plofmotor
Maar wat blijkt, het is niet voldoende. Volgens een onderzoek uitgevoerd door de Rijksuniversiteit Groningen en Vereniging Elektrische Rijders gaat bijna de helft straks weer terug naar de auto met plofmotor als de fiscale voordelen zijn verdwenen. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. De conclusies waren schokkend voor hen.
Eh, echt? Men had voorheen dus niet het idee dat automobilisten kiezen voor een benzine-auto als er geen financiële stimulans is? Nou, niet in deze omvang, kennelijk. Niet iedereen is overtuigd van de kwaliteiten van een elektrische auto. Er kleven natuurlijk ook wel een paar nadelen aan het concept van de EV voor mensen die dagelijks veel kilometers moeten afleggen. Op een gegeven moment wordt je dat constante wachten bij laadpalen wel een beetje zat, blijkbaar.
EV aanzienlijk duurder (zonder subsidie)
Maar het wegvallen van de fiscale voordelen betekent niet zozeer dat een elektrische auto even duur als een auto met verbrandingsmotor, maar aanzienlijk duurder. Elektrische auto’s zijn namelijk enorm prijzig.
Daarbij is het bedrag dat je kwijt bent aan motorrijtuigenbelasting afhankelijk van het gewicht. Een kleine Mini Electric weegt 1.440 kg, een Honda e doet 1.505 kg en een Peugeot e-208 weegt 1.530 kg.
Voor particuliere rijders is de vrijstelling van de MRB een belangrijke incentive. De zakelijke rijder kan de bijtellingskorting waarderen. Maar liefst 44% stapt weer over naar een auto met verbrandingsmotor als de voordelen stoppen. EV rijders gaan weer terug naar de benzinemotor met de huidige constructie.
Kapot belasten
Voor de Tweede Kamer is dit wel even een dingetje om zich over te kunnen buigen. Er is overigens nog niets definitief qua motorrijtuigenbelasting. Nu betaal je die nog niet, maar het is best mogelijk dat je een speciaal tarief gaat betalen voor een EV. Dat gebeurde ook met zuinige PHEV’s, waarvoor er een halftarief was.
Oh, en onze overheid kan natuurlijk heel erg gemakkelijk de elektrische auto interessanter maken zonder kortingen te geven. Gewoon de fossiele auto nóg veel zwaarder kapot belasten. Dan zijn de klimaatdoelen zo gehaald! Drie keer raden waarvoor men gaat kiezen…
Imagecredits header: NBC Studios
Via: De Telegraaf
XO101 zegt
Ik ga ook voor een plofmotor zodra de 5 jaar goedkope bijtellingsregeling van mijn huidige EV voorbij is, EV is leuk voor een beetje rondcrossen rond de woonplaats en op en neer naar je werk, maar voor vakanties, weekendtrips en lange zakelijke ritten naar beurzen in Europa toch echt te onhandig.
Ik geniet elke dag van het koppel, snel optrekken en niet hoeven warm rijden van m’n EV. Maar de hoeveelheid laadpalen die volstaan, het niet doen, of gewoon veel te weinig vermogen hebben om een beetje deftig door te laden geeft veel meer irritatie dan dat die voordelen goed maken.
audirs3 zegt
Ben ik wel benieuwd naar wat voor EV je hebt. Ik heb zelf een IONIQ5, sta ik max 12 minuten bij een laadpaal, ook voor beurzen in Denemarken of Oostenrijk gaat het prima. En in NL bespaar ik heel veel tijd want ik sta nooit meer aan de pomp, laad altijd op bestemming. Dus ieder zijn ding.
marcomanta zegt
Ja leuk, maar wat kost jou Ionic5… dat bedoel ik, tja als je baas betaald, dat is lekker makkelijk praten, dan kost het jou misschien 200 per maand of zo.
megaand zegt
Uh nee, 16% van 55.000 is nog steeds zo’n 400€.
marcomanta zegt
Helemaal mee eens.
kromatic zegt
Goh, de gemiddelde automobilist, dus niet de autoliefhebber koopt/rijdt altijd met zijn of haar portemonnee. Daarbij zijn kleinere auto’s op benzine in bepaalde usecases al weer een stuk voordeliger dan elektrische auto’s als je geen zonnepanelen hebt.
Rudy zegt
Was te verwachten. Zakelijke voordeel is al grotendeels verdampt, alleen de onderkant van de markt is nog interessant. Je zit al heel snel in een situatie dat een EV qua bijtelling niets goedkoper is dan een hybrid of normale brandstof auto, zeker in het premium segment.
Kijk je tussen een i4 of een 3 serie (hybrid) is er met een aanschafprijs verschil van €10k al geen verschil meer in bijtelling (de EV is zelfs duurder). Ga je 2x per jaar richting het zuiden dan is de keuze al niet zo ingewikkeld meer als je enige waardering hebt voor gebruiksgemak.
Flutterbear zegt
Wie zit er over 5 jaar nog op een hybride te wachten? Daarnaast is BMW een bijzonder slecht voorbeeld met “power of choice”. Tesla laat zie dat je voor véél minder geld een beter EV kan bouwen. Toyota noemt het zelfs geweldig terwijl het voor Tesla alweer ouderwets is.
Liever 4x per jaar een uurtje langer onderweg dan in Nederland te hoeven tanken. Wij rijden 15.000 km/jaar privé met onze eGolf met 200 km bereik en ga er niet eens mee naar kantoor. Heerlijke auto, lekker incognito.
cloverleaf zegt
Maar 15k en geen woon werk verkeer. Ja jij bent echt het juiste voorbeeld.
Flutterbear zegt
Gemiddelde ligt onder de 10k, dus nee wij rijden meer en dus geen juist voorbeeld. In dat gemiddelde zullen echter ook veel zakelijk kilometers zitten.
potver7 zegt
Dat gemiddelde is per auto natuurlijk, niet per huishouden. Dat is nogal een verschil.
potver7 zegt
Inderdaad ja, het juiste voorbeeld. Zouden meer mensen moeten doen…
petroldrinker zegt
Ga jij maar lekker staan bij je paal, ik tank gewoon liever om de dag 👌 bovendien sponsor ik liever arabieren die er nog leuke dingen van doen waar wij van kunnen meegenieten, ipv zoals de hollanders alles oppotten en achter gesloten deuren houden…
Flutterbear zegt
Sta jij maar bij de pomp, ik sta nooit bij de paal te wachten..
marcomanta zegt
Onderweg laden?
Flutterbear zegt
Dat kan inderdaad ook, ja. Meestal combineren met een hapje eten. De dagen dat wij er 200 km op een dag doorheen jagen zijn meestal ook waarbij een pauze gewaardeerd wordt.
Echter sta ik dan niet als een guppie naast te pomp om daarna in de rij te staan om veel te veel te betalen, of dat je voor vertrek eerst nog langs de pomp moet.
vondick zegt
Huh?. Om de dag? Ik tank om de maand met de benzinewagen. De rest doen we met de elektrische bakfiets, elektrische scooter en elektrische Smart.
Doe ik overigens hoofdzakelijk voor het milieu, en op de tweede plaats om achterlijk sloom rijgedrag van anderen en drukke wegen te vermijden.
lekkerlinksrijden zegt
Maar, het gaat toch om het milieu want daar doen we het voor, toch?
geecee zegt
Zeker! Totdat je aan hun portemonnee komt, dan hebben ze ineens schijt aan het milieu
petroldrinker zegt
Uhm nee, we doen het deels omdat we verplicht worden door de overheid, niks meer niks minder
RutgerK zegt
Eat een raar onderzoek! Er is dus geen vergelijking te maken.
Wat zou je rijden, een EV van 60.000 euro en 1800 kilo of een auto met plofmotor die 150.000 kost, 2400 kilo weegt en gemiddeld 1 op 7 rijdt.
Mensen maken hun leven vaak interesaanter dan het is. De EV en plofmotor worden in rap tempo even duur en het gewicht is maar een methode om de hoeveelheid wegenbelasting te bepalen. Dat gewicht niet meer de methode is voor de toekomst is duidelijk.
Maar goed voor 95% voldoet de EV beter dan een ICE auto.
joki zegt
Ik dacht het al, niemand werpt op dat het aan het onderzoek ligt. Want als het op elektrisch rijden aankomt gaat het altijd wel om een fout hierin.
Het jammere is dat het blijkbaar onmogelijk is om hier uit te spreken dat de verschillende vormen van aandrijving, naast elkaar misschien de beste optie zijn om tot een acceptabele, realistische uitstoot te komen. Hoe alles te belasten of juist promoten ga ik niet beslissen, dat beslist de democratie…
Maar aangezien ieder zijn mobiliteit andere noden heeft kan er perfect van verschillende energievormen gebruik gemaakt worden. Bijkomend voordeel is ook dat we dan onze afhankelijkheid spreiden, bvb niet enkel van oliestaten voor olieprodukten of van China ivm grondstoffen batterijen,…
Ik reis bvb erg graag met de wagen, hierom zou ik nu absoluut geen elektrische wagen kopen, je kan dan stellen dat ik mijn buurman zijn lucht verpruts, maar ik ga wel 2, zo mogelijk 3 maal per week met de fiets werken, enkel 17km en met een op spierkracht aangedreven fiets, de oude methode dus…
Ik ben er dus nog niet zo zeker van dat de schade die ik het milieu berokken groter is dan deze die mijn buurman met zijn elektrische Audi die ongeveer 100 km per dag rijdt, en leasewagen dus elke 4jaar een nieuwe. Het is ook bijna onmogelijk dit alles correct te onderzoeken maar ik wil pleiten voor een wat minder goed versus slecht, of zwart-wit denken want in grijs zitten meer schakeringen…
By the way, mijn echtgenote heeft ook wel een leasewagen dus zo onschuldig ben ik nu ook weer niet, maar deze blijft wel 5jaar…
steephh zegt
@joki
Wat is er mis met elke 4-5 jaar een nieuwe leaseauto? Het is namelijk niet zo dat deze hierna naar de sloop gaat. Deze vervangt weer een andere, schadelijkere (verbruik/uittstoot) auto. De auto die vervangen wordt, vervangt ook weer een oudere, schadelijkere auto, etc etc.
Mensen staren zich vaak blind op het productieproces van een auto, maar vergeten dat (zowel met brandstofauto’s als batterij-elektrisch) vrijwel alle uitstoot plaatsvind gedurende het rijdende leven van de auto zelf. Wat de uitstoot per gereden kilometer is, dat telt het hardste mee!
Zie je buurman of je echtgenote als leaserijders niet als schuldigen, zij zorgen er juist voor dat tweedehands / derdehands auto’s betaalbaar worden voor de mensen die het minder breed hebben. Super dus!
berlinetta zegt
Waarom is het eigenlijk dat leaseauto’s altijd na 4-5 jaar worden ingewisseld. Weet je dat?
steephh zegt
@berlinetta
“Direct na afloop van de periode van 60 maanden wordt het percentage opnieuw vastgesteld aan de hand van de regels die op dat moment gelden.”
Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/verandering_inkomstenbelasting_vorige_jaren/veranderingen-inkomstenbelasting-2022/bijtelling-privegebruik-auto-2022
Dat percentage is dan meestal hoger door nieuwe bijtellingsregels die minder gunstig zijn voor oudere voertuigen, mede door voortschrijdende techniek (aka zuiniger, minder uitstoot). Verder worden onderhoudskosten veel minder voorspelbaar en nemen over het algemeen toe.
In theorie zou je gewoon door kunnen leasen tegen hogere kosten, maar voor veel mensen zal dat geen optie zijn omdat ze veelal hun maximale leasebudget verbruiken.
potver7 zegt
Het gelijkwaardige alternatief van een EV van 60.000 euro en 1800 kilo is een ICE van 40.000 euro en 1400 kilo die 1 op 17 rijdt.
En gewicht doet wel degelijk meer dan alleen de MRB te bepalen. Hoger gewicht zorgt per definitie voor een hoger energieverbruik. En daarbij zorgt dat hogere gewicht ook voor grotere schade igv ongevallen door de hogere kinetische energie, waardoor enerzijds de carrosserieën zwaarder uitgevoerd moeten worden (met nóg hogere belastingtarieven tot gevolg) en anderzijds de verzekeringspremie’s stijgen.
Dat auto’s met ICE duurder worden heeft helemaal niks met stijgende kostprijzen te maken, maar vooral met marketing en andere verdelingen van winstmarges bij fabrikanten.
petroldrinker zegt
Hulde aan de mensen die de overstap maken naar brandstof autos weer, die verdienen een lintje vd koning!
pomoek zegt
Ja logisch natuurlijk. Elke Euro die je verdient kun je maar één keer uitgeven. Er zijn nu ook genoeg mensen die met alle plezier in een EV zouden stappen omdat nu eenmaal minder slecht is voor het klimaat maar dit om financiële redenen niet kunnen doen.
We leven in een bizarre tijd waarin autobrandstoffen relatief goedkoop zijn en elektriciteit en aardgas enorm in prijs zijn gestegen. We zullen elke vorm van subsidie in de fossiele energie moeten stoppen en nog harder moeten inzetten op duurzame energiebronnen.
Robert zegt
Ik kan het alleen maar met je eens zijn. Alleen ligt de focus van onze overheid totaal verkeerd:
– inzetten op duurzame energiebronnen kan niet zolang er onvoldoende wordt geïnvesteerd in de onderliggende infrastructuur. Een overheidsfalen wat inmiddels al bijna de twee decennia aantikt…
– duurzame energie in de vorm van groen opgewekte elektriciteit vereist accutechnologie. Alhoewel deze technologie nog volop in ontwikkeling is, is de ontginning, delving en productie zeker zo milieubelastend als winning en raffinage van olie. En waar we qua afhankelijkheid proberen los te komen van Rusland, binden we ons met handen en voeten vast aan China.
– subsidieregelingen die enkel een financiële prikkel stimuleren zonder tegenprestatie van de subsidie ontvangers. Deze hebben ervoor gezorgd dat er miljarden in de zakken van fabrikanten, importeurs, dealers, leasemaatschappijen en leaserijders is verdwenen. Gewoon, als in: gratis geld.
– alternatieve (synthetische) brandstoffen en vernieuwende inzet van bestaande technologieën krijgen nauwelijks een kans. Diesel uit afval produceren, dieselmotoren met waterstofinspuiting, gesynthetiseerde benzine, herintroductie van lpg, enzovoort, enzovoort, er zijn kansen te over, maar men laat ze domweg liggen.
En het allerergste is: de doorsnee Jan-met-de-pet, zonder bovenmodaal inkomen en/of gegunde lease auto, die betaalt weer de rekening.
flyerbunch zegt
De stimulans met e-fuel zal dus straks mss ook enkel voor de mensen met diepe zakken zijn?
24qv zegt
Ja tuurlijk. Het is geen straf om een EV te rijden zolang dit in Nederland gebeurd. Buitenland is een heel ander verhaal. Dan toch veel fijner om je diesel vol te gooien en 1000 km door de kunnen knallen zonder allemaal gepuzzel met laadpalen en zo.
Als het dan duurder wordt om EV te rijden in vergelijking met diesel/benzine is de keuze voor mij al heeft snel gemaakt en ga ik gewoon weer (voorkeur) diesel rijden of benzine. Ben toch geen dief van mij eigen portemonnee.
Jan-Jaap zegt
Waarom perse 1000km aan een stuk willen rijden? Mij te vermoeiend. Diesel is overigens volledig passé natuurlijk.
alfa147ti zegt
Voor u misschien,
steephh zegt
@24qv
Helemaal prima natuurlijk dat je lekker 1000 km wil kunnen knallen, maar het is niet zo dat je heel erg moet puzzelen met laden. Het overgrote deel van de EV’s heeft fatsoenlijke infotainment waarin route’s automatisch met laadstops gepland kunnen worden en dan heb je altijd nog alternatieve routeplanners die je helemaal kan customizen qua wensen, zoals ABRP.
Flutterbear zegt
Ga je lekker druk maken over MRB op een auto van 40.000. Penny wise, pound foolish. EVs zijn duur omdat alle moderne auto’s duur zijn. Brandstofauto’s schrijven echter harder af omdat onderhoud steeds duurder wordt. Een EV heeft nauwelijks onderhoud en bij normaal gebruik gaan de banden ondanks het extra gewicht zelfs langer mee.
waterisnat zegt
Omdat de EV onrijpe technologie is. Daarnaast geldt voor het hele lijstje aan deugdzame contemporaine maatregelen die jullie hierboven beschrijven; het zijn middelen, geen doelstellingen. Ook al wordt het laatste telkens vals beweert.
steephh zegt
@waterisnat
Wat is er onrijp aan?
racerx zegt
Onrijp is misschien niet helemaal juist, maar om nou te zeggen dat het zodanig doorontwikkeld is dat niemand meer problemen ondervindt met het rijden van een EV..? Nee.
Ikzelf moet er ook nog niet aan denken, terwijl ik EV’s best lekker vind rijden. Laden bij huis gaat niet en 1-2x in de maand rijd ik een 450km roundtrip zonder nachtelijke laadmogelijkheid. Bovenstaand houdt in een EV moeten gebruiken zoals ik nu een ICE auto gebruik: dan gaat die trip aardig wat langer duren (want techniek nog niet ver genoeg). Daarnaast zijn de meeste EV’s crossovers, daar zit ik ook niet op te wachten. Leuk dat de overtuigde EV fan dat soort argumenten onder tafel veegt en met allerlei oplossingen komt die onder de streep nog steeds minder praktisch zijn dan een tankje volgooien, maar daar heb ik geen boodschap aan. Ik hoef immers geen EV te rijden, dus doe ik het vooralsnog ook niet. Uitzondering zou ik maken voor een Taycan Sport Turismo, maar helaas… 😂 Vriend van me heeft er wel een trouwens, maar ook die houdt er een wat kleinere ICE auto naast want ‘lekker makkelijk’. Enough said.
steephh zegt
@racerx
Mwoah nee hoor, logisch dat in jouw geval een EV met de huidige stand van zaken geen optie is. Ik wil ook geenszins beweren dat de EV al voor íedereen een optie is. Hoeft ook niet, want vandaag de dag t/m minstens 2035 (en waarschijnlijk nu nog véél langer) mag je nog gewoon een brandstofauto kopen.
koeberg zegt
Mijn leaseauto is in januari 2024 5 jaar. Ik ben dus op zoek naar een opvolger. Ik heb offertes opgevraagd voor EVs en vergelijkbare benzineauto’s. Bijvoorbeeld de Peugeot 208 en e-208 (ik heb een erg klein budget).
Dat wil niet zeggen dat bij gelijke kosten ik de voorkeur geef aan een plofmotor. Ik ben erg tevreden met mijn huidige EV en heb liever weer een EV. Maar het moet allemaal niet te duur worden natuurlijk.
flatsix010 zegt
Logisch, er zijn/waren nou eenmaal weinig voordelen aan een EV behalve het fiscale voordeel. Ik rij nu een 2022 i4, echt een super auto met ook veel bereik (eind dit jaar een ioniq 6) enkel omdat die fiscaal voordeliger is. Anders was het een 30e geworden.
Daarbij ga ik nooit in het hoogseizoen op vakantie en werkt mijn laadpas in heel de EU (tankpas niet) waardoor het nog iets aantrekkelijker is.
audirs3 zegt
Andersom geredeneerd, kiest dus de helft alsnog voor een EV ook al is die duurder. Vind ik eigenlijk best positief.
rwdftw zegt
Stichting open deur. Eind 2019 toen ik mijn Model 3 en laadpaal kreeg was de stroomprijs 20ct/kWh, en de netto bijtelling 80 euro. Doe ik dat nu, dan is de bijtelling 330 euro (factor 4 meer) en de stroomprijs voor mijn paal is 73 ct/kWh. Dat is ook bijna een factor 4.
Met andere woorden, mijn Model 3 zou nu 4 keer zo duur worden, zowel voor mijn werkgever als voor mij. Ik heb dan nog een oprit, laadpaal en panelen maar als je dat niet hebt dan wordt de situatie gewoon vervelend. Als je dan de keuze hebt wordt een ICE echt een overweging. Dan kan je voor dezelfde bijtelling een auto van 35K betalen. Dan zit je te vissen in de vijver van een 1 serie (net), Focus, C4, ProCeed etc.
Voor dat bedrag hoef je dan niet in de rij te staan bij de laadpalen, of ’s avonds bij thuiskomst alle palen bezet te zien. Je hebt wel de ruimte en wel de actieradius. En momenteel is benzine per km ook bijna net zo duur.
marcomanta zegt
Die geluiden hoor ik ook al uit mijn omgeving, niet alleen dat de stroom veel durder is geworden, maar als de wegenbelasting wordt geheven (eerst kwarttarief en dan steeds meer), dan wordt het een duur grapje, een beetje EV zit al gauw boven de 1600 kilo. Voor 15k koop je een hele leuke V70R en dan kun je heel wat benzine stoken en onderhoud plegen voordat je de betaalbare EV grens bereikt.
AudiRS zegt
Dit. En dan rijdt je ook nog eens iets gaafs.
fanboy zegt
@marcomanta: Jemig hebben we nog steeds van dit soort onzinnige vergelijkingen? Van een tweede hands snelle bak met een nieuwe EV?
Ga je nou echt een 15+ jaar oude auto, met een nieuwprijs hoger dan een Tesla Performance versie, vergelijken met nieuwe EVs?
Inmiddels koop je voor 43K een nieuwe Tesla Model 3 die even snel of sneller dan de V70R op de 100 zit, en maandelijks erg goedkoop rijdt.
Dat wordt erg lastig met iets op benzine, als we daadwerkelijk nieuw met nieuw vergelijken.
marcomanta zegt
Ik heb meer emotie met een V70R dan een EV eerlijk gezegd. Ja, je hebt gelijk, een EV trekt vele malen sneller op, maar om 40k of meer neer te tellen voor een EV, nee dankje.
steephh zegt
@marcomanta
Helemaal prima dat een vlotte brandstofauto je emotioneel meer brengt natuurlijk. Maar dat was je oorspronkelijke punt niet: dat was financieel.
Natúúrlijk is die tweedehands auto van 20 jaar oud en kilometerstand van mínstens 2 ton initieel goedkoper in de aanschaf. Bron: https://www.gaspedaal.nl/volvo/v70?vmin=200&srt=df-a Tweedehands vs. nieuw: je krijgt een auto die veel meer is afgeleefd, waar geen garantie op zit, die veel meer mankementen vertoond dan een nieuwe auto: daardoor qua onderhoud stukken duurder is.
En natuurlijk helemaal prima als jij daar tevreden mee bent (FYI: rij zelf ook een derdehands ICE van 16 jaar oud), maar het is appels met peren vergelijken.
alfagtv6 zegt
Kan ik me voorstellen. Zonder aantrekkelijke subsidies en bijtelling zijn de meeste EV’s gewoon veel te duur. Daarnaast kleven er nog steeds een aantal nadelen aan t.o.v. een ICE auto. Volgend jaar moet ik weer een nieuwe auto maar ook voor mij staat een EV zeker niet vast. Met name de langere zakelijke ritten door Duitsland zie ik niet zitten met een EV.
kas_par zegt
EV rijden in Duitsland is top! Veel laadpalen die vaak sneller zijn dan in Nederland (vraag me niet waarom…).
jeroenm83 zegt
Kijk, prima nieuws. Over een paar jaar weer een écht Autoblog. Gewoon lekker Formule 1-nieuws en dikke hokken.
Ik zal de discussies wel gaan missen. Dat Ajax-Feyenoord hier is af en toe echt priceless!
steephh zegt
@jeroenm83
Want je bent alleen een “echte” autoliefhebber als er een brandstofmotor in zit? ;-) Natuurlijk niet, net zoals je ook niet énkel een autoliefhebber bent met 3.0L motorblok in je auto, je minstens 19″ wielen moet hebben, keramische remschijven en persé een schakelbak moet hebben van Duitse komaf om een échte autoliefhebber te zijn.
Autoliefhebbers zijn er in alle vormen en smaken en gelukkig schrijft autoblog.nl over al deze vormen en smaken. Ik ben persoonlijk wel blij dat men niet de scheiding maakt in type aandrijving, net als dat er ook geen scheiding wordt gemaakt in wel/geen schakelbak, wel/geen keramische remschijven, etc etc…
En ben je het hier niet mee eens, dan richt je toch gewoon zelf brandstofautoblog.nl op? Hij is nog vrij. ;-)
jeroenm83 zegt
Wacht nog even op benzineshirt.nl. Die is al gereserveerd.
Ik lees zelf, zoals je al aangeeft, echt liever meer over de door jou aangehaalde dingen. Daarom ben ik ook al jaren lid van Top Gear, want dat blaadje brengt wat lach op mijn gezicht ten midden van al dat gemekker over laadpalen en -issues.
Het saaiste wat ik heb is een 1.6 Opel met OPC remmen. Ga je een keer mee een rondje om?
steephh zegt
@jeroenm83
Kan ik me voorstellen dat je daar liever over leest. :) Een dedicated mediumpast dan wellicht ook beter. Net zoals een liefhebber van énkel oldtimers graag een blaadje leest waarin enkel over oldtimers geschreven wordt en niet over wat er in allemaal nieuwe auto’s gestopt wordt.
Jouw saaiste Opel 1.6 is heel wat minder saai dan mijn focus! Sure, mits het niet te ver uit de buurt is!
kas_par zegt
Over een paar jaar is het alleen nog maar EV en mogelijk waterstof. Misschien niet je eens overstappen naar een website voor oldtimers.
mashell zegt
De regering is de belastingkortingen sneller aan het afbouwen dan dat EV’s goedkoper worden, daarmee verdwijnt het stimuleringseffect en stimuleer je niet langer de mensen die om financiële redenen EV gingen rijden.
Dat 50% toch EV blijft rijden ondanks dat het duurder is zegt toch iets over het milieubewustzijn of het het lekkerder rijden van EV’s. Dat 50% gewetenloos terugstapt in zo’n inefficiënte stinkmobiel zegt voordat de regering dat de regering haar beleid moet aanpassen, we hebben klimaat doelstellingen die gehaald moeten worden, daarvoor is geld beschikbaar. Dat dit geld dan een keer meer bij burgers landt dan bij bedrijven, tja daar zal de VVD zich overheen moeten zetten.
stekkerkoning zegt
Misschien de volgende keer ook zelf het rapport raadplegen (https://www.evrijders.nl/magazine/het-nationaal-ev-en-berijdersonderzoek-2022.html) om niet mee te hoeven fluiten op het telegraafdeuntje. Het onderzoek is vrij genuanceerd van toon en geeft een goed beeld hoe zowel mensen met een zakelijke elektrische leaseauto, als mensen die privé een elektrische auto lease denken over hun wagen. Het gaat om alle aspecten van elektrisch rijden.
Zakelijke rijders:
“Bij een bijtelling van 22% geeft 44% aan niet elektrisch te willen rijden. [N=884]. Bij een hogere bijtelling geeft 46% aan elektrisch te blijven rijden, 25% is neutraal en 28% geeft aan dan niet meer elektrisch te rijden. Als het bijtellingsvoordeel voor elektrische auto’s verdwijnt (na 2025 wordt het bijtellingspercentage 22%), geeft een veel hoger percentage dan vorig jaar aan dan niet langer elektrisch te willen rijden.”
Niet-zakelijke rijders:
“Vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting (MRB) is, net als vorig jaar, een belangrijke financiële stimulering voor privé rijders. [N=1.387]
De meeste privé EV-rijders blijven elektrisch rijden als de MRB-vrijstelling wordt
afgeschaft. [N=1.185]”
Tegelijkertijd wordt ook dit gemeld en dat strookt niet met de afkeer van elektrisch rijden als de kosten stijgen:
“Is je volgende auto ook elektrisch? [N=2.759]
De overgrote meerderheid van de EVrijders geeft aan dat het waarschijnlijk of heel erg waarschijnlijk is dat de volgende auto ook een elektrische auto wordt. Dat geldt net zo goed voor de berijder van een tweedehands (90%) als een nieuwe EV (90%).”
Dat de rekenaars kiezen voor een stekkerbenzine, op het moment dat elektrisch duidelijk duurder is, kan maar nauwelijks verbazing wekken. Die plugins zijn wonderlijk goedkoop, wegens taxatie op een onrealistisch lage CO2-uitstoot en dientengevolge lage BPM. Stimuleringsmaatregelen voor volledig elektrische auto’s worden in meer of mindere mate afgebouwd. Intussen worden elektrische auto’s alleen maar duurder. Instapmodellen zijn er weinig en over de gehele linie zijn ev’s eerder een paar duizend euro duurder geworden, dan dat er is afgeprijsd. Alleen Tesla doet het tegenovergestelde.
Het is vooral de vraag wanneer alles met een verbrandingsmotor echt duur wordt om te rijden. Op een gegeven moment ziet niemand hier nog brood in. Bedrijven hebben CO2-doelstellingen om te halen, leasemaatschappijen krijgen daarnaast ook nog eens afschrijvingsschrikbeelden, milieuzones in steden rukken op.
Verder zijn het vooral mensen die niet elektrisch rijden die een probleem maken van het opladen. In de praktijk gaat het prima. Laadpalen zat en de beschikbaarheid is heel behoorlijk. Alleen op vakantie is het puzzelen, dat is een onthaastende sport voor iedereen die geen race naar de bestemming rijdt.
stekkerkoning zegt
Misschien de volgende keer ook zelf het rapport raadplegen (https://www.evrijders.nl/magazine/het-nationaal-ev-en-berijdersonderzoek-2022.html) om niet mee te hoeven fluiten op het telegraafdeuntje. Het onderzoek is vrij genuanceerd van toon en geeft een goed beeld hoe zowel mensen met een zakelijke elektrische leaseauto, als mensen die privé een elektrische auto lease denken over hun wagen. Het gaat om alle aspecten van elektrisch rijden.
Zakelijke rijders:
“Bij een bijtelling van 22% geeft 44% aan niet elektrisch te willen rijden. [N=884]. Bij een hogere bijtelling geeft 46% aan elektrisch te blijven rijden, 25% is neutraal en 28% geeft aan dan niet meer elektrisch te rijden. Als het bijtellingsvoordeel voor elektrische auto’s verdwijnt (na 2025 wordt het bijtellingspercentage 22%), geeft een veel hoger percentage dan vorig jaar aan dan niet langer elektrisch te willen rijden.”
Niet-zakelijke rijders:
“Vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting (MRB) is, net als vorig jaar, een belangrijke financiële stimulering voor privé rijders. [N=1.387]
De meeste privé EV-rijders blijven elektrisch rijden als de MRB-vrijstelling wordt
afgeschaft. [N=1.185]”
Tegelijkertijd wordt ook dit gemeld en dat strookt niet met de afkeer van elektrisch rijden als de kosten stijgen:
“Is je volgende auto ook elektrisch? [N=2.759]
De overgrote meerderheid van de EVrijders geeft aan dat het waarschijnlijk of heel erg waarschijnlijk is dat de volgende auto ook een elektrische auto wordt. Dat geldt net zo goed voor de berijder van een tweedehands (90%) als een nieuwe EV (90%).”
Dat de rekenaars kiezen voor een stekkerbenzine, op het moment dat elektrisch duidelijk duurder is, kan maar nauwelijks verbazing wekken. Die plugins zijn wonderlijk goedkoop, wegens taxatie op een onrealistisch lage CO2-uitstoot en dientengevolge lage BPM. Stimuleringsmaatregelen voor volledig elektrische auto’s worden in meer of mindere mate afgebouwd. Intussen worden elektrische auto’s alleen maar duurder. Instapmodellen zijn er weinig en over de gehele linie zijn ev’s eerder een paar duizend euro duurder geworden, dan dat er is afgeprijsd. Alleen Tesla doet het tegenovergestelde.
Het is vooral de vraag wanneer alles met een verbrandingsmotor echt duur wordt om te rijden. Op een gegeven moment ziet niemand hier nog brood in. Bedrijven hebben CO2-doelstellingen om te halen, leasemaatschappijen krijgen daarnaast ook nog eens afschrijvingsschrikbeelden, milieuzones in steden rukken op.
Verder zijn het vooral mensen die niet elektrisch rijden die een probleem maken van het opladen. In de praktijk gaat het prima. Laadpalen zat en de beschikbaarheid is heel behoorlijk. Alleen op vakantie is het puzzelen, dat is een onthaastende sport voor iedereen die geen race naar de bestemming rijdt.
kas_par zegt
Na 2,5 jaar EV rijden wil ik never nooit terug naar een ICE wagen… Elektrisch rijdt zo verschrikkelijk veel fijner en heb eigenlijk nooit problemen met laden, ondanks dat ik best aardig wat kilometers maak. Niks dan voordelen. Alleen: de prijs! Als alle subsidies wegvallen is een EV gewoon te duur… betaal er met alle liefde wat meer voor. Maar het gaat niet om “wat meer”, maar een klein kapitaal meer… de prijzen moeten echt omlaag!
rogerzz zegt
De best of two worlds PHEV vind het allemaal prima. Als geld geen rol zou spelen (aanschaf/bijtelling) dan zou ik het liefst alsnog een 530e hebben met 15kwh aan accu om ±100km elektrisch te tuffen, in de winter met de verwarming aan, en niet elke rit te hoeven te stekkeren.
Een e-Kona, 208-e of Ioniq electric rij je allemaal niet voor je plezier maar voor de bijtelling.